Hva er Hi-Fi?

O

OldBoy

Gjest
atonal skrev:
Valentino skrev:
Det er glimrende skrevet av conrad.

Forøvrig er Sonus faber Sannheten, hehe.
;D
Ja, det spørs vel om vi kommer oss videre fra rent subjektive sannhetsverdier innen hifi :)
Vi skal ikke videre!

Hi-fi handler utelukkende om rent subjektive sannhetsverdier.

:) :) :)

Etter min høyst subjektive oppfatning.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Du store. Vet ikke folk på hifi-sentralen hva hi-fi er? Det er musikkgjengivelse med høy troverdighet. Ganske opplagt egentlig...

O

OldBoy

Gjest
Nå må ikke du ødelegge en god diskusjon med fakta.

Vi som var så godt i gang med å diskutere subjektive metafysiske verdier.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
BT skrev:
Du store. Vet ikke folk på hifi-sentralen hva hi-fi er? Det er musikkgjengivelse med høy troverdighet. Ganske opplagt egentlig...
Ja, høy troverdighet etter egne subjektive standarder. Eller hva, OldBoy ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
I HFS-tråden som om.s viser til (på side 1) er det et medlem (conrad) som kommer med noen kloke ord:

[...] Rett som det er dukker det opp noen som har klokkertro på et eller annet: Rør, transistorer, vinyl, SACD osv. Det kan ligge mye entusiasme og pur glede i slikt. Problemene oppstår når en oppkaster sin opplevelse til en allmenn sannhet. Hvis entusiastene bare kunne fatte forskjellen på det å dele og det å påtvinge.

Kunne ikke sagt det bedre selv, men vanskelig å etterleve.
Hei
Kan bare si meg meget enig!
Konserter ::) pøøøhhh det kan da være så mangt, blant annet at det kan være gøy og høy stemning.
Detaljer? de hører man ikke på konserter ::) (bare på hifin) så sant så sant, jeg hørte ikke en dam skit av de laveste ( i styrke i lavolum partier) tonene på gitaren til Knut Reiersrud på Kongsberg i sommer IKKE EN eneste jævla tone selv om jeg sto foran miksepulten, Jeg sa som SAGT konserter kan være så mangt, det er jo ikke alltid så ille, men sikkert noen ganger verre :eek:
Sagt av meg før, hvor stor prosentandel av cd/vinyl gjennomsnittet av oss har i hyllene er en illusjon/virkelighet (virkelighet i form av livekonsertopptak) av en konsertlignende situasjon.
Jeg kan jo ikke dokumentere noe som helst, men har en tro på at det meste er innspillt i studio etter "pålegg" metoden.
Og i flere tiår er det mange som gjør mye rart for å skape sin egen sound eller lyd på den ene eller andre måten, en del går også for de mest mulig rene (og riktige?) innspillingene.
Uansett så er det vel i den form det ligger i rillene som er den/det utkvitterte "kuntneriske" uttrykket som skal (bør ;) ) være det vi som lyttere skal (bør ;) ) høre hjemme så godt som råd er.
Liker man ikke å beskue sine grafiske trykk hjemme i tilnærmet 5000 kelvingrader (døgnet rundt) så gjør man det med den belysningen som er og overlever, er det ikke til en viss grad også slik med musikk(gjengivelse)
Med den forskjellen at musikk kan man nyte i stummende mørke eller tilnærmet, det blir litt vanskeligere med de grafiske trykkene ;D
Er jeg håpløs som innimellom beskuer mine trykk i lampelys, eller burde jeg kun gjøre det i dagslys.

Blir det veldig galt å si at det (aller) meste utenom bøker i cdform er musikk?
Musikk?
[...] Rett som det er dukker det opp noen som har klokkertro på et eller annet: Rock, transjoik, visesang, jazz, klassisk, opera, electronica osv. Det kan ligge mye entusiasme og pur glede i slikt. Problemene oppstår når en oppkaster sin opplevelse til en allmenn sannhet. Hvis entusiastene bare kunne fatte forskjellen på det å dele og det å påtvinge.
Mvh.KW

B

BjornE

Gjest
En paralell kan være:

Leonardo da Vinci sine malerier
Rembrandt sine malerier
Edvard Munch sine malerier

Skal vi late som vi kan noe om maling, er det minst en av disse som ikke er hi-fi, er det korrekt?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
BjornE skrev:
En paralell kan være:

Leonardo da Vinci sine malerier
Rembrandt sine malerier
Edvard Munch sine malerier

Skal vi late som vi kan noe om maling, er det minst en av disse som ikke er hi-fi, er det korrekt?

Nei, nei, nei!

Musikken er maleriene. Hifi er fargekopimaskinen som skal sørge for at alle kopiene er så godt som identisk med originalen, slik at vi alle kan ha Rembrandt eller Munch på veggen etter egen preferanse for motiv og stil, men at reproduksjonen er "nesten" like bra som originalen.

B

BjornE

Gjest
Enig, men synes mange her tillegger anlegget svært mye, hva slags lys skal vi for eksempel sette mot disse maleriene dersom vi skulle arve og ha tre stk i stuen?

O

OldBoy

Gjest
Jo, men man må ha en helvetes kopimaskin for å kopiere disse bildene på en troverdig måte.

Og et helvetes hi-fi-anlegg for å kopiere skikkelig musikk på en troverdig måte.

Det er det som er helvete med hi-fi. Og med kopimaskiner også. Skjønt hadde jeg hatt en kopimaskin som kunne kopiere Munch på en troverdig måte, ville jeg nok ha brukt den på å kopiere tusenlapper. Så jeg kunne få kjøpt meg et skikkelig hi-fi-anlegg.

Kunsten og imitasjonen blir aldri det samme. Bare nesten.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
Jo, men man må ha en helvetes kopimaskin for å kopiere disse bildene på en troverdig måte.

Og et helvetes hi-fi-anlegg for å kopiere skikkelig musikk på en troverdig måte.

Det er det som er helvete med hi-fi. Og med kopimaskiner også. Skjønt hadde jeg hatt en kopimaskin som kunne kopiere Munch på en troverdig måte, ville jeg nok ha brukt den på å kopiere tusenlapper. Så jeg kunne få kjøpt meg et skikkelig hi-fi-anlegg.

Kunsten og imitasjonen blir aldri det samme. Bare nesten.
Det er litt «værre» enn som så, det er kopien (CD, LP m.v.) som skal gjenskapes - ikke orginalen.

mvh
KJ

O

OldBoy

Gjest
Som at jeg skulle kunne printe ut en digitalt lagret utgave av en tusenlapp og kunne bruke den uten å uten å bli tatt på fersken i butikken, altså?

Topp Bunn