Hva fortjener en Luxman PD-171A?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hei. Jeg har akkurat dealet til meg en slik spiller selv, og jeg ser at du anbefaler Cadenza Red og Black til denne spilleren. Jeg har en Cadenza Bronze
    som jeg tenker å bruke, men denne har du ikke ført opp som et alternativ... Er det noen spes grunn til det og at du mener den ikke er 'riktig' til PD 171?
    Hei.

    Det er ikke noen "teknisk" årsak til at jeg anbefaler spesifikt Red og Black, og ikke Blue og Bronze. Det går mer på tonal karakter.

    Cadenza Red og Black er de mest tonalt nøytrale pickupene i serien, mens Blue avviker mot det klølige - og Bronze avviker mot
    det varme. (OBS. Dette er en sannhet med modifikasjoner da Red kommer veldig nærme Bronze i totalklangen, men uten den økte
    oppløsningen og dynamikken (les "kvaliteten") du får med Bronze).

    Den varme klangen i pickupen, sammen med den varme klangen fra Jelco armen samt den varme klangen fra Luxman drivverket
    (?) - kan kanskje bli "for mye av det gode". Men sikkert ikke mer enn hva man enkelt kan kompensere med RIAA, forsterkeri og
    høyttalere. Dette blir sikkert bra! ;)
    Takk for godt og utfyllende svar. :) Jeg synes det låter helt fortreffelig. Ingvild Koksvik og Joni Mitchell er enda mer tilstede i stua mi enn de noen sinne har vært. :)
    Den plata med Ingvild Koksvik er helt vidunderlig. Poesi så bra som poesi blir, flott musikk, nydelig fremført. Bra produksjon. Burde være i alle hjem

    Mvh
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har akkurat dealet til meg en slik spiller selv, og jeg ser at du anbefaler Cadenza Red og Black til denne spilleren. Jeg har en Cadenza Bronze
    som jeg tenker å bruke, men denne har du ikke ført opp som et alternativ... Er det noen spes grunn til det og at du mener den ikke er 'riktig' til PD 171?
    Hei.

    Det er ikke noen "teknisk" årsak til at jeg anbefaler spesifikt Red og Black, og ikke Blue og Bronze. Det går mer på tonal karakter.

    Cadenza Red og Black er de mest tonalt nøytrale pickupene i serien, mens Blue avviker mot det klølige - og Bronze avviker mot
    det varme. (OBS. Dette er en sannhet med modifikasjoner da Red kommer veldig nærme Bronze i totalklangen, men uten den økte
    oppløsningen og dynamikken (les "kvaliteten") du får med Bronze).

    Den varme klangen i pickupen, sammen med den varme klangen fra Jelco armen samt den varme klangen fra Luxman drivverket
    (?) - kan kanskje bli "for mye av det gode". Men sikkert ikke mer enn hva man enkelt kan kompensere med RIAA, forsterkeri og
    høyttalere. Dette blir sikkert bra! ;)
    Takk for godt og utfyllende svar. :) Jeg synes det låter helt fortreffelig. Ingvild Koksvik og Joni Mitchell er enda mer tilstede i stua mi enn de noen sinne har vært. :)
    Den plata med Ingvild Koksvik er helt vidunderlig. Poesi så bra som poesi blir, flott musikk, nydelig fremført. Bra produksjon. Burde være i alle hjem

    Mvh
    Ja, ikke sant? Balsam for sjelen dersom en har hatt en stressende dag. Har også 'Og Sangen Kom Fra Havet'. Litt 'fetere/fyldigere' produksjon med mer pondus i bassen, og flere gullkorn. :) Ryktet (Google) sier hun har nytt på gang... :)
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Takk for tips til godlyd!

    Når det gjelder anbefalingene til Gunnar Brekke, vil jeg ikke utfordre dem. Imidlertid må jeg si meg tilfreds med Hana ML på Luxmanen. I den grad PD-171A har en mørk klangkarakter, antar jeg at det er vurdert opp mot andre spillere, som ut fra min erfaring med PD-171A, må kunne defineres som "slanke" eller "lyse" i sin karakter. I mine ører låter ikke Hana, verken SL eller ML, mørkt montert på PD-171A. Med MLen på, oppfatter jeg å lytte til en naturlig gjengivelse. SL opplevde jeg som noe "slankere" enn MLen.

    Oslo Vinylklubb har omtalt MLen her: https://docs.wixstatic.com/ugd/91e809_15090a4af85d421d856f5471302156c6.pdf Deres vurderinger finner jeg sammenfallende med andre tester. Anbefaler derfor MLen som en god kandidat. Mulig jeg har hatt flaks, men hos meg er det musikken som varmer, - på en naturlig måte! ;-)

    Mvh Olav E
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Hei, og bare hyggelig. :) Her er er et par tips til:
    Karen Souza, 'Essentials' og 'Velvet Vault' på 180 g. Du finner dem på Amazon.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Takk for godt og utfyllende svar. :) Jeg synes det låter helt fortreffelig. Ingvild Koksvik og Joni Mitchell er enda mer tilstede i stua mi enn de noen sinne har vært. :)
    Den plata med Ingvild Koksvik er helt vidunderlig. Poesi så bra som poesi blir, flott musikk, nydelig fremført. Bra produksjon. Burde være i alle hjem

    Mvh
    Ja, ikke sant? Balsam for sjelen dersom en har hatt en stressende dag. Har også 'Og Sangen Kom Fra Havet'. Litt 'fetere/fyldigere' produksjon med mer pondus i bassen, og flere gullkorn. :) Ryktet (Google) sier hun har nytt på gang... :)
    Takk for tips! Skal være på vakt etter ny utgivelse
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Holder på med ryddesjau i heimen. Fant denne godt gjemt:

    IMG_5117 (2).jpg


    IMG_5119 (2).jpg


    IMG_5118 (2).jpg


    Fulgte med min Sony PS-X4 kjøpt for studielån på slutten av 70-tallet. Her montert på et Zeepa headshell. Jeg har det originale headshellet. PUen har nok snurret noen tusen skiver. Oppfattet etterhvert at stiften ble slitt. Byttet ut PU med en Ortofon Concord 20 som senere fikk både en og to 30-stifter. Sonyen har derfor ligget på varelager noen år nå.

    Så til kjernen: Har det noen hensikt å spandere en ny stift? Mener at stifter til XL45 også skal passe til XL35. Er PU en Shure? Er det verdt å jåle den opp med ett eller annet fra JICO https://www.jico-stylus.com/product-category/sony/ eller holder det med en standard erstatningsstift til noen hundringser?

    Mv Olav E
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Olav E: Den der kan du få litt for i Sonyfora rundtom i verden. Mitt tips: Overlat til ny eier å bytte stift, selg den som den er og hent inn en ny Nagaoka/Shure for penga..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn