Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.998
    Antall liker
    6.219
    Ja, det er min oppfatning også. Nor skryter jo her av å ha et masterprogram som "alle" kommer igjennom. Det sier vel litt.

    I mitt hode korrelerer en A med gode ferdigheter i å dra egne, velbegrunnede konklusjoner, mens en B krever rimelig presis omgang og god oversikt over relevant stoff.

    Som både praktiker og akademiker ... en ting som frustrerer og irriterer meg med sånne oppgaver som dette er den nesten patologiske vekten på akademiske dikkedarier. Altså, det er ikke dikkedarier når det gjøres av de som er profesjonelle samfunnsforskere, men på masternivå så blir det ofte mer pretensiøst enn god kunnskapsproduksjon. Kjerkol og partner bruker overhodet ikke sine styrker i oppgaven, og kanskje ble de ikke gitt muligheten.

    Den kanskje beste excecutive-oppgaven jeg har veiledet ... ikke en masteroppgave, men en prosjektoppgave på masternivå ... ble skrevet av en praktiserende advokat. Jeg tenker at bevisforsel som holder i retten er minst like solid som den som holder i akademia og hun hadde erfaring fra rettslig prosedyre. Hun var helt satt ut av alle føringer som hadde blit lagt av faglærer når det gjalt framgangsmåte og analytisk rammeverk ... de hadde fått en "lysløpye" som does all things for all men, but works for nobody. Jeg sa noe i den dur: "Noen av de beste samfunnsviterne vi har hatt i Norge har hatt bakgrunn som jurister. Og du kan jo mye om bevisførsel. Så vær en detektiv, grav etter de beste bevisene du kan finne, og behandle dem med presisjon. Skill mellom hva du vet med sikkerhet, hva som er rimelig å anta,hva som er mere usikkert og hva som bør undersøkes nærmere i fortsettelsen". Hun forlot kontoret mitt ca 20 kg lettere. Og det hun leverte av empiri og drøftinger er kanskje det beste jeg har sett av en student noensinne... og bedre enn mye som har passert som god kvalitativ forskning. Det er artig å veilede når man klarer å forløse slike ressurser!

    Jeg tenker at bachelor-studier, i stor grad master-studier og definitivt executive master ikke er en utdannelse i vitenskapelige formaliteter, men først og fremst en utdannelse der man skal lære seg å forholde seg kritisk til informasjon, skille mellom skitt og kanel, produsere pålitelig kunnskap rundt problemstillinger som dukker opp i egen jobb. Essensen og de grunnleggende verdiene er de samme som i forskning, men formen kan være veldig anderledes. Og hvis det er noe vi trenger å lykkes med i akademia så er det å trene studentene i å hente inn relevant informasjon, behandle den på en kritisk måte, utvise stor grad av selvstendighet og vurderingsevne. Men de gangene vi nærmest tvinger de til å følge en lysløype de ikke kjenner seg igjen i, så er det det motsatte som skjer. Og det skjer dessverre altfor ofte. Da blir de mer opptatt av hva som er "kriteriene" enn å finne et best mulig svar på sin oppgave. Noen ganger oppleves jobben som å bære sprikende staur...
    I følge en kjenning som er psykolog er skoleverket utformet slik at det er stort sett folk som kopierer andre som ender opp med master, mens de som er selvtenkende og kreative er også gjerne litt ustrukturerte, og de vil falle igjennom på lenge før de kommer til en master, med mindre de får Ritalin, som gjør dem mer som alle andre. Men for å få Ritalin må man gjerne ha så store problemer at man aldri kommer til en Master uansett. Så vi ender opp med akademiske miljøer hvor de fleste tenker likt.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    NTNUs beskrivelse av karaktersetting av masteroppgaver:
    Jeg sensurerte en Masteroppgave ved UiS for en tid tiden, og måtte da skrive en særskilt begrunnelse for at jeg ga A. For B og nedover var det bare å fylle ut skjemaet. Så A skulle henge høyt!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    3.565
    Sted
    Sunnmøre
    En lat sensor gir maks B.
    Hehe.

    Det vil vel alltid vera mest subjektivt skjønn som skil mellom sterk B og A; og at sensorar til ein viss grad vurderer svaret opp mot kva ein kan forventa på det nivået.

    Som det sikkert går fram her og der høyrer eg heime i humaniora, men eg reknar med det er slik i STEM-faga også (der eg berre har teke eksamenar på 100-nivå).

    I tilfellet Kjerkol vart det vel gjeve B, som vart heva etter justerande munnleg? Eg kan levande førestilla meg at Kjerkol er på heimebane på munnleg eksamen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0

    Dersom Norge virkelig går med på dette så kategoriserer jeg det som noe som virkelig har gått galt i Norge.
    Vi har kanskje noe av det beste som finnes av panteutstyr/system/oppslutning worldwide.




    Vis vedlegget 1017518
    Svaret er faktisk enkelt. Fuck EU og EØS! Problemet er at både Jonas og Erna vil ha oss inn i EU! Ja for ikke snakke om dama fra Venstre.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Svaret er faktisk enkelt. Fuck EU og EØS!
    Jeg synes så tydelig jeg ser at du skriver enkelt. Å kjøre EØS-avtalen i makuleringsmaskinen er vel omtrent det minst enkle man kan finne på å gjøre i dagens situasjon. Det blir et 3 - 4 år langt og dyrt helvete som med ekstremt god margin overgår noen irriterende krusninger omkring pantesystemer.
    (Som, i parantes bemerket, er mye bedre i Norge enn det noensinne har vært, eller kommer til å bli, i noe EU-land)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Dette er da kun anekdotisk bevis fra Sluket så dette har da ingen påvirkning på hva Diskus sier og eller mener!
    Det jeg tenker hadde vært fordelaktig, er om man debatterer det jeg vitterlig fremlegger, i stedet for det noen helt andre mener jeg burde ha sagt.
    Den fysiske volden blant (veldig) unge har gjort et tydelig byks siste par år, ingen har hevdet noe annet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    3.565
    Sted
    Sunnmøre
    Den fysiske volden blant (veldig) unge har gjort et tydelig byks siste par år, ingen har hevdet noe annet.
    Det eg ikkje har forstått, er om dette i hovudsak er snakk om at ein del ungdomsmiljø har gått fullstendig bananas og bestemt seg for å vera gangsters, eller om det er kriminelle gjengar som, etter svensk mønster, rekrutterer mindreårige fotsoldatar.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Det eg ikkje har forstått, er om dette i hovudsak er snakk om at ein del ungdomsmiljø har gått fullstendig bananas og bestemt seg for å vera gangsters, eller om det er kriminelle gjengar som, etter svensk mønster, rekrutterer mindreårige fotsoldatar.
    Jeg mener å ha oppfattet at det for det meste dreier seg om sistnevnte. Man har kommet til at det opptar mer ressurser fra samfunnet, samt gjør straffereaksjoner vanskelig, ettersom de er under kriminell lavalder. Det kreves nok et skippertak for å bryte opp enkelte miljøer.
    Og ellers er det garantert en del smitteeffekter fra de kriminelle miljøer over på forvirret ungdom i drift.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    I følge en kjenning som er psykolog er skoleverket utformet slik at det er stort sett folk som kopierer andre som ender opp med master, mens de som er selvtenkende og kreative er også gjerne litt ustrukturerte, og de vil falle igjennom på lenge før de kommer til en master, med mindre de får Ritalin, som gjør dem mer som alle andre. Men for å få Ritalin må man gjerne ha så store problemer at man aldri kommer til en Master uansett. Så vi ender opp med akademiske miljøer hvor de fleste tenker likt.
    Du har rett i at det er utbredt å kopiere andre. De ender gjerne på C, D eller E. Men de dyktige studentene er ikke kopister. De leverer oppgaver med selvstendig preg og tidvis god kunnskapsproduksjon.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    NTNUs beskrivelse av karaktersetting av masteroppgaver:
    Den gjelder på bachelor- og masternivå over hele landet. Jeg liker at de knytter karakterene til selvstendighet og vurderingsevne. Men jeg synes nok at selvstendighet ikke alltid løftes godt nok fram.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes så tydelig jeg ser at du skriver enkelt. Å kjøre EØS-avtalen i makuleringsmaskinen er vel omtrent det minst enkle man kan finne på å gjøre i dagens situasjon. Det blir et 3 - 4 år langt og dyrt helvete som med ekstremt god margin overgår noen irriterende krusninger omkring pantesystemer.
    (Som, i parantes bemerket, er mye bedre i Norge enn det noensinne har vært, eller kommer til å bli, i noe EU-land)
    Hele greia er vel nok et eksempel på konsekvensene av full økonomisk integrasjon uten tilhørende medbestemmelse og stemmerett. Jeg mener også svaret er rimelig enkelt og innlysende, men diametralt motsatt av foregående talers syn: Norsk EU-medlemsskap, nå. Veldig lite vil endres annet enn at vi omsider får et ord med i laget på beslutninger som berører oss

    I motsatt retning bestilte regjeringen nylig en utredning om konsekvensene av å gå ut av EØS-avtalen, etter krav fra SP. De konsekvensene er rimelig katastrofale, så rapporten forsvant ned i de rødgrønnes skrivebordsskuff. Men her er den:
    1713816442204.png
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.895
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Brexit viser konsekvensene av å skrote avtaleverket og tro at man har mye sjans ved forhandlingsbordet som en liten aktør mot summen av alle andre. Det er liten grunn til å tro at Norge skal kunne utrette så mye mer ved forhandlingsbordet enn det Storbritania har klart.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.334
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Legg så til EUs kravliste ved et evt medlemsskap.. strøm, fisk, mineraler, samferdsel osv osv.... ta så i betraktning hva folkets mening er etter noen år med galemattis strømpriser.... En ny folkevstemming hadde faktisk vært på sin plass, men det tør ikke faenskapen - hverken de røde eller de blå. Da er det enklere å fortsette å snikinnføre alskens direktiver uten å mukke, og med overveiende sannsynlighet mot folkets mening, selv om man faktisk har og alltid har hatt reservasjonsmuligheter som man aldri har brukt.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Legg så til EUs kravliste ved et evt medlemsskap.. strøm, fisk, mineraler, samferdsel osv osv.... ta så i betraktning hva folkets mening er etter noen år med galemattis strømpriser.... En ny folkevstemming hadde faktisk vært på sin plass, men det tør ikke faenskapen - hverken de røde eller de blå. Da er det enklere å fortsette å snikinnføre alskens direktiver uten å mukke, og med overveiende sannsynlighet mot folkets mening, selv om man faktisk har og alltid har hatt reservasjonsmuligheter som man aldri har brukt.....
    Hva tror du er på den kravlisten som vi ikke allerede har innført eller blir pålagt å innføre? Siden vi deltar på EUs nåde som ikke-medlemmer har vi alltid vært «flinkeste gutt i klassen» med å implementere EU-direktiver. Vi er mer integrert i EU enn hva UK var som fullverdig medlem, bare uten stemmerett og påvirkningsmulighet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.519
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det da ikke tvil om at eu har mer brukt for oss enn vi har for dem, og med ca12 av en 750 representanter er det jo helt klart at vi kunne styrt politikken i vår favør.

    Snakk om utvanning av demokratiet og avstand til folket
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi får verne om landet vårt, ta tilbake all produksjon og gjøre Norge bra for nordmenn igjen.
    Klippe eksportkabler, rørledninger og andre forbindelser, ingen godpris til EU, de får stille seg i kø som alle andre.
    Forbanna byråkratiet der nede er bare en gjeng med overbetalte ikke folkevalgte idioter. De kan ta det pantesystemet å tørke seg i ræva med
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.519
    Torget vurderinger
    1
    Det er tydeleg at vi har for få operative politifolk, og at dei ikkje har organisert seg slik at dei faktisk får løyst problemet.

    Eg slit litt med å forstå kvar problemet eigentleg ligg her: 1) er det dårleg strategisk politiarbeid (type lite etterretning og evna til å setja ressursar på ting tidleg nok), 2) kronisk underfinansiering eller 3) generell byråkratisk opphoping av ressursar i administrasjon og prestisjeprosjekt?

    Eg greier ikkje heilt å sjå at passkontor i Indre Ufsefjord kan vera det som har knekt heile etaten. Det passkontoret (ope 10-14 måndag og onsdag) framstår sikkert som uvesentleg når ein bur i Schweigaardsgate og må klatra over lik og hasjnarkomane på veg til jobb, men eg mistenkjer at det ikkje er beste forklaringa.

    Nei det er nok litt tungt for mange, skal man løse ett problem er det vanskelig uten å anerkjenne at det er der.

    Man er kvikk på avtrekkeren om dagen….


     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.895
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva tror du er på den kravlisten som vi ikke allerede har innført eller blir pålagt å innføre? Siden vi deltar på EUs nåde som ikke-medlemmer har vi alltid vært «flinkeste gutt i klassen» med å implementere EU-direktiver. Vi er mer integrert i EU enn hva UK var som fullverdig medlem, bare uten stemmerett og påvirkningsmulighet.
    Det hadde jo faktisk vært et betimelig spørsmål å stille til de høye herrer (uavhengig av farge) om vetoretten som Norge har er reell.

    Hvis en aldri kan bruke vetoretten, fordi EU blir lei seg, så kan det argumenteres at man har avstått mer suverenitet enn det Stortinget vedtok når EØS-avtalen ble inngått...

    Johan-Kr
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Det hadde jo faktisk vært et betimelig spørsmål å stille til de høye herrer (uavhengig av farge) om vetoretten som Norge har er reell.

    Hvis en aldri kan bruke vetoretten, fordi EU blir lei seg, så kan det argumenteres at man har avstått mer suverenitet enn det Stortinget vedtok når EØS-avtalen ble inngått...

    Johan-Kr
    Norge har akseptert og implementert ca. 11 000 EU-direktiver, ikke brukt reservasjonsretten en eneste gang.
    Er som Asbjørn sier; flinkeste gutten i EU-klassen, selv om (på grunn av?) at vi ikke er medlemmer. Noe annet jeg har erfart gjennom mange års arbeide inn mot EU, er at det norske næringsliv også er betydelig bedre informert og tunet til EU's regelverk, enn næringslivet innad i EU. Det er som oftest de norske partnerne som må informere sine kunder / leverandører i EU om hva reglene sier, og hvordan de benyttes.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.645
    Torget vurderinger
    23
    Knivstukket gjentatte ganger - Oslo S søndag
    Skutt på Holmlia - mandag


    Her er ukemenyen i gang. Enda bra at volden er godt på vei ned :cautious:

    Våkne opp, naive godtroende!!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Knivstukket gjentatte ganger - Oslo S søndag
    Skutt på Holmlia - mandag


    Her er ukemenyen i gang. Enda bra at volden er godt på vei ned :cautious:

    Våkne opp, naive godtroende!!
    Hvem har sagt at volden er på vei ned?
    Det som har vært fortalt - og dokumentert - er at den fysiske, skadelige volden har hatt en nedadgående trend mellom 2012 og 2022, for deretter å tatt en bratt sving oppover, spesielt blant veldig unge.
    (Tar man med tvang og trusler i voldstallene, har det ikke vært noen tydelig nedgang fra 2012)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Dropp alt det tullpratet nå.
    Er det din oppfatning at det å forholde seg til fakta bør tituleres som "tullprat"?
    Situasjonen er jo den at vi er enige om det viktigste punktet her, så det er mer formålstjenlig å diskutere hva som bør og kan gjøres med den oppståtte situasjonen. Det er utvilsomt et tydelig innslag av metoder som er kjent fra Sverige og det kriminelle nettverket "Foxtrot", der metodene går ut på å lokke unge mennesker inn i sin verden, for deretter å forlange "payback" i form av oppdrag som innebærer vold. I Norge har vi ikke en lovparagraf som er effektiv overfor folk som rekrutterer unge til kriminalitet, dette skal nå innføres i Sverige. En lignende paragraf bør snarest innføres i Norge også, slik at Politiet får verktøy som er egnet til å gripe inn overfor bakmenn, fremfor bare de rundlurte ungene i 12 - 15 års alder som i utgangspunktet ikke kan straffes for sine handlinger.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.645
    Torget vurderinger
    23
    Er det din oppfatning at det å forholde seg til fakta bør tituleres som "tullprat"?
    Situasjonen er jo den at vi er enige om det viktigste punktet her, så det er mer formålstjenlig å diskutere hva som bør og kan gjøres med den oppståtte situasjonen. Det er utvilsomt et tydelig innslag av metoder som er kjent fra Sverige og det kriminelle nettverket "Foxtrot", der metodene går ut på å lokke unge mennesker inn i sin verden, for deretter å forlange "payback" i form av oppdrag som innebærer vold. I Norge har vi ikke en lovparagraf som er effektiv overfor folk som rekrutterer unge til kriminalitet, dette skal nå innføres i Sverige. En lignende paragraf bør snarest innføres i Norge også, slik at Politiet får verktøy som er egnet til å gripe inn overfor bakmenn, fremfor bare de rundlurte ungene i 12 - 15 års alder som i utgangspunktet ikke kan straffes for sine handlinger.

    Sterkt forenklet selvsagt - det jeg mener (og som jeg tror du skjønner når du legger av deg kverulanthatten) er at vi trenger ikke å terpe på fiktive "lyspunkter" statistiske krykker ( antall anmeldelser gått ned osv. - ja det er jo faen så vel det når folk ikke TØR anmelde ting eller gir opp) når hovedtrekkene er så åpenbare, klare og skremmende.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    Sterkt forenklet selvsagt - det jeg mener (og som jeg tror du skjønner når du legger av deg kverulanthatten) er at vi trenger ikke å terpe på fiktive "lyspunkter" statistiske krykker ( antall anmeldelser gåt ned osv. - ja det er jo faen så vel det når folk ikke TØR anmelde ting eller gir opp) når hovedtrekkene er så åpenbare, klare og skremmende.
    Vet ikke hvem som har på seg kverulanthatt her; du ønsker å forenkle virkeligheten, og forholde deg til et svart/hvitt scenario, noe jeg mener er kontraproduktivt. Når det kommer til totalantall voldsepisoder, har samfunnet nok ressurser til å håndtere dette, men det krever en fokusert punktinnsats, noe som også har vært gjort ved lignende situasjoner helt fra 80-tallet fram til i dag. Jeg er rimelig overbevist om at maktapparatet også denne gangen kommer til å håndtere situasjonen, og få roet gemyttene i Oslos gater, uten at "folk flest" kommer til å lide spesielt av det.
    Politiet sa senest på NRK i går, at de har god oversikt over de aktuelle miljøene, og leder for forebyggende i Oslo, virket temmelig sikker i sin sak mht. deres mulighet til å rydde opp i disse problemene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.645
    Torget vurderinger
    23
    Du er jo i dette for selve diskusjonens del, det er ikke jeg. Prøver bare å peke på de store åpenbare linjer, greit å ha de klare før en begynner med detaljløsninger.. Poenget må uansett være å vekke folk, få folk engasjert og da må det først males med bred pensel.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.276
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Du er jo i dette for selve diskusjonens del, det er ikke jeg. Prøver bare å peke på de store åpenbare linjer, greit å ha de klare før en begynner med detaljløsninger.. Poenget må uansett være å vekke folk, få folk engasjert og da må det først males med bred pensel.
    Man våkner kanskje ikke før folk flest "lider spesielt"...?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.165
    ^God kronikk. Man må alltid være våken for trender, og jeg merker meg blant mange ting at kronikkforfatteren påpeker at det nå er de høyeste voldstall siden 2016, hans ord ikke mine. Så selv om vi skal være våkne hele tiden, behøver vi heller ikke glemme snøen som falt i fjor, og at samfunnet faktisk har klart å rydde opp de gangene ting går litt av skaftet.
    Hysteri er aldri av det gode, rasjonelle handlinger fra maktapparatet er alltid å foretrekke. Avisoverskriftene må aldri få styre verken politi eller politiker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    3.565
    Sted
    Sunnmøre
    Interessant at han fikk mer enn påstanden fra aktor.
    Ja, men eg vonar på sett og vis Høgsterett vil behandla dette. Eg trur det er prinsipielle avklaringar som sannsynlegvis bør gjerast på høgt nivå når det gjeld korleis politiet forvaltar av valdsmonopolet; ikkje minst sidan politiet i stadig større grad har skytevåpen (utan at det er direkte relevant i denne saka).
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.266
    Antall liker
    9.098
    Ja, men eg vonar på sett og vis Høgsterett vil behandla dette. Eg trur det er prinsipielle avklaringar som sannsynlegvis bør gjerast på høgt nivå når det gjeld korleis politiet forvaltar av valdsmonopolet; ikkje minst sidan politiet i stadig større grad har skytevåpen (utan at det er direkte relevant i denne saka).
    Kanskje det men kan man anke skydspørsmålet fra lagmannretten til høyesterett?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Norge har akseptert og implementert ca. 11 000 EU-direktiver, ikke brukt reservasjonsretten en eneste gang.
    Som nevnt tidligere så er det langt mer byråkratisk komplisert og kostbart for oss som EØS-land å benytte reservasjonsretten, enn det er for EU-medlemmene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Kanskje det men kan man anke skydspørsmålet fra lagmannretten til høyesterett?
    Tror ikke det, fritt etter hukommelsen kan man anke straffeutmålingen, selve lovanvendelsen / lovfortolkningen og saksbehandlingen (altså formalia). Ta det med en betydelig sekk salt, riktig nok.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.266
    Antall liker
    9.098
    Tror ikke det, fritt etter hukommelsen kan man anke straffeutmålingen, selve lovanvendelsen / lovfortolkningen og saksbehandlingen (altså formalia). Ta det med en betydelig sekk salt, riktig nok.
    Nemlig...

    Lagmannsrettens dom kan påankes til Høyesterett. Anken kan ikke grunnes på feil vedrørende bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet. Anke til Høyesterett kan med andre ord bare gjelde saksbehandlingen, lovanvendelsen, straffutmålingen samt eventuell inndragning.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt tidligere så er det langt mer byråkratisk komplisert og kostbart for oss som EØS-land å benytte reservasjonsretten, enn det er for EU-medlemmene.
    DET burde politikerne tenkt på FØR de dro landet inn i EØS.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn