Hva har du tenkt å stemme i årets kommunevalg?

Hvem stemmer dere på den 11 og 12 sept.?

• AP

Stemmer: 0 0.0%
  • H

• Frp

• SV

• Andre fors. fra den andre avstemmningen!

• V

• Rødt

• SP

• Totalt antall stemmer
    0

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
baluba skrev:
Dette handler om noe mye viktigere enn å diskutere hva ordlyden i politiske begreper på tyvetallet betydde.
No offence, men når ble denne tråden noe mer enn en jalla-tråd? Avstemningen var jo ødelagt fra første stund og debatten har knapt vært innom emnet for tråden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
baluba skrev:
Dette handler om noe mye viktigere enn å diskutere hva ordlyden i politiske begreper på tyvetallet betydde.
No offence, men når ble denne tråden noe mer enn en jalla-tråd? Avstemningen var jo ødelagt fra første stund og debatten har knapt vært innom emnet for tråden.
Ok, du har helt rett. Jeg glemte hvilken tråd jeg skrev i. Det finnes så mange tråder som kretser rundt tragedien forrige helg at jeg rett og slett blir forvirret. Halvveis i et innlegg kan jeg glemme hvilken av trådene jeg er inne i, for det finnes så mange referanser til det samme i alle trådene. My bad, you're right. ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
FatmanFlump skrev:
baluba skrev:
Vi har i hvert fall fått en noe merkelig utvikling på avstemmningen, og det skal bli veldig spennende å se hva som skjer når valget/avstemmningen virkelig skjer!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Jallasvar i en jallatråd, får det blitt noe stort bedre enn det?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
f skrev:
Jallasvar i en jallatråd, får det blitt noe stort bedre enn det? Kanskje at man tenker med skoene sine, og bytter sko hele tiden! Gjett om nye tråder av enkelte skal torpederes!
lol

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Den andre avstemmningstråden er nå stengt/fjernet (i løpet av kort tid), og her kommer stemmene på de andre partiene!

SP 1

V 3

Rødt 3

Andre 13 (kan være de samme som har stemt i denne tråden)

Som man først trodde, så var disse partiene helt ubetydelige, og derfor ble de også lagt i kurven med "andre".

Det er ingen tvil, og her er det H som har overtaket så langt!

Hvis det er flere som vil ha denne tråden stoppet/stanset, så er det bare å si i fra, så sender jeg en e post til en av moderatorene ;)

Ta gjerne en avstemmning på det ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
flinkgutt - du tenker så rart. Noen ganger må du gjennom lange tråder du har startet før du ser urimeligheten i utgangspunktet.

Hvilken sammenheng er det mellom spørsmålet du stiller her, og svaralternativene?
Flinkgutt; kan du være så flink ;) å se på spørsmålsstillingen din?

Du starter med: Hvor mye sympati får AP ved årets valg?
Så ramser du opp partiene. Forstår ikke helt hvor du vil.
Ser hva du/dere mener, og burde så klart ha forstått, at så kort tid etter at en terrorist har fått utløp for sine følelser, så burde man stokka ordene litt bedre!

Det er nå redigert bort, og får ta det som en lærepenge til en annen gang ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.151
Sted
Holmestrand
I Holmestrand meldte AP noen tid tilbake:

"Vi er nå villige til å se på eiendomskatt etter valget."

Noen sikrere garanti for at det blir innført eiendomskatt har jeg sjelden hørt.
Vi husker fremdeles det strålende "forslaget fra lokale krefter i Vestfold" om å innføre bompenger på E-18. Dette ble mottatt med stor entusiasme i Oslo, og ble prompte innført uten større innsigelser.
Jeg kan derfor melde at det nå er HELT UAKTUELT å stemme AP.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.659
xerxes skrev:
I Holmestrand meldte AP noen tid tilbake:

"Vi er nå villige til å se på eiendomskatt etter valget."

Noen sikrere garanti for at det blir innført eiendomskatt har jeg sjelden hørt.
Vi husker fremdeles det strålende "forslaget fra lokale krefter i Vestfold" om å innføre bompenger på E-18. Dette ble mottatt med stor entusiasme i Oslo, og ble prompte innført uten større innsigelser.
Jeg kan derfor melde at det nå er HELT UAKTUELT å stemme AP.
Slike eksempler finner du i alle leirer. I min kommune vant FrP valget med løfter om å fjerne eiendomsskatt for de som hadde det. Nå har alle eiendomsskatt og det er vedtatt at den nye veien gjennom kommunen skal bompengefinansieres. De har m.a.o. greid det AP ikke greide. ;D

N

nb

Gjest
Når folk stemmer f.eks AP lokalt fordi de f.eks synest at Jensemann er flink på riksplan så er det som man kan begynne å lure på at befolkningen er kvalifisert til å avgi stemmer. Det lages nærmest stortingsvalgkamp av lokalvalg - det er helt absurd. Jeg skulle likt å se noen tall på hvor mange som stemmer på ulike partier ved kommune- og stortingsvalg. Noen som vet?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
nb skrev:
Når folk stemmer f.eks AP lokalt fordi de f.eks synest at Jensemann er flink på riksplan så er det som man kan begynne å lure på at befolkningen er kvalifisert til å avgi stemmer. Det lages nærmest stortingsvalgkamp av lokalvalg - det er helt absurd. Jeg skulle likt å se noen tall på hvor mange som stemmer på ulike partier ved kommune- og stortingsvalg. Noen som vet?
De fleste partiene er da seg selv lik også i kommunevalgene.

http://www.nordlys.no/nyheter/article5675397.ece

Da må folk få lov til å stemme på dem deretter.

N

nb

Gjest
FatmanFlump skrev:
Lokale saker er ofte temmelig lokale. Og burde variere mye fra kommune til kommune alt etter hva som er i fokus. Jeg har i det hele problemer med å se hvorfor partiledere skal ha så mye å si ved kommunevalg, de er jo på TeVe hele tiden uten at jeg kan se relevansen. Det kan være fullstendig rasjonellt for en velger å stemme f.eks høyre ved stortingsvalg og SV lokalt, men tror ikke mange gjør det.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
nb skrev:
FatmanFlump skrev:
Lokale saker er ofte temmelig lokale. Og burde variere mye fra kommune til kommune alt etter hva som er i fokus. Jeg har i det hele problemer med å se hvorfor partiledere skal ha så mye å si ved kommunevalg, de er jo på TeVe hele tiden uten at jeg kan se relevansen. Det kan være fullstendig rasjonellt for en velger å stemme f.eks høyre ved stortingsvalg og SV lokalt, men tror ikke mange gjør det.
Jeg tror det er mange nok som stemmer slik til at det i mange tilfeller kan få utslag på den endelige koalisjonen i den enkelte kommune. Poenget mitt var bare at dem som ønsker å følge sitt parti i lokalvalg er ikke et demokratisk problem i den grad du tidligere ga uttrykk for.

N

nb

Gjest
FatmanFlump skrev:
Jeg tror det er mange nok som stemmer slik til at det i mange tilfeller kan få utslag på den endelige koalisjonen i den enkelte kommune. Poenget mitt var bare at dem som ønsker å følge sitt parti i lokalvalg er ikke et demokratisk problem i den grad du tidligere ga uttrykk for.
Et demokratisk problem er det selvsagt ikke - folk har full rett til å stemme på hva de vil av den grunn de vil. Men jeg synest det er underlig at det er slik og en svakhet i systemet. At mange velgere sannsynligvis stemmer mot egeninteresse er ikke noe nytt - gjelder kanskje særlig mange som stemmer FrP ved stortingsvalg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
FatmanFlump skrev:
Jeg har gjort slike valg, noe jeg finner naturlig. Folk flest gjør ikke det. Hadde jeg hatt en hundrelapp hver gang jeg har hørt noen si at de skal stemme på Siv eller Carl i kommunevalg utenfor Oslo så hadde også jeg hatt råd til high end. Siden FrP tradisjonelt har vært mer personorientert enn de andre partiene har det vært mest deres velgere jeg har hørt ytre slike ting. Kanskje det skyldes at jeg jeg kjenner flere vanlige FrP-velgere enn AP-velgere, men jeg tror heller det skyldes at den amerikaniserte personfokuseringen har vært sterkest i det partiet i min levetid.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Da er avstemmningen stengt, og velkommen tilbake den 11 og 12 september (i valglokalet)!

De to andre trådene er forlengst stengt, og vi får håpe på at valgdeltagelsen blir like stor som pressen påstår, nemlig på over åtti prosent ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.347
Vel, ikke-så-flink-gutt, jeg ser at det jeg stemte i din avstemming ikke er det sammen som det er markert at jeg stemte.

Hva har du holdt på med nå?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Dette er jo det reineste sludder! Hvorfor i all verden skal jeg offentliggjøre her i tråden hva jeg akter å stemme ved årets valg?? Er ikke en aldri så liten grad av anonymitet en av grunnpillarene ved vår demokratiske måte å gjennomføre valg på?

Jeg håper at årets valgkamp blir meir prega av politikken som hvert parti står for, og som den enkelte kandidat står for, enn hva som har vært tendensen de siste par tiårene. Personlig synes jeg valgkampene har blitt meir og meir amerikaniserte, d.v.s. fått et ufordragelig sirkuspreg, hvor samtlige politikere er langt meir opptatte av å få fram allle negative saker hos "de andre", enn å holde fokus på sine egne standpunkter. Dette bidrar til å skape likegyldighet hos svært mange velgere, meg sjøl inkludert.

Jeg vil ha politikere med ryggrad, som tør og kan gi uttrykk for sitt partis politikk - og som kan stå opp og ta ansvar for den utøvende politikken når noe går skeis. Jeg vil ha politikere som er ærlige, som er etteretlige og som er til å stole på - ikke mediafjomper som mygger unna ved det minste feilskjær. Vi "vanlige" mennesker veit at vi ikke har råd til "alt", uten at skattetrykket skal bli enda verre enn det er fra før - for oss vanlige folk. Vi veit at vi ikke kan få meir politi, meir skole, perfekte veier, godt utbygd jernbane, verdens beste helsevesen, topp trygdeordninger og fullkommen eldreomsorg samtidig - uten at det koster. Hvorfor kan ikke politikerne våre være så ærlige at de sier det da?

Årets valg vil nok få rekordoppslutning, mest p.g.a. tragediene i Oslo og på Utøya, men jeg håper samtidig at ikke folk sympatistemmer på dårlige AP-politikere av den grunn. vi har bruk for dyktige politikere, også i AP. Nå kanskje meir enn på lenge. Det beste som kan skje, er at de yngre velgergruppene kommer ut fra pc-spillene sine, og begynner å engasjere seg i det samfunnet som de skal ivareta og drive videre. Også etter at vår generasjon har takka for seg.

Jeg kommer til å gi min stemme til det partiet som har den beste politikken og de beste lokalpolitikerne. Det har ikke vært AP her i Nordland, for å si det sånn. Og om det hadde vært stortingsvalg, ville jeg ikke følt meg sikker på AP's egentlige standpunkt hva angår oljeboring i fjæresteinene i Lofoten og Vesterålen. Personlig synes jeg den eventuelle olja som finnes der, ligger godt der den ligger. Sysselsettingen sikres godt med fiskebestander i uvanlig godt hold, så jeg frykter ikke for framtida til de to nevnte regionene. Og for å være heilt ærlig, aner jeg ikke hva jeg kommer til å stemme - på nåværende tidspunkt!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
f skrev:
Den andre avstemmningstråden er nå stengt/fjernet (i løpet av kort tid), og her kommer stemmene på de andre partiene!

SP 1

V 3

Rødt 3

Andre 13 (kan være de samme som har stemt i denne tråden)

Som man først trodde, så var disse partiene helt ubetydelige, og derfor ble de også lagt i kurven med "andre".

Det er ingen tvil, og her er det H som har overtaket så langt!

Hvis det er flere som vil ha denne tråden stoppet/stanset, så er det bare å si i fra, så sender jeg en e post til en av moderatorene ;)

Ta gjerne en avstemmning på det ;)
Her er stemmene i den andre tråden!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Som du ser over slowmotion så er det noen stemmer som ikke er kommet med i den nye (gamle) tråden, og det kan være den stemmen du evt. savner!

Har ikke gjort noe som helst med tråden, eller avstemmningen, og de som har stemt har vel heller ikke vist til noen andre her inne på HFS hva de egentlig har stemt? Denne avstemmnigen er vel hemmelig, som "alle" andre avstemmninger her inne!

Det som er veldig overaskende er at det virker som HFS medlemmer kan tenke selv, og det hadde man faktisk ikke regnet med på forhånd ??? Trodde dette var plankekjøring for AP, og er forsatt mildt sagt sjokkert (sitat S. Jensen).

Da enkelte ikke syns at den nye avstemmningen var særlig velplassert, så ble den fjernet sammen med en annen tråd som også fikk en del kritikk!

Det var også meningen at de som stemte i den andre tråden, skulle stemme på nytt igjen i denne tråden, men det kan vel være de samme personene, for det skjedde ikke særlig mye i denne avstemmningen ???

Ps. Se nederst på side 5, og har nå også åpnet avstemmningen igjen ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har i dag vært og forhåndsstemt til årets kommunevalg/bydelsutvalget, og oppfordrer alle andre her inne på HFS til å bruke sin stemme ved årets valg!

N

nb

Gjest
baluba skrev:
Men jeg har ikke bestemt meg enda.
Stemmer du Venstre eller SP kan dere opprette en partigruppe på HFS. I venstre er vel kriteriet at det er to venstrefolk til stede før det er en gruppe.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det blir Høyre ved årets valg, som for 4 år siden. 8)

Ikke nødvendig å opprette partigruppe her inne tror jeg.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Nå har KrF sittet med varaorføreren (Aud Kvalbein) i Verdens dyreste by i snart fire år, og skal et parti med kun 3,1 % oppslutning inneha en så viktig rolle?

Fratrer F. Stang, eller blir syk, så sitter jo KrF med ordføreren?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
f skrev:
Nå har KrF sittet med varaorføreren (Aud Kvalbein) i Verdens dyreste by i snart fire år, og skal et parti med kun 3,1 % oppslutning inneha en så viktig rolle?

Du var vel en av de som ikke trodde at vi ville få en sentrumsregjering med statsminister fra KrF i 1997 hvis mange nok stemte borgerlig? Svar ærlig nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
f skrev:

Du var vel en av de som ikke trodde at vi ville få en sentrumsregjering med statsminister fra KrF i 1997 hvis mange nok stemte borgerlig? Svar ærlig nå.
Du forutsetter jo her at flinkgutt hadde politiske forventninger eller stemmerett på noe annet enn frokostblandingen i 1997. Det er jo slett ikke sikkert. :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
f skrev:

Du forutsetter jo her at flinkgutt hadde politiske forventninger eller stemmerett på noe annet enn frokostblandingen i 1997. Det er jo slett ikke sikkert. :)
Så sant, så sant. Da svarer vi bare ja på hans vegne, siden han sikkert var umyndig da... ;)

V

vredensgnag

Gjest
f skrev:

Har du gud i ryggen, er du egentlig overalt, noe det er lett å glemme.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
f skrev:

KrF har en spesiell egenskap når det gjelder det å få sentrale posisjoner på tross av en relativt beskjeden størrelse.
Dette er en egenskap som jeg faktisk beundrer. Det viser at de er svært dyktige parlamentarikere, noe som også kan overføres til lokalplan. Politikk blir av og til beskrevet som et håndverk, og KrF er gode håndverkere.

V

vredensgnag

Gjest
baluba skrev:
vredensgnag skrev:
f skrev:

KrF har en spesiell egenskap når det gjelder det å få sentrale posisjoner på tross av en relativt beskjeden størrelse.
Dette er en egenskap som jeg faktisk beundrer. Det viser at de er svært dyktige parlamentarikere, noe som også kan overføres til lokalplan. Politikk blir av og til beskrevet som et håndverk, og KrF er gode håndverkere.
§2

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion.

;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
baluba skrev:
vredensgnag skrev:
f skrev:

§2

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion.

;)
Godt gjort det i våre dager. Bravo, får man si. Men de er vel ikke alene om dette, selv om jeg antar at kristne politikere i SV neppe vil opprettholde en slik paragraf. Men FrP har de nok med seg i den saken, tipper jeg. For de er vel tilhengere av en offisiell statsreligion siden de fokuserer så sterkt på vår kristne kultur i programmet sitt. Nok engang kan det hende jeg tar feil, det skjer jo så ofte.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
baluba skrev:
f skrev:

Nei da, kameratene fra Bergen tar nok feil denne gangen også ;) Hadde faktisk stemt hver eneste gang siden slutten av syttiårene, og når Kjell Mangle hjerne ble statsminister da var vel ringen nesten sluttet, og juginga hans forsatte jo også i hele den perioden han satt :eek:

Hadde håpet på en annen person, men hva gjør man ikke for makten, den har jo ingen grenser, men for å svare på spørsmålet deres. NEI jeg hadde faktisk ikke regnet med noe annet, og var skikkelig forb... hver gang han jugde på riksdekkende TV og radio :'(

Når han skulle stenge alle utestedene i Norge (Oslo), mellom kl. 2300 og 2400, for at alle skulle være utvilt til gudstjenesten den påfølgendene søndagen, da var det nok en del som satt ølkorken i halsen ???

Beklager sent svar ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
f skrev:
baluba skrev:
f skrev:

Nei da, kameratene fra Bergen tar nok feil denne gangen også ;) Hadde faktisk stemt hver eneste gang siden slutten av syttiårene, og når Kjell Mangle hjerne ble statsminister da var vel ringen nesten sluttet, og juginga hans forsatte jo også i hele den perioden han satt :eek:

Hadde håpet på en annen person, men hva gjør man ikke for makten, den har jo ingen grenser, men for å svare på spørsmålet deres. NEI jeg hadde faktisk ikke regnet med noe annet, og var skikkelig forb... hver gang han jugde på riksdekkende TV og radio :'(

Når han skulle stenge alle utestedene i Norge (Oslo), mellom kl. 2300 og 2400, for at alle skulle være utvilt til gudstjenesten den påfølgendene søndagen, da var det nok en del som satt ølkorken i halsen ???

Beklager sent svar ;)
I alle fall tipper jeg at utelivsbaronene som jeg diskuterte dette med før valget satte et eller annet i halsen etter valget.
Tror de sluttet å like meg etter det, for de begynte å oppføre seg litt lunkent. Sannheten svir noen ganger ganske ille. ;)

Og så var det ikke min skyld heller, for jeg ba dem jo ikke stemme på H og FrP. Jeg bare sa at hvis de ville sikre seg mot en KrF-regjering burde de enkelt og greit stemme AP. Kanskje de ikke ville legge seg ut på lengre diskusjoner med meg i etterkant i frykt for at jeg ville dra fram hele mitt arsenal av syrligheter.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Her kommer et sitat fra Karl - Eirik Kval (Statsviter) som står i dagens Dagbladet ( i en forkortet versjon)!

De rikes paradis:

Virkelig gøy å være rik er det ikke før man har en fattig underklasse å utnytte, eller for å si det med forfatteren Victor Hugo: <De rikes paradis er skapt av de fattiges helvete>

Den liberalistiske delen av høyresiden er i ferd med å få den underklassen de har drømt om, og som kan tilby de billige tjenestene bare et ekte klassesamfunn kan gi. Et klassesamfunn man bare kunne få om man importerte fattigdom, fordi man tverrpolitisk så sterkt har prioritert likhet etter krigen.

Vi er i ferd med å få en betydelig permanent og fattig underklasse i Norge, som i dag teller over 200 000 mennesker. Den kan fort bli så stor at den aldri kan bli politisk flertall for å sette inn inn virkemidler slik at den kan heves opp på et anstendig nivå. Klassesamfunnet banker på.

Norge er et rikt land, og oppfører seg som direkte drittsekker mot våres nye landsmenn, og den ene er ikke noe bedre enn den andre :'(

Hvorfor skal ikke alle lønnsmottakere kunne leve av lønnen?

Nå får vaskebransjen gjennomgå, og der har det jo også blitt reineste mafiatilstander i følge dagens nyheter! Hvem bransje blir den neste?

Det er mulig at "skattekameratene" tar over i Oslo, men hvor fa.. blir det egentlig av alle penga?

Topp Bunn