Hva finnes av engelske Rør.pre der ute?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Som overskriften antyder. Jeg leter litt rundt etter en rør.pre som skal stå "permanent" i anlegget mitt.
Jeg har funnet endel amerikanske entusiast foretagener som ser ut til å produsere særdeles bra saker for en meget fornuftig penge. (f.eks. Quicksilver ;). AVA. Monarchy osv..)
Men finnes disse gale ingeniørene i england også? Jeg må si de gjemmer seg godt isåfall.

Så, har dere kommet over noen slike dere mener jeg bør skjekke ut?

mvh.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
De eneste jeg vet om er Rothwells Auriga og selvsagt greiene fra EAR. Ellers er det vel kun vintage produkter fra Leak og lignende tror jeg. Trykket ligger dog på "tror".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kanskje sjekke Quicksilver på ny? Sist jeg hørte om de så var jeg av det inntrykk av at de var engelske. Ellers lager jo Rothwell, Quad, Ear (TdP), Border Patrol (?) og mange andre (som man kan lese om f.eks i HFW) engelske rør-pre'er.

Ellers er transistor-baserte preamper mest populært i UK; og dersom lydkvalitet betyr mer enn hvilken teknologi som blir benyttet, så fins det mye å velge i hos UK produsenter.

Mvh Vidar P

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
hvor stammer audio note fra da?? trodde det var britisk.......................;D

mvh
Proffen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det finnes shitloads med gode, britiske rørpre, bare sjekk litt rundt.

ear, croft, art audio, border patrol (har flyttet til usa), audio note, beard, ++++.

eller tenker du kun på mindre produsenter, på "garasjenivå"? der sliter jeg litt mer.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Ja tenkte egentlig litt mer på "garasjenivå" :). Men den Rothwell saken så ikke dum ut. Hm er ikke Audio note Kanadisk da? Må si Jeg liker å se på AN pre'ene. Men det virker som de går istykker hele tia. Og Prisen for ferdige forsterkere(ikke byggesettene) er tilnermet ublu(?).
Quicksilver er iallefall erkeamerikansk Vidar. Jeg kjøpte monoblokkene mine fra de.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Audionote sussex,England........trur eg...Men nå er ikke skikkelig inn i audionote,med en pu på merittlista,og nyanskaffet preamp fra selskapet,men at de lager noen ypperlige bokser,i allefall for mine ører er helt klart...

Mvh Espen

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Har tittet litt på Quad nå..De har absolutt noen mulige kandidater. Men hva slags lydsignatur har de?
Er det noe en kan kalle for en typisk "engelsk sound" ? Slik som vi f.eks har "west coast sound" fra usa. Lowtherne mine lar meg få lov til å stå helt fremme ved scenen, iallefall sitte på første rad. Og jeg vil på ingen måte ha en pre. som sender meg lenger bak i salen for å si det sånn.
Når det gjelder "lydkvalitet"/ teknologi så vil jeg helst ikke ha noe som er for "nøyaktig/ nøytralt" (uff, der kom de ordene opp igjen hehe). Fra før har jeg en Transistor pre. i high-end sjiktet, og denne blir for "nøyaktig/ nøytral" for min smak. Med den billige kina rør.pre'en jeg bruker nå har jeg fått introdusert en mer frodig lyd. Sikkert p.g.a forvrengning osv. Men det er en lydsignatur jeg vil fortsette å ha. Altså en pre. som skryter og brauter, samtidig som den maler med fine pensler og ikke blir grovkornet. (slik den jeg har nå kan tendensere mot).

Hm, ble mye på en gang dette. :eek:

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
AN er veldig engelsk :)
AN kit's er fra Canada.
Ikke hatt noe problem med AN pre jeg iaf.

Audio Innovations finns det vel kanskje noen av igjen der ute.
Series 800 og 1000 pre's er i mine ører veldig engelsk (oldschool) uten at det låter "dårlig/kjedelig" av den grunn.

/jan

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
JanR skrev:
AN er veldig engelsk :)
AN kit's er fra Canada.
Ikke hatt noe problem med AN pre jeg iaf.

Audio Innovations finns det vel kanskje noen av igjen der ute.
Series 800 og 1000 pre's er i mine ører veldig engelsk (oldschool) uten at det låter "dårlig/kjedelig" av den grunn.

/jan
Hm, old school engelsk.....Hvordan vil du karaktisere en slik lydsignatur?

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
Croft`s større modeller lyder rigtig godt trods det spartanske outlook pga velvalgt komponentbrug og knowhow.
Prisen er nærmest på kit/garage niveau.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Hm, Radford la tydeligvis inn årene på 80 tallet en gang.
Jeg er vel i utgangspunktet ute etter nyproduserte modeller i denne tråden. Selv om jeg selvsagt vurderer bruktkjøp hvis det skulle dukke opp noe.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei Jaerbu!

Det er ikke meningen å spore av, men jeg kjøpte meg en kineser til mine Quicksilver Mid Monos. Den låter rett og slett fortreffelig, men først etter litt modding og tweeking.. Jeg har byttet rør til Golden Dragon, samt byttet volumpot til NLE/DACT atternator og vender til ELMA. I samme operasjon forbikobblet jeg balansekontrollen. Neste er innvendig kabling og NOS rør.. Det er jo ikke sikkert du ønsker å gjøre slike ting, men vil bare dele mine erfaringer.

Spiller åpent, luftig og organisk med en fantastisk kontroll i bassen! Et knallkjøp etter min mening.. God lyd trenger ikke koste skjorta..

Merke er Audio Experience Plus: http://www.ys-audio.com/ys-audio_eng.htm

lassemann

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Jaerbu skrev:
Hm, old school engelsk.....Hvordan vil du karaktisere en slik lydsignatur?
I mi bok er vel "oldschool" engelsk lyd det som jeg forbinder med AI primært.(AI = audio Innovations)
Hatt og har fortsatt AI amp's (ikke pre's) liggende her.

Litt saftig og varm mellomtone (farget ;) ) som henger med litt nedover,deilig topp som ikke er superoppløst men veldig behagelig,bassen kan i enkelte tilfeller være litt vulgær men ikke slapp.

Sikkert mange andre som har andre erfaringer men sånn føler jeg det er her i heimen.
Har Rega Planet (den gamle) cd spiller og den klarer seg godt som frittstående cd spiller også med mye av samme lydbildet/filosofien som AI (her i huset iaf)

AI holder vel ikke på med rør lengre (om noe i det hele tatt) men det har vært mange gode folk innom der.Andersson/Peter Q/Gery D osv.

edit: Rothwell sin aktive pre kjenner jeg ikke til men er den i samma gata som Indus (passiv) så er det absolutt verdt å sjekke ut.

/jan

Topp Bunn