Vanskelig å diskutere når du er så vag og utydelig og ikke vil klargjøre hva du mener. Jeg aner ikke hva du snakker om.
Da tror jeg nok det er mer mangel på leseforståelse, er da ikke det minste vanskelig å skjønne hva jeg mener om den saken.
Vanskelig å diskutere når du er så vag og utydelig og ikke vil klargjøre hva du mener. Jeg aner ikke hva du snakker om.
For meg som ikke er tankeleser virker det ikke veldig åpenbart.Da tror jeg nok det er mer mangel på leseforståelse, er da ikke det minste vanskelig å skjønne hva jeg mener om den saken.
Splittingane i dette partiet kjem til å verta ein fest å følgja med på.Det er jammen ikke mye ryggrad i de 1500, røyker de og spiser sine egne sokker
At saken i det hele tatt eksisterer er merkelig. En biologisk kvinne har født, og dermed blitt mor. Som det korrekt står i journalen. Saken burde selvsagt blitt avvist.Hva er det som er kokko her? At han anmeldte, eller at han vil kalles for "pappa"?
Jeg sa noe om det i dette innlegget: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hva-har-gått-galt-i-norge.84774/post-4209709At saken i det hele tatt eksisterer er merkelig. En biologisk kvinne har født, og dermed blitt mor. Som det korrekt står i journalen. Saken burde selvsagt blitt avvist.
Hva denne personen har av seksuelle preferanser, stil, klesvalg, valg av partner eller følelsesliv har ikke blitt krenket på noen måte.
Mor/mamma og far/pappa er uttrykk som er sterkt knyttet til biologien.
Men tenker du at det skal forskjellsbehandles basert på hvordan man ser ut? Så Karoline Skarstein skal ha andre rettigheter enn feks Emma Ellingsen?Kanskje ikke relevant for deg, men det er trolig veldig relevant for en transperson som f.eks. har gått gjennom kjønnsbekreftende behandling og skiftet navn og juridisk kjønn. Jeg skal ikke mene så veldig sterkt om hva som står i medisinske journaler som uansett er taushetsbelagt, men på alle andre arenaer er jo det kjønnet man presenterer for omverdenen relevant.
Enig i det, men at den fødende betgnes som mor i journalen burde kanskje ikke være kontroversielt?Jeg sa noe om det i dette innlegget: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hva-har-gått-galt-i-norge.84774/post-4209709
Forøvrig, hva som står i en fødselsattest er vel én ting, men hva transmannen og hans familie selv velger å kalle seg og bruke av betegnesler er utelukkende opp til dem selv. Også er det jo ikke opp til oss å avgjøre hva som er krenkende for andre.
Dette var for ullent og vagt til at jeg klarer å mene noe om det. Hva vil du fram til?Men tenker du at det skal forskjellsbehandles basert på hvordan man ser ut? Så Karoline Skarstein skal ha andre rettigheter enn feks Emma Ellingsen?
Personlig har jeg ingen problemer med akkurat det, og hvis det er noen praktiske årsaker til at det bør stå på den måten så syns jeg det er greit.Enig i det, men at den fødende betgnes som mor i journalen burde kanskje ikke være kontroversielt?
Kanskje noen som er helsepersonell eller lignende kan svare på akkurat det? Jeg lurer litt på det selv.Kontroversielt eller ei, spiller det noen praktisk rolle om journalen sier mamma eller pappa?
Du kommer til stadighet med eksempler på transer som visuelt ligner på det de vil bli, men jeg tror det er et lite relevant kriterie for hvordan vi nør behandle transer i samfunnet.Dette var for ullent og vagt til at jeg klarer å mene noe om det. Hva vil du fram til?
Hvordan syns du "vi" bør behandler "transer" i samfunnet? Bare det at du omtaler transpersoner som "transer" gir meg en viss forventning.Du kommer til stadighet med eksempler på transer som visuelt ligner på det de vil bli, men jeg tror det er et lite relevant kriterie for hvordan vi nør behandle transer i samfunnet.
Det er en del praktiske problener siden kjønn i personnummer er knyttet opp mot en del registeroppslag - feks screening av brystkreft, livmorhalskreft og helt sikkert flere ting knyttet til graviditet, fødselspermisjon osv.Jeg tenker at det er relevant å ha opplysninger om en persons biologiske kjønn i journaler i tilfelle akutt sykdom eller skade ifht. operasjoner o.s.v., og lurer på om det kan være andre lignende grunner til at det bør stå i en fødselsattest. Noe med arv og genetikk kanskje, jeg vet ikke? Men jeg ser ærlig talt ikke problemet hvis ikke.
Nei, jeg vet. Og akkurat det tenker jeg kan være et problem. Transkvinner som har skiftet personnummer og juridisk kjønn får innkalling til livmorhalsundersøkelse, og det er jo en slags systemsvikt. Brystkreft derimot er jo relevant for transkvinner også. Transmenn må selv oppsøke gynekolog for å få de samme undersøkelsene som er relevante for dem o.s.v.Det er en del praktiske problener siden kjønn i personnummer er knyttet opp mot en del registeroppslag - feks screening av brystkreft, livmorhalskreft og helt sikkert flere ting knyttet til graviditet, fødselspermisjon osv.
Datasystemene er jo ikke bygd opp med tanke på at man skal kunne skifte kjønn.
Vel, nå har jeg vel sagt at jeg synes utseende er et lite egnet kriterium for omtale.Hvordan syns du "vi" bør behandler "transer" i samfunnet? Bare det at du omtaler transpersoner som "transer" gir meg en viss forventning.
Det der er jo en veldig spesiell sak som jeg ikke syns bør være toneangivende for så veldig mye annet enn akkurat de det gjelder. Har ikke engasjert meg så mye i det, men utfra hva jeg skjønner så har kriminalomsorgen gode rutiner og retningslinjer som kan anvendes på dette spesielle tilfellet, så oppmerksomheten dette har fått i media virker noe tendensiøst i mine øyne.Vel, nå har jeg vel sagt at jeg synes utseende er et lite egnet kriterium for omtale.
Også synes jeg vel dette er lite vellyket.
Kan man være «mann» i folkeregisteret, «kvinne» i rettssalen, «mann» i media - og så «kvinne» i fengsel?
![]()
Pride-overgriperne ble «trans» ett år før lovbruddene, og har ikke skiftet juridisk kjønn
Retten og pressen spurte om de ville bli omtalt som kvinne eller mann. Og fikk to ulike svar. Begge ble etterfulgt.kjetilrolness.substack.com
Utfordrer deg til å finne noen omtale av saken i mediene i det hele tatt....Hadde det fått like mye omtale hvis det var tre cismenn som hadde begått de samme forbrytelsene, mon tro?
Utfordrer deg til å finne noen omtale av saken i mediene i det hele tatt....
Ja, det kan det gjøre.Kontroversielt eller ei, spiller det noen praktisk rolle om journalen sier mamma eller pappa?
Snakk om å vri på ting. Saken er nevnt i så godt som alle riksdekkende medier, og jeg leste et sted at det var de selv som sa de ville omtales som menn i media.Som du sikkert ser er det kun Dagen og Nettavisen som omtaler at det er snakk om transpersoner. NRK og TV2 nevner det ikke med et ord. Hva med Dagbladet, VG og Aftenposten?
At det er snakk om transpersoner er dysset ned, ikke gitt ekstra oppmerksomhet slik du hevder.
Splittingane i dette partiet kjem til å verta ein fest å følgja med på.
Nå er det jo dumt at hun har så vondt i knærne at hun ikke kan jogge, kondistrening i tillegg til styrke er viktig.Nå var det vel også trening som var mest i fokus, og det er sunt om man er både stor og liten. Å kritisere Erna for dette er rett og slett dustete.