Juss og økonomi Hva er spareraten din?

Hva er din sparerate?

  • Negativ

    Stemmer: 9 19.6%
  • 0-10%

    Stemmer: 7 15.2%
  • 10-20%

    Stemmer: 9 19.6%
  • 20-30%

    Stemmer: 12 26.1%
  • 40-50%

    Stemmer: 4 8.7%
  • 50% +

    Stemmer: 5 10.9%

  • Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg las litt om nordmenns sparerate her for leden og den var sjokkerende lav. Noe som tyder på at Ola Nordmann tar ut en svært stor del av sin stort sett stadig høyere inntekt i økt forbruk. Eller livsstilsinflasjon om man vil - fenomenet der utgiftene øker i takt med inntektene og man sitter igjen med fint lite før hver lønningsdag nesten uansett hva lønnen er. Da har man også gjort seg svært sårbar for uforutsette hendelser i livet med mindre man da er flink til å justere livsstil for å bringe den mer i takt med lavere inntektsnivå. Den ikke fullt så smare måten å gjøre det på er å finansiere gapet med type forbruksgjeld og kredittkort.

    Sparerate, avkastning på sparing og forbruksnivå har også en dramatisk innvirkning på hvor lenge det er nødvendig å være i arbeidslivet, eventuelt hvor avhengig man er av at det kommer inn en viss mengde på kontoen hver måned.

    Så en lite uhøytidelig poll - hva er spareraten din?

    Sparerate kan defineres på litt ulike måter, men en ganske vanlig er som følger.

    Sparing = bankinnskudd, egenkapital skutt inn ved boligkjøp, avdrag (men ikke renter) på gjeld, aksjer / aksjefond osv + pensjonsinskudd fra arbeidsgiver

    Inntekt = Inntekt etter skatt + eventuell avkastning på investeringer

    Sparerate er da

    (inntekt - forbruk) / inntekt.


    Hvor ligger du i lendet?

    sparerate.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Faen, trykkleif. Får ikke til å endre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg ligger på ca 30% nå. Før min kone døde lå vi godt over 50%.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Jeg går negativ hvert år, men så føler jeg selv at jeg lever et godt liv.:confused:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det her kommer i alle fall til å vise hvor urettferdig arbeidslivet er med tanke på de som er i en bransje hvor 15-22% av beløpet over 7.1G blir pensjonsinnskudd kontra de som ikke når opp til de beløpene eller får knapper og glansbilder for den delen av inntekten som er over.

    Forøvrig er det endelig en økonomiundersøkelse jeg scorer godt på grunnet 5x inntekt i gjeld.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Forøvrig er det endelig en økonomiundersøkelse jeg scorer godt på grunnet 5x inntekt i gjeld.
    På nåværende rentenivå på boliglån er stort sett ca halvparten av månedlige utgifter avdrag (=sparing) og andre halvdel renter (som man får skattefradrag for), med mindre man da ikke betaler avdrag i det hele. Skal en del til nå om dagen før en veldig stor andel av inntekten går med på å betale renter på lån. Så stort lån betyr nesten automagisk ganske mye sparing nå om dagen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg går negativ hvert år, men så føler jeg selv at jeg lever et godt liv.:confused:
    Negativ hvert år? Det skulle da tilsi at du hvert eneste år må ta opp stadig mer lån (evt tære på oppsparte midler) for å dekke løpende utgifter.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ca 30% av den faste delen av inntekten.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg savner alternativet "vet ikke".
    Kontoen går litt opp og ned. Det samme gjør aksjekursene. Ser det ille ut, sparer jeg litt. Ser det bra ut, sparer jeg også litt, men ikke fullt så mye. Kan jo ikke gå og tenke på det der.....
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Jeg går negativ hvert år, men så føler jeg selv at jeg lever et godt liv.:confused:
    Negativ hvert år? Det skulle da tilsi at du hvert eneste år må ta opp stadig mer lån (evt tære på oppsparte midler) for å dekke løpende utgifter.
    Tja, det blir et regnestykke: (Formue/forbruk_mer_enn_inntekt) = antall år å leve over evne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    OK det er jo fair enough forsåvidt. Med optimal tilpasning er man blakk den dagen man går i penalet.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    OK det er jo fair enough forsåvidt. Med optimal tilpasning er man blakk den dagen man går i penalet.
    Så ille er det nødvendigvis ikke.
    Den dagen formuen tar slutt har man normal inntekt/pensjon. Jeg ser ikke for meg at jeg har det samme forbruket hvis jeg blir gammel. Gamle mennesker har sine begrensninger.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Ligger på 40-50%. I skrivende stund ligger 71% av HFS bedre enn snittet fra grafene til Weld som forøvrig viser en sjokkerende lav rate.

    Det er klart at denne raten bedres betraktelig så lenge man er over et visst inntektsnivå da de fleste "nødvendige" utgifter (mat, strøm, barnehage, SFO osv) er relativt uavhengig av inntekten.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det betyr at middelaldrende hvite menn gjerne har bedre råd enn gjennomsnittet.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.242
    Sted
    Bartistan
    Som en énpersonshusholdning som tjener omtrent på industriarbeidersnittet (tror jeg) :
    Min sparing består i å ikke bruke mer enn jeg tjener samtidig som huslån bankes ned, sakte men sikkert.
    Pr nå er kåken verdt... tjaaaa... 4-5 ganger lånets størrelse?
    Har aldri belånt meg opp i 7-sifra, så vi snakker ikke veldig store monetære verdier her.
    Hva spareraten måtte være avhenger av når du spør og av eiendomsmarkedet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ligger på 40-50%. I skrivende stund ligger 71% av HFS bedre enn snittet fra grafene til Weld som forøvrig viser en sjokkerende lav rate.

    Det er klart at denne raten bør bedres betraktelig så lenge man er over et visst inntektsnivå da de fleste "nødvendige" utgifter (mat, strøm, barnehage, SFO osv) er relativt uavhengig av inntekten.
    Jeg må jo si jeg er imponert over de som ligger på så høye tall.

    Har man 400 000 utbetalt et år er det godt gjort å spare nesten 200 000,-.

    Vi betaler ned huslån og thats it - det utgjør ca 15% - men så låner vi opp igjen når vi pusser opp/bygger på etc - så reellt sett havner vi vel omtrent på det halve som er det jeg har lagt inn.

    Mvh
    OMF
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sparer ikke en dritt, det er jeg ferdig med. Her jobbes det mindre og tæres på formue, må jo ha tid til å høre musikk:).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg må jo si jeg er imponert over de som ligger på så høye tall.

    Har man 400 000 utbetalt et år er det godt gjort å spare nesten 200 000,-.
    Som MML sa - i utgangspunktet burde den bli høyere og høyrere jo mer man får i (real)lønn utbetalt. De grunnleggende utgiftene er stort sett de samme og uavhengige av disponible inntekt og man har selv realtivt stor inflytelse på hvor mye man inflaterer sin egen livsstil. Er boligen nedbetalt har man ikke lengre renteutgifter. Når eventuelle barn flytter ut faller potensielt utgiftene mye osvosv.
     
    6

    65finger

    Gjest
    når gjelden er nedbetalt er behovet for sparing mindre. Jeg inntar at sparing ofte innebærer hurtigere nedbetaling av gjeld
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er sant og det er nok noe av grunnen til min sparerate. Men hva man gjør den dagen gjelden er nedbetalt er jo også et valg.

    Jeg kjøper allerede alt jeg har lyst på uansett om det er snakk om HiFi, verktøy, møbler, ferier eller annet fjas. Jeg sparer altså ikke aktivt, men er flink (?) til ikke å bruke penger på ting jeg ikke trenger eller har lyst på. På denne måten ligger forbruket mitt relativt stabilt og ser det som usannsynlig at forbruket mitt skal øke noe særlig selv når jeg blir gjeldsfri.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Samma her. Har redusert forbruket mitt ganske mye - ikke så veldig bevisst egentlig, men jeg har alt jeg trenger og mer til. Kjøper omtrent ingen ting utover mat og opplevelser (ferie, restaurantbesøk, konserter, skitur osv). Siste året har penger brukt på ting vært negativ siden jeg har solgt unna en del som ikke er i brukt / har hopet seg opp. Det lille som har blitt kjøpt er stort sett fra finn.no eller ebay. Ungene trenger selvsagt en del nå og da siden de vokser ut av ting, men veldig mye kan ordnes på finn.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Kopierer inn denne fra en annen tråd:

    Jeg snakket med en lege som jobber ved Stanford Medical Center. Hun tjener rimelig godt. Hun sa at for å få endene til å møtes måtte hun jobbe minimum 12 t/dag og ta så mange vakter hun kunne. Etter alle faste utgifter (nedbetaling av studiegjeld, husleie, skole, barnevakt/hushjelp (nødvendig siden hun hadde små barn og måtte jobbe mye) ++) hadde hun ca 10% igjen av lønna å leve for.
    Det er jo et fint eksempel på misforhldet mellom hva man tror man tjener på jobben sin og hva man faktisk tjener om tar hele regestykket. Lønn / timer jobbet er sikkert ganske så bra, men når man faktorerer inn alle direkte og indirekte kostnader ved valg av den spesifikke jobben kan regnestykket fort bli ganske begredelig. Reise til/fra (+ tid brukt på reise), barnevakt, hushjelp, husleie i et av verdens dyreste boområder, outsourcing av nesten alt av gjøremål pga så mye tid på jobb, ikke har overskudd osvosv

    Har lest om en del folk innen programvareutvikling som gladelig flytter bort fra bay area, tar et ganske saftig lønnskutt men like vel sitter igjen med betydelig mer enn hva de gjorde ansatt hos Google/Facebook/whatever med en i utgangspunktet svært høy lønn. Vanker man i et miljø med relativt mye penger er det også lett at ens eget forbruk stiger mer enn det ellers ville ha gjort.

    Nå finnes det selvsagt mange andre gode grunner enn penger og overskudd fra jobben for å ta en bestemt jobb, men det kan uansett være greit å tenke gjennom hva man reelt sitter igjen med for tid brukt når alt kommer til alt.

    Et enkelt eksempel:
    Si at man bor i Oslo et sted innenfor ring 3 og jobber i sentrum. Da kan man komme seg på jobb på tre ulike måter.
    - ta bilen
    - reise kollektivt
    - bruke bena/sykle

    Første koster totalt titusener av kroner i året av inntekt etter skatt, spesielt om det medfører at man har en bil mer enn ellers for å få logistikken til å gå opp. Drivstoff, evt bompenger, evt parkering osv, verditap++ summerer seg til ganske mye.

    Andre koster ca 10.000 kroner / år som er prisen for årskort hos Ruter. Som en bonus har man da ikke andre utgifter til offentlig transport i byen gjennom året.

    Sistnevnte koster omtrent ingenting utover kanskje et par ekstra sko i året eller et par sett dekk til sykkelen. I tillegg brukes reisetiden til noe vettugt (trening/mosjon/bevegelse alt etter tempo man legger seg på). Det gjør det sannsynligvis også helt unødvendig å være medlem på et treningsstudio (8000/år) - det er forsåvidt ikke nødvendig uansett, men poenget er det samme.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    dekk og service på sykkel. joggesko samt slitasje klær. forskjellen på ruter og sykkel er meget liten. og hvis man som meg ikke syntes sykkel og løping fra røa frister er 4.500 årskort elixia (for min del) helt grei. Bytt bolig til noe billigere og selg hytta. mye å spare for de som vil det
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ja poenget mitt var først og fremst at det er ganske mye å spare rundtomkring om man ser på hva alt mulig av småting koster over tid. En latte eller to om dagen fra kaffebar utgjør fort et par-tre prosent av netto lønn.

    Ikke enig angg ruter vs sykkel/bena. En sykkel krever svært lite vedlikehold og jeg bruker et par joggesko pr år ekstra. Slitasje på klær er minimal. Det er ikke nødvendigvis noe alle vil, men det er ganske lønnsomt over tid.

    Det er for de fleste ikke noe mål å leve svært asketisk, men de fleste kan nok trimme forbruk ganske mye uten egentlig å ofre noe særlig.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    kverulerer litt. sykkel og løping er uaktuelt grunnet manglende dusj på kontoret.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Siden hjemmet er nedbetalt og kona er i halv stilling og vi forsørger 3 vokse og ett barn er spareraten gått ned til 40%..om noen år blir den 0 når pensjonisttilværelsen inntrer .Man får spare mens man kan, etterpå er det for sent
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Anbefaler alle å ta ut pensjon så tidlig som mulig, forbered dere på en tilværelse med mindre mas og kjas, uvant men deilig. Og for de som bobler over av arbeidslyst, ta ut pensjon likevel, sett den på konto, kjekt å ha. Stuper du død om får kona lite og barna ingenting av pensjonen du ikke fikk glede av selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    kverulerer litt. sykkel og løping er uaktuelt grunnet manglende dusj på kontoret.
    Ja - for min del er gode fasiliteter på jobb "killerappen". Sykkelveier og lignende betyr langt mindre for min del. Jeg har eget skap og det er godt med dusjkapasitet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaler alle å ta ut pensjon så tidlig som mulig, forbered dere på en tilværelse med mindre mas og kjas, uvant men deilig. Og for de som bobler over av arbeidslyst, ta ut pensjon likevel, sett den på konto, kjekt å ha. Stuper du død om får kona lite og barna ingenting av pensjonen du ikke fikk glede av selv.
    Nå har jo de fleste etterhvert innskuddspensjon og av den grunn får kone og barn pengene hvis man stuper. Med tanke på at jeg enda ikke har fylt 40 synes jeg det er ganske greit.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Anbefaler alle å ta ut pensjon så tidlig som mulig, forbered dere på en tilværelse med mindre mas og kjas, uvant men deilig. Og for de som bobler over av arbeidslyst, ta ut pensjon likevel, sett den på konto, kjekt å ha. Stuper du død om får kona lite og barna ingenting av pensjonen du ikke fikk glede av selv.
    Nå har jo de fleste etterhvert innskuddspensjon og av den grunn får kone og barn pengene hvis man stuper. Med tanke på at jeg enda ikke har fylt 40 synes jeg det er ganske greit.
    Men for oss som nærmer oss seksti er det svært fornuftig å ta ut mest mulig tidligst mulig. Folketrygden gir meg pensjon fra 62, mens tilleggspensjonene fra mine tidligere arbeidsgivere først kommer når jeg fyller 67.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Anbefaler alle å ta ut pensjon så tidlig som mulig, forbered dere på en tilværelse med mindre mas og kjas, uvant men deilig. Og for de som bobler over av arbeidslyst, ta ut pensjon likevel, sett den på konto, kjekt å ha. Stuper du død om får kona lite og barna ingenting av pensjonen du ikke fikk glede av selv.
    Nå har jo de fleste etterhvert innskuddspensjon og av den grunn får kone og barn pengene hvis man stuper. Med tanke på at jeg enda ikke har fylt 40 synes jeg det er ganske greit.
    Du må ikke blande pensjon fra folketrygden og privat innskuddspensjon. Pensjon fra folketrygden er din, og kun din. Slukker du lampen dagen etter at du har begynt å ta den ut så vinner Staten. Krabber du over 84 år så taper Staten for hver dag du lever. Deilig tanke.
    For min egen del så kommer jeg til å ta ut pensjon fra 62 år og jobbe fullt noen år, men ikke lenger enn til 65. Takk LO for AFP :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med tanke på antall yrkesaktive år jeg har igjen så regner jeg med x antall pensjonsreformer før jeg kan gå av og at folketrygden kun gir meg bruspenger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Med tanke på antall yrkesaktive år jeg har igjen så regner jeg med x antall pensjonsreformer før jeg kan gå av og at folketrygden kun gir meg bruspenger.
    Joda, nå som Siv-Erna har begynt å gnage på Statens Pensjonsfond Utland kan du risikere det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg har som grunnantagelse at det offentlige pensjonssystemet har brutt sammen innen jeg skal høste fra det. Alt jeg får ut derfra regner jeg som ren bonus.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dere er jo mer pessimistiske her enn det jeg er når det gjelder klima.:)... Minstepensjonen er i dag 16.000,- pr. mnd og jeg er ganske sikker på at alle i hvertfall får det, også i fremtiden. Og det er da slettes ikke ille, da tar jeg det som en selvfølgelige at gjelden er borte, stereoen er feit så det holder;), ev. bil er ny og alt er på stell.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg må jo si jeg er imponert over de som ligger på så høye tall.

    Har man 400 000 utbetalt et år er det godt gjort å spare nesten 200 000,-.

    Vi betaler ned huslån og thats it - det utgjør ca 15% - men så låner vi opp igjen når vi pusser opp/bygger på etc - så reellt sett havner vi vel omtrent på det halve som er det jeg har lagt inn.

    Mvh
    OMF
    Jeg har laget en liten oversikt. Tatt utgangspunkt i et par som har 400.000 kroner hver utbetalt pr år etter skatt. Ikke noe ekstravagant, men samtidig romslig nok til at man kjenner at man har ok råd og sannsynligvis har lagt til seg noen "uvaner". Tabellen under er delvis basert på egen erfaring, så noen synest kanskje eksemplene er irrelevante, men poenget burde være greit uansett. Beløpene mener jeg henger sånn noenlunde på greip basert på hva ting koster / hva man kan spare på å gjøre ting på andre måter.

    Kostnaden pr tiår er ikke en nominell kostnad, men det er hva en gitt utgift faktisk koster over 10 år dersom man istendenfor hadde investert beløpet til 7% realavkastning. Man kan mene det er for høyt eller for lavt, men man kan uansett ta det årlige beløpet og gange med 10 for å få den nominelle kostnaden over 10 år.

    penger2.jpg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg er visst veldig forskjellig fra deg, for det er veldig få av de punktene som er gyldig for meg. Kjøper f.eks. aldri øl ute (med mindre jeg er i Praha :). )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn