Diverse Hva gjør eletronikk musikalske?

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.563
Antall liker
3.113
Sted
Oslo
Hehe. Jeg har fremdeles til gode å høre god automatisk romkorreksjon. Min egen er fremdeles manuell og nå altså fullstendig gammeldags, og jeg er ikke den flinkeste til å reise omkring og høre på de nye greiene som Dirac, Trinnov, nyere Audiolense etc.
Nå er jeg en ren amatør og nybegynner når det gjelder knotting og Dirac, men argumentet ditt med to punktkilder har de ihvertfall delvis løst ved å ha mange målepunkter. Da får du med litt faseinformasjon også.
 
S

Syncrolux

Gjest
Bare synd at multipunktsmåling som regel gir dårligere resultat i en enkelt lytteposisjon.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hehe. Jeg har fremdeles til gode å høre god automatisk romkorreksjon. Min egen er fremdeles manuell og nå altså fullstendig gammeldags, og jeg er ikke den flinkeste til å reise omkring og høre på de nye greiene som Dirac, Trinnov, nyere Audiolense etc.

Men svaret på trådens spørsmål er jo gitt nå: Romkorreksjon. :LOL:
Good one Val.. En koser seg med det en liker best.. Hadde noen for ti år siden sagt at jeg skulle kose meg med måleperfekte forsterkere nå så hadde jeg neppe troddpå det..
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.563
Antall liker
3.113
Sted
Oslo
Bare synd at multipunktsmåling som regel gir dårligere resultat i en enkelt lytteposisjon.
Selvsagt får man mest presisjon når målpunktet er lite, det er jo vesentlig mer krevende matematisk sett å få bredere dekning. Det blir en avveining mellom de to.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg er så anal på dette at jeg plasserer målemikken ved venstre øret mitt i lytteposisjon når jeg skal måle venstre høyttaler. Veldig nyttig når jeg på ingen måte sitter med huet i en skrustikke .... :p
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Kanskje det er forvrengning som gjør vinyl så musikalsk?

Gray:" I think a lot of what people like about a phonograph record are artifacts. Audiophiles don't want to hear that, but it's just a fact. I deal with digital and analog all day long, and I know what happens in the transfer to analog.."

Kevin Gray: Vinyl-Mastering Master
 
S

Syncrolux

Gjest
Tvert i mot - eller stikk motsatt - når det gjelder opplevd lyd....
Det faller på sin egen urimelighet at et gjennomsnitt over inntil 8 målepunkter skulle bli bedre i målepunkt nr 1, enn å kalibrere ut fra bare det ene punktet.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.597
Antall liker
3.136
Torget vurderinger
0
Det faller på sin egen urimelighet at et gjennomsnitt over inntil 8 målepunkter skulle bli bedre i målepunkt nr 1, enn å kalibrere ut fra bare det ene punktet.
Tvert i mot - plassering av mikrofon og måling er det samme som triangulering - mer nøyaktig respons i SweetSpot er resultatet
 
Topp Bunn