Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.678
    Sted
    Liten by
    Vil ikke det samme gjelde en økning av sukkeravgiften?

    Kan noen foklare dette på en bedre måte, slik at jeg skjønner tankegangen her?
    Sukker inngår i ganske mange andre produkter enn klissete leskedrikker. Det er også ganske mye annet enn klissete leskedrikker som tappes på panteflasker.

    Jeg tror at noe av greia med sukker er at en viss andel av befolkningen konsumerer enormt mye av det. Ref de lassene av pepsi max som lastes inn i bilene i Sverige og de stablene med 1.5 - liters flasker med brus som står i butikkene rundtomkring.

    Sukkeravgiften er nok et forsøk på å beskytte disse en del mot seg selv. For egen del er konsumet av denslags så minimalt at jeg gir blanke i hva det koster når det skal handles. Kjøper 1.5 liters flaske med konsentrert saft til ungene nå og da - en flaske av sorten holder ca et par måneder.

    Ang flaskepant trodde jeg returgraden allerede var svært høy her i landet, men mulig jeg tar feil. Flasker som bare blir slengt et sted blir uansett plukket opp av noen som har det som inntektskilde før eller siden med mindre flasken er knust.
    100% enig, men jeg skjønner ikke måten regjeringen handterer dette på. De ser ut som hodeløse høns som ikke helt skjønner hva de vil, hvor de skal og hvorfor de skal dit! Er dette virkelig rette måten å få ned konsumet på? Vil ikke bare svenskehandelen/fergehandelen bare øke?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Deph: Folk oppfordres til å bruke så lite klær som mulig når de kjører bil. Dette liker du tydeligvis ikke. Det gjør meg litt forvirret.
    Hva er galt med bikinibilisme?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Deph: Folk oppfordres til å bruke så lite klær som mulig når de kjører bil. Dette liker du tydeligvis ikke. Det gjør meg litt forvirret.
    Hva er galt med bikinibilisme?
    Toppløs er helt greit for meg om du poster på Youtube eller Xhamster. Men her er det irettesettelsen som er problemet. Svenskehet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.678
    Sted
    Liten by
    Nei, vi liker jo ikke at de som etter alle normer skulle ha greie på ting sier noe som kan redde liv....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ser ikke problemet med at vi oppfordres til å ta barna våre ut av bobledressen før de spennes fast i bilen. Jeg har hvertfall "syndet" på akkurat dette i en stressende hverdag.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.925
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ref de lassene av pepsi max som lastes inn i bilene i Sverige og de stablene med 1.5 - liters flasker med brus som står i butikkene rundtomkring.
    Sist jeg så etter, så var det ikke sukker i Pepsi Max?

    Nå som det stort sett er engangsflasker som brukes, så bør det jo kunne gjøres slik som med alubokser fra Sverige - de gjenkjennes og godtas av panteautomatene, men du får ikke panten. Boksene går i gjenvinningssystemet alikevel.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nei, vi liker jo ikke at de som etter alle normer skulle ha greie på ting sier noe som kan redde liv....

    Gode råd er verdt å legge merke til. Men dette forekommer meg som noe som skal trene opp fjolsene til å lytte til hva som helst som kommer etterpå.

    Kanskje jeg er vel kynisk men ... eller kanskje ikke.

    Jeg strammer beltet litt ekstra før jeg kjører, liker ikke tanken på slack om det smeller. Men her er det noe annet som er motivet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har nok en liten mistanke om at akkurat denne tolkningen din kan ha vært litt i overkant kreativ.
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Ref de lassene av pepsi max som lastes inn i bilene i Sverige og de stablene med 1.5 - liters flasker med brus som står i butikkene rundtomkring.
    Sist jeg så etter, så var det ikke sukker i Pepsi Max?

    Johan-Kr
    Spiller ingen rolle. Kunstig søtstoff rammes også av avgiftsøkningen.

    https://www.abcnyheter.no/helse-og-...sukkerfrie-produkter-rammes-av-sukkeravgiften

    Men regjeringens sukkeravgift rammer flere sukkerfrie produkter, skriver VG. Tyggegummi uten sukker, sukkerfrie pastiller og halslinser, Cola Zero og Pepsi Max er blant produktene som rammes av regjeringens avgiftssjokk. En rekke sukkerholdige varer slipper imidlertid unna.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Skatt på sukkerfri brus kan like gjerne kalles "skattlegging av dårlig personlighet"

    Drikk vann.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Skatteklasse to forsvinner ser jeg også..

    Det har vel vært mindre og mindre på disse den siste tiden, enslige mødre får mindre.. Noe som alltid har vært Frps fanesak helt siden selveste Carl Ivar Hagen. Og nå så blir det fler familier med to foreldre med fattigere kår.

    Men poenget er vel som alltid at man også rammer noen Hijab damer som ikke er i jobb...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Nei, vi liker jo ikke at de som etter alle normer skulle ha greie på ting sier noe som kan redde liv....

    Gode råd er verdt å legge merke til. Men dette forekommer meg som noe som skal trene opp fjolsene til å lytte til hva som helst som kommer etterpå.

    Kanskje jeg er vel kynisk men ... eller kanskje ikke.

    Jeg strammer beltet litt ekstra før jeg kjører, liker ikke tanken på slack om det smeller. Men her er det noe annet som er motivet.
    Trafikksikkerhet er motivet eg ser her.
    Hva er det du ser ?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Buss er for barn, pensjonister, narkomane og innvandrere. Voksne selvstendige mennesker kjører bil.
    WORD!!
    Så-så-så, husk at Deffeknotten vet om kun et bilmerke. :cool:
    Du vil da ikke assosieres med en smalsporet el-bilfanatiker?
    ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) Jeg dauer!!

    Vi er vel ikke snillere her på HFS enn de er på andre fora ( ref netthets i en annen tråd ) men duverden så mye mer elegant det gjøres her!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Sist jeg så etter, så var det ikke sukker i Pepsi Max?
    Sukkerfri brus rammes av sukkeravgiften.
    Ja så var det kanskje ikke sukker som egentlig var målet. Men hva var det da?

    Seriøst tenk litt.
    Ren fiskal avgift. Det ligger ingen andre tanker bak enn å øke Statens inntekter.
    Innertier. Økningen av sukkeravgiften er nøyaktig det samme som poseavgiften. FrP og Høyre trenger penger til å dekke inn budsjettet og finner på/øker en avgift. Skjer hvert år.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.nrk.no/hordaland/fjerner-busslommer-i-bergen-1.13800074

    "– Hovedhensikten er at vi ønsker at flere skal ta buss, og dermed må vi prioritere de kollektivreisende. Her skal biler vente bak bussen slik at bussen ikke mister sin plass i køen, sier Furnes."

    Kan noen fortelle denne duden fra vegvesenet om trafikkregelen som sier at trafikken har vikeplikt for buss ut fra busslomme ved fartsgrense 60 km/t og lavere.

    Hovedhensikten er å spare penger. Bieffekten er potensielle farlige forbikjøringer fra biler som er lei av å ligge bak en buss som stopper på hvert stopp på melkeruta.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.033
    Antall liker
    6.272
    Sist jeg så etter, så var det ikke sukker i Pepsi Max?
    Sukkerfri brus rammes av sukkeravgiften.
    Ja så var det kanskje ikke sukker som egentlig var målet. Men hva var det da?

    Seriøst tenk litt.
    Ren fiskal avgift. Det ligger ingen andre tanker bak enn å øke Statens inntekter.
    Jeg tror heller tanken bak er å få Skei Grande til å sitte stille i båten, noe som må sies å være et høyst forståelig ønske.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    Ein skal rasjonalisere bort så mange busstopp som råd. Potensialet for rasjonell drift vil då vere at bussen berre stoppar på endestasjonane.
    Minner litt om en sak fra Telemark. Driften av Sørlandsbanen skal settes ut på anbud, da blir alt mye billigere. For å få det billigst mulig så ble det besluttet å ha ett togstopp i fylket.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.810
    Torget vurderinger
    2
    Presis og nettopp. Hvor mange skal måtte dø før kosegruppen revurderer?

    Tar litt tid før de som er vant til å ha ubegrenset veirett oppdager at veiene er under omdanning. De to man skal forbanne heter Hans Monderman og Walter Kulash. Men siden det de har stått bak har vært utrolig effektivt og har sørget for økt traffikflyt og dramatisk fall i antall ulykker, vil nok også naustgubbene til slutt la seg omvende.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_calming

    Traffic calming can include the following engineering measures, grouped by similarity of method:[8]
    Narrowing: Narrowing traffic lanes makes slower speeds seem more natural to drivers and are less intrusive than other treatments that limit speed or restrict route choice. Narrowing measures include:
    Lane narrowings can be created by extending sidewalks, adding bollards or planters, or adding a bike lane or on-street parking[9].
    Curb extensions (also called bulbouts) narrow the width of the roadway at pedestrian crossings
    Chokers are curb extensions that narrow roadways to a single lane at certain points[10]
    Road diets remove a lane from the street. For example, allowing parking on one or both sides of a street to reduce the number of driving lanes.
    Pedestrian refuges or small islands in the middle of the street can help reduce lane widths.
    Converting one-way streets into two-way streets forces opposing traffic into close proximity, which requires more careful driving.

    Construction of polymer cement overlay to change asphalt to brick texture and color to indicate high traffic crosswalk
    Using polymer cement overlay applies a brick texture and appearance to asphalt surfaces to indicate a high traffic crosswalk.
    Vertical deflection: Raising a portion of a road surface can create discomfort for drivers travelling at high speeds. Both the height of the deflection and the steepness affect the severity of vehicle displacement.
    These include:
    Speed bumps, sometimes split or offset in the middle to avoid delaying emergency vehicles
    Speed humps, parabolic devices that are less aggressive than speed bumps.
    Speed cushions, two or three small speed humps sitting in a line across the road that slow cars down but allows wider emergency vehicles to straddle them so as not to slow emergency response time.
    Speed tables, long flat-topped speed humps that slow cars more gradually than humps
    Raised pedestrian crossings, which act as speed tables, often situated at intersections.
    Changing the surface material or texture (for example, the selective use of brick or cobblestone). Changing in texture may also including changing in color to highlight to drivers that they are in a pedestrian centric zone.
    Horizontal deflection, i.e. make the vehicle swerve slightly. These include:
    Chicanes, which create a horizontal deflection that causes vehicles to slow as they would for a curve.
    Pedestrian refuges again can provide horizontal deflection, as can curb extensions and chokers.
    Block or restrict access. Such traffic calming means include:
    Median diverters to prevent left turns or through movements into a residential area.
    Converting an intersection into a cul-de-sac or dead end.
    Boom barrier, restricting through traffic to authorised vehicles only.
    Closing of streets to create pedestrian zones.
    Other means
    Quite often residents have used a variety of homemade devices ranging from faux enforcement camera signs and even faux speed cameras and including dummy police. Some Canadian communities erect flexible bollards in the middle of the street in school zones. The bollards have a sign affixed indicating a 40 km/hr speed limit.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eventuelt så fører det bare til at folk blir irritert, kjører forbi og dreper en unge. Nei veiene er ikke "under omdanning", dette er nytale fra MDGere, svensker og kommunistiske privatbilhatere. Vårt lokale bermudatriangel.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.678
    Sted
    Liten by
    Det er noe med måten du ordlegger deg på.
    Man trenger ikke være hverken kommunistisk eller bilhater for å skjønne at man må gjøre noe med biltrafikken i byene i dag. Om det som skjer her er så smart er jeg usikker på, men folk med mere erfaring rundt dette enn det jeg har mener det. Da må du nesten komme opp med "beviser", erfaring og dokumentasjon som viser at du har mere rett enn de har...eller? Og et tilfelle et sted holder ikke som statistisk bevis!

    Ikke liker jeg MDG heller, men jeg innser at de har noen poenger. Det er bare måten de skal bevise sine poenger på jeg misliker sterkt!

    Uansett, det kollektive må bedres, bli billigere og enda mere brukervennelig. Det vil si at biltrafikken må lide. Så er spørsmålet, hvordan skal det gjøres på best mulig måte?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn