Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Erna som alltid sitter stille i båten til 1 uke har gått før hun sier "jeg ville ikke valgt akkurat disse ordene" sender ministeren ut på pressemelding hvor han med senket hodet innrømmer at han har gjort noe dumt.

    Gjestemedlem sier det bare er vås, fordi han Larson har så mye imot de blå-blå. Kanskje Gjestemedlem skal se på innholdet og ikke bare skyte løs på budbringeren.


    edit:

    "De anbefalte ikke at jeg skulle prioritere arrangementet, sier Isaksen."

    På hvilken planet er det Gjestemedlem bor? Når noen eksplisitt uttrykker at de ikke anbefaler noe, så betyr det i renere ord at de fraråder det.

    Anbefale og fraråde er antonymer, Gjestemedlem. Å ikke anbefale noe betyr da å fraråde. Du kan være så pedantisk du bare vil. Du tar feil.

    – Forsknings- og innovasjonavdelingen anbefalte ikke at jeg prioriterte dette. De mente, basert på det som var programmet da, at det var for lite næringsrelevant, og at det kunne ta for mye tid, rett og slett, og at derfor ikke var en god vurdering, utdyper Isaksen overfor NRK.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "De anbefalte ikke at jeg skulle prioritere arrangementet, sier Isaksen."

    På hvilken planet er det Gjestemedlem bor? Når noen eksplisitt uttrykker at de ikke anbefaler noe, så betyr det i renere ord at de fraråder det.

    Anbefale og fraråde er antonymer, Gjestemedlem. Å ikke anbefale noe betyr da å fraråde. Du kan være så pedantisk du bare vil. Du tar feil.
    Å ikke anbefale å gjøre noe er himmelvidt forskjellig fra å anbefale å ikke gjøre noe.

    "De anbefalte ikke at jeg skulle prioritere arrangementet, sier Isaksen."
    "De anbefalte at jeg ikke skulle prioritere arrangementet, sier Isaksen."
    "De anbefalte ikke at jeg skulle delta på arrangementet, sier Isaksen."
    "De anbefalte at jeg ikke skulle delta på arrangementet, sier Isaksen."

    Men jeg kan forstå at du er litt forvirret om du ikke klarer å se forskjellen i betydningene i disse setningene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Siste pedantiske krampetrekninger fra deg, Gjestemedlem.

    Hvis noen er likegyldig til om du reiser på tur eller ikke, så sier de at de er likegyldig. De bruker ikke ord som "jeg anbefaler ikke".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva var historien da det slapp? Isaksen dro dit, fordi det passet så godt med USA-reisen han allerede var på?

    - Det var ingen konkrete reiseplaner lagt for høsten 2019 da henvendelsen fra Tangen kom i mai 2018, men USA er et viktig og prioritert reisemål i NFD (Nærings- og fiskeridepartementet journ.anm.) som en av våre største handelspartnere, sa Røe Isaksen.
    Viser seg at det var en forskjønnet sannhet. Det passet så godt, fordi Isaksen hadde snekret sammen det hele til å passe rundt konferansen. Isaksen ville spise is med de store gutta.

    Torbjørn Røe Isaksen sier han mener det er dårlig bruk av tid og ressurser å reise til USA for én konferanse, og at han mener det var naturlig å samle andre besøk og møter i samme reise. Han sier videre at det høyst sannsynlig uansett ville blitt en reise til USA den høsten, men kanskje ikke på de samme datoene.

    Moxnes mener Røe Isaksen burde takket nei til å delta på Tangens seminar.

    – Man får vond smak i munnen jo mer som kommer frem her. Det avdekker at vi har et intimt samrøre mellom ledende politikere og embetsmenn og styrtrike milliardærer. Alle vet jo at nettverksbyggingen skjer av en grunn, sier han, og utdyper:

    Det er effektivt. Du gjør en tjeneste, du blir kjent med mektige mennesker og så åpner det seg dører rundt neste sving. Det er ikke enestående at så mange møtes, men det er sjelden at det er såpass fargerikt som her.
    Her har du smøringen. Jeg klør deg på ryggen nå, og regner med at du husker det om x antall måneder. Husk også at Isaksen er minister i regjeringen som har strammet inn forskjellige goder. Det skattlegges knallhardt, hvis du er menig soldat på gulvet.


    – Det er ryddig av Torbjørn Røe Isaksen å innrømme at det er akkurat det han har gjort, når han har latt seg traktere av en milliardær på et lukket arrangement – uten å gjøre det kjent i sin offentlige kalender, sier hun, og fortsetter:

    – Jeg merker meg at han bruker corona-pandemien som forklaring på hvorfor det at han ble påspandert av Tangen ikke ble ført i Stortingets offentlig register for økonomiske interesser. Men påspanderingen skjedde i november. Pandemien fikk først effekt i Norge i mars. Det er fire måneder her der han kunne handlet annerledes.
    Å bruke corona-pandemien som unnskyldning for at han ikke registrerte dette i det offentlige registeret i november? patetisk.

    Like patetisk er det at staten nå skal ta regningen, etter at smøringen er utført. Som om det endrer saken noe. Det betyr Cash-back på smøring hvis pressen oppdager snusk. Ministeren og/eller den sentrale embetspersonen er smurt, og nå skal vi ta regningen også. 100 % vinn-vinn for smøreren.


    https://e24.no/naeringsliv/i/50g546...get-seg-en-usa-tur-for-aa-delta-paa-seminaret
    SV er på ballen igjen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For en gangs skyld er jeg ganske enig med Larson. Dette var amatørmessig klønete av Røe Isaksen og av flere andre som også burde visst bedre. I en regjering hvor statsministerens "jeg ville ikke sagt det på den måten" må regnes som en skarp korreks er "departementet anbefalte ikke" nokså fatalt.

    Man kan mene mye om nettverksbyggingen ved World Economic Forum i Davos, men det er i det minste i regi av en ideell stiftelse med klart verdigrunnlag, ikke som et PR-tiltak/ego-tripp for en hedgefondforvalter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis ikke en politiker, en statsråd, skal ha anledning til å foreta seg noe uten at det er forhåndsgodkjent/anbefalt av noen i administrasjonen så har vi i praksis et teknokrati og ikke et demokrati. .. greit nok men da får man være tydelig på at det er det man ønsker.

    nzG6w8iD_400x400.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Ernas lille puddel slipper nok unna med et lite "Fy deg, gutten" og så legger han hodet på skakke og belærer oss om saken og hans uskyld.

    images.jpg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.641
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Erling Borgen er verdt å lese:

    PROFESSOR SYSES SKATTEPARADIS-SELSKAPER

    Det var fascinerende å se etikkprofessor Henrik Syse i Dagsnytt 18 i går. Han fremsto som overivrig forsvarsadvokat for Nicolai Tangens USA-seminar med inviterte gjester. Det er kanskje ikke så rart, siden den samme Syse er dypt involvert i Tangens skatteparadis-selskaper

    Professor Syse, som har skrevet boken, ”Måtehold i grådighetens tid” ble fløyet inn på første klasse som gratisgjest på USA –seminaret.

    Han sa blant annet i Dagsnytt 18: ”Jeg arbeider med etikk og samfunnsansvar. Mine varsel-lamper pleier å gå på ganske tidlig. Jeg ser etiske problemstillinger der andre ikke ser noen ting”, sa Syse som kalte den påtroppende oljefond-sjefen for ”enestående” .

    Det som Syse ikke ble konfrontert med i Dagsnytt 18, er det ubehagelige faktum at han sitter som styremedlem i seks av de AKO-selskapene som Tangen har opprettet i skatteparadiset Grand Cayman.

    NB! OBS! Dagens Næringsliv skriver nå i formiddag at Syse har fått en million kroner i honorarer for å sitte i Tangens Cayman-selskaper.

    Etikkprofessor Syse klarer oppsiktsvekkende nok ikke å få noen varsellamper til å lyse, når han påtar seg å være med på å styre Tangens skatteparadisselskaper – registrert på et sted som nå er svartelistet av EU.

    (Se selskapene Syse styrer sammen med Nicolai Tangen her. Opplysningene er først avdekket av Halvor Fjermeros og Øyvind Andresen, begge fra Kristiansand)
    Etikk til høystbydende:

    Skjermbilde 2020-04-21 kl. 18.08.34.jpg

    Skjermbilde 2020-04-21 kl. 18.08.48.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    NB! OBS! Dagens Næringsliv skriver nå i formiddag at Syse har fått en million kroner i honorarer for å sitte i Tangens Cayman-selskaper.
    De de også skriver, og som man selvsagt velger å utelukke, er at dette beløpet er samlede honorarer over en periode på 10 år, mao ca 100.000 i året. Snakker vi om 6 selskaper så er det 15-16.000 i året for å sitte i et styre. Det er vel egentlig ikke noen uvanlig eller voldsomt vil jeg tro.

    Egner seg ikke likegodt som venstrevridd propaganda om man setter ting i sin sammenheng og ikke bare plukker en løsrevet bit og fremstiller det som om det var noe voldsomt...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    NB! OBS! Dagens Næringsliv skriver nå i formiddag at Syse har fått en million kroner i honorarer for å sitte i Tangens Cayman-selskaper.
    De de også skriver, og som man selvsagt velger å utelukke, er at dette beløpet er samlede honorarer over en periode på 10 år, mao ca 100.000 i året. Snakker vi om 6 selskaper så er det 15-16.000 i året for å sitte i et styre. Det er vel egentlig ikke noen uvanlig eller voldsomt vil jeg tro.

    Egner seg ikke likegodt som venstrevridd propaganda om man setter ting i sin sammenheng og ikke bare plukker en løsrevet bit og fremstiller det som om det var noe voldsomt...
    Adressen til selskapene er Ugland House.

    Er det ingen som lærer noe av noe lengre....

    edit: Greit nok at honoraret ikke er all verden, men regner med at reise/kost/losji er dekket for styremøter/Generalforsamling. Han bodde sikkert ikke på Bed & Breakfast og spiste burger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    NB! OBS! Dagens Næringsliv skriver nå i formiddag at Syse har fått en million kroner i honorarer for å sitte i Tangens Cayman-selskaper.
    De de også skriver, og som man selvsagt velger å utelukke, er at dette beløpet er samlede honorarer over en periode på 10 år, mao ca 100.000 i året. Snakker vi om 6 selskaper så er det 15-16.000 i året for å sitte i et styre. Det er vel egentlig ikke noen uvanlig eller voldsomt vil jeg tro.

    Egner seg ikke likegodt som venstrevridd propaganda om man setter ting i sin sammenheng og ikke bare plukker en løsrevet bit og fremstiller det som om det var noe voldsomt...
    Adressen til selskapene er Ugland House.

    Er det ingen som lærer noe av noe lengre....

    edit: Greit nok at honoraret ikke er all verden, men regner med at reise/kost/losji er dekket for styremøter/Generalforsamling. Han bodde sikkert ikke på Bed & Breakfast og spiste burger.
    Fremdeles ikke noe galt i det. Ei heller er det noe galt eller ulovlig i å registrere selskaper i andre land som har gunstigere betingelser. Det hele er jo egentlig det samme som når skip registreres i NIS.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når du er professor i etikk så bør det ringe noen bjeller når en milliardær vil ha deg på ansattlisten for å hvitvaske sine uetiske handlinger.

    Å ha sine selskaper i skatteparadis er uetisk.

    Professoren får bare fortsette å gnåle at siden er professor i etikk så kan han per definisjon ikke utføre uetiske handlinger. Professoren har solgt seg selv for noen 100 tusenlapper i året.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke Hr Tangen personlig, men det er noe litt fascinerende med hvordan han tilsynelatende får vanligvis oppegående folk til å miste gangsynet totalt. Det er en respons som vanligvis oppstår ved plutselig eksponering for Cindy Crawford i bikini eller tilsvarende. Her er den ene etter den andre blitt så star struck at de ikke tenker over normale regler for interessekonflikter etc.

    At etikkprofessor Syse var på radio for å forsvare Tangens seminar uten å opplyse om at han selv har vært betalt styremedlem i Tangens selskaper i skatteparadis er bare rasende morsomt. (Det har ikke noe å si hvor mye han har fått betalt, poenget er at han har fått betalt for tjenester og er dermed ikke nøytral part lenger.) Denne Hr Tangen må være en ganske karismatisk personlighet.

    En gang for lenge siden kom jeg uforvarende i skade for å ødelegge noens forretningskarriere ved å beskrive vedkommende som "en karismatisk leder" ovenfor Jens P Heyerdahl. Jens så sjokkert på meg og sa "...men det vil vi ikke ha!" Det er kanskje litt sånn her også, at den karismaen og hva det nå enn er som har gjort ham til vellykket formueforvalter for oligarker og limpinne for statsråder og etikkprofessorer kanskje ikke er de personlige egenskapene man behøver for å forvalte nordmenns felles pengebinge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når du er professor i etikk så bør det ringe noen bjeller når en milliardær vil ha deg på ansattlisten for å hvitvaske sine uetiske handlinger.

    Å ha sine selskaper i skatteparadis er uetisk.

    Professoren får bare fortsette å gnåle at siden er professor i etikk så kan han per definisjon ikke utføre uetiske handlinger. Professoren har solgt seg selv for noen 100 tusenlapper i året.
    Om det er selskaper som har gjort noe ulovlig så er det en sak, da ville jeg nok vært enig, men bare å fabulere vilt og uhemmet over "hvitvasking" og "uetiske handlinger" er bare det sedvanlige fjaset og eventyret om de onde slemme kapitalistene med flosshatt som utnytter de stakkars arbeiderne og raner felleskassen og står i veien for revolusjonen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du får melde deg på første etikk-kurs, Gjestemedlem. Moral og lovliglighet er to adskilte begreper.

    Når noen sier de ikke har gjort noe ulovlig og viser til lovverket, og de dermed ikke har gjort noe galt, viser at de intet har forstått om moral og etikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg kjenner ikke Hr Tangen personlig, men det er noe litt fascinerende med hvordan han tilsynelatende får vanligvis oppegående folk til å miste gangsynet totalt. Det er en respons som vanligvis oppstår ved plutselig eksponering for Cindy Crawford i bikini eller tilsvarende. Her er den ene etter den andre blitt så star struck at de ikke tenker over normale regler for interessekonflikter etc.

    At etikkprofessor Syse var på radio for å forsvare Tangens seminar uten å opplyse om at han selv har vært betalt styremedlem i Tangens selskaper i skatteparadis er bare rasende morsomt. (Det har ikke noe å si hvor mye han har fått betalt, poenget er at han har fått betalt for tjenester og er dermed ikke nøytral part lenger.) Denne Hr Tangen må være en ganske karismatisk personlighet.

    En gang for lenge siden kom jeg uforvarende i skade for å ødelegge noens forretningskarriere ved å beskrive vedkommende som "en karismatisk leder" ovenfor Jens P Heyerdahl. Jens så sjokkert på meg og sa "...men det vil vi ikke ha!" Det er kanskje litt sånn her også, at den karismaen og hva det nå enn er som har gjort ham til vellykket formueforvalter for oligarker og limpinne for statsråder og etikkprofessorer kanskje ikke er de personlige egenskapene man behøver for å forvalte nordmenns felles pengebinge.
    Eller kanskje det er akkurat helt perfekt for en slik stilling, en som kan gamet og kan kommunisere med folk, forhandle og overbevise og samtidig ha eksemplariske resultater å vise til rent faglig. Fondet trenger noe slikt og ikke en eller annen dydsposerende fjott.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du får melde deg på første etikk-kurs, Gjestemedlem. Moral og lovliglighet er to adskilte begreper.

    Når noen sier de ikke har gjort noe ulovlig og viser til lovverket, og de dermed ikke har gjort noe galt, viser at de intet har forstått om moral og etikk.
    Ja regner med at Rød Ungdom eller Tjen Folket arrangerer slike for sine pionerer. De har jo sin helt særegne logikk, moral, logikk og en kreativ virkelighetsoppfatning. Syse er nå tross alt professor i etikk og har noe mye større kjennskap til faget enn en eller annen tilfeldig venstrevridd aktivist.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du får melde deg på første etikk-kurs, Gjestemedlem. Moral og lovliglighet er to adskilte begreper.

    Når noen sier de ikke har gjort noe ulovlig og viser til lovverket, og de dermed ikke har gjort noe galt, viser at de intet har forstått om moral og etikk.
    Ja regner med at Rød Ungdom eller Tjen Folket arrangerer slike for sine pionerer. De har jo sin helt særegne logikk, moral, logikk og en kreativ virkelighetsoppfatning. Syse er nå tross alt professor i etikk og har noe mye større kjennskap til faget enn en eller annen tilfeldig venstrevridd aktivist.
    Universitetet i Bergen tilbyr mange etikk-kurs. Anbefaler deg å følge noen av disse. Sånn hvis du tør å nærme deg Leninhøyden da.

    At en er professor i et fag betyr ikke at man ikke kan gjøre feil. Fyren har skadeskutt seg selv med sine uttalelser. Han har latt seg kjøpe av penger. Han opptrådde på TV som en uhildet ekspert og nevnte ikke en gang at han er indirekte part i saken, med egeninteresser i at Tangen kommer best ut av det. Rimelig uetisk. En professor i etikk burde vite bedre.

    Av liknende årsaker får advokater alltid beskjed om å ikke representere seg selv, men hyre en advokat.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Etikk-professoren er trolig en ærlig mann. Han holdt radio andakten hver morgen en hel uke, så da så, det hjelper
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Fredrik Solvang var god i grilldressen i kveld. Opptil flere med dirrende stemme som bedyret sin uskyld. God underholdning..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Eller kanskje det er akkurat helt perfekt for en slik stilling, en som kan gamet og kan kommunisere med folk, forhandle og overbevise og samtidig ha eksemplariske resultater å vise til rent faglig. Fondet trenger noe slikt og ikke en eller annen dydsposerende fjott.
    Det er en enorm forskjell på å drive hedgefond og drive med langt på vei helt passiv forvaltning som oljefondet driver med. Oljefondet skal ikke og bør ikke drive med noe annet i all hovedskap passiv forvaltning heller. All empiri tilsier at det er det mest lønnsomme på lang sikt, og oljefondet har lengre tidshorisont enn de aller, aller fleste. Dette er et av de få områdene hvor helt gjennomsnittelig over tid har vist seg å være veldig bra.

    De skal heller ikke selge noe(de har ingen kunder) eller overbevise så mange om så mye. Det har opp gjennom årene vært noen diskusjoner om forvaltningen av stor prinsipiell betydning. Det består først og fremst av stadig økt andel aksjer, i børjan var det 100% statsjeld, nå er det mest aksjer, så globale obligasjone - både stat og selskap og annet og så litt eiendom. Sammensetningen av denne miksen er det suverent viktigste for fondets avkastning på sikt og den ville vært ca den samme om det var jeg som var sjef for oljefondet for den saks skyld, det er ganske veletablert strategi for aktivaallokering.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Det er enkelte ting ved menneskers adferd jeg aldri vil komme til å skjønne:

    "Ut fra 45-åringens framstilling var han nærmest tvunget til å drepe sønnen.
    - Jeg så for meg at Oscar sto på toppen av alt som hadde skjedd med meg. Det føltes fryktelig urettferdig, sier familiefaren.
    - Jeg bestemte meg for at for å redde framtida til de tre andre skulle jeg ta livet av Oscar og meg selv, forklarer han.
    I tillegg til Oscar har totningen og kona også to yngre døtre.
    45-åringen gjorde ikke alvor av selvmordsplanene, etter å ha blitt snakket fra det av foreldrene sine. Isteden meldte han seg selv til politiet og tilsto drapet på sønnen.
    "

    https://www.dagbladet.no/nyheter/angrer-ikke/72382889

    Hva enkelte mennesker klarer å få seg selv til å tro er uforstålig og til tider skremmende.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fiffen blir tatt i real smøretur.

    Staten: her, la meg betale regningen på 160.000 kr slik at du slipper å bli anklaget for korrupsjon.


    Trygdemottaker reiser til utlandet mens han er på AAP:

    Staten: Tilbakebetal innen 2 uker! Vi snakker bruttobeløpet, ja! skatten må du ordne med skatteetaten om halvannet år. Åja, det var over 100k. Vi burer deg inne i noen måneder, vi.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.dn.no/politikk/regjerin...statsrad-kom-tilbake-fra-permisjon/2-1-794094

    Kan vi legge ned Innovasjon Norge snart? Jente- og gutteklubben Grei!
    Gjerne, det der er en forunderlig honningkrukke.
    Eg likte betre DU, sjølv om det var på bokmål......(distriktenes utbyggingsfond)
    De er jo det ennå, same shit different wrapping, lange kompliserte retningslinjer for når man skal bevilge penger til oppgradering av fjøs de har. Men det må dryppe litt på klokkerne også for at det skal virke. Tipper det ble en million eller to bare til den/dem som byttet navnet fra DU til IN. Nytt tak på fjøset :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    FVN stenger kommentarfeltet Etter ti år med åpne debatter på fvn.no, er det slutt. Fædrelandsvennen stenger kommentarfeltet. Det skriver sjefredaktør Eivind Ljøstad i en kommentar. Årsaken er at kommentarfeltet stadig oftere forbindes med personangrep, sjikane og usakligheter.
    Det begynner å bli en del aviser og andre som stenger kommentarfeltene sine. Kanskje like greit?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Håper VG holder sitt åpent, grei plass for å se hva som rører seg der ute
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Håper VG holder sitt åpent, grei plass for å se hva som rører seg der ute
    Hvis kommentariatet på vg var representativt for landets befolkning ville FrP hatt rent flertall og alliansen og demokratene ville hatt 10 % hver seg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En litt bedre vinkling enn dette evinnelige nedsnødde kommunistgnålet.

    --

    Reagerer på kritikken mot den nye oljefondssjefen
    Førsteamanuensis Aksel Mjøs ved Norges Handelshøyskole (NHH) mener debatten om Nicolai Tangens «drømmeseminar» i USA har vært ensidig og preget av misunnelse. Investor Espen Grønstad sier han ikke vet om noen som hadde passet bedre til jobben som oljefondssjef enn Tangen.

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jo5VWR/reagerer-paa-kritikken-mot-den-nye-oljefondssjefen

    – Det er vel slik at når noen er blitt veldig rike, så kan man kjenne litt på at «hvorfor ble det ikke meg», sier Aksel Mjøs til VG.

    I en kronikk i Aftenposten mandag skriver han at det er forstemmende hvor forutsigbar debatten rundt Nicolai Tangens seminar på Wharton er, og at debatten er preget av misunnelse og fokus på smøring.

    – Dette er en spesiell sak, men den fortjener å bli vurdert med åpent sinn og riktig perspektiv, skriver førsteamanuensen, som også er styreleder i Kavlifondet.

    «En stor filantrop»
    Mjøs mener Nicolai Tangens arrangement i Philadelphia var av en slik kvalitet at de som deltok godt kan forsvare deltagelsen.

    – Det kan godt være at deltagerne burde ha vært åpnere om at de var med, og en del burde trolig ha tatt kostnadene selv, men det kan ikke Nicolai Tangen klandres for, skriver han.

    Mjøs peker også på at Tangen arrangerte dette helt ut med sine egne penger, og at han er en stor filantrop som har overført rundt fem milliarder kroner til en veldrevet allmennyttig stiftelse.

    Til VG sier Mjøs at han tidlig reagerte på vinklingen denne saken fikk i mediene.

    – Allerede første dag ble nyhetssendinger på tv innledet med at dette var en luksustur. Fokuset var på nivået på reise og forpleining, ikke på innhold og den profesjonelle verdien dette opplegget hadde.

    Advarer mot offentlige søkerlister
    Han mener Nicolai Tangen helt ufortjent har fått kritikk for hvordan gjestene hans har opptrådt i denne saken.

    – Dette er igjen blitt koblet til Tangen ved at det blir stilt spørsmål ved hans karakter og egnethet i jobben som ny sjef for Oljefondet. Det reagerer jeg på.

    Mjøs reagerer også på kritikken mot søknadsprosessen.

    – Vi har mange eksempler på at det velges personer til profilerte stillinger som aldri har vært å se på offentlige søkerlister. Jeg spør meg om samfunnet er tjent med at man risikerer å ikke få kvalifiserte folk til å søke på eksponerte stillinger, fordi de risikerer å få navnet sitt offentliggjort.

    Mjøs sier at en person som likevel ikke får en stilling vedkommende har søkt på, risikerer å miste både autoritet, respekt og lojalitet i den posisjonen han har fra før.

    – Jeg tenker at det er på tide å ta en debatt om dagens lovverk på dette området er hensiktsmessig.

    «Ville gjort akkurat det samme selv»
    Etter seminaret i Philadelphia i november i fjor, sendte Nicolai Tangen en e-post til Yngve Slyngstad der han ba om et møte om stillingen som oljefondssjef.

    Mjøs mener dette var helt naturlig å gjøre for Tangen.

    – Jeg ville gjort akkurat det samme selv, og søkt rundt for å få informasjon. Slyngstad er jo den som kjenner jobben best og var jo ikke en del av søknadsprosessen, sier han.

    Mener Tangen er beste person til jobben
    Investor Espen Grønstad skrev onsdag på Twitter at han «begynner å gå lei mediene og politikere som bare skal utnytte en «story»».

    – Tangen er den beste person til jobben og vi skulle hatt flere personer som han. Vi trenger en som kan markedet, forstår forvaltning, kan tenke utenfor boksen og bygger nettverk. Byråkrater har vi nok av! skriver Grønstad, som har jobbet med finans i tyve år.

    Til VG sier Grønstad at han har et veldig godt inntrykk av Nicolai Tangen.

    – Han var en åpenbar kandidat til jobben som sjef for Oljefondet. Jeg klarer ikke å komme på andre som hadde passet bedre til den stillingen.

    Grønstad mener det er viktig for en oljefondssjef å knytte kontakter og bygge broer.

    – Vi må huske på at politisk risiko er en viktig faktor i all forvaltning. Derfor er det naturlig at Tangen også knytter kontakt med politikere.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    https://www.dn.no/politikk/regjerin...statsrad-kom-tilbake-fra-permisjon/2-1-794094

    Kan vi legge ned Innovasjon Norge snart? Jente- og gutteklubben Grei!
    Gjerne, det der er en forunderlig honningkrukke.
    Eg likte betre DU, sjølv om det var på bokmål......(distriktenes utbyggingsfond)
    De er jo det ennå, same shit different wrapping, lange kompliserte retningslinjer for når man skal bevilge penger til oppgradering av fjøs de har. Men det må dryppe litt på klokkerne også for at det skal virke. Tipper det ble en million eller to bare til den/dem som byttet navnet fra DU til IN. Nytt tak på fjøset :)
    Mitt inntrykk var at parkinsons syndrom slo inn. DU var rimeleg ubyråkratisk då eg prøvde med på forsterkarproduksjon (var vel i 1984-85). Vi søkte, ein fyr dukka opp og fekk forklart konseptet på ein enkel måte, og fyren fekk med seg detaljerte opplysningar. Ein knapp månad etterpå fekk vi ein liten sum som gjorde oss i stand til å lage nokre prototypar, og så feiga vi ut då krisa kom, og vi fekk anna arbeid.
    fem-seks år seinare fann kona mi eit utruleg smart design for tøybleier. Eg tipsa henne om DU, og ho prøvde same prosedyre, og ganske rett, det dukka opp ein sakshandsamar. Kona forklara, og eg tenkte at dette går i boks. Men så fortel sakshandsamaren at ho fyrst måtte gjere ei marknadsundersøking. Det ville koste nokre tusen, og her var det eigenandel. Sjølve marknadsundersøkinga kunne sakshandsamaren skaffe personressursar til....
    Kona ga opp. Vi finansierte småbarnsforeldreutgiftene på andre måtar (mellom anna hifi-skriveri)...

    Det er bra å ha støtteordningar for å få fram kreativitet og skape nye arbeidsplassar, spesielt i distrikta. Eg har vore med på ei storsatsing på entreprenørskap i skulen, og synest det er bra. Problemet er at dei byråkratiske kontrollordningane er så omfattande at det tek luven frå mange, spesielt når du skal drive elevbedrifter og lærer elevane om dette, i staden for å jobbe med produktutvikling og produksjon. Eg innser kor viktig det er med kontroll (mange døme på snusk i mange bransjar), men det eksisterande regelverk og system er ikkje gunstig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.857
    Torget vurderinger
    0
    Håper VG holder sitt åpent, grei plass for å se hva som rører seg der ute
    Hvis kommentariatet på vg var representativt for landets befolkning ville FrP hatt rent flertall og alliansen og demokratene ville hatt 10 % hver seg.
    Det høres jo interessant ut, men jeg tror du har tatt ganske mye for mye Møllers tran! Tror ikke du behøver å gå rundt med slike mareritt i våken tilstand!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn