Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Det skjer nå enten du vil eller ikke, så det er bare å tilpasse seg.
    Kjører gjennom en slik gate på vei til jobb hver morgen, helt uproblematisk og jeg drar og ankommer eksakt som før.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Busslommer er helt greit. Hvor vanskelig skal man gjøre det? Bilister har vikeplikt for busser som skal ut av lommer i 60-sone eller under. Så det er ikke noen problem med fremkommeligheten. Dette er KUN stelt i stand for at man skal måtte vente bak bussen og bli forulempet av kommunister som hater privatbiler. Det er ingen mening ellers i sikte her. Dette er utelukkende byråkratiske pøbelstreker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tøv, bussene sparer tid, man kommer nærmere kantene, kanten kan være høyere. Bedre fremkommelighit når man har gått av bussen ved kryssing av veg osv. Dette har ingenting med kommunisme å gjøre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Saken det linkes til er faktisk her på Bønes hvor jeg bor, og veistreknigen er den jeg kjører hver dag når jeg leverer på skolen. Dette er stort sett 40 sone, tettbebygd strøk, mye busser, biler, barn og sykler - litt trangt og en del overgangsfelter. Kan være ganske kaotisk og hektisk i morgentrafikken i mørk/regn slik høst og vinter er i Bergen.

    Det har vært 2 omlegginger her. Først ble veien gjort om til forkjørsvei (Det var tidligere høyreregel)
    Når skiltene kom opp var det fullt ramaskrik, facebookgrupper og underskriftskampanjer, og jeg innrømmer glatt at jeg synes det virket unødvendig, og tenkte vel som en del andre at dette kunne resultere i høyere hastighet og mer gjennomgangstrafikk. Nå har vi levd med forkjørsvei noen måneder og jeg må si det er blitt mye bedre. Man kan fokusere på veien, og jeg opplever at jeg som sjåfør er mye tryggere på at det ikke skal skje noe. Trafikkbildet er mye roligere. Når man slipper å tenke alle sideveiene det kan komme bilder fra. siste oppdateringen fra aksjonsgruppen var vel noe sånnt som at vi "legger ballen død nå" da det virker som det også der var flere som opplevde at dette ble bedre.

    Nå er de i ferd med å endre busslommene. Og igjen må jeg si at det virker unøvendig å bruke penger på dette. De har til og med flyttet den ene rett utenfor kjøkkenvinduet våres. Men morgentrafikken er fortsatt veldig hektisk, og i perioden 0730 til 0800 er det mye busser på veien, mange barn som løper til busstoppene, foreldre som er sent ute osv. Busssjåfører som presser bussen ut fordi bilister skal smette seg forbi uten å overholde vikeplikten for buss som blinker ut. Igjen tenker jeg at hvis bussen stopper i veien , så stopper jeg bak til den er klar. Og jeg tror at også dette tiltaket vil gjøre trafikkbildet enklere - færre bevegelser i trafikken som går på tvers av "hovedflyten". Og det er nettopp dette som reduserer ulykkesfaren.

    Og her er vel et av problemene med AS Norge - vi har såpass gode fagmyndigheter at når fagmyndighet sier at dette er det gjort grundig studier av - så burde ballen vært lagt død.

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.746
    Antall liker
    15.927
    Torget vurderinger
    2
    Eventuelt så fører det bare til at folk blir irritert, kjører forbi og dreper en unge. Nei veiene er ikke "under omdanning", dette er nytale fra MDGere, svensker og kommunistiske privatbilhatere. Vårt lokale bermudatriangel.
    Neida, dette begynte i Nederland for mange år siden, spredte seg til UK og så til USA og er deretter blitt tatt opp i mange andre land. Walter Kulash sitt arbeid med West Palm Beach, en sone helt fri for "MDGere, svensker og kommunistiske privatbilhatere", viste til hvilken økonomisk rakett dette var, i tillegg til at antallet trafikkuhell stupte.

    Men idioter som ligger på hornet bak skolebusser får selvsagt litt å slite med.

    Reinforce the identity of each neighborhood, district, and corridor
    Balance vehicular and pedestrian comfort on downtown streets
    Focus retail growth by area and type
    Provide a regulatory framework for physical predictability
    Encourage housing downtown
    Identify sites for future civic buildings


    www.dpz.com/Projects/9233
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    305
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Norge er iallefall IKKE kommunistisk I forhold til rask og billig kollektivtransport!! Hvis gjerrigknarkene og kapitalistene som styrer landet Norge hadde kopiert bare noe av det Russland eller Ukraina har gjort I store byer, ville vi hatt skikkelig utbygd UNDERGRUNNSBANE I Oslo iallefall.

    Problemet er at penger ikke blir vedtatt skal brukes der det trengs mest!!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Saken det linkes til er faktisk her på Bønes hvor jeg bor, og veistreknigen er den jeg kjører hver dag når jeg leverer på skolen. Dette er stort sett 40 sone, tettbebygd strøk, mye busser, biler, barn og sykler - litt trangt og en del overgangsfelter. Kan være ganske kaotisk og hektisk i morgentrafikken i mørk/regn slik høst og vinter er i Bergen.

    Det har vært 2 omlegginger her. Først ble veien gjort om til forkjørsvei (Det var tidligere høyreregel)
    Når skiltene kom opp var det fullt ramaskrik, facebookgrupper og underskriftskampanjer, og jeg innrømmer glatt at jeg synes det virket unødvendig, og tenkte vel som en del andre at dette kunne resultere i høyere hastighet og mer gjennomgangstrafikk. Nå har vi levd med forkjørsvei noen måneder og jeg må si det er blitt mye bedre. Man kan fokusere på veien, og jeg opplever at jeg som sjåfør er mye tryggere på at det ikke skal skje noe. Trafikkbildet er mye roligere. Når man slipper å tenke alle sideveiene det kan komme bilder fra. siste oppdateringen fra aksjonsgruppen var vel noe sånnt som at vi "legger ballen død nå" da det virker som det også der var flere som opplevde at dette ble bedre.

    Nå er de i ferd med å endre busslommene. Og igjen må jeg si at det virker unøvendig å bruke penger på dette. De har til og med flyttet den ene rett utenfor kjøkkenvinduet våres. Men morgentrafikken er fortsatt veldig hektisk, og i perioden 0730 til 0800 er det mye busser på veien, mange barn som løper til busstoppene, foreldre som er sent ute osv. Busssjåfører som presser bussen ut fordi bilister skal smette seg forbi uten å overholde vikeplikten for buss som blinker ut. Igjen tenker jeg at hvis bussen stopper i veien , så stopper jeg bak til den er klar. Og jeg tror at også dette tiltaket vil gjøre trafikkbildet enklere - færre bevegelser i trafikken som går på tvers av "hovedflyten". Og det er nettopp dette som reduserer ulykkesfaren.

    Og her er vel et av problemene med AS Norge - vi har såpass gode fagmyndigheter at når fagmyndighet sier at dette er det gjort grundig studier av - så burde ballen vært lagt død.

    Mvh
    OMF
    Og andre steder i Bergen så er stoppene så ofte at det å ligge bak en slik buss er pyton.

    Tiltaket vil gjøre trafikken noe smidigere i rushen, men øke farlige forbikjøringer utenom rushen. Tiltaket vil øke frustrasjonsnivået og sannsynligheten for at en og annen sjåfør tar dårlig valg. De velger å kjøre forbi.

    Vegvesen-duden sier at de kan trekke dobbeltlinje ved stoppene. vel, får bilen plass ved siden av og bare hjulet ruller på linjen så vil folk kjøre forbi allikevel. Å ligge bak en buss som skal stoppe 6 ganger langs den 2-3 km tilsier at du ved første mulighet kjører forbi.

    Grundige studier, sier du. Fyren sier at han ikke en gang har vurdert ulykken som skjedde i sarpsborg. Han lirte av seg at det ikke var økt ulykker som følge av det (noe som nå er beviselig feil), men det er ikke den faktoren man skal se på heller. Antall nestenulykker er det interessante.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eventuelt så fører det bare til at folk blir irritert, kjører forbi og dreper en unge. Nei veiene er ikke "under omdanning", dette er nytale fra MDGere, svensker og kommunistiske privatbilhatere. Vårt lokale bermudatriangel.
    Neida, dette begynte i Nederland for mange år siden, spredte seg til UK og så til USA og er deretter blitt tatt opp i mange andre land. Walter Kulash sitt arbeid med West Palm Beach, en sone helt fri for "MDGere, svensker og kommunistiske privatbilhatere", viste til hvilken økonomisk rakett dette var, i tillegg til at antallet trafikkuhell stupte.

    Men idioter som ligger på hornet bak skolebusser får selvsagt litt å slite med.

    Reinforce the identity of each neighborhood, district, and corridor
    Balance vehicular and pedestrian comfort on downtown streets
    Focus retail growth by area and type
    Provide a regulatory framework for physical predictability
    Encourage housing downtown
    Identify sites for future civic buildings


    Downtown West Palm Beach, West Palm Beach, Florida, USA
    Jag her litt sansen for hippinederlendere og Verkeersbordvrij og alt det der, share the lovin'. Men dette er bare obsternasighet og pøbelfakter. Den eneste grunnen til at de gjør dette er at man skal tvinges til å vente bak bussen, fordi bussen skal fremmes som det saliggjørende og eneste. Og det å eie egen bil er noe bourgeois og uønsket i slike kretser. Eller flekke ræv til bilister som udannede bergensere ville sagt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.399
    Her i byen har man som uttalt politikk at bilister skal stå å stange i kø mens de ser bussen suse forbi.

    (Men jeg har lurt dem. Dete var bare å sette tildig vekking på klokka. )
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her i byen har man som uttalt politikk at bilister skal stå å stange i kø mens de ser bussen suse forbi.

    (Men jeg har lurt dem. Dete var bare å sette tildig vekking på klokka. )
    Kommunistfelt mener du?
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.399
    Ja, der suser kommunister, terrorister, andre innvandrere og kvinner, barn, narkomane, psykisk syke og andre miljøaktivister forbi, mens ansvarlige, gamle, gretne gubber står i kø i sine flotte, nye, store, Audier og tuter og banner og fjerter NOx. Er det rart mange blir nettroll?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tiltaket vil gjøre trafikken noe smidigere i rushen, men øke farlige forbikjøringer utenom rushen. Tiltaket vil øke frustrasjonsnivået og sannsynligheten for at en og annen sjåfør tar dårlig valg. De velger å kjøre forbi.

    Vegvesen-duden sier at de kan trekke dobbeltlinje ved stoppene. vel, får bilen plass ved siden av og bare hjulet ruller på linjen så vil folk kjøre forbi allikevel. Å ligge bak en buss som skal stoppe 6 ganger langs den 2-3 km tilsier at du ved første mulighet kjører forbi.

    Grundige studier, sier du. Fyren sier at han ikke en gang har vurdert ulykken som skjedde i sarpsborg. Han lirte av seg at det ikke var økt ulykker som følge av det (noe som nå er beviselig feil), men det er ikke den faktoren man skal se på heller. Antall nestenulykker er det interessante.
    Dette er en vei inne i en boligområde, og bussene det er snakk om er vel stort sett skolebusser. Det er heller ingen som har behov for å kjøre her som ikke bor(jobber i området.

    Jeg tror dette blir bra.

    Mvh
    OMF
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ja, mulig det blir bra hos dere. Hvor jeg bor ser jeg problemer med disse stoppene og det er vanlige rutebusser som kjører. De holder nå på å pusse opp busstoppene. Hva de gjør er usikkert. Det er allerede slike kantstopp, og det er farlige situasjoner rett som det er. Folk kjører forbi selv om bussen dekker for sikten (krapp høyresving). Heldigvis 30-sone så det blir aldri store farligheter, men motgående trafikk må til tider stoppe opp.

    Flust av slike kantstopp på sørsiden av sentrum også. Michael Krohns gate. Her stopper de inn i sykkelfeltet, slik at en bil kan snike seg forbi. Nygårdsgaten tilsvarende, og her må biler som regel stanse fordi bybanen lager naturlig skille.

    Skikkelige busslommer må til innimellom slik at bilister som havner bak en buss kan komme seg forbi.

    Traktorer etc som sinker trafikken er lovpålagt å innimellom kjøre til side og slippe trafikken forbi. Her legger de opp til det stikk motsatte. Korttenkt!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Når det er 30 sone, hvorfor må man på død og liv forbi da? Dobbel sperrelinje og et par uker med aktive kontroller og førerkortbeslag burde gjøre susen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Ja, der suser kommunister, terrorister, andre innvandrere og kvinner, barn, narkomane, psykisk syke og andre miljøaktivister forbi, mens ansvarlige, gamle, gretne gubber står i kø i sine flotte, nye, store OG STILLEGÅENDE TESLAER og tuter og banner og har fått sitt miljømerke i posten. Er det rart mange blir nettroll?
    Kremt...en liten rettelse.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her i byen har man som uttalt politikk at bilister skal stå å stange i kø mens de ser bussen suse forbi.
    Ja som sagt, nysvensk pottetrening.

    Men jeg skal stå på hornet til sardinboksen flytter seg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, der suser kommunister, terrorister, andre innvandrere og kvinner, barn, narkomane, psykisk syke og andre miljøaktivister forbi, mens ansvarlige, gamle, gretne gubber står i kø i sine flotte, nye, store OG STILLEGÅENDE TESLAER og tuter og banner og har fått sitt miljømerke i posten. Er det rart mange blir nettroll?
    Kremt...en liten rettelse.
    Nei, vi kjører jo i kollekt.. ehm, kommunistfeltet :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Når det er 30 sone, hvorfor må man på død og liv forbi da? Dobbel sperrelinje og et par uker med aktive kontroller og førerkortbeslag burde gjøre susen.
    Fordi bussen stopper hvert 400 m oppover lia. Folk mister tålmodigheten. Selvsagt bør de ligge bak, men noen vil miste tålmodigheten etter å havnet bak en buss 4 ganger i uka på vei hjem. ut og forbi. sparer 2-5 minutter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.733
    Antall liker
    103.707
    Torget vurderinger
    23
    Nye briller til AA! Du er så forsteina i gamalnorsk kultur at du ser avarter av det i alle ord! :rolleyes: :D
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    For min del mis-leser jeg - av en eller annen grunn ofte kredene for original-McGyvern som Henry-Winkler-Rich - mye bedre ikke sant?

    Skjermbilde 2017-11-30 kl. 19.14.42.png
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.720
    Antall liker
    7.986
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nye briller til AA! Du er så forsteina i gamalnorsk kultur at du ser avarter av det i alle ord! :rolleyes: :D
    Frå Wikipedia, den frie encyklopedi:
    Reinlender er en av de vanligste pardansene i gammeldans. Det norske navnet tyder på at den kom hit fra Rhinland. Den er i slekt med dansen schottische, og også kjent som tysk polka. I Sverige heter den schottis, noe som tyder på at nabofolket trodde at den kom fra Skottland.
    Reinlenderen var antakelig kjent mange steder i Europa, og spredte seg på 1800-tallet fra dansesalonger i Paris til å bli en motedans også i Nord-Europa mot slutten av århundret.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    7.882
    Torget vurderinger
    0
    Presis og nettopp. Hvor mange skal måtte dø før kosegruppen revurderer?
    Men Deph, se det positive i det.
    Det er "barn, pensjonister, narkomane og innvandrere" som blir ovekjørt i slike ulykker!.

    Voksne selvstendige mennesker kjører bil.;)

    Men selvsagt risikerer man skader på bilen!:eek:
     
    6

    65finger

    Gjest
    Snart blir det lov å arrangere MMA- kamper i norge. Svenskeheten skyller over oss
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjetil Rolness

    Kunnskapssamfunnet, liksom. Hva skjedde? Her er to deprimerende statusoppdateringer om universitetene. En om studentene. Og en om systemet.
    Først denne fra Bjørn Kvalsvik Nicolaysen, professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger:
    "Ein lærer så lenge ein har elevar. Orsak, studentar.

    I haust har eg lært litt av kvart. Til dømes:

    - Av 24 nye masterstudentar, hadde nøyaktig halvparten, dusinet fullt, aldri sett sine bein i eit universitetsbibliotek tidlegare, heller ikkje dei tre føregåande studieåra.

    - Då eg ville finne ut av studieteknikkane deira, fekk eg greie på at korkje i den gruppa eller andre grupper visste fleirtalet koss dei skulle ta notat, anten på maskin, brett eller for hand. Fire personar tilsaman visste ikkje koss dei skulle halde ein penn for lengre tids skriving, men opplyste at dei fekk krampe av det.

    - Fleirtalet av norskdidaktikkstudentar likar ikkje at gjeldande fagplan stiller læraren så fritt med omsyn til val og plan. Dei vil heller bli fortalt kva dei skal gjere til ei kvar tid.

    - Fleirtalet av dei sistnemnde meiner også at danning er viktigare enn ferdigheiter, men kan ikkje definere danning. Dei visste heller ikkje kva ein definisjon er, før vi tok for oss temaet.

    - Fleirtalet av alle studentar trur dei kan finne alle opplysningar på nettet, men har ingen metode for å sjekke dei, eller har lært kva dei kan finne av vitskaplege ressursar og kvar (før dei starta på bachelorfordjupninga hos oss).

    - Alle studentar som er yngre enn 25 meiner at alt ein les eller høyrer er likestilte kjelder.
    - Om lag halvparten av alle studentar eg har møtt i år, har forfekta oppfatninga om at sanning og truverde i opplysningar om fag og forsking er avhengig av kva dei trur og meiner på førehand om emnet det er snakk om.

    Og så vidare. Ein pen slump utfordringar, som krev ei vifte av tilnærmingsmåtar.
    Forøvrig synte eg Munchs *Madonna* på ein powerpoint her i veka, som eitt av fleire døme på at kva for detaljar ein legg vekt på å observere og drøfte er viktigare enn å stille spørsmålet «kva handlar kunstverket om» (jamfør med tekst), og oppdaga for fyrste gong at 80% av alle tilstadeverande var flaue over å skulle kommentere dét biletet."

    Og så denne fra Erling E. Guldbrandsen, professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo:
    "Jeg har fått en mengde eposter med relevante kommentarer etter kronikken om universitetet i Klassekampen fredag 1.12. Støtten er massiv. Siden avisteksten ikke er tilgjengelig på nettet, og mange har spurt etter den, poster jeg den her på nytt.
    Det synkende skipet

    Universitetet er gradvis pervertert til en maskin som skal samle poeng og tjene penger, der ingen lenger vet hvorfor, og ingen har makt til å sette ned foten. Middelet er blitt formål, og formålet er glemt. Instituttledere, dekaner og rektorer er marionetter i et absurd nullsumspill med det internasjonale som eneste målestokk, der alle læresteder – lokale eller nasjonale – skal konkurrere med milliard-aktører som Harvard University. Blind telling av poeng trumfer skjønnsmessig vurdering av egne behov og ønskemål. Dette gjelder ved ansettelser, ved faglige prioriteringer og ved fordeling av budsjettmidler.

    Bedre forklaring og dypere forståelse var en gang forskningens formål i seg selv. Grekerne kalte det dannelse, sosiologer kalte det kritikk. Autotelisk kaltes den frie virksomheten som var sitt eget formål, ikke et blott og bart middel til noe annet. God undervisning inspirerte studenter til fordypning og kritisk tenkning. Formidling av innsikt til allmennheten gjennom foredrag, aviser og radio var et innlysende viktig samfunnsoppdrag.

    Nå er faglig prioritering blitt et spørsmål om hvordan instituttene best kan høste poeng og tjene penger. Formål og hensikt er erstattet av insentiver. Søkere ansettes eksplisitt ut fra evne til å hente inn eksterne midler. Hva skal man med midlene? Hvem vet. Såkalte satsninger lanseres fra toppen, som programmer med millioner av euro, og annen forskning tørker ut eller oppfattes som sivil ulydighet. Søkere rangeres kun ut fra opptelte publikasjonspoeng og erfaring med å hente inn midler.

    Meritter som foreleser eller formidler ignoreres, alt annet ville være forbigåelse etter dagens kriterier. Publikasjonenes innhold og relevans for arbeidsplassen, eller for studentenes fremtidige jobbmuligheter, er ikke et tema i prosessen. Mekanismene for telling blokkerer muligheten til å stille slike spørsmål.

    En stadig større del av arbeidstiden brukes på søknadsskriving og på vurdering av andres søknader – til prosjekter som stort sett aldri får gjennomslag.
    Når formidling regnes som bortkastet og undervisnings-”plikten” blir en avsporing, kunne man jo håpe at forskningen ble bedre, mer nyskapende, dyptpløyende, original? Vel vel. Globalt publiseres det hundretusener av vitenskapelige artikler i året, gjerne med tynnest mulig innsikt i hver, for har du funnet ut noe, er det strategisk smartere å smøre det tynt utover flest mulig publikasjoner. Slik virker insentivene.
    Et tellende vitenskapelig arbeid leses av redaktøren, språkvaskeren og referee'en, vanligvis få eller ingen andre. Artiklene registreres, arkiveres og glemmes, og nye pøses ut, i titusenvis. Forskere er ikke engang i stand til å lese alt som skrives på ens eget forskningsfelt. Generalistisk overblikk belønnes ikke.

    Eksempel? Mitt eget institutt er det største musikkvitenskapelige instituttet i Norden. En gang forsket man her på norsk kultur, musikk og historie. Ikke lenger. Ingen forsker her på temaer som Edvard Grieg, nasjonalismen i mellomkrigstiden eller Arne Nordheim. Ingen forsker i det hele tatt på norsk musikkhistorie, norsk folkemusikk eller på musikkpedagogikk. Disse feltene er gradvis blitt utradert, både fra staben og fra undervisningsplanen. Folkemusikksamlingen ble for noen år siden kjørt ned til Nasjonalbiblioteket, og de fagansvarlige ble flyttet vekk.
    Instituttets ansatte driver i dag en til dels fremragende forskning – som like gjerne kunne foregått i Shanghai, Canberra eller Houston. Telling av forskningspoeng styrer undervisningsprofilen. Men mindre enn fem prosent av studentene ender som forskere, og de øvrige nittifem prosent trenger brede kunnskaper og forståelse til et livslangt arbeidsliv i andre virksomheter.

    Det er så godt som umulig å få ansatt forskere med norsk-relevant erfaring og norsk bransjekunnskap, fordi det alltid er en internasjonal søker som har flere poeng. Har du fått barn underveis, slike norske rekrutter ofte får, i stedet for å satse alt på karrieren, er du i praksis sjanseløs.
    Skjønnsmessig vurdering, faglig erfaring og forståelse settes systematisk ut av spill, sammen med hensynet til åpenbare undervisningsbehov. Vi er fanger i et regelverk uten skjønn, en mekanisme uten dømmekraft, en gigantisk telle- og regnemaskin. Når havnet vi her, hvordan, og hvorfor?
    En kollega nevnte at akademikere og humanister alltid klager, hva med å skifte jobb? Det er å forveksle fagkritikk med klaging. De fleste av oss elsker forskning, undervisning, veiledning og formidling og kunne ikke drømme om å slutte.

    Når virksomheten fortsatt går rundt, er det på tross av insentivene – og på grunn av sivilt ulydige ansatte, forskere med grenseløs overtid, dyktige kolleger og engasjerte studenter som daglig yter sitt beste, så å si imot alle odds."
    Hvordan kom vi hit? Og hva kan gjøres?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg synes at det er galt at Krekar som er en kjent terrorist får bli, fordi han kan bli torturert i USAs Irak...

    Men en dame fra Iran som er vel integrert i lokalsamfunnet, med familie og jobber blir sendt ut for å bli Pisket i Iran, selvom hun viste domspapirene til UNE.

    Helt komisk å se UNE bortforklare det etter bilder og statlig dokumentasjon på piskestraff... Nei det er ikke sikkert det er ekte, det bare ser ekte ut for tilfellet...

    Sikker på at dersom det finnes noe Gehenna/norsk Helvete så kommer sånne jugende folk som han til å brenne...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    UNE... en mer partisk gjeng skal du lete lenge etter for å finne, etter at de blå-blå fikk regjeringsmakt.

    Hvilke folk bør inn i et organ som behandler ankesaker til asylsøkere? hvem er best kvalifisert? Carl I Hagen? (for lite prestisje for han da men). Hege Storhaug?
    Eller hva med gruppen folk som ble ekskludert fra FrP, fordi de var for ekstreme?

    Jupp. Vidar Kleppe og co ble satt rett inn i UNE, avgjør hvem som får bli eller ei.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/me...av-ti-asyl-gjennomsnittet-er-n-av-to/60377855

    Jammen snakker vi rettssikkerhet!
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    7.882
    Torget vurderinger
    0
    Da vant oposisjonen sin vendette mot Carl Ivar og han ble "snytt for" en plass i Nobelkomiteen.

    Montro om seieren smaker like godt for venstresiden når nå Hege Storhaug seiler opp som FrPs kandidat?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt mer tak i venstresiden for litt siden, enn dagens ynkelige svenske rosavenstre.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Da vant oposisjonen sin vendette mot Carl Ivar og han ble "snytt for" en plass i Nobelkomiteen.

    Montro om seieren smaker like godt for venstresiden når nå Hege Storhaug seiler opp som FrPs kandidat?
    Nå var det vel media som fant Storhaug. Hvis FrP kulle fortsette å nominere ikke-valgbare kandidater så blir Stortinget nødt til å se på ordningen. Storhaug har intet i nobelkomiteen å gjøre. Nesten like lite som Hagen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    7.882
    Torget vurderinger
    0
    Da vant oposisjonen sin vendette mot Carl Ivar og han ble "snytt for" en plass i Nobelkomiteen.

    Montro om seieren smaker like godt for venstresiden når nå Hege Storhaug seiler opp som FrPs kandidat?
    Nå var det vel media som fant Storhaug. Hvis FrP kulle fortsette å nominere ikke-valgbare kandidater så blir Stortinget nødt til å se på ordningen. Storhaug har intet i nobelkomiteen å gjøre. Nesten like lite som Hagen.
    Hvorfor skulle Storhaug være "ikke valgbar"?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Storhaug har ikke de egenskaper som skal til i nobelkomiteen, ikke ulikt hvorfor Hagen ble sett som totalt uegnet og nektet adgang på formaliteter. De tok Al Capone på skatteunndragelse. De holdt Hagen unna Nobel-komiteen på formaliteter.

    Storhaug har skapt seg en karriere på stigmatisering, konflikt og splid, hvor det bare blir verre og verre. Du kan ta siste stunt med oppfordringen om å ta bilder av potensielle muslimer på gata. Og det på statens regning under FrP's insistering. FrP kunne betalt for henne med egne midler.

    Hun er milevis unna alt som har med fredsarbeid å gjøre. Med Ulf Leirstein som leder av FrP's valgkomitee så er vel Vidar Kleppe deres neste kandidat. Sånn bortsett fra at han ikke lenger er representant for FrP. Så jeg tar den tilbake.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn