Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å diskutere når du er så vag og utydelig og ikke vil klargjøre hva du mener. Jeg aner ikke hva du snakker om.

Da tror jeg nok det er mer mangel på leseforståelse, er da ikke det minste vanskelig å skjønne hva jeg mener om den saken.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.548
    Sted
    Bergen
    Det er jammen ikke mye ryggrad i de 1500, røyker de og spiser sine egne sokker
    De støtter altså dette uten å blunke
    Rart hvordan folk i verdens beste land kan komme så skjeivt ut
    Kanskje vi skal eksportere disse til rus

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.502
    Torget vurderinger
    96
    Hva er det som er kokko her? At han anmeldte, eller at han vil kalles for "pappa"?
    At saken i det hele tatt eksisterer er merkelig. En biologisk kvinne har født, og dermed blitt mor. Som det korrekt står i journalen. Saken burde selvsagt blitt avvist.
    Hva denne personen har av seksuelle preferanser, stil, klesvalg, valg av partner eller følelsesliv har ikke blitt krenket på noen måte.
    Mor/mamma og far/pappa er uttrykk som er sterkt knyttet til biologien.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    At saken i det hele tatt eksisterer er merkelig. En biologisk kvinne har født, og dermed blitt mor. Som det korrekt står i journalen. Saken burde selvsagt blitt avvist.
    Hva denne personen har av seksuelle preferanser, stil, klesvalg, valg av partner eller følelsesliv har ikke blitt krenket på noen måte.
    Mor/mamma og far/pappa er uttrykk som er sterkt knyttet til biologien.
    Jeg sa noe om det i dette innlegget: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hva-har-gått-galt-i-norge.84774/post-4209709

Forøvrig, hva som står i en fødselsattest er vel én ting, men hva transmannen og hans familie selv velger å kalle seg og bruke av betegnesler er utelukkende opp til dem selv. Også er det jo ikke opp til oss å avgjøre hva som er krenkende for andre.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror vi bør være litt prinsippielle i tilnærmingen.

Hva man holder på med i eget hjem synes jeg ikke er noe offentligheten bør bry seg med, men i det offentlige synes jeg det bør være tydelig kjøreregler og hvorvidt man ligner på det ene eller andre kjønnet er jo ikke relevant.

• Liker
    Reaksjoner: MML

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Kanskje ikke relevant for deg, men det er trolig veldig relevant for en transperson som f.eks. har gått gjennom kjønnsbekreftende behandling og skiftet navn og juridisk kjønn. Jeg skal ikke mene så veldig sterkt om hva som står i medisinske journaler som uansett er taushetsbelagt, men på alle andre arenaer er jo det kjønnet man presenterer for omverdenen relevant.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje ikke relevant for deg, men det er trolig veldig relevant for en transperson som f.eks. har gått gjennom kjønnsbekreftende behandling og skiftet navn og juridisk kjønn. Jeg skal ikke mene så veldig sterkt om hva som står i medisinske journaler som uansett er taushetsbelagt, men på alle andre arenaer er jo det kjønnet man presenterer for omverdenen relevant.
    Men tenker du at det skal forskjellsbehandles basert på hvordan man ser ut? Så Karoline Skarstein skal ha andre rettigheter enn feks Emma Ellingsen?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Holmestrand
    Jeg sa noe om det i dette innlegget: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hva-har-gått-galt-i-norge.84774/post-4209709

Forøvrig, hva som står i en fødselsattest er vel én ting, men hva transmannen og hans familie selv velger å kalle seg og bruke av betegnesler er utelukkende opp til dem selv. Også er det jo ikke opp til oss å avgjøre hva som er krenkende for andre.
    Enig i det, men at den fødende betgnes som mor i journalen burde kanskje ikke være kontroversielt?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Men tenker du at det skal forskjellsbehandles basert på hvordan man ser ut? Så Karoline Skarstein skal ha andre rettigheter enn feks Emma Ellingsen?
    Dette var for ullent og vagt til at jeg klarer å mene noe om det. Hva vil du fram til?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Enig i det, men at den fødende betgnes som mor i journalen burde kanskje ikke være kontroversielt?
    Personlig har jeg ingen problemer med akkurat det, og hvis det er noen praktiske årsaker til at det bør stå på den måten så syns jeg det er greit.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er jo "helsepersonell", men heldigvis svært langt unna barselavdelingen. Uansett, jeg har vanskelig for å se hvilken praktisk rolle det skulle ha, bortsett fra litt umiddelbar forvirring fra den som leser. Det er dog noe som kan løses med et kort notat.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Jeg tenker at det er relevant å ha opplysninger om en persons biologiske kjønn i journaler i tilfelle akutt sykdom eller skade ifht. operasjoner o.s.v., og lurer på om det kan være andre lignende grunner til at det bør stå i en fødselsattest. Noe med arv og genetikk kanskje, jeg vet ikke? Men jeg ser ærlig talt ikke problemet hvis ikke.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette var for ullent og vagt til at jeg klarer å mene noe om det. Hva vil du fram til?
    Du kommer til stadighet med eksempler på transer som visuelt ligner på det de vil bli, men jeg tror det er et lite relevant kriterie for hvordan vi nør behandle transer i samfunnet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Du kommer til stadighet med eksempler på transer som visuelt ligner på det de vil bli, men jeg tror det er et lite relevant kriterie for hvordan vi nør behandle transer i samfunnet.
    Hvordan syns du "vi" bør behandler "transer" i samfunnet? Bare det at du omtaler transpersoner som "transer" gir meg en viss forventning.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker at det er relevant å ha opplysninger om en persons biologiske kjønn i journaler i tilfelle akutt sykdom eller skade ifht. operasjoner o.s.v., og lurer på om det kan være andre lignende grunner til at det bør stå i en fødselsattest. Noe med arv og genetikk kanskje, jeg vet ikke? Men jeg ser ærlig talt ikke problemet hvis ikke.
    Det er en del praktiske problener siden kjønn i personnummer er knyttet opp mot en del registeroppslag - feks screening av brystkreft, livmorhalskreft og helt sikkert flere ting knyttet til graviditet, fødselspermisjon osv.

Datasystemene er jo ikke bygd opp med tanke på at man skal kunne skifte kjønn.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Det er en del praktiske problener siden kjønn i personnummer er knyttet opp mot en del registeroppslag - feks screening av brystkreft, livmorhalskreft og helt sikkert flere ting knyttet til graviditet, fødselspermisjon osv.

Datasystemene er jo ikke bygd opp med tanke på at man skal kunne skifte kjønn.
    Nei, jeg vet. Og akkurat det tenker jeg kan være et problem. Transkvinner som har skiftet personnummer og juridisk kjønn får innkalling til livmorhalsundersøkelse, og det er jo en slags systemsvikt. Brystkreft derimot er jo relevant for transkvinner også. Transmenn må selv oppsøke gynekolog for å få de samme undersøkelsene som er relevante for dem o.s.v.

Men med tanke på at noen står oppført som far selv om de biologisk er mor, så er vel fortsatt det litt uklart om har noen direkte konsekvenser? Fødselspermisjon o.l. går det vel an å ordne uansett.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan syns du "vi" bør behandler "transer" i samfunnet? Bare det at du omtaler transpersoner som "transer" gir meg en viss forventning.
    Vel, nå har jeg vel sagt at jeg synes utseende er et lite egnet kriterium for omtale.

Også synes jeg vel dette er lite vellyket.

Kan man være «mann» i folkeregisteret, «kvinne» i rettssalen, «mann» i media - og så «kvinne» i fengsel?

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.249
    i journalen vil det stå noe slikt.: Hun, mor Nora Jensen fødte en fullbåren sønn kl 04.35 den 030425, 4 dager før beregnet termin, og forløsning var ukomplisert og barnet var 53 cm lang og veide 3460 gram.Skrek straks.Normal farge
    Apgar score 8. .
    Etter veging og måling ble han lagt til morens bryst og amming kom raskt i gang. Far var tilstede under hele fødselen.
    Placenta kom ut med normalt utseende. Fødsel fullbyrdet, uten komplikasjoner eller ekstraordinære tiltak.

• Liker
    Reaksjoner: MML

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Vel, nå har jeg vel sagt at jeg synes utseende er et lite egnet kriterium for omtale.

Også synes jeg vel dette er lite vellyket.

Kan man være «mann» i folkeregisteret, «kvinne» i rettssalen, «mann» i media - og så «kvinne» i fengsel?
    Det der er jo en veldig spesiell sak som jeg ikke syns bør være toneangivende for så veldig mye annet enn akkurat de det gjelder. Har ikke engasjert meg så mye i det, men utfra hva jeg skjønner så har kriminalomsorgen gode rutiner og retningslinjer som kan anvendes på dette spesielle tilfellet, så oppmerksomheten dette har fått i media virker noe tendensiøst i mine øyne.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.249
    Det hefter ofte alvorlig psykiatri hos transpersoner og i dette tilfellet er det mer enn alvorlig og fortjener i høy grad oppmerksomhet i media. Men vil tro transpersoner flest tar avstand fra dette, ja. (lukter mer ukontrollert krim, enn typisk for den gruppen som er omtalt)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Hadde det fått like mye omtale hvis det var tre cismenn som hadde begått de samme forbrytelsene, mon tro? For meg virker det ganske tydelig at enkelte av de som omtaler denne saken gjør det fordi det fyrer opp under antipatier og fordommmer de har med seg fra før, når man ser noen av tingene de henger seg opp i.
    Vet ikke hvor typiske disse er for transpersoner, men vil ikke tro de er særlig representative. Det er også et krav om ganske omfattende psykiatrisk utredning før man får diagnosen transseksuell og blir innvilget behandling i Norge, men det virker ikke som disse har vært gjennom dette siden de ikke har skiftet juridisk kjønn.
    Tror nok de fleste tar avstand fra dette enten de er trans eller cis.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Utfordrer deg til å finne noen omtale av saken i mediene i det hele tatt....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som du sikkert ser er det kun Dagen og Nettavisen som omtaler at det er snakk om transpersoner. NRK og TV2 nevner det ikke med et ord. Hva med Dagbladet, VG og Aftenposten?

At det er snakk om transpersoner er dysset ned, ikke gitt ekstra oppmerksomhet slik du hevder.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Holmestrand
    Kontroversielt eller ei, spiller det noen praktisk rolle om journalen sier mamma eller pappa?
    Ja, det kan det gjøre.
    Hvem som er biologisk mor er i journalen en del av et medisinsk datasett, ikke en mening eller følelssak.
    Dette er informasjon som følger både mor og barn hele livet, og presisjon er derfor viktig.
    Informasjon i en journal skal og må være presis og utvetydig.
    Det er f eks arvelig sykdommer som kommer fra mor, og tilsvarende fra far. Da kan det være vesentlig å vite hvem som faktisk er biologisk mor.
    Om man vil kalle seg mor, far, Trygve eller Kari i andre situasjoner er en helt annen sak.
    Jeg har for øvrig jobbet med journalsystemer (System X) for legekontorer i 10 år.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.010
    Sted
    Bergstaden
    Som du sikkert ser er det kun Dagen og Nettavisen som omtaler at det er snakk om transpersoner. NRK og TV2 nevner det ikke med et ord. Hva med Dagbladet, VG og Aftenposten?

At det er snakk om transpersoner er dysset ned, ikke gitt ekstra oppmerksomhet slik du hevder.
    Snakk om å vri på ting. Saken er nevnt i så godt som alle riksdekkende medier, og jeg leste et sted at det var de selv som sa de ville omtales som menn i media.

Og "ikke gitt ekstra oppmerksomhet"? Litt ærlig kan man vel være og si at denne saken har fått nettopp ekstra mye oppmerksomhet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.174
    Sted
    Sunnmøre
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.937
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det vel også trening som var mest i fokus, og det er sunt om man er både stor og liten. Å kritisere Erna for dette er rett og slett dustete.
    Nå er det jo dumt at hun har så vondt i knærne at hun ikke kan jogge, kondistrening i tillegg til styrke er viktig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn