Hva er fordelen med høye Ohm verdier på headsett?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann,

jeg sitter her og skal velge ut et par brukbare headsett til de tidene hvor dama ønsker fred. Jeg har sette på mange modeller, men stusser over at f.eks Beyerdynamic DT sine modeller kommer med forskjellig ohm last. Hva er fordelene med det?

Skal ikke bruke desse headsettene til å gå ute med dem så dette blir i godstolen hjemme, men beina opp.

Skal bruke ekstern headamp, men er usikker på hvilken. Men den kjøper jeg etetr at headsettene er innkjøpt. Har et ganske stort hue, slik at de headsettene jeg kjøper må vere ganske vide.

Mvh Peter
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Flott link, men har hatt Dt770pro og de er med mine ører gode.

Jeg lurer som du sikkert forstår å¨hvorfor en fabrikant har så mange valgmuligheter på 1 hodetelefon. Hva er pros and Cons med høye lave ohm verdier i en hodetelefon?

Mvh Peter
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Høy ohm-verdi (impedans) betyr lite strømtrekk ihht Ohms lov. Da må du ha forholdsvis stort spenningssving for å levere effekt og lydstyrke. Bærbare enheter er ofte begrenset i hvor stort spenningssving de kan levere fra batteriet sitt, mens det ikke er noe stort problem for nettdrevne apparater.

Lav impedans slipper gjennom mer strøm for et gitt spenningssving, sånn at en bærbar enhet kan spille høyt. Til gjengjeld tapper den ned batteriet fortere, og forskjellige forvrengningstyper øker med strømmen som går gjennom forsterker og øretelefoner. Til slutt begrenses forsterkeren av hvor mye strøm den kan levere, men sannsynligvis streiker ørene dine først.

I seg selv trenger ikke dette å bety noe som helst for frekvensgang eller følsomhet, men det er ganske viktig for den dingsen som skal drive hodetelefonene. Blir den først begrenset av strøm eller spenning? Jeg ville valgt høy impedans på hodetelefoner for stasjonært bruk, og så finlest spesifikasjonene for signalkilden før jeg kjøpte hodetelefoner til en bærbar sak. Generelt kan det være en god idé å tenke på forsterker og hodetelefoner som ett system, heller enn som helt separate ting.

Edit: Se også linken videre fra den Anonym postet: http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.html
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ok,

Så i den linken din så snakker han om 8 gangen fra kilde. Men er kilden headampen eller dac/cd spiller?

Jeg skal ha musikken på Pc. koblet med USB til Abrahamsen sin Usb dac, så til headamp så til headsett.

Videre så snakker han om å få kilden med laves mulig impedanse, helst ned mot null, men også ned mot 2 skulle vere meget bra.

Men tilbake til spørsmålet, er kilden i denne sammenhengen headampen eller dac...

Lærer mye her nå og tekker for hjelpen sålangt....

Mvh Peter
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I dette tilfellet er "kilden" hodetelefonutgangen eller hodetelefonforsterkeren, helt spesifikt utgangstrinnet i denne. Det kan være en integrert krets eller en omfattende sak med transistorer og radiorør. Utgangsimpedansen er et mål på hvor mye spenningen faller når utgangstrinnet må levere strøm. Lav utgangsimpedans = lite følsomhet for lastvariasjoner.

Dempefaktoren i en effektforsterker er også forholdet mellom de nominelle 8 ohm impedans i en høyttalerlast og utgangsimpedansen i effektforsterkeren, bare som en pekepinn om hva dette dreier seg om. Lastimpedans > 8 x utgangsimpedans betyr en "dempefaktor" på 8 eller mer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Var for en tid tilbake inne på samme problemstilling...(endte dog opp på et annet merke enn Beyerdynamics...)

Tenker kanskje at problemstillingen har blitt ordlagt litt "tungvint"....(shoot me if I`m wrong... ;D)
Jeg tolker problemstillingen din som følger:
Du tenker altså på å kjøre signal pc --> dac --> headamp
Bør du da velge et hodetlfsett med høy eller lav impedanse?
Hva vinner/taper du på å velge et sett med høy/lav impedanse?

Nå er jeg ikke noe teknisk "geni", så her kanskje andre kan komme med råd? (husker rett og slett ikke hva jeg ble rådet til selv, da jeg var innom hifisjappene her i byn før jeg "handlet"...)

Når det gjelder just Beyerdynamics, har de vel hodetlf med 3? ulike impedanser?

mvh
Proffen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.534
Antall liker
35.439
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Dette ser jo ut som et riktig godt råd fra den artikkelen:
For any given headphone amplifier or source, you want to use the highest impedance DT 880 that will still allow you to reach your desired listening level on the source you are using. Higher impedance headphones will give you a higher damping factor for a given amplifier. Using a lower impedance headphone than necessary means that your damping factor will be lower, and the resulting sound will be less “tight.”
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Retep skrev:
Ok,

Så om jeg velger et headsett på 250ohm eller mere så skulle jeg i utgangspunktet kunne kjøpe hvilken som helst head amp som klinger godt med mine ører?

Jeg tenker på en headamp fra Rega eller Projeckt :http://www.stereofil.no/produkter/pdf/project_headbox.pdf
http://www.soundgarden.no/tilbehor/diverse/rega-ear-hodetelefonforsterker-sort.html

Om ikke jeg kommer over noe på brukten i samme prisleie.

Mvh Peter
Asbjørn skrev:
Databladet sier > 30 ohm og oppgir 60 mW i 300 ohm, så det skulle gå bra med 250 ohm. Hvis du går mye høyere i impedans (f eks 600 ohm) bør du sjekke at head amp er i stand til å levere varene. Kan tenkes at den Headbox'en ikke vil spille spesielt høyt i 600 ohm, men bortsett fra det bør det også gå helt utmerket.

Se også her:
http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-headsets/at-home/music-pleasure/dt-770.html
Asbjørn har langt større kretsteknikkunnskap enn meg. Jeg har dog lest en god del om hodetelefonforterkere og sammenlignet spesifikasjonene til en god del av dem.

Det ser ut til at de fleste separate hodetelefonforsterkere klarer hodetelefoner med midlere impedanser hvis hodetelefonen er nogenlunde sensitiv. Noen hodetelefonforsterkere får problemer på en eller begge impedansefløyer og/eller hvis hodetelefonens sensitivitet er lav.

I tillegg kan det være noen andre egenskaper som også spiller inn. AKG K 701 er kjent for ikke å være like egnet med alle hodetelefonforsterkere. Denon AH-D7000 er (rimelig) sensitiv (og 25 ohm), men krever allikevel sitt for å spille godt (NB: Ikke det samme som (tilstrekkelig) høyt lydvolum). Det er betydelig forskjell på resultatet med en egnet og mindre egnet hodetelefonforsterker. Se innleggene "Hvor viktig er hodetelefonforsterkeren?" og "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker".

beyerdynamic T 1 er 600 ohm, og det merker en del hodetelefonforsterkere.
 
Topp Bunn