Hva hører du på NÅ (musikk)

  • Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Incredible Hog - Incredible Hog (Telefunken, 1973)

    incredible hog.jpeg


    Vet fint lite om dette bandet. Men tror de var fra London, og tror dette var debuten. Tung blues rock. Snasent cover.


     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    33.264
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg likte noe ved denne i fjor, men glemte den helt

    Blind Atlas - Kodiak Bear (2012)

    Er vakker melankolsk vokal, litt americana, stones, neil young, etc her.
    Tror de er fra Manchester.:)

    [video=youtube;yCo7tKLCRiY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yCo7tKLCRiY[/video]
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Har snurret denne platen noen ganger nå, den bare vokser og vokser!
    Nok en suksess fra Dave Grohl, som tidligere laget et lignende prosjekt som het Probot.
    Ikke så veldig rart det blir tøfft når man ser alle de gode musikerene som er med!
    Bør kjøpes på vinyl, da merkelig nok så sliter cd'en med "loundness war".
    Sound City - Real to Reel(2013)

    image.jpg


    Sitat fra Rolling Stone Magasin:
    Dave Grohl's great new documentary, Sound City, tells the story of the "dumpy" L.A. recording studio where a stunning number of rock worthies – including Neil Young, Fleetwood Mac, Tom Petty, Cheap Trick, Nirvana and Rage Against the Machine – made historic albums. It's also a burnt offering to the pretty much dead religion of pre-digital record-crafting – what Grohl calls "the human element" in rock.

    So is the soundtrack of original new songs, recorded on the now-defunct studio's beloved Neve mixing console by the Sound City Players (including Stevie Nicks, Rick Springfield, Krist Novoselic, Brad Wilk of Rage, Foo Fighters, Josh Homme, Trent Reznor, Rick Nielsen of Cheap Trick, session drumming great Jim Keltner, etc.). Sometimes the songs seem like works in progress – "Heaven and All" is just Grohl and two members of Black Rebel Motorcycle Club riding a screaming glam-punk riff, while "Cut Me Some Slack," by Paul McCartney and the surviving members of Nirvana, isn't much more than a Macca grunge-guitar blowout. But the sound of real rock created in real time is part of the appeal. Many tracks echo the film's wistful attitude toward a vanishing ideal, from Springfield's tough "The Man That Never Was" to Nicks' Mac-tinged reflection on her partying past, "You Can't Fix This." Today, bands can fix anything by pushing a button. In the era Sound City celebrates, you made it.
     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    33.264
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hørte i morges Matthew E White - Big Inner via spotify, kunne det være noget for herr united?
    Takk for tipset, gjorde det samme som deg, jeg (men min morgen starter nok noen timer seinere enn din da:p).

    En 2012 utgivelse i usA, etter som jeg forstår, men nå prøver de seg på europamarkedet.
    Litt usikker på om jeg likte den godt nok, får høre den ETTER kaffe en dag.:)
    Ser den har fått strålende kritikker, ikke bare i kitchfork.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Klarte ikke helt å riste av meg New Bomb Turks som ble spilt her i går og måtte lete litt for å finne skivene og legge de inn på disken. Nightmare Scenario er fullstendig borte vekk og må vel føres på kontoen for uforsiktig behandling.

    New Bomb Turks - At Rope's End

    New Bomb Turks - At Rope's End (Custom).jpg


    Husker ennå konserten som det skulle vært i går. Publikum ante ikke hva som traff dem og etter showet hoppet Eric Davidson elegant ned fra scenen og joinet oss for både Midlake og Waterboys. Denne videoen som en kompis la ut viser med all tydelighet at det går an å klø seg med vikinghjelm og at publikum ikke har filla av peiling på hva som foregår:


    Denne er også litt svenskeartig:

     
    X

    X186841

    Gjest
    Red Eyed Legends

    Har ikke hørt dem siden The High I Feel When I,m Low i 2004, og den finner jeg ikke på nett , bare på harddisk nr. 2
    Men høres fortsatt tøft ut.
    The_High_I_Feel_When_IXm_Low-Red_Eyed_Legends_480.jpg


     
    X

    X186841

    Gjest
    The Faux

    Kjøpte jaggu mye rart på 2000 tallet og.
    Utgitt 2003 , anmeldelse fra punknews.org:
    Do you think you are ready for The Faux? I sure was not prepared when I loaded their new self-titled debut CD into my stereo. This four-piece no-wave band is like nothing I have heard before. Hailing from Boston, The Faux creates their sound using only vocals, drums, bass, and synth.
    Imagine Arab on Radar on crack, then add a little more screaming, and a lot more synth, and you have The Faux. Their EP is extremely energetic and intense. Unfortunately their disc did not come with lyrics, and trying to decipher what the vocalist is screaming/screeching/singing is quite a task. But there seems to be dark tone to most of their songs. The vocals are the most distinct feature to the album and have an ear piercing sound that gave me the chills. It is too hard to describe - you have to hear these sounds for yourself.
    The five tracks on this album go by quickly, but can be hard to listen to if you are not into this style of music. Their second track, Instrumental, sounds like most dramatic music ever found in Mario Brothers sped up and distorted with sreaming and added synth - it is extremely entertaining.
    I am really into the no-wave, experimental, post punk music right now. If you are a fan of Arab on Radar, The Locust, or The Blood Brothers, you should give these guys a listen. The Faux, are making an imprint on this scene, and should have a strong future ahead.
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Todd Rundgren - Something/Anything(1972)

    Jammen var det ikke pakke i posten(på døren) i dag og.
    Dette er en artist som jeg har hørt alt for lite på, og dette er første albumet jeg har kjøpt av han.
    Todd Rundgren er like mye kjent som produsent som han er kjent som musiker og låtskriver.
    Han har produsert plater for artister som feks: The band, Patti Smith Group, XTC, Cheap Trick, Bad Religion m.flere.....
    Dette albumet har han spilt alle instrumenter (om jeg ikke tar feil?), sunget, skrevet låter, tekster og produsert selv. En bragd i seg selv, spesielt på 70 tallet. Det er vel hans mest kjente album(? I alle fall for meg), så jeg tenkte det var en grei plass og starte. Ny utgitt på dobbel vinyl i super kvalitet.
    Todd Rundgren - Something/Anything?
    Todd Rundgren - Something/Anything(1972)
     

    Vedlegg

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @Kjetil_M

    Suveren plate! Sjekke ut The ballad of Todd Rundgren og A wizard a true star som neste da? Samt "coverskiva" Faithful kanskje? Utrolig imponerende måten han planker Beatles, Dylan, Beach boys.

    Og ja, han har jaggu hatt fingrene borti mye. Mantraet på quizlaget vårt i gamle dager: "When in doubt - answer Todd Rundgren" :D
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.322
    Antall liker
    4.088
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    2
    Smakebit fra The National - Truble Will Find Me (ute om en drøy mnd.)
    national-trouble-will-find-me.jpg

    [video=youtube;bFnA-8H-5lo]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=bFnA-8H-5lo[/video]
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    33.264
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Songs of the Fall - s/t (2013)
    51axEP9XyuL.jpg

    Denne var ikke så verst, nei (takker Tow og/eller janfrt som tipset om denne:))

    Søtt par, vakker vokal (vinyl i hyllene, ser det ut som)

    Mer fart i
    [video=youtube;agMKpF94Z9I]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=agMKpF94Z9I[/video]
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Trur nok det var janfrt som fant den der. Virket å ha noe ja.

    Det syns eg han her svensken også gjør.

    Christian Kjellvander - I Saw Her From Here, I Saw Her From Here (2007)



    Flink fyr, med i Loosegoats. En stemme som minner om Richard Buckner, dog i light utgave. Lurer på om han er halvt amerikaner, noe som gjør at engelsken er nokså habil,

     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Eric Taylor - Eric Taylor (Watermelon 1995)

    Eric Taylor - Eric Taylor (Custom).jpg


    Dette er en kar som har kost seg lenge i glemmeboka mi. Stor, stor låtskriverkunst er dette. Fant ikke studioinnspillingen på tuben, men denne utvidede versjonen er vel så ståpelsaktig, låten begynner etter 5:30:


    Det er gledelig å se at luefestet er lavere enn hårfestet var i '81, men buksa ser litt mer slitt ut.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.946
    Antall liker
    1.939
    Sted
    Sortland
    Vet ikke helt om dette er rette stedet - i og med at Current 93 hverken er obskurt eller rock'n'roll, men det får være det samme........

    Dette er uansett musikken jeg lytter til nå:
    Current_93_Monohallucinatory_Mountain.jpg


    mens risen avkjøles før den skal surnes: I kveld skal vi kose oss med sur ris og fiskemat.
    (sushi kalles det visst i mere urbane strøk.....)

    (musikken er Current 93: Monohallucinatory Mountain)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge holdt jeg meg vekk.

    Har alltid satt stor pris på Son Volt. Men denne siste som jeg har hørt på noen ganger er jeg ikke helt sikker på hvor stor pris jeg setter på.
    Greit tidligere med deler av musikken til Son Volt som rocka countryinnfluert musikk.
    Men denne siste er litt for mye køntricountry syns jeg. Men den vil bli spilt mer, og kan hende den gror på meg.

    DSCN5259.jpg
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Den er fin fozzyfar, men ingen innertier syns eg. Tar en runde med forrige fra Farrar&Co.

    Son Volt - American Central Dust (2009)



    Syns de fant tilbake til formen her. Bedre enn både the search og okemah..... Et par vannvittig gode kutt på ACD:



     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    AMCD er jævli bra. Årets plate da den kom. Fra meg ihvertfall.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.983
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Tid for musikk avspilling, kjør på gamla sikre kort. Noen sa att punk låter grums, om nu dette er punk? veldigt bra lyd har min ungdomshelt på alla album


    DSC_0653.jpg


     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stemningsfull tidlig elektronisk. (sen 70 tidlig 80-tall)

    Solid Space - Please Don't Fade Away

    Solid Space - Space Museum
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Eric Taylor - Shameless Love (1981)

    Eric Taylor - Shameless Love.jpg


    Hm, dette var rett og slett en knakende god plate. Med låter det er umulig å sitere fra, det er helheter og historien som teller. Skamløst bra fortalt og hårfestet er som alle kan se like høyt som nivået her. Allerede i '81. Jeg hadde knapt fått hår på skallen da...
     

    Finbeck

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.135
    Navigators Second Nature 2011 Colombia

    320x[1].jpg

    Dette er andre plata til det nye bandet til Trond Andreassen fra Ricochets.
    Ikke helt på høyde med The Straight and Narrow som var den første.
    vinyl
     
    X

    X186841

    Gjest
    Noise Punk ?

    WIVES
    The band started in 2001 and played their first show at the smell in Los Angeles with Dave Stone and Orthrelm. Three US tours, six or seven west coast tours, and one UK and european tour later they broke up and played their last show in London, England in 2005. Two of the members have started NO AGE and are now playing shows. Wives were a punk band, and the album "Erect the Youth Problem" is probably considered a good record, or maybe it is considered a bad or horrible record, but i think it came out pretty good.

    Overall, Erect the Youth Problem is an extremely solid album, full of twists, turns and ear-drum busting noise.
    Wives - Erect the Youth Problem (album review ) | Sputnikmusic

    Wives – Erect The Youth Problem


     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Willie Heath Neal - Out of highway (Chicken ranch, 2009)



    Tøff plate fra en tøff fyr. Egentlig ganske tradisjonell country, han synger også temmelig habilt, men edgen hans er at han rocker litt hardere enn de andre gutta i klassen. Vel, kanskje ikkje like hardt som Hank III da, men på den annen side han er jo rape gal - og ikkje alltid like patent musikalsk (ikkje i det siste i alle fall). Verdt å sjekke ut denne her.


     

    Finbeck

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.135
    OSLO ESS uleste bøker og utgåtte sko Råtass Records

    381[1].jpg

    Fortsetter med norsk,ærlig og rett fram rock.
    vinyl
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Det er fredag, ja. Så her i gården tar jeg den helt ned. :rolleyes:

    Eric Taylor - Scuffletown (Eminent Records, 2000)

    Eric Taylor - Scuffletown.jpg


    Tredje skiva på rappen nå med Eric og det virker nesten som om vi har vært kompiser i årtier. Her er kraftige originaler, men siden jeg ikke har hørt den før er det de to Van Zandt-coverene som sitter best ved første runde. 'Where I Lead Me' er absolutt strålende gjennomført og 'Nothin'' (heisann fikk trøbbel med lettvintanførselstegnene mine) har han så og si gjort til sin egen her. Virker rett og slett som om katalogen hans er en strålende body of work.
    Forordet på skiva:

    Words and Music are powerful, personal pieces of my life and how I live it. The songs take the lead in most everything that's happening to me, whatever the transition. Although I've been accused, I have never set out to write or produce a 'concept' album. Concepts are troublesome and dangerous, like politics.

    Everything I've learned about Words and Music was taught to me by somebody else. Some of them, I stood around just to bother them for what I wanted to know. Some, I stood around because I loved them. The names don't make a difference. If you listen, you'll hear them.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når ikke alt må være søtt og bløtt og over på tre minutter:

    Nurse With Wound -- She and Me Fall Together Like Free Death
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    New American Farmers - Brand New Day (2013)

    N.A.F.-cover-450x450.jpg


    Kommer fra byen Mars, AZ og bandet het også dét. Så ble den lille byen solgt (sic) p.g.a. tørke og annen dritt og de to musikerne, Paul Knowles og Nicole Storto, fant et nytt bandnavn.

    Veldig i tvil om hva jeg skal mene, men et standpunkt må man jo ta: Litt for snilt, selv om det, plutselig, fra intet, dukker opp et kutt med fete, forvrengte gitarer. Det er bra melodier, men hva har "Can´t get it out of my head" av ELO her å gjøre?

    [video=youtube;5XEIawDp0iY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5XEIawDp0iY[/video]
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Virkelig, janfrt? Dagens sorteste humor i den historien der og den plata skal jeg prøve meg på. Ikke bare skal jeg prøve meg på den, jeg skal prøve meg på å like den. Spiller ingen rolle hvor snill og dårlig den er med en sånn historie.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høres ut som noe som bør spilles ute sent på kvelden. Energisk musikk! :cool:

    Hard Horse - Let It Ride (UK 1972)


    Baksiden er ikke helt ute den heller:

     

    Finbeck

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.135
    BB.King Live At San Quentin mca

    0000226448_500[1].jpg

    Er ingen fan av Skavlan,tar denne istedenfor.
    vinyl
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De har ikke tapt seg!

    [video=youtube;WJe1SM5IJO8]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WJe1SM5IJO8[/video]
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    James Blake - Overgrown. Førstesingelen Retrograde:


    Fort kandidat til årets album, dette.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn