Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Det var nok det jeg mest tenkte på, at kost/nytteverdien ved å ha mye folk på saken, ikke matcher ulempene ved at luftrommet kan bli stengt i flere timer. På den annen side har flyselskapene en betydelig merkostnad med å ombooke alle passasjer som skulle ut i den store verden. I tillegg til alle de forretningsreisende som ikke rakk de møtene som var booket.
    Nå er det nok ikke videre sansynlig at Avinor må betale erstatning til selskapene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.301
    Antall liker
    9.544
    Torget vurderinger
    2
    AP øyner en valgkampsak… spørs om de er troverdige da det er snillismen og innvandringspolitikken til venstresiden som har skapt problemet , Og de har lenge nektet å innse det er et problem og det det er de som lar 400 politifolk gå uten jobb:.


    De får bevise at de mener alvor å innrømme at gjengvolden har en kulturell slagside og stammer fra klansamfunn og parallellsamfunn. , De får vise at de innser feilslått integrering ved å stoppe all « familie gjenforening» og henteekteskap fra problematiske land/kulturer. Forby all kulturell støtte fra fundamentalistiske og udemokratiske regimer, Slutte å gi statsborgerskap til tvilsomme elementer og bygge fengsel for gjengkriminelle på Bjørnøya . Alle uteksaminerte politifolk ansettes . Gjør de alt dette før valget så får de kanskje mer enn 14%…
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Innføringen av Helseplattformen har jo vært en knallsuksess så langt, så her er det bare å rulle ut fortløpende.
    Til helgen er det Møre og Romsdals tur, til lykke med Helseplattformen Møre og Romsdal!

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Innføringen av Helseplattformen har jo vært en knallsuksess så langt, så her er det bare å rulle ut fortløpende.
    Til helgen er det Møre og Romsdals tur, til lykke med Helseplattformen Møre og Romsdal!

    Aldri har eg hatt større motivasjon for å halda meg og mine friske og i god form. I går vedtok kommunestyret her i bygda å utsetja å inngå kontrakt med Helseplattformen for primærhelsetenesta.

    Inntrykket mitt er at dette er typisk for innføringa av større IT-plattformer: Det er stort, dyrt og verkar ikkje. Likevel, sidan det allereie er lagt så vanvittige summar i utvikling og overgang, ser ikkje dei som skal bestemma noko anna løysing enn å bita tennene saman og vona at det går seg til etter kvart.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Anbefaler dagens episode av norsken, svensken og dansken.

    Om skandinaviske tilstander, demokrati og om vi må oppheve de nordiske verdier for å forsvare de nordiske verdier.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.322
    Antall liker
    9.203
    Regner med at alle vet hva vi må ut å kjøpe inn i store mengder i morgen?

     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.408
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Stavanger
    Vi går ikke mot svenske tillstander.. påstås det.
    Gang på gang blånekter en viss krets på alt til det plutselig slår dem i trynet, og dem blir tatt på senga. Gang på gang på gang skjer det med alt fra a til å.

    Burde hatt folkevalgte som under minste tør å kikke på sannheten fremfor å gjemme seg vekk snuske til seg mere penger og spise bløtkake å jåle seg blant andre.
    Få dem vekk. IMG_1341.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.697
    Antall liker
    15.839
    Torget vurderinger
    2
    Vi går ikke mot svenske tillstander.. påstås det.
    Gang på gang blånekter en viss krets på alt til det plutselig slår dem i trynet, og dem blir tatt på senga. Gang på gang på gang skjer det med alt fra a til å.

    Burde hatt folkevalgte som under minste tør å kikke på sannheten fremfor å gjemme seg vekk snuske til seg mere penger og spise bløtkake å jåle seg blant andre.
    Få dem vekk. Vis vedlegget 1019545
    Har du noen tanker om hvem som skal erstatte de folkevalgte du vil ha vekk?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Burde hatt folkevalgte som under minste tør å kikke på sannheten fremfor å gjemme seg vekk snuske til seg mere penger og spise bløtkake å jåle seg blant andre.
    Nah, eg trur ikkje for mykje kake er problemet.

    Men eg er faktisk litt usikker på kva som har gått gale her, kvifor politiet ikkje har identifisert dette og strategisk disponert ressursar for å stoppa det før. Er det personellmangel, dårleg etterretning eller juss som er hinderet?

    Eller er det slik at det ikkje var så veldig mykje ein kunne har gjort for å hindra alle desse ungdomane i å skyta einannan no, akkurat som det ikkje er sikkert at det fanst gode tiltak som kunne vore sett i verk for å hindra alle desse mennene i å drepa familien sin i vinter?

    Eg nektar iallfall å tru at Mehl sit på kontoret sitt og kommenterer at “jaja, svenske bandar rekrutterer tenåringar til å likvidera einannan på Oslo aust. Jaja. Dei vaksne klagar alltid over ungdomen, heldigvis er det napoleonskake i kantina.”
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.678
    Antall liker
    10.245
    Nah, eg trur ikkje for mykje kake er problemet.

    Men eg er faktisk litt usikker på kva som har gått gale her, kvifor politiet ikkje har identifisert dette og strategisk disponert ressursar for å stoppa det før. Er det personellmangel, dårleg etterretning eller juss som er hinderet?

    Eller er det slik at det ikkje var så veldig mykje ein kunne har gjort for å hindra alle desse ungdomane i å skyta einannan no, akkurat som det ikkje er sikkert at det fanst gode tiltak som kunne vore sett i verk for å hindra alle desse mennene i å drepa familien sin i vinter?

    Eg nektar iallfall å tru at Mehl sit på kontoret sitt og kommenterer at “jaja, svenske bandar rekrutterer tenåringar til å likvidera einannan på Oslo aust. Jaja. Dei vaksne klagar alltid over ungdomen, heldigvis er det napoleonskake i kantina.”

    Det er klart at alle impliserte er framoverlente når sånt oppstår, slik de alltid har vært de ganger tidligere, da vi har sett lignende bølger.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.408
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Stavanger
    Nah, eg trur ikkje for mykje kake er problemet.

    Men eg er faktisk litt usikker på kva som har gått gale her, kvifor politiet ikkje har identifisert dette og strategisk disponert ressursar for å stoppa det før. Er det personellmangel, dårleg etterretning eller juss som er hinderet?

    Eller er det slik at det ikkje var så veldig mykje ein kunne har gjort for å hindra alle desse ungdomane i å skyta einannan no, akkurat som det ikkje er sikkert at det fanst gode tiltak som kunne vore sett i verk for å hindra alle desse mennene i å drepa familien sin i vinter?

    Eg nektar iallfall å tru at Mehl sit på kontoret sitt og kommenterer at “jaja, svenske bandar rekrutterer tenåringar til å likvidera einannan på Oslo aust. Jaja. Dei vaksne klagar alltid over ungdomen, heldigvis er det napoleonskake i kantina.”
    Politisk korrekthet og ingen skikkeligge intensjoner om å fikse på ting. Bløtkake er bedre..
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.408
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Stavanger
    Hvordan utpekes disse best?
    Nå er det bare å fjerne dem som ikke gjør jobben. Norge as er i gang. Lign skjedde i Sverige for en 15-20år siden. Husker det var orntlig sjau i media om svenske folkevalgte gjorde som dem ville å tok kloa i alt så jobben føyk til slutt.
    Molbolandet Norge nekter å vedkjenne seg vi er likere våre naboer.
    Fjellknausen skulle vi hetet ikke norge
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.322
    Antall liker
    9.203
    Nå er det bare å fjerne dem som ikke gjør jobben. Norge as er i gang. Lign skjedde i Sverige for en 15-20år siden. Husker det var orntlig sjau i media om svenske folkevalgte gjorde som dem ville å tok kloa i alt så jobben føyk til slutt.
    Molbolandet Norge nekter å vedkjenne seg vi er likere våre naboer.
    Fjellknausen skulle vi hetet ikke norge
    Kan ikke se at du svarte på spørsmålet?

    Uansett så kan du bare slappe av, det er en bølge og alle som har sett en bølge vet at den forsvinner av seg selv.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Politisk korrekthet og ingen skikkeligge intensjoner om å fikse på ting. Bløtkake er bedre..
    Etter at 1/3 av vårens konfirmasjonar er overstått, byrjar eg faktisk allereie å lura på om blautkake også kan verta eit problem.

    Men, ærleg: Kva burde vore gjort før for å fiksa problemet?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Det
    Men, ærleg: Kva burde vore gjort før for å fiksa problemet?
    Bedre norskopplæring, bedre samfunnskunnskap opplæring, mye tøffere krav til innvandrere, forhindre at alle klumper seg sammen på ett sted, sørge for fritidstilbud og lavterskel jobbtilbud, NAV stønader med ufravikelige forpliktelser. Kanskje også belønninger til innvandrere som tar del i samfunnet på skikkelig vis. Men først og fremst: Det har kommet alt for mange mennesker hit som er vanskelige å integrere og som vi vet kommer til å skape store utfordringer. Det var en feil. Nå bør man ha full stopp i all innvandring fra problemland inkludert familiegjenforening til ting har blitt bedre.

    Legge bort naive holdninger og å tørre å ta tøffe beslutninger. Mer politi, strengere straffer.

    Det var det jeg kom på i farta.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mye raskere saksgang, få misdæderne vekk fra gata, mer bruk av varetekt og fengselsstraff for unge lovbrytere. De må nok ut av sirkulasjon.
    Sukk- Akkurat det vi egentlig ikke har lyst til, ettersom retts- og straffeapparatet her faktisk har gode resultater å vise til når det gjelder de tradisjonelle kjeltringene ved å bruke mildere metoder der rehabilitering har vært viktigere enn straff.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Fleire gode tiltak i den lista, kan sannsynlegvis føya til at det burde vore ei eller løysing på det at for mange mindreårige innvandrarar vert plasserte i skulen utan tilstrekkeleg norskopplæring til å følgja undervisinga, går ut frå ungdomsskulen med svært begrensa vitnemål og vert plasserte på vgs (for valfridomen er temmeleg begrensa når du ikkje har vitnemål frå 10. klasse) der det går så som så.

    Problemet med harde og ufråvikelege krav er alltid spørsmålet om kva du (samfunnet) gjer når krava ikkje vert oppfylde, om det skapar enno større problem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Mye raskere saksgang, få misdæderne vekk fra gata, mer bruk av varetekt og fengselsstraff for unge lovbrytere. De må nok ut av sirkulasjon.
    Sukk- Akkurat det vi egentlig ikke har lyst til, ettersom retts- og straffeapparatet her faktisk har gode resultater å vise til når det gjelder de tradisjonelle kjeltringene ved å bruke mildere metoder der rehabilitering har vært viktigere enn straff.
    Ja, men det er vel ikkje så veldig mykje som tyder på at 15-18-åringar har veldig godt av å sitja i fengsel, heller?

    Trur ei utfordring er at alternative former for straff er svært ressurskrevjande.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.209
    Sted
    Siggerud
    Det


    Bedre norskopplæring, bedre samfunnskunnskap opplæring, mye tøffere krav til innvandrere, forhindre at alle klumper seg sammen på ett sted, sørge for fritidstilbud og lavterskel jobbtilbud, NAV stønader med ufravikelige forpliktelser. Kanskje også belønninger til innvandrere som tar del i samfunnet på skikkelig vis. Men først og fremst: Det har kommet alt for mange mennesker hit som er vanskelige å integrere og som vi vet kommer til å skape store utfordringer. Det var en feil. Nå bør man ha full stopp i all innvandring fra problemland inkludert familiegjenforening til ting har blitt bedre.

    Legge bort naive holdninger og å tørre å ta tøffe beslutninger. Mer politi, strengere straffer.

    Det var det jeg kom på i farta.
    Ugjennomførbart, som det meste annet av tenkte tiltak som kunne hjulpet. Internasjonale konvensjoner, menneskerettigheter, rasisme, NOAS osv.
    Det ender gjerne med at man kaster enda mer penger på problemene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.678
    Antall liker
    10.245
    Hvis man går omkring og tror at dette med gjeng- og ungdomskriminalitet er noe politikere og maktapparat ikke har høyt på agendaen, les gjerne følgende stortingsmelding. Jeg tror nok de har noe større oversikt enn "folk flest", og har en del mer tanker om tiltak, også. Senest i dag hørte jeg på morgennyhetene planer om nye lover for inndragelse av verdier som åpenbart er tilegnet seg på uærlig vis (biler, klokker, div verdigjenstander).
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det er nok riktig at de ikke har godt av å sitte inne (sammen med mer erfarne kjeltringer), men jeg er redd vi må tørre å prioritere allmenhetens sikkerhet, trygghet. og rettstillit ved å fjerne dem fra gata.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Generelt enig i dine punkter, men ha i bakhodet at "9 av 10" (eller 99 av 100?) innvandrere integrerer godt og oppfører seg skikkelig. Det er de få slubbertene som må tas.
    Men de som skikker seg bra, jobber og betaer skatt synes det jo som om vi er veldig opptatt av å sende ut av landet på grunn av mor eller far løy for "ørten" år siden!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Ugjennomførbart, som det meste annet av tenkte tiltak som kunne hjulpet. Internasjonale konvensjoner, menneskerettigheter, rasisme, NOAS osv.
    Det ender gjerne med at man kaster enda mer penger på problemene.
    Det meste av det der burde være gjennomførbart med de rette politikerne. NOAS har ingen lovgivende makt vel. Fullstendig stopp i innvandring fra problemområder er nok urealistisk, men det er dessverre roten til problemene og noe som på lang sikt ville hjulpet mest.
    Men: når først vi har sagt ja til disse menneskene er det også vårt ansvar å legge til rette for integrering. Her kunne mye vært gjort bedre. Jeg har selv kone fra utlandet og f.eks. den norskopplæringen hun ble tilbudt var elendig.
    Pluss en drøss andre ting vi kunne gjort.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.678
    Antall liker
    10.245
    Generelt enig i dine punkter, men ha i bakhodet at "9 av 10" (eller 99 av 100?) innvandrere integrerer godt og oppfører seg skikkelig. Det er de få slubbertene som må tas.
    Det er komplekse tall angående dette.
    Som en kuriositet:
    For eksempel har norskfødte menn i alderen 15-24 år med svenske innvandrerforeldre en høyere siktelsesrate enn de med pakistanske eller tyrkiske innvandrerforeldre.
    Blant de aller fleste innvandrergrupperinger er kriminalratene høyere enn for etniske nordmenn, og for gjennomsnittet i befolkningen. Det samme gjelder for enkelte grupperinger av barn av innvandrere, mens andre grupperinger faktisk har lavere kriminalrater enn etniske nordmenn.
    For ikke bosatte (altså folk som er på en eller annen form for besøk her), er ratene en god del høyere. Så for å ta de lavthengende fruktene først, må vi stenge grensene for ikke bosatte utlendinger som bare kommer innom på besøk. Velkommen til å finne et fornuftig system for noe sånt. :)

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.322
    Antall liker
    9.203
    Vel, det er nok riktig at de ikke har godt av å sitte inne (sammen med mer erfarne kjeltringer), men jeg er redd vi må tørre å prioritere allmenhetens sikkerhet, trygghet. og rettstillit ved å fjerne dem fra gata.
    Her er du vel inne på noe som ble diskutert i et radioprogram her om dagen. Vi kommer kanskje til et punkt der vi må se bort fra den nordiske modellen og kanskje komme med drastiske/upopulære tiltak for å kunne beholde den samme modellen også i fremtiden. Om vi er der nå vet jeg ikke.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.242
    Antall liker
    3.782
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Dag Vollebæk på facebook:
    Et lite eksperiment: Bytt ut «kvinner» med «menn» i dette utdraget og se om det fortsatt er greit med vindskjev kjønnsbalanse, så lenge de som sitter i organet er folk med makt.
    (Fra Khrono-sak om at utvalg som skal ivareta likestilling består av 88% kvinner.)

    1714401927545.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er komplekse tall angående dette.

    Ja, komplekse. Ikke minst ved at det er 5 år gamle tall du viser til her. Lite reelt for den utviklingen vi har sett og erfart fra 2022 og frem til i dag.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Eg hugsar ikkje heilt kvar denne krøniken vart diskutert, og det er strengt tatt ei veldig merkeleg sak, heile komplekset.


    Men eg lurer litt på om han køyrer denne til og frå jobb i Bellona, også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn