Dette er jo det reineste sludder! Hvorfor i all verden skal jeg offentliggjøre her i tråden hva jeg akter å stemme ved årets valg?? Er ikke en aldri så liten grad av anonymitet en av grunnpillarene ved vår demokratiske måte å gjennomføre valg på?
Jeg håper at årets valgkamp blir meir prega av politikken som hvert parti står for, og som den enkelte kandidat står for, enn hva som har vært tendensen de siste par tiårene. Personlig synes jeg valgkampene har blitt meir og meir amerikaniserte, d.v.s. fått et ufordragelig sirkuspreg, hvor samtlige politikere er langt meir opptatte av å få fram allle negative saker hos "de andre", enn å holde fokus på sine egne standpunkter. Dette bidrar til å skape likegyldighet hos svært mange velgere, meg sjøl inkludert.
Jeg vil ha politikere med ryggrad, som tør og kan gi uttrykk for sitt partis politikk - og som kan stå opp og ta ansvar for den utøvende politikken når noe går skeis. Jeg vil ha politikere som er ærlige, som er etteretlige og som er til å stole på - ikke mediafjomper som mygger unna ved det minste feilskjær. Vi "vanlige" mennesker veit at vi ikke har råd til "alt", uten at skattetrykket skal bli enda verre enn det er fra før - for oss vanlige folk. Vi veit at vi ikke kan få meir politi, meir skole, perfekte veier, godt utbygd jernbane, verdens beste helsevesen, topp trygdeordninger og fullkommen eldreomsorg samtidig - uten at det koster. Hvorfor kan ikke politikerne våre være så ærlige at de sier det da?
Årets valg vil nok få rekordoppslutning, mest p.g.a. tragediene i Oslo og på Utøya, men jeg håper samtidig at ikke folk sympatistemmer på dårlige AP-politikere av den grunn. vi har bruk for dyktige politikere, også i AP. Nå kanskje meir enn på lenge. Det beste som kan skje, er at de yngre velgergruppene kommer ut fra pc-spillene sine, og begynner å engasjere seg i det samfunnet som de skal ivareta og drive videre. Også etter at vår generasjon har takka for seg.
Jeg kommer til å gi min stemme til det partiet som har den beste politikken og de beste lokalpolitikerne. Det har ikke vært AP her i Nordland, for å si det sånn. Og om det hadde vært stortingsvalg, ville jeg ikke følt meg sikker på AP's egentlige standpunkt hva angår oljeboring i fjæresteinene i Lofoten og Vesterålen. Personlig synes jeg den eventuelle olja som finnes der, ligger godt der den ligger. Sysselsettingen sikres godt med fiskebestander i uvanlig godt hold, så jeg frykter ikke for framtida til de to nevnte regionene. Og for å være heilt ærlig, aner jeg ikke hva jeg kommer til å stemme - på nåværende tidspunkt!