Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Rett skal være rett: omorganiseringen av Jernbaneverket skjedde i 1996 under Brundtland g Jagland (AP), og konkurranseutsetting av NSB ble vedtatt i 2002 under regjeringen Bondevik med Turid Skogsholm (V) som samferdselsminister.
    Merk at alle de vedtatte, såkalte jernbanepakker er pålagt oss fra EU, uten at Norge har gått den lange veien med å nekte innførsel av disse pakkene.
    Pakke 1 (1991, revidert 2012) gjaldt kun transport av gods på bane.
    Pakke 2 (2006 - 2009) skarpere skille mellom statlig og privat godsfrakt på bane, mer konkurranseutsatt godsfrakt
    Pakke 3 (2007) liberalisering av togtrafikk over grenser, samt bedre passasjerrettigheter (i alle fall innad i EU), og felles regler for lokførere
    Pakke 4 (2016) full konkurranseutsettelse av all persontrafikk, samt tekniske tjenester

    Det er kun den siste som har hatt nevneverdig betydning for "folk flest", og slik jeg opplever det, har det vært en signifikant dreining til et dårligere tilbud på alle måter.

    Det er ellers å bemerke at godstrafikken har vært til dels katastrofalt dårlig, i så stor grad at man heller sender vogntog på sommerdekk over fjellene, fremfor å laste godset på en jernbanevogn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Merk at alle de vedtatte, såkalte jernbanepakker er pålagt oss fra EU, uten at Norge har gått den lange veien med å nekte innførsel av disse pakkene.
    Mulig det, men det blir ikke noe mer grunn til å skylde på Høyre for det, blir det vel?
    Men faen skal vite at de også hadde et forverringspotensiale, noe Høyre benyttet fullt ut, da under adminstrasjon av et sykt antall nye direktører.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Mulig det, men det blir ikke noe mer grunn til å skylde på Høyre for det, blir det vel?
    Jo.
    '

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    NPM ble vel stort sett innført under AP, men applaudert av de fleste partier, så ingen er uten skyld i den galskapen som har fått utvikle seg, - til tross for klare signaler og indikasjoner fra feks England på hvor galt det gikk med Thatchers privatiseringer.... hovedproblemet i dag er at galskapen fortsatt hylles som universalløsning på offentlig drift, og ingen ser ut til å ta til ordet for endringer.... heller tvert imot...
    Hvorvidt det er galskap kan sikkert diskuteres, men det er en krevende oppgave å styre store offentlige virksomheter.

    Det er jo ikke slik at ting var perfekt før heller - jeg har jo jobbet en del i forsvaret. Og for å illustrere hva denne omleggingen faktisk var - så var det tidligere slik at den enkelte avdeling/enhet fikk sine budsjettmidler. Så et fartøy fikk penger til å betale lønn til de som jobbet ombord, men kunne fylle gratis drivstoff. Og alt utstyret de trengte kunne de bare hente på lageret. Også fikk lageret penger i sitt budsjett til å kjøpe inn det som ble etterspurt.

    Bakdelen var jo dårlig ressursutnyttelse - noen eksempler:
    • Vi hadde en del reservedeler som skulle være ombord og telles årlig. Fant man det ikke, så kunne man bare bestille nytt. Det kostet jo ingen ting. Spesielt gjaldt dette litt sære ting (Kretskort og slikt) som aldri røyk.
    • Det var vel heller ikke uvanlig at fartøy gikk for full maskin mot basen til helgen, for å komme tidlig hjem selv om det kostet titusner i ekstra drivstoff
    • Det ble også tatt lite hensyn til utstyret - hovedmaskinene på MTBene måtte byttes ofte - fordi de rett og slett ble kjørt for hardt. Men det kostet jo ikke noe for de som var ombord.
    Omleggingen i forsvaret gjorde at det var de operative enhetene som fikk "hele" budsjettet - og da måtte kjøpe varer og tjenester fra verkstedene/lagrene.
    Prinsippet synes jeg er bra.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Er det virkelig noen som savner gamle nsb? har man virkelig så dårlig hukommelse?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Ja jeg, den gamle mastodonten var jo helt krise
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Rett skal være rett: H skal ha relativt lite av æren for dagens organisering av jernbanedriften. Omorganiseringen av Jernbaneverket skjedde i 1996 under Brundtland og Jagland (AP), med Kjell Opseth og Sissel Rønbeck som samferdselsministre. Konkurranseutsetting av NSB ble vedtatt i 2002 under regjeringen Bondevik med Turid Skogsholm (V) som samferdselsminister. Omorganiseringen i 2017 flyttet enkelte funksjoner fra NSB til direkte eierskap under samferdselsdepartementet.
    Tog er et fantastisk fremkomstmiddel, i verdens største land utlandet ! Der benytter jeg det "alltid". Jeg har forsøkt her til lands også. Fjerntogtilbudet mellom våre to største byer er en tåpelig vits. I min enfoldighet skulle jeg en tur til min barndomsby på sørlandet, fra Bergen og med togbytte i Drammen. Det var 42min forsinka til Drammen, noe som medførte at jeg tilbrakte 7 timer en sur novembertirsdag i DRAMMEN (!!!!) for å ta neste tog. Som for øvrig var en halvtime forsinka inn te Kristiansand.

    Et år etterpå skulle jeg fra Oslo te Bergen da fikk jeg nesten tre timer inni en tunnel, en vedlikeholdsvogn hadde fått motorstans inni der. Da måtte de sende et lok fra Bergen for å trekke den ut. Jeg kunne fortsatt, men av de 5 togreisene jeg har tatt de senere årene har INGEN vært innafor kravet til punktlighet ( 20min). Det er også en interessant sak, Vy i sin kontrakt har en klausul som sier at xx% av avgangene skal være i rute. Punktlighetskravet var da 15min, dette klarte de ikke å holde. No probs de fikk øke kravet til 20min. Case closed.

    Under omorganiseringen ("effektiviseringen") fant man jo ut at det var altfor mange ansatte - statlig vettu... . Avgangspakker ble delt ut og til de eldste og mest erfarne. Så fant man ut at man måtte ansette "fagfolk". To nyutdannede ingeniører fra NTNU fikk i oppdrag å kjøpe inn sviller. Ubrukelige sviller til 120mill blei resultatet.

    En del av signalsystemet (det skal være titalls forskjellige her til lands) måtte repareres. Utenlandsk ekspertise blei henta inn - fra det Tyske jernbanemuseet....

    Jeg traff en italiensk ingeniør på toget i Italia. Han hadde bodd to år i Oslo som en del av garantioppfølgingen på en leveranse til jernbanen. Men han sleit, det var ingen fagfolk hos oss han kunne kommunisere med. Han hadde jobbet opp mot forskjellige togselskap around the globe men det var ganske spesielt. Han sa kort og godt " One thing is for sure - you dont know much about trains"

    Dr.E
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    Rett skal være rett: H skal ha relativt lite av æren for dagens organisering av jernbanedriften. Omorganiseringen av Jernbaneverket skjedde i 1996 under Brundtland og Jagland (AP), med Kjell Opseth og Sissel Rønbeck som samferdselsministre. Konkurranseutsetting av NSB ble vedtatt i 2002 under regjeringen Bondevik med Turid Skogsholm (V) som samferdselsminister. ....
    Åh, nå. Regjeringen Bondevik var vel Høyreregjering god som noen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg traff en italiensk ingeniør på toget i Italia. Han hadde bodd to år i Oslo som en del av garantioppfølgingen på en leveranse til jernbanen. Men han sleit, det var ingen fagfolk hos oss han kunne kommunisere med. Han hadde jobbet opp mot forskjellige togselskap around the globe men det var ganske spesielt. Han sa kort og godt " One thing is for sure - you dont know much about trains"
    Hvem trenger vel fagfolk om man bare har mange nok direktører.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    700
    Torget vurderinger
    1
    Når man tenker på at de fleste togpassasjerer er pendlere T/R Oslo så er drift og adm. ekstremt fragmentert der det meste er statlig eid.

    Norske Tog
    Norske tog AS er et norsk statseid selskap opprettet for å tilby utleie av rullende materiell for persontrafikkoperatører på norske jernbanespor. Selskapet eies av Samferdselsdepartementet. Høsten 2016 overtok selskapet det meste av NSBs rullende materiell.

    Spordrift
    Spordrift AS er et norsk statlig selskap. Det er totalleverandør innen drift og vedlikehold av banerelatert infrastruktur i Norge. Selskapet var et heleid datterselskap av Bane NOR, og kom i drift fra 1. juli 2019. 1. januar 2021 overtok Samferdselsdepartementet eierskapet fra Bane NOR.

    Baneservice
    Statlig selskap som leverer maskin- og entreprenørtjenester til jernbanerelatert virksomhet i Skandinavia. Selskapet bygger og vedlikeholder spor, kontaktlednings-, signal- og teleanlegg.

    Mantena
    Mantena AS er et norsk selskap med virksomhet innen vedlikehold av skinnegående kjøretøy i Norge og Sverige. Mantena var den tidligere verkstedenheten til Norges Statsbaner. Selskapet ble skilt ut som eget aksjeselskap i januar 2002, da med NSB som eier frem til juli 2017

    Entur
    Entur AS er et norsk statseid selskap som utvikler og drifter en felles salgs- og betalingsplattform for togselskapene, og mange andre kollektivselskap. Det er baksystemer som ligger under de ulike kollektivoperatørenes salgskanaler.

    Agilia
    Agilia AS, tidligere NSB Trafikkservice AS, er heleid av Vygruppen AS. Selskapet ble opprettet i 2001 for å utføre renhold på tog for NSB. Renholdere fra NSB ble skilt ut og flyttet over i dette selskapet og tjenesten ble profesjonalisert.

    Flytoget
    Flytoget er et hurtiggående flytogtilbud som forbinder Oslo lufthavn, Gardermoen med Oslo og Drammen. Trafikken har siden starten i 1998 vært utført av selskapet Flytoget AS

    Vy
    Vygruppen AS, markedsført som Vy, tidligere Norges Statsbaner, er et norsk transportkonsern eid av staten ved Samferdselsdepartementet. Selskapet driver primært tog- og godstrafikk på jernbane og persontransport med buss. Med datterselskaper som: Vy Buss, Vy Tåg, Flybussarna, CargoNet...etc

    Bane NOR
    Bane NOR SF er et norsk statsforetak med ansvar for infrastruktur på jernbanen i Norge. Det ble bestemt opprettet i februar 2016 og kom i drift fra 1. januar 2017.

    Jerbanedirektoratet
    Jernbanedirektoratet er et norsk direktorat vedtatt opprettet av Kongen i statsråd 5. februar 2016. Etableringen av direktoratet var en del av Erna Solbergs regjerings jernbanereform. Direktoratet er underlagt Samferdselsdepartementet og var operativt fra 1. januar 2017

    Jerbanetilsynet
    Statens jernbanetilsyn fører tilsyn med over 30 jernbanevirksomheter i Norge for å avklare om virksomhetene driver i tråd med jernbanelovgivningen.

    Noe som er glemt??....
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Alltid underholdende når Asbjørn rykker ut for å forsvare H mot partiets dårlige beslutninger. Det eneste som mangler er "Høyre har alltid vært mot privatisering av statlige selskap".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nå har jeg sjelden reist med tog i Norge da jeg ikke er avhengig av det i det daglige, men jeg mener å huske at det ofte var et helvetes baluba i gamle dager også med feil på signalanlegg, forsinkelser og tog som stod. Det tyder i det minste på at kjernen til problemet ikke nødvendigvis er hvor mange selskaper hele sulamitten er organisert i. Det er også ganske mange selskaper involvert om man tar et fly fra A til B og det funker stort sett knirkefritt, så det er ikke noen naturlov at ting må være organisert i en stor (statlig) enhet for at en transporttjeneste skal fungere noenlunde som forventet.

    Sett utenfra ser listen med aktører innenfor jernbanen unektelig lettere komisk ut og man må jo anta at de langt fleste av funksjonene uansett ville måttet bli utført av noen. Men det hadde sikkert vært langt færre direktører, jeg helelr litt mot å være såpass konspiratorisk at å øke antallet høyt gasjerte lederstilliinger i seg selv er en sentral del av motivasjonen over tid for at ting organiseres som de gjør, men det vet jeg strengt tatt ikke noe om.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Sett utenfra ser listen med aktører innenfor jernbanen unektelig lettere komisk ut og man må jo anta at de langt fleste av funksjonene uansett ville måttet bli utført av noen. Men det hadde sikkert vært langt færre direktører, jeg helelr litt mot å være såpass konspiratorisk at å øke antallet høyt gasjerte lederstilliinger i seg selv er en sentral del av motivasjonen over tid for at ting organiseres som de gjør, men det vet jeg strengt tatt ikke noe om.
    Den offisielle arbeidshypotesen er i det minste oppgitt å være "effektivisering".
    Og for at det skal bli så få ansatte som mulig, med så lav lønn som mulig, må man ha en svært høyt gasjert direktør, som er dyktig nok til å utnytte alle smutthull og har nok balansekunstner i seg, til å kunne balansere på kanten av samtlige lovverk hele tiden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Sett utenfra ser listen med aktører innenfor jernbanen unektelig lettere komisk ut og man må jo anta at de langt fleste av funksjonene uansett ville måttet bli utført av noen. Men det hadde sikkert vært langt færre direktører, jeg helelr litt mot å være såpass konspiratorisk at å øke antallet høyt gasjerte lederstilliinger i seg selv er en sentral del av motivasjonen over tid for at ting organiseres som de gjør, men det vet jeg strengt tatt ikke noe om.
    Selvfølgelig er det slik. I tillegg rekrutteres "venner og bekjente" fra klassen med sugerør inn i statskassa. I Norge trenger man ikke korrupsjon med penga under bordet...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel atskillig flere enn en direktør i de selskapene... var det ikke rundt 50 eller noen fler det ble sagt tidligere...??
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Bæsjelårsyken er velkjent i det offentlige. En bekjent som jobbet i et av norges største helseforetak ( hater det, sykehus på "gammelnorsk") i en adminiistrativ stilling - lønn/personal sekretær. Ny utlysning - vedkommende som blei tilsatt hadde hovedfag i TEATERVITENSKAP. Han har fulgt med på avdelingen og dens ansettelsespolitikk - utlysninger, og han er ukvalifisisert til sin gamle jobb. Teaterspesialisten har selvfølgelig sluttet.

    Lederen for avdelingen er hjelpepleier med + fire vektal i admininistrasjon !

    Dr.E
    Og kvinne?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alltid underholdende når Asbjørn rykker ut for å forsvare H mot partiets dårlige beslutninger. Det eneste som mangler er "Høyre har alltid vært mot privatisering av statlige selskap".
    Nåja, når en omorganisering ble gjennomført av landsmoderen Gro i 1996 synes jeg bare det er kledelig med litt beskjedenhet med å ta hele æren for den.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Nåja, når en omorganisering ble gjennomført av landsmoderen Gro i 1996 synes jeg bare det er kledelig med litt beskjedenhet med å ta hele æren for den.
    Nå må du ikke tulle.
    Det er den siste, pakke 4 fra 2016, som er problemet her. Den var Ap i mot, og den Høyrestyrte regjeringen for, og de forhandlet seg fram til flertall for dette i Stortinget, i mot et mindretall som bl.a. besto av Ap.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Uavhengig av hvem som vedtok hva når de siste par tiårene så er vel uansett realiteten at det har vært store problemer med jernbanen på det sentrale Østlandet i lang, lang tid? Intercity-biten fungerer så vidt jeg har forstått rimelig greit, utover at tog i Norge ikke kjører spesielt fort til Intercity-tog å være, men det er heller ikke noe nytt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nå må du ikke tulle.
    Det er den siste, pakke 4 fra 2016, som er problemet her. Den var Ap i mot, og den Høyrestyrte regjeringen for, og de forhandlet seg fram til flertall for dette i Stortinget, i mot et mindretall som bl.a. besto av Ap.
    Hvorfor er det den siste pakka som er det største problemet? NSB startet å skille ut tjenester i underselskaper med egne direktører 15 år før den tid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er den siste, pakke 4 fra 2016, som er problemet her.
    Hvordan vet du at det er den som er problemet? BaneNor’s pressekonferanse om Follobanen har såvidt startet. Min begrensede forståelse er at Cowi prosjekterte returstrømanlegget, Norconsult gjorde QA på det og hadde kritiske merknader, men de ble ikke tatt til følge av prosjektledelsen og ikke meldt oppover i organisasjonen. Adm.dir og styre i BaneNor kjente ikke til risikoen, sier de.

    Edit:
    – Entreprenøren hadde valgt en teknisk løsning man ikke var vant til. Den var litt ukjent for oss, så vi ba Norconsult om å gå gjennom beregningene. Det er den biten i rapporten som omhandler hendelsen på Ski. De foreslo en del tiltak. En vurdering internt i Bane Nor var at det ikke var i veien for å sette på togtrafikk, sier prosjektdirektør i Follobanen Per David Borenstein i torsdagens pressekonferanse.

    Hvordan kommer vi derfra til at det er jernbanepakke 4 som er problemet?
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    Resultatet blir nok at et par direktører må gå, selvfølgelig med en diger fallskjerm. Deretter blir det ansatt noen nye, og det opprettes et par nye avdelinger og direktørstillinger i tillegg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    ^Han bommer vel litt når det påståes at fødselsraten må være 2 for å opprettholde befolkningstallet? Barna får også barn og det kommer som regel barnebarn på toppen av det....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Han bommer vel litt når det påståes at fødselsraten må være 2 for å opprettholde befolkningstallet? Barna får også barn og det kommer som regel barnebarn på toppen av det....
    Nei, den må være litt over 2 barn pr kvinne av de nokså opplagte grunnene. Deretter blir barna voksne, og repeat.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    ^Han bommer vel litt når det påståes at fødselsraten må være 2 for å opprettholde befolkningstallet? Barna får også barn og det kommer som regel barnebarn på toppen av det....
    Reproduksjonsraten er 2 komma litt (blir ikke født like mange jeter som gutter). I et lukket område, altså med ingen inn- eller utvandring, så vil folketllet over tid gå nedover dersom fødelstallet er lavere enn dette og øke dersom det er høyere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette må jo være helt supert, stort sett alle problemer blir lettere å løse med færre mennesker.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    «Jeg traff en italiensk ingeniør på toget i Italia. Han hadde bodd to år i Oslo som en del av garantioppfølgingen på en leveranse til jernbanen. Men han sleit, det var ingen fagfolk hos oss han kunne kommunisere med. Han hadde jobbet opp mot forskjellige togselskap around the globe men det var ganske spesielt. Han sa kort og godt " One thing is for sure - you dont know much about trains" «


    Han kom kanskje fra Ansaldo? Tidenes værste materiell-leveranse til jernbanen. Skrotet de leverte er nå, eh, skrot og i stedet er det levert materiell fra Sveitsiske Stadler. Funka fra første dag!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Men gamlingene lever fortsatt,...og repeat?
    Befolkningen vil øke dersom forventet levealer øker jevnt og trutt, men det gjør den stort sett ikke lengre siden folk har blitt late og drikker for mye osv så den står noenlunde på stedet hvil.

    Dersom du oppretter din egen stat, f.eks Pantherstad sammen med din kone på 20 år og dere får to barn osv så vil folketallet øke helt til grunnleggerene dør, men da oppstår en stabil tilstand ved uendret forventet levealder. Gamlingene dør etter hvert også, husk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    Befolkningen vil øke dersom forventet levealer øker jevnt og trutt, men det gjør den stort sett ikke lengre siden folk har blitt late og drikker for mye osv så den står noenlunde på stedet hvil.

    Dersom du oppretter din egen stat, f.eks Pantherstad sammen med din kone på 20 år og dere får to barn osv så vil folketallet øke helt til grunnleggerene dør, men da oppstår en stabil tilstand ved uendret forventet levealder. Gamlingene dør etter hvert også, husk.
    Du/dere har rett, litt kortslutning i hjernen min.

    (Pantherstad, den likte jeg. :love: )
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    «Jeg traff en italiensk ingeniør på toget i Italia. Han hadde bodd to år i Oslo som en del av garantioppfølgingen på en leveranse til jernbanen. Men han sleit, det var ingen fagfolk hos oss han kunne kommunisere med. Han hadde jobbet opp mot forskjellige togselskap around the globe men det var ganske spesielt. Han sa kort og godt " One thing is for sure - you dont know much about trains" «


    Han kom kanskje fra Ansaldo? Tidenes værste materiell-leveranse til jernbanen. Skrotet de leverte er nå, eh, skrot og i stedet er det levert materiell fra Sveitsiske Stadler. Funka fra første dag!
    Mulig det, husker ikke. Men det ser ut som ordene hans står ved lag." One thing is for sure - you dont know much about trains" «

    Pekeleken er i full gang. Ansvar ? Konsulenter, underleverandører, uklare spec. The full shebang.

    " Dette blir advokatmat. Og advokater er enda flinkere til å sende høye regninger enn konsulenter. "


    1672946929121.png

    Follobanen, BaneNOR | Samferdselsministeren må sette Bane NOR på plass (nettavisen.no)

    Dr.E
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt støy akkurat nå, så er dette snart også et glemt kapittel.

    Hvem tenker vel på rundt-tunnelen-toget nå lenger? Flytoget har jo vært en braksuksess, tross oppstartsproblemer.

    Stortingsgarasjen er mye nyere historie, men alle budsjettoverskridelsene synes tilgitt og glemt der også.

    En liten gjønågang nå, som Magnhild Meltveit Kleppa kalte det, en håndfull nye direktørstillinger så er nok mye gjort.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Når man tenker på at de fleste togpassasjerer er pendlere T/R Oslo så er drift og adm. ekstremt fragmentert der det meste er statlig eid.

    Norske Tog
    Norske tog AS er et norsk statseid selskap opprettet for å tilby utleie av rullende materiell for persontrafikkoperatører på norske jernbanespor. Selskapet eies av Samferdselsdepartementet. Høsten 2016 overtok selskapet det meste av NSBs rullende materiell.

    Spordrift
    Spordrift AS er et norsk statlig selskap. Det er totalleverandør innen drift og vedlikehold av banerelatert infrastruktur i Norge. Selskapet var et heleid datterselskap av Bane NOR, og kom i drift fra 1. juli 2019. 1. januar 2021 overtok Samferdselsdepartementet eierskapet fra Bane NOR.

    Baneservice
    Statlig selskap som leverer maskin- og entreprenørtjenester til jernbanerelatert virksomhet i Skandinavia. Selskapet bygger og vedlikeholder spor, kontaktlednings-, signal- og teleanlegg.

    Mantena
    Mantena AS er et norsk selskap med virksomhet innen vedlikehold av skinnegående kjøretøy i Norge og Sverige. Mantena var den tidligere verkstedenheten til Norges Statsbaner. Selskapet ble skilt ut som eget aksjeselskap i januar 2002, da med NSB som eier frem til juli 2017

    Entur
    Entur AS er et norsk statseid selskap som utvikler og drifter en felles salgs- og betalingsplattform for togselskapene, og mange andre kollektivselskap. Det er baksystemer som ligger under de ulike kollektivoperatørenes salgskanaler.

    Agilia
    Agilia AS, tidligere NSB Trafikkservice AS, er heleid av Vygruppen AS. Selskapet ble opprettet i 2001 for å utføre renhold på tog for NSB. Renholdere fra NSB ble skilt ut og flyttet over i dette selskapet og tjenesten ble profesjonalisert.

    Flytoget
    Flytoget er et hurtiggående flytogtilbud som forbinder Oslo lufthavn, Gardermoen med Oslo og Drammen. Trafikken har siden starten i 1998 vært utført av selskapet Flytoget AS

    Vy
    Vygruppen AS, markedsført som Vy, tidligere Norges Statsbaner, er et norsk transportkonsern eid av staten ved Samferdselsdepartementet. Selskapet driver primært tog- og godstrafikk på jernbane og persontransport med buss. Med datterselskaper som: Vy Buss, Vy Tåg, Flybussarna, CargoNet...etc

    Bane NOR
    Bane NOR SF er et norsk statsforetak med ansvar for infrastruktur på jernbanen i Norge. Det ble bestemt opprettet i februar 2016 og kom i drift fra 1. januar 2017.

    Jerbanedirektoratet
    Jernbanedirektoratet er et norsk direktorat vedtatt opprettet av Kongen i statsråd 5. februar 2016. Etableringen av direktoratet var en del av Erna Solbergs regjerings jernbanereform. Direktoratet er underlagt Samferdselsdepartementet og var operativt fra 1. januar 2017

    Jerbanetilsynet
    Statens jernbanetilsyn fører tilsyn med over 30 jernbanevirksomheter i Norge for å avklare om virksomhetene driver i tråd med jernbanelovgivningen.

    Noe som er glemt??....
    Bane Nor har 43 ansatte som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt. Syv av disse er kommunikasjonssjefer.

    Dr.E
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bane Nor har 43 ansatte som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt. Syv av disse er kommunikasjonssjefer.
    Hjelper ikke så mye, ser det ut til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn