Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skill litt på snørr og barter her.
    Da kan du begynne i eget reir tenker jeg.

    Bambi mener innlegget om samene var så krenkende at det bør rammes av straffeloven (noe det gjør i dag, og jeg er uenig i det)

    Men så skriver hun i samme innlegg om en spesifikk person: Jeg lurende på om vedkommende mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.

    En beskrivelse jeg i grunn synes er verre enn den om samene - fordi den omhandler en spesifikk navngitt person. Hun fortsetter også i neste innlegg med å beskrive vedkommende som mindre intelligent.

    Derfor spør jeg om det er greit at jeg hadde skrevet:
    Jeg lurende på om Jane-Victorius Gipling Bonsaksen mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.

    Helt uavhengig av legning/kjønn/rase - for å illustrere poenget med at bambi har større toleranse for hetsing av de hun ikke er enig med.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Da kan du begynne i eget reir tenker jeg.

    Bambi mener innlegget om samene var så krenkende at det bør rammes av straffeloven (noe det gjør i dag, og jeg er uenig i det)

    Men så skriver hun i samme innlegg om en spesifikk person: Jeg lurende på om vedkommende mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.

    En beskrivelse jeg i grunn synes er verre enn den om samene - fordi den omhandler en spesifikk navngitt person. Hun fortsetter også i neste innlegg med å beskrive vedkommende som mindre intelligent.

    Derfor spør jeg om det er greit at jeg hadde skrevet:
    Jeg lurende på om Jane-Victorius Gipling Bonsaksen mangler noen liter på full tank, og egentlig burde beskyttes mot seg selv.

    Helt uavhengig av legning/kjønn/rase - for å illustrere poenget med at bambi har større toleranse for hetsing av de hun ikke er enig med.
    Du fortsetter å blande kortene, OMF.

    Grupperer du mennesker og gir dem spesifikke egenskaper ut fra hva de er født som, er det -isme.

    Tar du en person med begrunnelse i vedkommendes utsagn, kan det være at man til og med har rett i sine karakteristikker. Påstår "Hansen" at jorda er flat, er begrepet "mangler noen liter på full tank" helt innafor.

    MERK: Jeg tar ikke her stilling til hvor grensene for ytringer overfor grupper eller enkeltpersoner burde gå, jeg bare påpeker forskjellene i de to situasjonene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker at generaliseringen kommer av en grunn og det har ikke noe med hva man er født som. Det kommer av hva som har skjedd opp igjennom tidene.
    Feks er samene veldig flinke til å kreve erstatning, de svarte er generelt overrepresentert i statistikker etc
    Ingen røyk uten ild
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Jeg tenker at generaliseringen kommer av en grunn og det har ikke noe med hva man er født som. Det kommer av hva som har skjedd opp igjennom tidene.
    Feks er samene veldig flinke til å kreve erstatning, de svarte er generelt overrepresentert i statistikker etc
    Ingen røyk uten ild
    Det spiller i prinsippet overhodet ingen rolle, selv om det skulle vise seg å være tilfellet. Kollektiv avstraffelse er for amøber, uansett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Du fortsetter å blande kortene, OMF.

    Grupperer du mennesker og gir dem spesifikke egenskaper ut fra hva de er født som, er det -isme.

    Tar du en person med begrunnelse i vedkommendes utsagn, kan det være at man til og med har rett i sine karakteristikker. Påstår "Hansen" at jorda er flat, er begrepet "mangler noen liter på full tank" helt innafor.

    MERK: Jeg tar ikke her stilling til hvor grensene for ytringer overfor grupper eller enkeltpersoner burde gå, jeg bare påpeker forskjellene i de to situasjonene.
    Er det noen som er født som "two-spirit" da eller er det noe de har finni på etterpå? Kanskje som følge av f.eks ideologi
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Er det noen som er født som "two-spirit" da eller er det noe de har finni på etterpå? Kanskje som følge av f.eks ideologi
    Kunne du tenke deg å finne på noe sånt? Hvis ja, så skjønner du nok at dette ikke er noe man bare finner på. Hvis nei, så skjønner du noe at dette ikke bare er noe man finner på.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det spiller i prinsippet overhodet ingen rolle, selv om det skulle vise seg å være tilfellet. Kollektiv avstraffelse er for amøber, uansett.

    Det er virkelig interessant at du mener man ikke skal lære av erfaring, gjelder det alle spekter av livet?

    Og bare så det er sagt, å forholde seg til erfaring har absolutt intet med kollektiv avstraffelse å gjøre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    La oss holde noen ting adskilt her -når det gjelder hvem man har sex med så har jeg ingen synspunkter til det så lenge det er innenfor lovens regler.
    Hvordan man kler seg spiller heller ingen rolle.

    Og når det gjelder kjønnsindentitet så snakker jeg nå om de som er født normale (Altså ikke den lille gruppen som er uavklart ved fødsel)

    Men når du skriver "Mener du at man heller skal 'suck it up' og leve som en man ikke er" - så er det i min verden et merkelig spørsmål. Du argumenterer jo for det motsatte - å leve som en man ikke er, og gjøre endringen med kniv og medisiner.
    Det tror jeg bare viser hvor forskjellig syn vi har på dette. Når jeg sier 'leve som en man ikke er', så mener jeg 'leve som det kjønnet man ikke identifiserer seg med'. Dessverre er kirurgi og medisiner det eneste vi egentlig har for å bøte på dette i dag, og i mange, mange tilfeller viser det seg altså at det kan være med å gi folk et bedre liv. Men det er en ganske ekstrem og dramatisk ting å gjøre hvis man starter på hormonbehandling eller legger seg under kniven, så jeg sier absolutt ikke at dette er noe man skal ta lett på. Men er man først der at dette virkelig er det man vil, ser jeg heller ingen grunn til at ikke voksne, mentalt friske mennesker skal få lov til å ta den avgjørelsen.

    Slik jeg kjenner ungdommen - så er det veldig mye i livet de er usikre på, problemene er veldig akutte, de er altoppslukende og de må løses nå. De fleste utfordringene må de løse selv, fordi det er ingen løsning. Stryker man på eksamen, så må man ta den opp igjen, er man dårlig i sport, så er man det. Og er de andre i dusjen bedre utstyrt, så må man leve med det også. Og da kommer vi til poenget - om man føler seg som det motsatte kjønn av det man er - så tenker jeg at det må man også leve med - fordi det er faktisk slik man er født. Jeg jeg tror at det beste for denne gruppen er at de får vite at slik er det, da er det lettere å finne roen med hvem man er. Kanskje går det seg til når kroppen utvikler seg mer? Det er uansett ikke noe som tyder på at de får det bedre ved ved å begynne et løp med kjønnsskifte.
    I noen tilfeller, med unge mennesker, så kan det godt hende du har rett. Noen ganger kanskje det går til seg etterhvert som man blir eldre. Men utfra hva jeg vet så er prosenten som angrer en transisjon veldig lav, så jeg syns egentlig ikke det er noen grunn till å holde tilbake alle de som det kanskje er riktig for å starte med behandling. Men igjen, dette er ikke noe jeg mener man skal ta lett på, det må utredes og den det gjelder må få god og kyndig veiledning gjennom prosessen, hvis man først skal gjøre noe som kan være irreversibelt. Akkurat det med transisjon hos yngre er et vepsebol jeg helst ikke stikker fingrene i, for det er så individuelt hva som er riktig for den enkelte. Men for de det er riktig for er det masse som tyder på at de får det nettopp bedre ved å starte et løp med behandling.

    Så er det jo slik at det lar seg ikke gjøre å få gode forskningsstall på dette - nettopp fordi ingen kan gjøre begge deler. Men jeg synes uansett at det er et poeng at problemstilling var "ikke-eksisterende" for noen tiår siden og at det nå anslås å være 20 000 transpersoner i denne gruppen som har så dårlig livskvalitet.
    Problemstillingen med kjønnsinkongruens har aldri vært ikke-eksisterende, det som har manglet har vært god kunnskap, behandlingstilbud, og oppmerksomhet rundt det i samfunnet generelt.

    Ser du ingen grunn til at å stille spørsmål om vi har rett tilnærming til dette?
    Selvsagt er det riktig å stille spørsmål ved om måten man gjør ting på er riktig. Vi vet at mye som har blitt gjort har vært direkte skadelig og feil, og da særlig sånnn Rikshospitalet med sitt behandlingstilbud har behandlet transpersoner ekstremt dårlig i flere år. Som at folk ble tvunget til å sterilisere seg for å få lov til å skifte juridisk kjønn helt fram til 2016. Hvis du ikke tror meg kan du google litt om 'rikshospitalet' og 'trans' så det dukker det opp den ene nyhettsaken etter den andre om hvor skandaløst dårlig tilbudet har vært.

    Man kan jo gjerne trekke en parallell til solarium, silikon, botox, filler og doping. Synes du det har hatt en positiv utvikling for ungdommen at de nå har fått flere muligheter til å se ut slik de ønsker/føler seg?
    Jeg syns ikke det er en parallell som henger helt på greip. Det er ganske stor forskjell på å ta solarium eller botox, og å starte opp på testosteron eller østrogen. Det ene handler vel mest om at man vil oppnå et slags skjønnhetsideal, mens det andre handler om en kjønnsidentitet som ikke stemmer med kroppen man har. Håper du evner å se at det er en vesentlig forskjell der?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du illustrerer i grunn problemet på venstresiden godt her - hvorvidt det er akseptablet at noen hetses avhenger av hva de mener - de med feil meninger kan godt hetses, men de med rette meninger skal ha beskyttelse.
    Jeg føler ikke helt at jeg hetset vedkommende som drev med samehets fordi jeg stilte spørsmål om han var helt med, kognitivt? Han la jo dette ut under fullt navn og oppfordret bl.a. til å kjøre ned reinsdyr med vilje. Tenker kanskje at det er en enkel måte å få sparken på, hvis man har en jobb i et firma som ikke vil assosieres med slike holdninger, bare for å ta et eksempel.

    Men ok, hvis det jeg skrev virkelig var hets skal jeg gå litt i meg selv. Håper han samehateren gjør det samme.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tenker at generaliseringen kommer av en grunn og det har ikke noe med hva man er født som. Det kommer av hva som har skjedd opp igjennom tidene.
    Feks er samene veldig flinke til å kreve erstatning, de svarte er generelt overrepresentert i statistikker etc
    Ingen røyk uten ild
    Generaliseringer er uansett logiske kortslutninger. Bare fordi jeg har dårlig erfaring med en del VW-sjåfører så betyr vel ikke det at alle som kjører VW er råtne tvers igjennom? Men ok, det kan være vanskelig å ikke falle i fella og generalisere, derfor kan det være lurt å være oppmerksom på at det er noe vi mennesker gjerne gjør, og iallfall prøve å motarbeide tendensen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Det er virkelig interessant at du mener man ikke skal lære av erfaring, gjelder det alle spekter av livet?

    Og bare så det er sagt, å forholde seg til erfaring har absolutt intet med kollektiv avstraffelse å gjøre.
    Dette var et veldig merkelig innlegg.

    Slik jeg nå tolker deg, så mener du altså at man skal benytte sine fordommer mot uskyldige, fordi en liten %-andel har gjort et eller annet du selv ikke liker.

    Og om man ser på denne debatten spesielt, kan man jo tolke det slik at du mener det er helt OK å "spy utover" en eller annen gruppe du mener har et eller annet feil ved seg. For å si det som det er: Det er fullstendig uakseptabelt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Generaliseringer er uansett logiske kortslutninger. Bare fordi jeg har dårlig erfaring med en del VW-sjåfører så betyr vel ikke det at alle som kjører VW er råtne tvers igjennom? Men ok, det kan være vanskelig å ikke falle i fella og generalisere, derfor kan det være lurt å være oppmerksom på at det er noe vi mennesker gjerne gjør, og iallfall prøve å motarbeide tendensen.
    Generalisering er jo sånn verden er bygd opp i dag. Vi faller alle innenfor diverse grupper, være seg arbeidslivet, i forhold til det offentlige eller privat.
    Det betyr ikke at gruppen passer for alle, men fungerer for majoriteten.
    Jeg klarer ikke se for meg en verden der alle ble behandlet individuelt i alle sammenhenger.
    For øvrig er Peugot sjåfører verdens dårligste sjåfører, men ser ut som mange av de nå går over til billige og dårlige el biler som nissan leaf etc.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Dette var et veldig merkelig innlegg.

    Slik jeg nå tolker deg, så mener du altså at man skal benytte sine fordommer mot uskyldige, fordi en liten %-andel har gjort et eller annet du selv ikke liker.

    Og om man ser på denne debatten spesielt, kan man jo tolke det slik at du mener det er helt OK å "spy utover" en eller annen gruppe du mener har et eller annet feil ved seg. For å si det som det er: Det er fullstendig uakseptabelt.

    Benytte sine fordommer mot uskyldige? Erfaringer er ikke fordommer og er selvfølgelig helt innenfor å bruke, er jo ikke ukjent med omtale av visse motorsykkelklubber, bileiere av ymse merker, fotballsupportere, eldre hvite menn, frpere, men igjen så kommer det selvsagt an på hvilken grupper disse erfaringene gjelder, moral er bra dobbeltmoral dobbelt så bra…..



    Det er ikke snakk om å spy utover noe som helst men selvsagt skal det være lov å påpeke når empire viser en stor grad av overrepresentasjon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Benytte sine fordommer mot uskyldige? Erfaringer er ikke fordommer og er selvfølgelig helt innenfor å bruke, er jo ikke ukjent med omtale av visse motorsykkelklubber, bileiere av ymse merker, fotballsupportere, eldre hvite menn, frpere, men igjen så kommer det selvsagt an på hvilken grupper disse erfaringene gjelder, moral er bra dobbeltmoral dobbelt så bra…..



    Det er ikke snakk om å spy utover noe som helst men selvsagt skal det være lov å påpeke når empire viser en stor grad av overrepresentasjon.
    QED.
    Skoleeksempel på stråmannsargumentasjon og hvordan vi mennesker lar våre fordommer styre vårt syn på andre mennesker.

    Veldig viktig å analysere seg selv litt når man oppriktig tror det er rimelig å forhåndsdømme hele grupper av mennesker med basis i hva enkelte andre har gjort.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så hvis man feks er interessert i lag sport er det ikke laget man heier på men man heier på hver individ i laget? Og noen av disse heier man ikke på for de har ikke gjort seg fortjent til det?
    Spør for en venn
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.694
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    ^ Ille var det før, verre er det nå. Pinlig fra A - Å hele greia.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Vil ellers anbefale de mest ihuga skeptikere til kjønnsinkongruens å slå på TV'n og se lineært NRK2 kl 21:20, alternativt gå på NRK.no og se denne:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    QED.
    Skoleeksempel på stråmannsargumentasjon og hvordan vi mennesker lar våre fordommer styre vårt syn på andre mennesker.

    Veldig viktig å analysere seg selv litt når man oppriktig tror det er rimelig å forhåndsdømme hele grupper av mennesker med basis i hva enkelte andre har gjort.

    Siden du tydeligvis ikke stoler på egne erfaringer og konsekvent kaller det fordommer må jeg jeg bare spørre når du blir bitt to av tre ganger, når har du tenkt å slutte med å klappe pudler?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Kunne du tenke deg å finne på noe sånt? Hvis ja, så skjønner du nok at dette ikke er noe man bare finner på. Hvis nei, så skjønner du noe at dette ikke bare er noe man finner på.
    Jeg tenker at når vi har rundt 100anerkjente kjønnsidentiteter så har noen vært veldig kreative. Jeg tenker også at når vi har skoler i UK med 1600 elever hvor 76 er trans eller genderfluid så er det "noe" som foregår.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Siden du tydeligvis ikke stoler på egne erfaringer og konsekvent kaller det fordommer må jeg jeg bare spørre når du blir bitt to av tre ganger, når har du tenkt å slutte med å klappe pudler?
    Jeg tror oppriktig at du ikke selv forstår helt hva du skriver.

    Men jeg innser at dette er såpass langt ute i forhold til mitt livssyn, at jeg legger ballen død i denne delen av diskusjonen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Generalisering er jo sånn verden er bygd opp i dag. Vi faller alle innenfor diverse grupper, være seg arbeidslivet, i forhold til det offentlige eller privat.
    Det betyr ikke at gruppen passer for alle, men fungerer for majoriteten.
    Jeg klarer ikke se for meg en verden der alle ble behandlet individuelt i alle sammenhenger.
    For øvrig er Peugot sjåfører verdens dårligste sjåfører, men ser ut som mange av de nå går over til billige og dårlige el biler som nissan leaf etc.
    Hvis det virkelig er sånn verden er bygd opp, så er det et dårlig system. Man dømmer en hel gruppe utfra anekdotiske bevis på at "de" er "sånn". Virker ikke så veldig smart?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror oppriktig at du ikke selv forstår helt hva du skriver.

    Men jeg innser at dette er såpass langt ute i forhold til mitt livssyn, at jeg legger ballen død i denne delen av diskusjonen.

    Nei stakkers meg, så dum at jeg ikke selv skjønner hva jeg skriver, ikke minst så dum at jeg ikke kan gjøre to ting på en gang :rolleyes: heldigvis har jeg lært av erfaring, så legger meg ned slik at jeg ikke lenger detter av stolen.



    Ja nå når man benekter erfaringsmessig læring så er du nok rimelig langt ute.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vil ellers anbefale de mest ihuga skeptikere til kjønnsinkongruens å slå på TV'n og se lineært NRK2 kl 21:20, alternativt gå på NRK.no og se denne:
    Man kan jo se Bislett games også - for litt balanse
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.753
    Sted
    Oslo
    Hvis det virkelig er sånn verden er bygd opp, så er det et dårlig system. Man dømmer en hel gruppe utfra anekdotiske bevis på at "de" er "sånn". Virker ikke så veldig smart?
    Kjære Bambi, du må ikke hisse deg opp over hva Dr_Bajs skriver.
    Forøvrig så var 2CV sjåfører de som var minst utsatt for ulykker!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det virkelig er sånn verden er bygd opp, så er det et dårlig system. Man dømmer en hel gruppe utfra anekdotiske bevis på at "de" er "sånn". Virker ikke så veldig smart?
    Virker rart, men tenker det er bedre å være på den sikre siden, derfor skygger jeg banen dersom jeg ser en pug.
    Eller tenkte du på det andre?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Endel kulturkollisjon i tolkningen av dette sameinnlegget. Det er skrevet av en nordlening. Det er satt på spissen og er karikert - det betyr at det er overdrivelse i hver setning - ikke ment å taes bokstavelig. Det er ikke skrevet av en fra Oslo vestkant der innholdet som regel er innpakket i pene ord, og der mye skal tolkes mellom linjene.
    Ja, det er fordommer i dette sameinnlegget, men jeg leser det ikke på langt nær så ille som enkelte andre...

    Oversatt til norsk:

    Reinen hører hjemme på vidda, ikke på veiene. Reineierne er flinke til å mase om, og å få, erstatning for tap av dyr, og de passer ikke på dem slik at forfatteren undrer om de gjør det med vilje. Hans synes også at de går i rare klær. Dessuten er han fette lei....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Virker rart, men tenker det er bedre å være på den sikre siden, derfor skygger jeg banen dersom jeg ser en pug.
    Eller tenkte du på det andre?
    Tenkte på det andre, ja.

    Hvis du hadde sagt at du skygger banen hver gang du ser en same eller pakistaner for å være på den sikre siden, hadde det egentlig vært greit? Eller at du ikke vil dusje i svømmehallen i tilfelle noen i dusjen er homo, og du er redd for å bli voldtatt?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Alle er like for loven selv om man er nordlending dessverre

    Der er problemet med såkalt "hatprat". Intensjonen bak utsagn er ikke alltid like åpenbar.
    Når det gjelder loven har faktisk nordleninger blir frikjent for å ha kallt politi for "jævla hæstkuk". Det er ikke et sterkere utsagn enn "din tulling" for en østlening. Såpass må man tåle....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig, og derfor må terskelen heves. Spesielt når det kommer til "hatprat" på nettet der man ikke ser hele bildet og skjønner hvilken mening som lå bak og hvem som skrev det
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte på det andre, ja.

    Hvis du hadde sagt at du skygger banen hver gang du ser en same eller pakistaner for å være på den sikre siden, hadde det egentlig vært greit? Eller at du ikke vil dusje i svømmehallen i tilfelle noen i dusjen er homo, og du er redd for å bli voldtatt?
    Jeg bader ikke i svømmehaller da det er altfor mye urin i vannet. Hjelper ikke at det prøves maskert av klor.
    Du tar det jo veldig ekstremt da, men si du aldri drar til holmlia fordi det er så mye kriminalitet, er det innafor?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Vil ellers anbefale de mest ihuga skeptikere til kjønnsinkongruens å slå på TV'n og se lineært NRK2 kl 21:20, alternativt gå på NRK.no og se denne:
    Veldig sterk dokumentar, kan jeg si, nå som jeg har sett den (på NRK.no)
    Verden er i sannhet full av det mest utrolige.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Verre enn som så tror jeg. Jeg tror heller han skjønner det og oppriktig tror det er logisk og riktig.

    Vel når man konsekvent omskriver erfaringer til fordommer må ting settes på spissen, men selv da er man ikke i stand til å bekrefte at erfaring er en faktor i ens forhold til xxx.

    Alle vet jo dette er en faktor uansett hvor høy og mørk man prøver å gjøre seg, moralsk posering føles sikkert godt, men ak så verdiløst det er.

    En fruktbar diskusjon hadde selvsagt gått på den flytende grensen mellom erfaring og fordom.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.061
    Kanskje noen kan ta på seg bryet med å starte en engen tråd om trans/kjønnsinkongruens?

    For det første synes jeg ikke økt fokus på utfordringene til en svært sårbar gruppe hører hjemme i en tråd om "Hva har gått galt i Norge?".

    For det andre synes jeg det er en interessant diskusjon på så mange plan, fra det mest humane rettighetsperspektiv til filosofi, politikk og juss.

    For det tredje så er ikke dette en diskusjon som uansett kommer til å forsvinne med det første.

    Selv har jeg verken faglig bakgrunn eller personlig erfaring til å kunne særlig mye og dermed heller ikke mene så mye om de mer umiddelbare utfordringer for de av våre medborgere dette gjelder. Men av samme grunn fant jeg det særdeles interessant og nyttig da Slubbert og andre delte faktabasert kunnskap i Cannabis-tråden som utfordret forestillinger mange, inklusive undertegnede, i mange år hadde tatt for gitt og ikke stilt særlig spørsmål ved, kanskje nettopp fordi det ikke gjalt oss selv eller våre nærmeste.

    Så, om noen føler seg kallet til å ta opp hansken på kjønnsinkongruensspørsmålet med et åpningsinnlegg; - no pressure...
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg bader ikke i svømmehaller da det er altfor mye urin i vannet. Hjelper ikke at det prøves maskert av klor.
    Du tar det jo veldig ekstremt da, men si du aldri drar til holmlia fordi det er så mye kriminalitet, er det innafor?
    Syns ikke det. Vært på Holmlia, og det var rene idyllen når jeg var der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn