Høyttalere Hva finnes av aktive gulvhøyttalere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tenkte å bli litt klokere mhp aktive gulvhøyttalere til oppsett nr 2 (stueanlegg - i hovedsak til musikk, film og tv)

Kjører i dag med Canton cd3500, som i tillegg til å være aktive, også er trådløse - i den forstand at de kom med en liten boks som er koblet til pre med rca-kabler, og fra boksen går signalet trådløst til de aktive høyttalerne.
Disse Canton er ok, men heller ikke mer, sånn hifikvalitativt.
Så da lurer jeg på hva som finnnes på markedet av aktive gulvhøyttalere, og som samtidig ikke koster det hvite i øyet...? (for ordens skyld; det trenger ikke å være trådløse høyttalere, jeg kan fint kjøre med signalkabel fra pre...)

mvh
Proffen
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ca prisnivå? Nytt eller brukt eller begge? :)
 

Terillo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2009
Innlegg
117
Antall liker
116
Sted
Oslo
PSI Audio A215-M Mastering Monitor (rød)
Intelligent Sound Double 6 (Normalen er passive, men tror de lager aktive også.)
ATC SCM19A ACTIVE FLOORSTANDING SPEAKERS (pluss 5 dyrere modeller)
Dali Zensor 5 Ax
Dynaudio Xeo 6
Elac AIR-X 407
Audio Pro Living LV33
Audio Pro Addon T20
THONET & VANDER TURM HÖGTALARSET 2.0 BLUETOOTH 100W
Definitive Technology BP9060
Dynaudio Focus 30 XD
Advance Acoustic Air-120
Dynaudio Focus 60 XD
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
I tillegg til de Terillo nevner:
Adam lager noen aktive gulvstående. Column og classic-serien. Ikke hørt.

Bang & Olufsen. Bare hørt de dyrere modellene (fra Beolab 20 og opp) som jeg liker godt.

Hvis du kan tenke deg å importere selv, så er markedet for dette mye større i Tyskland. Spesielt mye bang for the buck ser man til å få hos Abacus. Står om modellene deres her: https://www.abacus-electronics.de/produkte/aktivlautsprecher.html
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jbl LasR305/Lsr308 og tilhørende sub Lsr310.
Kii Three.
Kef LS50 wireless


Johan-Kr
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
PSI Audio A215-M Mastering Monitor (rød)
Intelligent Sound Double 6 (Normalen er passive, men tror de lager aktive også.)
ATC SCM19A ACTIVE FLOORSTANDING SPEAKERS (pluss 5 dyrere modeller)
Dali Zensor 5 Ax
Dynaudio Xeo 6
Elac AIR-X 407
Audio Pro Living LV33
Audio Pro Addon T20
THONET & VANDER TURM HÖGTALARSET 2.0 BLUETOOTH 100W
Definitive Technology BP9060
Dynaudio Focus 30 XD
Advance Acoustic Air-120
Dynaudio Focus 60 XD
Definitive technology BP9060 er kun aktiv i bassen.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Noen som kan si litt om Ki Three lydmessig, og gjerne også funksjonsmessig. synes de ser interessante ut. (Stoler ikke helt på det som skrives på vennesidene.....alt for mye ryggsleiking der.)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ca prisnivå? Nytt eller brukt eller begge? :)
Har igrunnen ikke tenkt så mye på pris, men i og med at det er oppsett nr 2, der tv og Sonos er primære lydkilder, har jeg vel strengt tatt ikke superaudiofile krav til lydgjengivelsen. Men jeg aner at det kanskje finnes noe som ikke er fullt så boksaktig i lyden som de jeg bruker nå.

mvh
Proffen
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Noen som kan si litt om Ki Three lydmessig, og gjerne også funksjonsmessig. synes de ser interessante ut. (Stoler ikke helt på det som skrives på vennesidene.....alt for mye ryggsleiking der.)
Ryggsleiking av hvem? De som har disse har jo gitt ganske informativ beskrivelse av talerne, også opp mot ande konkurrenter.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
De står for tiden og spiller på Duet i Oslo, Grammofon - ta en tur og hør! Ingenting er som å la ens egne øre være dommeren :)

Jeg hørte dem der nå nylig, og har hørt dem hjemme hos Coolio tidligere. Jeg synes de spiller flott, men har konkludert med at de ikke er for meg. Vanskelig å sette ord på nøyaktig hva det er, synes jeg, men et eller annet gjør at det ikke er 100% match med mine preferanser. Den langt dyrere Grimm LS1 - også designet av Bruno Putzeys - kunne jeg derimot gått over lik for å få ha hjemme i stua. Er også spent på å få hørt 8C fra nederlandske Dutch & Dutch, som har en del likheter med Kii Three (DSP og kardiode-spredning), men også forskjeller. Har feks trua på at mellomtone-elementet (fra 100 hz og oppover) er en åttetommer, og ikke en femtommer som hos Kii. Og så synes jeg designet er mer tiltalende for en romantiker for meg, som synes det brukes alt for lite trefinér her i verden. (EDIT: Ikke trefinér, disse er laget av ekte eik faktisk!)
https://dutchdutch.com/assets/images/8c-spec-sheet.pdf
 
Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
De står for tiden og spiller på Duet i Oslo, Grammofon - ta en tur og hør! Ingenting er som å la ens egne øre være dommeren :)

Jeg hørte dem der nå nylig, og har hørt dem hjemme hos Coolio tidligere. Jeg synes de spiller flott, men har konkludert med at de ikke er for meg. Vanskelig å sette ord på nøyaktig hva det er, synes jeg, men et eller annet gjør at det ikke er 100% match med mine preferanser. Den langt dyrere Grimm LS1 - også designet av Bruno Putzeys - kunne jeg derimot gått over lik for å få ha hjemme i stua. Er også spent på å få hørt 8C fra nederlandske Dutch & Dutch, som har en del likheter med Kii Three (DSP og kardiode-spredning), men også forskjeller. Har feks trua på at mellomtone-elementet (fra 100 hz og oppover) er en åttetommer, og ikke en femtommer som hos Kii. Og så synes jeg designet er mer tiltalende for en romantiker for meg, som synes det brukes alt for lite trefinér her i verden.
https://dutchdutch.com/assets/images/8c-spec-sheet.pdf
Vurderte selv Dutch & Dutch 8C, spennende sak! Den har jo mer membran enn Kii og kan nok passe litt større rom. Skal du høre den hos en forhandler?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
De står for tiden og spiller på Duet i Oslo, Grammofon - ta en tur og hør! Ingenting er som å la ens egne øre være dommeren :)

Jeg hørte dem der nå nylig, og har hørt dem hjemme hos Coolio tidligere. Jeg synes de spiller flott, men har konkludert med at de ikke er for meg. Vanskelig å sette ord på nøyaktig hva det er, synes jeg, men et eller annet gjør at det ikke er 100% match med mine preferanser. Den langt dyrere Grimm LS1 - også designet av Bruno Putzeys - kunne jeg derimot gått over lik for å få ha hjemme i stua. Er også spent på å få hørt 8C fra nederlandske Dutch & Dutch, som har en del likheter med Kii Three (DSP og kardiode-spredning), men også forskjeller. Har feks trua på at mellomtone-elementet (fra 100 hz og oppover) er en åttetommer, og ikke en femtommer som hos Kii. Og så synes jeg designet er mer tiltalende for en romantiker for meg, som synes det brukes alt for lite trefinér her i verden.
https://dutchdutch.com/assets/images/8c-spec-sheet.pdf
Vurderte selv Dutch & Dutch 8C, spennende sak! Den har jo mer membran enn Kii og kan nok passe litt større rom. Skal du høre den hos en forhandler?
Ingen umiddelbare planer ennå, dessverre. Det er samme importør som for Kii, og i Kii-tråden skrev importøren at de regnet med å få dem til Norge i november. Vet ikke hvor de evt. blir å høre, men regner med det blir en demo i Oslo eller Bergen i løpet av overskuelig fremtid.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
De står for tiden og spiller på Duet i Oslo, Grammofon - ta en tur og hør! Ingenting er som å la ens egne øre være dommeren :)

Jeg hørte dem der nå nylig, og har hørt dem hjemme hos Coolio tidligere. Jeg synes de spiller flott, men har konkludert med at de ikke er for meg. Vanskelig å sette ord på nøyaktig hva det er, synes jeg, men et eller annet gjør at det ikke er 100% match med mine preferanser. Den langt dyrere Grimm LS1 - også designet av Bruno Putzeys - kunne jeg derimot gått over lik for å få ha hjemme i stua. Er også spent på å få hørt 8C fra nederlandske Dutch & Dutch, som har en del likheter med Kii Three (DSP og kardiode-spredning), men også forskjeller. Har feks trua på at mellomtone-elementet (fra 100 hz og oppover) er en åttetommer, og ikke en femtommer som hos Kii. Og så synes jeg designet er mer tiltalende for en romantiker for meg, som synes det brukes alt for lite trefinér her i verden.
https://dutchdutch.com/assets/images/8c-spec-sheet.pdf
Vurderte selv Dutch & Dutch 8C, spennende sak! Den har jo mer membran enn Kii og kan nok passe litt større rom. Skal du høre den hos en forhandler?
Ingen umiddelbare planer ennå, dessverre. Det er samme importør som for Kii, og i Kii-tråden skrev importøren at de regnet med å få dem til Norge i november. Vet ikke hvor de evt. blir å høre, men regner med det blir en demo i Oslo eller Bergen i løpet av overskuelig fremtid.
Takk for svar, Olav. Tenkte at jeg kanskje skulle ta meg en tur - når tiden tillater det. Når jeg er i byen, er det gjerne for å jobbe, og da er dagene over før de har begynt.
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Avantgarde Acoustic Zero1.
Mvh
Gjert
 
Topp Bunn