Hva er lyden av et tre som faller i skogen?

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hva er lyden av et tre som faller i skogen?

Få noen skikkelig svar her da.... Jeg mener den er veldig lett.. men få høre8)
 
B

bamsemann

Gjest
Hva er lyden av et tre som faller i skogen?

Få noen skikkelig svar her da.... Jeg mener den er veldig lett.. men få høre8)
Brrrrrrrrrrrrrrrrr...fshhhh.... braaaaaaak.... knaaaaak...... braaaaaaaaaaak.... boooooooooooooommmm... ca ???
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Før man kan svare på det, må man definere hva lyd er.
Blir den definert som for eks. svingninger i trommehinnen i øret til en person, kan man hevde, at hvis ingen var i skogen den dagen, så var det heller ingen lyd.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.068
Antall liker
6.380
Det kommer an på størrelsen og årsaken. Det er forskjell på et enormt grantre som blåses over ende i orkanen og bjørketreet som blir saget ned med nyslipet motorsag for å bli utnyttet som peisved, en tidlig høstkveld.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Å det vet jeg. Det er sånn: OOOOOAAAAAAAAAASSSSSHING. Nei.....? Var det feil?
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Ikke enig.
Den lyden er positiv!
Betyr at vi utnytter en fornybar ressurs her i landet.
Hvem vil vel bygge hus av svensk trelast?
Ja jeg jobber i bransjen ja.... ;D

Om du tenkte på tre som faller i regnskogene der det ikke blir plantet ny skog er jeg forøvrig hjertens enig...
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.132
Antall liker
34.143
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Lyden av et tre som faller.... er lydbølger som måles i decibel.
Størrelsen på treet (og avstand til lytter) .er avgjørende for hvor mange decibel.


Det som lager disse lydbølgene er greiner som knekker og stammen inkl. greiner som treffer bakken
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Vent litt...

Naboen har et tre som har irritert meg i det siste....

Skal stikke ut med minidisc recorderen på mens jeg hogger det ned før han kommer hjem fra jobben.....

Vil dere at jeg spiller inn den etterfølgende dialogen ETTER at han kommer hjem fra jobben også ;D
 
T

theStig

Gjest
Jeg mangler data for å kunne si noe her....
a) Hva slags treslag
b) Hvor stort tre
c) Hvor tett er resten av skogen, hvor nær står andre trær
d) Hvilken årstid er det
e) Vindretning
f) Nedbør
g) Hvordan er skogbunnen
h) Temperatur
i) Naturlig trefall eller felling

;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det jeg mener er at det ikke er noe lyd.. bare trykkbølger..inntil noen er der å hører det,da er det lyd ;)
som vel høres ut som:

Brrrrrrrrrrrrrrrrr...fshhhh.... braaaaaaak.... knaaaaak...... braaaaaaaaaaak.... boooooooooooooommmm... ca ???
;D ;D
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.132
Antall liker
34.143
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det jeg mener er at det ikke er noe lyd.. bare trykkbølger..inntil noen er der å hører det,da er det lyd ;)
som vel høres ut som:


;D ;D
Og så jeg som hadde så bra svar :( :-/ :'(
 
A

Audi_O

Gjest
Litt slikt, litt pussing, liming og finering, så blir det jo supre høytalere. Da er det bare ett spørsmål om kabler.......
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.087
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
2
Det jeg mener er at det ikke er noe lyd.. bare trykkbølger..inntil noen er der å hører det,da er det lyd ;)
som vel høres ut som:


;D ;D
så hvis du setter anlegget ditt på repeat og drar på jobben så er det ikke lyd i stua di ? ::)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hva er lyden av et tre som faller i skogen?

Få noen skikkelig svar her da.... Jeg mener den er veldig lett.. men få høre8)
Jo da. Nå skal du høre:
Suselyden kommer fra bittesmå til større luft-turbulenser som oppstår når et legme forflytter seg relativt ift. luften den omgir. Overtrykket på fremsiden av hver eneste gren, blad, eller barnål, skaper undertrykk på baksiden. Trykkutligningen mellom for og bakside er ikke symetrisk, og dessuten ulineær pga. relative energiforskjeller mellom oppheting (Foran der det blir overtrykk) og avkjøling (Bak der det blir undertrykk), og det vil være små energiforskjeller plassert forskjellig på hver side av hver eneste gren, blad, eller barnål. Denne energiforskjellen utløser så tilfeldige og varierende høy-, og lavtrykk på baksiden og derfra kommer suselyden.

Knakelyden i trestammen kommer av at mekaniske spenninger i treets fibere plutselig frigjøres. Denne energiutladningen setter hele treet i bevegelse og man hører mesteparten av knakelyden via treets stamme, men de høyeste frekvensene kommer direkte fra energiutladningen. Varmen som utvikles i denne forbindelse vil også bidra med å ekspandere luften rundt bruddstedet, og vil derfor frigi en relativt lavfrekvent lyd.

Var det godt nok forklart?

Mvh.

Vidar
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.087
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
2
Helt riktig ;D ;D  :eek: ;D
jeg regner med at du er klar over at dette er en klassisk høna/egget diskurs innen filosofien , jeg er uenig med deg , fordi jeg kan forestille meg lyden i stua di , selv om jeg ikke er der, på den annen side så vet jeg jo at den står på fordi jeg ba deg om å skru den på , treet derimot vet jeg jo ikke at faller...
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Et suplement til mitt bidrag litt lenger opp:
Siden du spør om lyden fra dette fallende treet, så har du jo vært der og hørt - ellers hadde du ikke visst at treet falt, og heller ikke spurt om hva som er lyden av et tre som faller i skogen. Ergo er det lyd, og ikke bare trykkbølger ;-)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Et suplement til mitt bidrag litt lenger opp:
Siden du spør om lyden fra dette fallende treet, så har du jo vært der og hørt - ellers hadde du ikke visst at treet falt, og heller ikke spurt om hva som er lyden av et tre som faller i skogen. Ergo er det lyd, og ikke bare trykkbølger ;-)
poenget mitt er at slik jeg ser det er definisjonen på lyd,at det ikke er lyd før vi hører trykkbølgene..
For å svare på det du skreiv:Så må du legge merke til at jeg skriver:Hva er lyden av et tre som faller i skogen?Som vi jo vet skjer hele tiden.
Og ikke Hva er lyden av TREET som falt i skogen..som jo er nermere det du skriver om at jeg har sett treet falle..men alikevel ikke..for jeg kunne sett det dagen etter liggende på bakken..
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Hva om treet faller uten at noen er der, bråker det da?
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hva om treet faller uten at noen er der, bråker det da?
Min mening er nei...Helsiket bråk for de som hører det..
De andre trærne,løvet osv. regisrerer vel ikke noe bråk men blir jo påvirket av trykkbølgene.. ;)
 
P

Parelius

Gjest
Og det er ingen farger på skjermen din, ingen bokstaver i boken din, og ingen rødme i din kjæres kinn, om du ikke kaster ditt blikk mot henne.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Min mening er nei...Helsiket bråk for de som hører det..
De andre trærne,løvet osv. regisrerer vel ikke noe bråk men blir jo påvirket av trykkbølgene.. ;)
Hva med sommerfugleffekten?
 
S

slowmotion

Gjest
Det der er bare pisspreik, spør du meg ;D


Som tidligere sagt i denne tråden,
dette er et urgammelt filosofisk spørsmål,
som er blitt debattert side opp og side ned
fordi de som ikke forstår det prater høl i hue på hverandre
og de som forstår det har andre ting å holde på med ;)

Sorry, jeg har andre ting å holde på med ;)

heheh ;)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Jeg tror den finnes beskrevet i en bok et sted.
Jo, det gjør den sikkert, men skal man se bort fra den av den grunn?
 
P

Parelius

Gjest
Jo, det gjør den sikkert, men skal man se bort fra den av den grunn?
Det må du ikke, da forsvinner boken, og det kan bli vanskelig å lete den opp igjen.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Det må du ikke, da forsvinner boken, og det kan bli vanskelig å lete den opp igjen.
Siden du skriver noe slikt så vedder på at du ikke har tilgang til Internett. :p
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det der er bare pisspreik, spør du meg  ;D


Som tidligere sagt i denne tråden,
dette er et urgammelt filosofisk spørsmål,
som er blitt debattert side opp og side ned
fordi de som ikke forstår det prater høl i hue på hverandre
og de som forstår det har andre ting å holde på med  ;)

Sorry, jeg har andre ting å holde på med ;)

heheh ;)
Folk tar jo helt av her!Hva er det som er så grusomt filosofisk med at lyd er trykkbølger i luften omdannet til sanseintryk?og det inntrykket kaller vi lyd..
Og hvis ingen er der for å sanse de trykkbølgene før de mister energien,er det ikke inntrykk altså ingen lyd..
Og som nevnt tidligere..de andre trærne blir påvirket av trykkbølgene men de kaller det ikke lyd :p :p
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.887
Antall liker
4.331
Folk tar jo helt av her!Hva er det som er så grusomt filosofisk med at lyd er trykkbølger i luften omdannet til sanseintryk?og det inntrykket kaller vi lyd..
Og hvis ingen er der for å sanse de trykkbølgene før de mister energien,er det ikke inntrykk altså ingen lyd..
Og som nevnt tidligere..de andre trærne blir påvirket av trykkbølgene men de kaller det ikke lyd :p :p
Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen her. Mener du at trærne kaller det for trykkbølger? ???.........






.........



;D ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hadde vel et forutintatt forventning om at du ville skrive noe kverulerende,så selv om synssansen såg både tekst og smilies..så klarte jeg å sanse at det var kverulerende ;) ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Jippi!! Vi avslører jo masse hifi overtro her ;D :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p
 
S

slowmotion

Gjest
Ahhhhh ;D


Men helt alvorlig,
det er et gammelt filosofisk spørsmål, altså....


;)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen her. Mener du at trærne kaller det for trykkbølger? ???.........






.........



;D ;D
Hehe.. De har ikke slik lytte sans vil jeg tro..men hvis de hadde det,og kunne tenke og snakke hadde de kansje kallt det krrrreiiiit..??eller noe??
Og da kunne de ha den samme diskusjonen om krrreiiiit vs.trykkbølger ;D For det jeg mener er at det handler jo bare om definisjonen av et ord. ;) ;D 8) 8) 8) 8) 8)
 
Topp Bunn