Diverse Hva gir egentlig eierglede ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    1) Jeg føler eierglede når jeg setter meg i godstolen foran anlegget, og musikken jeg har valgt klaffer nøyaktig med sinnsstemningen min, og lyden er i godlune. Da kan jeg sitte og nyte mens jeg betrakter komponentene og tenker på hvor heldig jeg er.

    2) Jeg føler eierglede når jeg setter meg i godstolen foran kona, og musikken jeg har valgt klaffer nøyaktig med sinnsstemningen min, og kona er i godlune. Da kan jeg sitte og nyte mens jeg betrakter kona og tenker på hvor heldig jeg er.
     

    Hovland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    79
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som jeg traff en nerve med denne tråden, og mange av innspillene har bevisstgjort grunner til at jeg i ettertid savner enkelte komponenter.
    Har for tiden stor sympati for min ECI 5 forsterker, selv om jeg avskyr fjernkontrollen i simpel plast. Gode fjernkontroller i heltre eller tung metall er ellersnoe som ubetinget øker min eierglede. Å ha møtt konstruktøren er også noe som skaper troskap til et produkt, f.eks alle mine tidligere Doxa-bokser.
    Kan ellers konstatere at jeg aldri har savnet komponenter som har vært lyse/kliniske i klangen. God stemmegjengivelse kan derimot absolutt øke eiergleden vesentlig.
    Å reflertere slik over ubevisste årsaker til følelser, kan trolig også være en nyttig øvelse for oss som lever i et parforhold.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som jeg traff en nerve med denne tråden, og mange av innspillene har bevisstgjort grunner til at jeg i ettertid savner enkelte komponenter.
    Har for tiden stor sympati for min ECI 5 forsterker, selv om jeg avskyr fjernkontrollen i simpel plast. Gode fjernkontroller i heltre eller tung metall er ellersnoe som ubetinget øker min eierglede. Å ha møtt konstruktøren er også noe som skaper troskap til et produkt, f.eks alle mine tidligere Doxa-bokser.
    Kan ellers konstatere at jeg aldri har savnet komponenter som har vært lyse/kliniske i klangen. God stemmegjengivelse kan derimot absolutt øke eiergleden vesentlig.
    Å reflertere slik over ubevisste årsaker til følelser, kan trolig også være en nyttig øvelse for oss som lever i et parforhold.
    Den har jeg sansen for. Følelsen jeg får av å holde en solid, gjerne litt tung, fjernkontroll er definitivt noe som bidrar til eierglede. Der kunne særlig de franske produsentene skjerpe seg litt. Jeg har hatt Micromega Trio drivverk og Audio Aero Capitole cd-spiller, og de tilhørende fjernkontrollene av ekte plast var ikke egnet til å imponere noen. Balanced Audio Technology, Conrad-Johnson og Accuphase, derimot var noe helt annet.

    Tiltredes også! :D
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    5.577
    Sted
    Holmestrand
    • Godt bygget
    • God funksjon
    • Anstendig design
    • Smart bruksmessig
    • Høy kvalitet
    • Innovativt

    Dette er noen punkter som KAN gi meg eieglede.
    Kjøpte en Citroen C4 Aircross for ei uke siden.
    Den gir meg faktisk eieglede, litt overrasket over det faktisk så da treffer den vel på en del punkter.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Det dreier seg i hvert fall om mer enn utelukkende lydkvalitet og snarere at komponenten sier noe selv om strømmen er skrudd av. For meg er det Garrard 401, SME IV og V-12, kort sagt klassisk hifi med aura og som fremdeles har noe å melde.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    etthvert produkt som leverer musikkglede til meg leverer også eierglede hos meg, Mcintosh har automatisk eierglede innebygd i pris synes jeg :)
    ellers liker jeg følelsen av å få tak i Lp plater jeg jakter på
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Min gamle yamaha px2 gir meg masse eierglede, den overrasker stadig med nye pu`er:)
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Så har du ikke en pappa med sterio til 0,7 mill heller sikkert, lissom, eller.
    Hvor gammel er du egentlig? 7år?
    Nå syntes jeg du oppfører deg rimelig barnslig...

    Det jeg ville få fram, var at det blir servert mye bedre lyd i pappas anlegg enn i mitt "beskjedne" anlegg. Og hvis du skal kritisere mer av det jeg sier, så kan du heller ta det et annet sted enn på hifisentralen. Da vil jeg heller foreslå et babyforum for dag, etter din oppførsel.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Eiergleden oppdages ikke før komponenten er solgt eller avgått med døden.


    accuphase_ac-2.jpg


    quad 57.jpg


    ml12i.jpg


    gallo.jpg
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ grammofon: Tror begge deler.

    mvh
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg kjøper noe jeg har lest meg opp på, jaktet på og hatt forventninger om.
    Og at dette klaffer og av og til overgår forventningene, da kommer eiergleden hos meg.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Eierglede også i et 2,5k kg. tungt camera(og linse):

    Nikon D. 600 001.jpg
    foto er tatt m. den langt lettere Nikon D 3100

    mvh
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Det påstås her at pris ikke skal ha noe å si for eierglede. Jeg mener at pris kan ha mye å si.
    Selv er jeg eier av et anlegg som jeg sett i forhold til inntekt m.m. under normale omstendigheter ikke "burde" hatt. Oppgraderingsspøkelset kan pakkes vekk sammen med originalemballasje. Dét gjør at man kan lene seg tilbake og glede seg over det man har. Dette i kombinasjon med at man helt subjektivt har bedre lyd enn man har hørt noe annet sted gir svært høy grad av eierglede. Dette har i mitt tilfelle gjort hifi generelt mindre interessant, da jeg ikke lenger bryr meg nevneverdig om hva andre mener og/eller driver med.
     
    K

    kveita

    Gjest
    Mine Dynaudio Focus 110(som dessverre er solgt nå :( ), hadde en utrolig eierglede pga. dette.
    Fail. Man selger ikke ting som har eierglede. Da beviser man det motsatte. Eventuelt så viser man at man feilvurderte så til de grader.
    La meg forklare:

    Jeg er en 16 år gammel gutt som har krasjet mopeden min og trenger penger for å reparere den + at faren min har kjøpt seg et anlegg til 700 000kr hvor jeg får servert "litt" bedre lyd. Var det noe mer du ville si?
    !!!!!??????!!!!!!!!!!!!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.290
    Antall liker
    3.380
    Torget vurderinger
    49
    Har sittet en times tid nå med "Starred" lista mi på Spotifi og et glass med god rødvin , mens jeg leser på Hifisentralen .
    Med jevne mellomrom tar jeg meg i å gløtte opp på anlegget og smile , det låter så forbasket bra :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mine Dynaudio Focus 110(som dessverre er solgt nå :( ), hadde en utrolig eierglede pga. dette.
    Fail. Man selger ikke ting som har eierglede. Da beviser man det motsatte. Eventuelt så viser man at man feilvurderte så til de grader.
    La meg forklare:

    Jeg er en 16 år gammel gutt som har krasjet mopeden min og trenger penger for å reparere den + at faren min har kjøpt seg et anlegg til 700 000kr hvor jeg får servert "litt" bedre lyd. Var det noe mer du ville si?
    !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Heretter er angivelse av alder obligatorisk på denne tråden.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Smiler hver mårra når jeg står opp og ser Avantgarde Duo Grosso og 2A3 monoblokker står og skinner imot meg i stua (og jeg er 50 år).
    Roger
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Når jeg har tenkt litt nøyere etter så slår det meg at det faktisk er musikksamlingen min som gir meg mest eierglede :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Eierglede er gleden jeg føler når roen har senket seg og det nytes musikk. Gjerne med dempet belysning som får fram den diskre' belysningen fra komponentene. Ett glass rødvin eller to hjelper godt på :cool:

    God lyd gir eierglede.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    2,5 kg. Camera. Til proffesjonelt bruk:

    Nikon Monster 002.jpg
    Ikke spes. dyrt heller.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.634
    Antall liker
    27.979
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Eierglede er aa ha lusket runt paa Audiogon o.l. I aarevis og siklet paa en komponent.......og saa finner du plutselig et eksemplar akkurat naar du har penger paa konto og prisen er overkommelig! Det er eke eierglede IMO. Mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Alt som er ferdig betalt og fortsatt gjør jobben sin. :cool:

    Eller, for å være seriøs et kort øyeblikk: Ting som gjennom erfaring viser seg å være gode kjøp. Det trenger ikke være dyrt, eller billig.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Eierglede for meg er å kunne bla igjennom gammel vinyl , kassetter og tildels ennå huske hvor det ble kjøpt.
    Dette frembringer også andre gamle minner.

    Bla. når jeg har Rainbow,s rising i mine hender, da husker jeg plata ble kjøpt i Nordfjordeid ca 77/78
    Jobbet på en fraktebåt og var innom med frossen fiskeavskjær som ble brukt som Minkfòr etter oppmaling.
    Dette hadde vi med oss hovedsaklig fra Finnmark, bla Båtsfjord, Kongsfjord, Indre Billefjord+++
    På nord fraktet vi hovedsaklig kraftfòr for felleskjøpet.
    Vi gikk mellom Kirkenes og Grimstad hovedsaklig men også innom Grebbestad i Sverige.
    Kunne være turer til Tyskland, men heller sjeldent på denne lille båt.

    Samme gjelder komponenter, ville bli surt hvis noe av det gamle skulle svikte og ikke la seg reparerere.

    Min JVC platespiller ble kjøpt 3 uker gammel i Trondheim høsten 1983 av en fra Rogaland eller var det Hordaland?
    Han hadde 2 stk nylig innkjøpt, men solgte meg den ene fordi han også kjøpte en større Kenwood platespiller - av de i Marmor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn