Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Har aldri synes noe særlig om %-tillegg i lønn hvert år, det burde vært krone-tillegg, slik at høyt gasjerte fortsetter å øke forspranget.
    Det er ikke lønnstillegg i form av prosenter eller kroner som er drivende for lønnsforskjeller over tid, men hvor vidt man driver med noe hvor det finnes mulighet for å gjøre en karriere og dermed i praksis bytte jobb en del ganger i løpet av yrkeslivet. Enten ved at man f.eks bytter arbeidsgiver fra tid til annen eller klatrer i det interne hierarkiet på en arbeidsplass.

    Det finnes svært få yrker hvor man kan starte i en jobb tidlig i 20-årene og essensielt ha samme jobben et helt yrkesliv og så tjene et tårn av penger når man kommer i 50-60-årene. Bevisst eller ikke ser de normale store gruppene innenfor offentlig sektor helt bort fra dette fenomenet når de kommer med underlige paroler som "lik lønn for lik utdannelse" og lignende. En ingeniør i 50-årene tjener stort sett mye fordi vedkommende har en ganske annen jobb enn hva vedkommende hadde da yrkeslivet startet.

    I tider som nå, hvor det er høy inflasjon og mangel på arbeidskraft så kan man fort være nødt til å være villig til å bytte jobb for å henge med på karusellen. I den grad man sysler med tanken på å finne seg noe annet å drive med så er det i tider som disse det stort sett er gunstig å gjøre det - det er mangel på det aller meste om dagen og man kan ha en ganske grei forhandlingsposisjon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Mulig. Føler meg kanskje litt truet av at du vil redusere forbruket mitt, antar jeg. Leser deg litt sånn når du sier at det har folk bare godt av, o.s.v.

    Fordi, dette vil ramme mange av de som ikke nødvendigvis bare lever i luksus og overflod også.

    Men det kan jo også hende at du kunne uttrykt deg klarere, og på en måte som ikke var til å misforstå bare fordi man leser det med helt vanlig vrangvilje.
    Jeg tror jeg har godt av det. Sikkert flere andre også. Alenemødre med moderat utdannelse har antakelig ikke godt av det i det hele tatt. Jeg, og sikkert flere med meg, bør få være med på en fordeling som flytter ressurser over til de som har det største behovet.
    Jeg sikter ikke til at uføretrygdede og minstepensjonister har godt av å stramme inn ei livreim som allerede strammer om ryggraden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er ikke lønnstillegg i form av prosenter eller kroner som er drivende for lønnsforskjeller over tid, men hvor vidt man driver med noe hvor det finnes mulighet for å gjøre en karriere og dermed i praksis bytte jobb en del ganger i løpet av yrkeslivet. Enten ved at man f.eks bytter arbeidsgiver fra tid til annen eller klatrer i det interne hierarkiet på en arbeidsplass.

    Det finnes svært få yrker hvor man kan starte i en jobb tidlig i 20-årene og essensielt ha samme jobben et helt yrkesliv og så tjene et tårn av penger når man kommer i 50-60-årene. Bevisst eller ikke ser de normale store gruppene innenfor offentlig sektor helt bort fra dette fenomenet når de kommer med underlige paroler som "lik lønn for lik utdannelse" og lignende. En ingeniør i 50-årene tjener stort sett mye fordi vedkommende har en ganske annen jobb enn hva vedkommende hadde da yrkeslivet startet.

    I tider som nå, hvor det er høy inflasjon og mangel på arbeidskraft så kan man fort være nødt til å være villig til å bytte jobb for å henge med på karusellen. I den grad man sysler med tanken på å finne seg noe annet å drive med så er det i tider som disse det stort sett er gunstig å gjøre det - det er mangel på det aller meste om dagen og man kan ha en ganske grei forhandlingsposisjon.
    Fair.
    Men kronetillegg (likt til både høyt og lavtlønte) bidrar som en av flere virkemidler til å bremse utviklingen der toppen stikker av med mesteparten av kaka. I tillegg bør beskatning etc benyttes som virkemiddel. Jeg har opp gjennom livet tjent mer og mer, men skattet %-vis mindre og mindre. Det er lov å tenke seg tanken av at det snur en dag.

    Vurderer å gå av tidligere enn 67, og det vil virkelig merkes på ukelønna, kan jeg røpe. Litt usikker på om jeg kan leve av pensjonen i et sånt tilfelle, og akkurat det bekymrer meg jo litt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    I tider som nå, hvor det er høy inflasjon og mangel på arbeidskraft så kan man fort være nødt til å være villig til å bytte jobb for å henge med på karusellen. I den grad man sysler med tanken på å finne seg noe annet å drive med så er det i tider som disse det stort sett er gunstig å gjøre det - det er mangel på det aller meste om dagen og man kan ha en ganske grei forhandlingsposisjon.
    Har du søkt mange jobber i det siste? Jeg driver å søker jobber for tiden og det er plenty med søkere på kompetansestillinger selv i utkantnorge. Når det gjelder det å skifte bransje og type jobb har jeg problemer med å se at det er spesielt enkelt, da arbeidsgivere konsekvent etterspør folk som hatt nøyaktig samme jobb og oppgaver tidligere for å slippe opplæring.
    Er du over 50 og vil ha ny jobb, er det tvilsomt om man er i en forhandlingsposisjon, medmindre man sitter på utrolig verdifull og sjelden kompetanse...
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror jeg har godt av det. Sikkert flere andre også. Alenemødre med moderat utdannelse har antakelig ikke godt av det i det hele tatt. Jeg, og sikkert flere med meg, bør få være med på en fordeling som flytter ressurser over til de som har det største behovet.
    Jeg sikter ikke til at uføretrygdede og minstepensjonister har godt av å stramme inn ei livreim som allerede strammer om ryggraden.
    Da kanskje du bør uttale deg på egne vegne, og ikke om hva andre har godt av. Tenker jeg. :) Det er nok av folk med og uten utdannelse som tjener middels og ikke så veldig bra her i Norge også, uten at de er uføretrygdete eller minstepensjonister.

    Men jeg er jo enig i at det kan trenges en omfordeling av ressurser i et større perspektiv.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Da kanskje du bør uttale deg på egne vegne, og ikke om hva andre har godt av. Tenker jeg. :) Det er nok av folk med og uten utdannelse som tjener middels og ikke så veldig bra her i Norge også, uten at de er uføretrygdete eller minstepensjonister.

    Men jeg er jo enig i at det kan trenges en omfordeling av ressurser i et større perspektiv.

    Jeg tror mange er fartsblinde når det gjeldet lønn. Offentlige stillinger med mye ansvar og med full lønnsutteling på på høyere utdanning, er ofte lønnet under norsk gjenomsnittslønn. Er du f.eks enslig og bor i et pressområdet, kan det bli tøft selv for velutdannede folk i gode stillinger.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Da kanskje du bør uttale deg på egne vegne, og ikke om hva andre har godt av. Tenker jeg. :) Det er nok av folk med og uten utdannelse som tjener middels og ikke så veldig bra her i Norge også, uten at de er uføretrygdete eller minstepensjonister.

    Men jeg er jo enig i at det kan trenges en omfordeling av ressurser i et større perspektiv.
    Pålegger ingen noe som helst.
    Poenget burde vel være klart; det er ikke nødvendigvis godt for folkesjela å anta at overflod er en selvfølgelig menneskerett. Når man anser det som dommedag å måtte omprioritere sine likvide midler noen %, da tenker jeg det kan virke oppbyggelig å innse at trær har det med å slutte og vokse, før de rekker inn i himmelriket.
    1652268422728.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har du søkt mange jobber i det siste? Jeg driver å søker jobber for tiden og det er plenty med søkere på kompetansestillinger selv i utkantnorge. Når det gjelder det å skifte bransje og type jobb har jeg problemer med å se at det er spesielt enkelt, da arbeidsgivere konsekvent etterspør folk som hatt nøyaktig samme jobb og oppgaver tidligere for å slippe opplæring.
    Er du over 50 og vil ha ny jobb, er det tvilsomt om man er i en forhandlingsposisjon, medmindre man sitter på utrolig verdifull og sjelden kompetanse...
    Det der er veldig avhengig av bransje. Langt fra alle arbeidsgivere etterspør konsekvent det du skriver, og 50+ er fortsatt ettertraktet flere steder.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Knefall for det sosialistiske søppelet på ytre venstre.

    Nå skal elbiler kun være fritatt for MVA for de fattige. De som må kjøre rundt i donaldbiler. Ingen grunn til at hele bilflåten skal elektrifiseres, neida miljøhensyn må vike for grim sosialistisk misunnelse og skadefryd over alle som tjener mer enn dem. Kvalm venstrevridd dydsposering.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Venstrevridd å måtte betale moms? Det er verdt å merke seg at det er moms på beløpet over 500 000kr.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2

    – Det er enkelt å sitte på et kontor og gi råd. Men jeg klarer ikke å se hvordan vi skal få til hverdagen, uten å ty til skjerm innimellom, sier firebarnsmoren.


    Apropos bedre før; Da jeg vokste opp var vel Pompel & Pilt i sort/hvitt det eneste jeg hadde på skjerm. Fine tider. Når vi trengte barnevakt kom nabojenta over.

    Pompel & Pilt!!!??? You were lucky!!! When we grew up, all we had was Pernille and Mr. Nelson!!!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Betalingsmur, så hva lød straffen på?
    Utdrag...;


    En 22 år gammel mann fra Bryne er i Sør-Rogaland tingrett dømt til 18 dagers betinget fengsel og til å betale 12.000 kroner i bot etter å ha fremsatt en hatefull ytring mot en transperson.

    22-åringen skrev «degenerert som faen» i kommentarfeltet på Facebook hvor en NRK-artikkel om kjønnsbekreftende kirurgi var delt.

    Mannens forsvarer, advokat Svein Kjetil Svendsen i Elden Advokatfirma sier til Aftenbladet at dommen allerede er anket.

    – Saken er svært belastende for min klient, men denne dommen kan man ikke akseptere. Retten har foretatt en uriktig bevisvurdering og rettsanvendelsen. I tillegg er straffutmålingen alt for streng. Saken vil bli brakt inn til Gulating lagmannsrett, og vi forventer et helt annet resultat, sier 22-åringens forsvarer.

    Dette er den andre dommen i saker hvor hatefulle ytringer er fremsatt mot transpersoner.

    «Når det gjelder tolkningen av selve ytringen «degenerert som faen» er det rettens klare oppfatning at dette er et utsagn som gir uttrykk for en sterk nedvurdering av et annet menneske. Det gir uttrykk for at det er noe galt eller sykt med menneske, og at det nedvurderer menneskeverdet til vedkommende; at personen ikke er likeverdig med andre mennesker», skriver tingrettsdommer Trond Øyvind Svendsen.

    En enstemmig rett finner at utsagnet er utenfor ytringsfrihetens rammer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ^Svært gledelig å lese, da transpersoner har vært delvis uten rettsvern tidligere og ikke vært beskyttet av loven mot hatkriminalitet før inntil ganske nylig.


    Økt kunnskap og oppmerksomhet om transpersoners rettigheter har bidratt til endringer i norsk lovgivning. I 2014 ble kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk tatt inn i diskrimineringslovgivningen, og ga transpersoner et eksplisitt vern mot diskriminering og trakassering.

    Så sent som i 2016 fikk vi lov om endring av juridisk kjønn, som gir enhver rett til å endre sitt juridiske kjønn ved selvbestemmelse, slik at det blir i samsvar med ens kjønnsidentitet (så fremt man identifiserer seg som enten kvinne eller mann). Med denne loven utgikk kravet om fjerning av reproduktive organer for å kunne endre juridisk kjønn.

    Høsten 2020 vedtok Stortinget å innlemme kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk som vernede diskrimineringsgrunnlag i straffeloven. Det innebærer i praksis at transpersoner har fått eksplisitt vern etter bestemmelsene i straffeloven om hatkriminalitet og hatefulle ytringer, på samme måte som blant annet homofile, personer med funksjonsnedsettelser, og etniske og religiøse minoriteter. Lovendringen bidrar til å oppfylle statens menneskerettslige plikt til å verne transpersoner mot hatkriminalitet og hatefulle ytringer.


     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Teodor som havna i bekken var det skumleste jeg visste om…….

    Vis vedlegget 816661

    Barnemat (!) i forhold til Pompel og Pilt. Synes å huske at jeg hadde ett og annet mareritt som involverte Gorgon Vaktmester. Uten at det influerte trangen til å se neste episode.

    Har serien liggende på en eller annen harddisk tror jeg, men den ligger sikkert på NRK.no også.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Knefall for det sosialistiske søppelet på ytre venstre.

    Nå skal elbiler kun være fritatt for MVA for de fattige. De som må kjøre rundt i donaldbiler. Ingen grunn til at hele bilflåten skal elektrifiseres, neida miljøhensyn må vike for grim sosialistisk misunnelse og skadefryd over alle som tjener mer enn dem. Kvalm venstrevridd dydsposering.

    Ikke sikker på om Vedum vet forskjell på 5 eller 600000, ut fra seansen på Debatten for kort tid siden... Men nå er vel f.eks SV i mot dette.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Venstrevridd å måtte betale moms? Det er verdt å merke seg at det er moms på beløpet over 500 000kr.

    Nope handler ikke om det. Om det innføres MVA på elbiler så er det er politisk valg. Helt greit, man kan like eller mislike det med det er ærlig. Det kvalme sosialistiske smålige og ynkelige her er at man ikke innfører MVA på elbiler generelt men kun på dem som koster litt. Store biler og familiebiler og ikke bare ynkelige donaldbiler som en Think, Smart, Up. problemet med denne småligheten er at det underbygger argumentet om at det er miljøtjenelig med elektriske biler... det skal kun være gyldig for småbiler i stedet for alle biler. SV-tenking fra en eller annen illeluktende sosialistisk septiktenketank.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.030
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Nope handler ikke om det. Om det innføres MVA på elbiler så er det er politisk valg. Helt greit, man kan like eller mislike det med det er ærlig. Det kvalme sosialistiske smålige og ynkelige her er at man ikke innfører MVA på elbiler generelt men kun på dem som koster litt. Store biler og familiebiler og ikke bare ynkelige donaldbiler som en Think, Smart, Up. problemet med denne småligheten er at det underbygger argumentet om at det er miljøtjenelig med elektriske biler... det skal kun være gyldig for småbiler i stedet for alle biler. SV-tenking fra en eller annen illeluktende sosialistisk septiktenketank.
    Om du mener at en elbil til en halv million ++ er en donaldbil, så lever du i en annen verden enn meg.
    Det meningsløse er at å frakte en kropp på 75kg, så skal du også frakte et kjøretøy på 2 tonn!
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Elbiler blir jo bare større og tyngre, bare se på alle «tanksene» som kommer fra Kina. Miljøvennlig - tror ikke det. Burde egentlig vært ekstra miljøskatt på alt som veier mer enn 2 tonn
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Barnemat (!) i forhold til Pompel og Pilt. Synes å huske at jeg hadde ett og annet mareritt som involverte Gorgon Vaktmester. Uten at det influerte trangen til å se neste episode.

    Har serien liggende på en eller annen harddisk tror jeg, men den ligger sikkert på NRK.no også.
    Foreldra mine skjermet meg for denne horrorserien. Fikk lov å se den først når jeg ble 16 ! :ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn