Politikk, religion og samfunn Hva er egentlig kjønn?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Bare for å følge opp;
    dersom du skulle, måtte Herren forby, ved sykdom eller skade komme til å miste dine edlere deler, ville du da slutte å tenke om deg selv som mann?
    Jeg ville i alle fall ikke. Jeg ville fått en knekk i mandigheten min, men det knytter seg mer til å ikke kunne ha sex og ikke ha noe å strutte med lengre.
    For meg sitter ikke kjønnsidentiteten i hva jeg har mellom beina.
    Personlig har aldri vært i tvil om at jeg er mann, og jeg trenger i grunnen ikke se i boxeren for å vite det. Jeg bare vet det; det er en dypt forankret selvforståelse. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg er overbevist om at det stemmer.

    Slik er det også for transseksuelle, de bare vet det. Og med visse kromosomforstyrrelser, kropp og selvforståelse går sine egne veier. Derfor kan ikke kjønnsidentitet knyttes til kun anatomi. Det må være noe mer.
    Det kommer også veldig godt frem i innslaget av Harald Eia som Danke la ut. Det finnes noen som fødes med uklar anatomisk kjønn, men som likevel har en sterk opplevelse av hvilket kjønn de egentlig er.
    Det same argumentet gjelder for evenukker og kastrater, de kan ha vanlig opplevelse av å være mann, selv om de har mistet vesentlige mannlige kjønnsorgan.

    Derfor er det ikke utelukkende anatomi som avgjør hvilke kjønn vi oppfatter oss som. Og vi skal ikke alltid stole på disse jordmødrene, de kan ha dårlig syn eller bare være trangsynte. I alle fall hender det de tar feil når de tildeler kjønn ved fødselen. Det hender. 300 henvises hvert år til Rikshospitalet for å få behandling for at kropp og identitet går hver sin vei.
    Forstå meg rett; jeg føler meg som en mann, hvordan jeg ville føle meg som kastrert vet jeg heldigvis ikke.
    Det finnes ikke mange som blir født uten penis. En håndfull fødes med uklart kjønn, var det ikke 12 i året Diseth og Eia pratet om...

    Derimot er det mange menn som fødes med en testikkel, og også endel som fjerner testiklene pga kreft.

    Testiklene er vel i min beskjeden kunnskap det som produserer testosteron, jeg har jobbet sammen med en som hadde hatt sånn kreft. Han var klart fortsatt mann.

    Det samme med kvinner som fjerner eggstokker og livmor, det endrer ikke identiteten...

    Men helt klart jeg unner folk som har mistet testiklene at de får testosteron som medisin, dersom de vil ha dette selv.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Medisin for å bli mer hissig og aggressiv?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Medisin for å bli mer hissig og aggressiv?
    Testosteron i lave doser gis til mange folk, med sykdom eller folk som Viktor.


    http://kreftlex.no/Testikkelkreft/ProsedyreFolder/OPPFOLGING/Artikkel
    Østrogen gis også til kvinner.

    Såvidt jeg forstår med min begrensede kunnskap, så trenger man testosteron til annet enn muskler og sinnakraft..

    Når du snakker om agressiv, så handler dette mer om overdoser i kroppsbygge miljøet.
    De er jo ikke for å ha normalt testeron-nivå for menn, men for å bygge sykt mye muskler.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Testosteronproduksjonen kan også bli påvirket av enkelte typer cellegift.

    Vi mannfolk er akkurat like styrt av hormoner som kvinnfolk. Mere hissig og agressiv er typisk hos bolerne som kjører innpå så de har altfor høyt testosteronnivå, men lavt testosteronnivå er en tilstand som medfører en god del plager.

    Testosteronnivå regulerer muskelmasse, energi, søvn, sexlyst, overskudd, blodtrykk og en masse andre funksjoner.

    Får du for lavt testosteronnivå, så blir du uopplagt, mister styrke og muskelmasse, mister overskudd og sexlyst og får lav velværefølelse.
    Får du for høyt testosteronnivå, får du typisk for høyt blodtrykk kort lunte, høyt agressjonnivå og sexlyst og blir nervøs og ukonsentrert. Faren er stor for alvorlige helseplager.

    Veldig mye av disse dagligdagsplagene mannfolk får når de blir gammel er direkte koblet til lavt testosteronnivå.

    Merk at dette "testosterontilskuddet" som de reklamerer for på Facebook og overalt ellers er bare tøv. Om testosteronnivået ditt er for lavt, og det virker, så er dette et regulert legemiddel og ikke tillatt solgt uten resept. Om det ikke virker, så blir du bare blakk.

    Testosteronnivået skal man ikke tulle med uten å ha en lege med på laget og å følge med vha blodmålinger - det er risiko for svært høyt blodtrykk med tilhørende økt risiko for hjerneblødning og hjerteproblemer.

    Johan-Kr
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Testo i de dosene som transseksuelle får fører ikke til aggresjon eller vold. Dette er det forsket på bl a ved Karolinska.
    Et raskt googlesøk viser at det i Norge fødes årlig mellom 10 og 15 barn med ubestemmelige kjønnsorgan.
    De 300 jeg viste til er antall henvisninger som årlig kommer til Rikshospitalet med denne problemstillingen, der er selve organet klart nok, det er identiteten som ikke samsvarer med anatomien.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Alle disse 300 ble tilkjent et kjønn ved fødselen ut fra slik kjønnsorganene så ut. Dessverre er det for brorparten feil kjønn.
    Dette faktum sammen med at tap av kjønnsorgan ved skade eller sykdom ikke endrer personens kjønnsidentitet er argument for at kjønnsidentitet ikke bare knytter seg til hvilket kjønnsorgan en fødes med. Jeg vil tippe kjønnsidentitet er medfødt, dyreforsøk antyder også det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser ikke noe poeng i å dreie debatten mot hermafroditer eller medisinske særtilfeller. Hva nå de måtte stri med kan fint løses uten at man genererer noen ekstra kjønnsgrupperinger for abnormaliteter og forvirrewde individer.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Der er jeg helt uenig med deg, Gjestemedlem. Å skjønne sykdom og avvik kan hjelpe oss til bedre å forstå normalutvikling.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Der er jeg helt uenig med deg, Gjestemedlem. Å skjønne sykdom og avvik kan hjelpe oss til bedre å forstå normalutvikling.
    Jeg er da på ingen måte en motstander av fordype seg i normalitet vs avvik. Det jeg er livredd for et at ved å opprette en ny kategori, klasse, kjønn ... at det kan bli til en ymsegruppering som fort kan få lavere status eller som kan fremme en destruktiv identitetspolitikk.

    Jeg misliker gruppetenking og liker å se mennesker som individer med en tilfeldig tildelt pokerhånd. igjen, min løsning er å legge mindre vekt på kjønn, rase, etnisitet, alt som skiller oss biologisk og geografisk men som ikke omhandler måten vi oppfører oss på. Kultur, religion, kjønnsroller etc.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg antar det var sagt i god mening, men jeg synes det er uklokt å kalle folk som er født i feil kjønn for forvirrede Deph.


    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Deff slår ofte med litt stor slegge, Danke. Men han er god på bunnen, ikke minst når vi ser forbi det bryske stilen han noen ganger har.
    Når det er sagt så kan det også være forfriskende at noe bare smeller til, og han kan jo være ganske så slagferdig, da.

    Men du er inne på et annet felt som er problematisk, vel skriver du 'født i feil kjønn', mens vanligvis sier vi 'født i feil kropp'.
    Begge deler gir like lite mening; ingen kan være født i feil kropp eller i feil kjønn. Vi er født i de kroppene og de kjønnene vi er født i, men samfunnet/menneskene/våre normer for hva som går og ikke kan gjøre båsene vel trange for dem som av ymse grunner faller utenfor.
    Jeg ville heller likt å sagt 'født i feil samfunn, eller i feil tid'. Men det blir i grunnen like meningsløst det og. Vi er jo født når vi er født, og vi kommer jo til verden slik vi er enten vi er sånn eller slik. Derfor er det en politisk og menneskelig oppgave å arbeide for et rausere samfunn der flest mulig kan få være som en nå er.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Deff slår ofte med litt stor slegge, Danke. Men han er god på bunnen, ikke minst når vi ser forbi det bryske stilen han noen ganger har.
    Når det er sagt så kan det også være forfriskende at noe bare smeller til, og han kan jo være ganske så slagferdig, da.

    Men du er inne på et annet felt som er problematisk, vel skriver du 'født i feil kjønn', mens vanligvis sier vi 'født i feil kropp'.
    Begge deler gir like lite mening; ingen kan være født i feil kropp eller i feil kjønn. Vi er født i de kroppene og de kjønnene vi er født i, men samfunnet/menneskene/våre normer for hva som går og ikke kan gjøre båsene vel trange for dem som av ymse grunner faller utenfor.
    Jeg ville heller likt å sagt 'født i feil samfunn, eller i feil tid'. Men det blir i grunnen like meningsløst det og. Vi er jo født når vi er født, og vi kommer jo til verden slik vi er enten vi er sånn eller slik. Derfor er det en politisk og menneskelig oppgave å arbeide for et rausere samfunn der flest mulig kan få være som en nå er.
    Politisk oppgave å arbeide for et rausere samfunn! Ja. helt enig med deg der. Likevel skurrer det når det oppfordres som i Arendal nå til å heise SKEIVE flagget for å tilkjennegi det rause samfunnet. Det virker som om toleranse og mangfold i det offentlige rom MÅ utbasuneres i alle sammenhenger og med alle virkemidler. Når kan jeg forvente at Heterofile også blir flagget for ? Som hetero føler jeg meg snart marginalisert om dette fortsetter!
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ja blir litt samme som å lage et tog for hvite. White Power lyder ikke helt bra.

    Et tog for heterofile, eller hvite eller rett og slett menn i majoritet er jo egentlig ikke noe feil i seg selv.

    Det er de krizten-fundamentale og nazistene som garantert kupper slike tog og flagg og gjør det til sin sak som er probblemet.

    Dessuten er vel tross alt ikke tog for menn, heterofile eller hvite noen vits..

    De har jo allerede alle rettigheter som majoritet..

    Ja ikke menn da, det er vel 50/50, men jeg tror det er sær gruppe menn som mener vi trenger å gå i tog for menns rettigheter [emoji849]

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Du må nesten spørre Arendal, men synes nå heteroflagget er oppe støtt; hver gang de kongelige har bursdag, 17.mai eller når Jesus døde og sto opp igjen. Jammen flagget de ikke da jeg hadde bursdag og, sist - selv om jeg ba dem la være. Makan.

    Men intuitivt tror jeg det ikke er overhengende fare for heterofile å ende opp som minoritet.
    Det er kanskje 5 - 7% (max) av befolkningen som er skeive, hvis vi med det mener mennesker som har evne til å forelske seg i samme kjønn, bryter kjønnsnormene eller på annen måte er uordentlige nedentil. Det burde være rikelig igjen til dere som er som folk flest.

    Det jeg tror vi er vitne til i vår tid er ketsjup-fenomenet. Du vet når du rister og rister på flasken og ingen ting kommer - før plutselig alt kommer på en gang.
    Det er et oppmagasinert behov for å komme ut av skapene - og så vil det roe seg når skapene er tømt og de der inne har fått gjort fra seg.
    Nå er det en normaliseringsprosess som kommer på en bølgetopp, og så snart den er ferdig med den så vil få - om noen - lee på et øyelokk hvordan du velger å leve livet ditt, enten det er sånn eller slik.
    Håper jeg i alle fall.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er noe med å merke samfunnets normer først når man selv ikke henger i hop med dem.

    Jeg tenker ikke på verken kjønn eller legning til vanlig. Faktisk bare når det er et diskusjonstema som her. Selv ikke om jeg ser noen jeg har lyst på. Det er rett og slett ikke på agendaen, med mindre de analytiske begrepene tas fram, ting plukkes fra hverandre, grupperes, studeres, og man prøver å forstå eller mene noe om det.

    Det er kanskje en luksus man kan unne seg. Når man føler seg hjemme i kroppen sin, føler at man harmonerer sånn skapelig med andres forventninger, og til og med liker det man forventes å like.

    Majoriteten har det nok lett på en måte som gjør det vanskelig å forstå.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kloke ord Zomby.
    Så lenge en er innen folden merker de fleste ikke noe. Først når en overskrider normene at de sosiale sanksjonene utløses.
    Tror det er litt sånn med rasisme og, at den som selv er blendahvit vil aldri helt forstå alle de små og store ekskluderingsmekanismene som eksisterer. Vi ser dem ikke og utsettes i liten grad for dem.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med å merke samfunnets normer først når man selv ikke henger i hop med dem.

    Jeg tenker ikke på verken kjønn eller legning til vanlig. Faktisk bare når det er et diskusjonstema som her. Selv ikke om jeg ser noen jeg har lyst på. Det er rett og slett ikke på agendaen, med mindre de analytiske begrepene tas fram, ting plukkes fra hverandre, grupperes, studeres, og man prøver å forstå eller mene noe om det.

    Det er kanskje en luksus man kan unne seg. Når man føler seg hjemme i kroppen sin, føler at man harmonerer sånn skapelig med andres forventninger, og til og med liker det man forventes å like.

    Majoriteten har det nok lett på en måte som gjør det vanskelig å forstå.
    Majoriteten leter ofte etter svar på minoritetens logikk. Minoriteten forstår ikke hvorfor majoriteten stiller spørsmål som berører minoritetens interesser. Til sist blir det lobbyistene som utøver nok press ovenfor majoriteten. Sånn har det blitt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Etter diskusjon også i tråden "Hva har gått galt i Norge?", trekker jeg fram denne tråden igjen, fordi:


    Noen må jo åpenbart føle seg truet av folk med uklar kjønnsidentitet? Det kan ikke finnes noen annen rimelig grunn for at de får trang til å benytte vold som virkemiddel, mener jeg. Disse voldsutøverne og utfryserne har åpenbart mye angst i seg, og ender som mobbere. Håper de er stolte av seg selv, disse persillebladene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror kanskje jeg er født som gjøk. Jeg fikk iallfall trang til å si "KO-KO!" nå.
    Jeg måtte selvsagt skumme gjennom tråden og se om jeg hadde vært her og skrevet noe dumt, og det hadde jeg jo. Dette var flaut. Men da fikk jeg foret angsten min litt i dag også.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg måtte selvsagt skumme gjennom tråden og se om jeg hadde vært her og skrevet noe dumt, og det hadde jeg jo. Dette var flaut. Men da fikk jeg foret angsten min litt i dag også.
    Ting kan tyde på at du ikke har vært bambi så innmari lenge, da, så dine eventuelle tåpeligheter er i det minste fremført inkognito. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ting kan tyde på at du ikke har vært bambi så innmari lenge, da, så dine eventuelle tåpeligheter er i det minste fremført inkognito. :)
    Hva kan jeg si? 2017 var ikke et veldig bra år for meg. Tror ikke jeg vil komme med noen innrømmelser utover det. :unsure::whistle::sneaky:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Var du ute på glattisen?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg gikk på en ganske tøff cellegiftkur første halvdel av 2017, og brukte ganske lang tid på å komme meg igjen etterpå. Det var livsforandrende, kan man si.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg gikk på en ganske tøff cellegiftkur første halvdel av 2017, og brukte ganske lang tid på å komme meg igjen etterpå. Det var livsforandrende, kan man si.
    Det jeg kan si, er at den kommentaren en viss bambi ga til en noget løsmunnet herre, var gøyal. Helt ufarlig, ingenting å rødme for, litt fleip er av det gode.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det jeg kan si, er at den kommentaren en viss bambi ga til en noget løsmunnet herre, var gøyal. Helt ufarlig, ingenting å rødme for, litt fleip er av det gode.
    Vel, takk for at du sier det, men når jeg så hva jeg hadde skrevet ble jeg bare flau og skulle gjerne ha det ugjort. 😳😅
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vel, takk for at du sier det, men når jeg så hva jeg hadde skrevet ble jeg bare flau og skulle gjerne ha det ugjort. 😳😅
    Da setter jeg en glad "Liker" under det innlegget, så ser det bitte litt bedre ut! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn