Diverse Hva er egentlig "et godt stereoanlegg"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Husker (sånn halvveis) følgende ordveksling fra the hitchhikers guide to the galaxy:

Ford Prefect: It feels a bit like being drunk.
    Arthur Dent: That's not so bad, is it?
    Ford Prefect: Why don't you ask a glass of water?

;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har funnet ut at velkonstruert transistorutstyr gir meg gåsehud. Av rørgreier får jeg mer en slags -ehhh... gåselever. ;D

Hehehe... Ser ingen fasit rundt dette... Det finnes bra og dårlige i begge leire, det være seg transer eller rør... Derav lytte med et åpent sinn..Og ikke være for kategorisk... :cool:

C

Cyber

Gjest
    Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før! Hvorfor har jeg vært så opptatt å fylle stua med store, tunge, dyre og ikke minst stygge greier, når gleden, engasjementet, fokuset på musikken og lysten til å høre mer musikk kommer frem med:
    - en macbook pro
    - duet 2 (apogee) lydkort
    - et par Dynaudio BM5a mkii (aktive)
    - rimelige pro-kabler

Det er et godt stereonalegg for meg.

Hva er et godt stereoanlegg for deg?
    Jeg er helt enig i at enkelt er bra, men jeg vil ofte foretrekke gulvstående rent estetisk i forhold til f.eks. dine Dynaudioer. Det spiller bra, men du får etter MIN smak ikke nok tyngde i bunn og "makrodynamikk" med så små høyttalere om man skal ha et godt stereoanlegg, men du verden som man kan nyte musikk på enkelt vis. Mesteparten av min lytting foregår fra en Sonos-boks til 3 lapper. Kan kose meg glugg med den og en kaffekopp.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.734
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eit godt stereoanlegg må for meg:

- vere råd å betale. På ein eller annan lovleg måte.

- Ha såpass estestiske kvalitetar at det ikkje vert noko ufred i heimen. Mellom anna tykkjer eg det er fint om det er lett å betjene for oss alle, og så er det fint om det er enkelt. Med minst muleg dill. Har fått meir og meir sans for integrert forsterkar, etter som eg har venna meg til å leve med den eg har no (som rett nok består av fire boksar, men likevel)

- Kunne spele ganske godt på låge lydnivå. Likar å kunne slappe av. Høge lydnivå går ut over konsentrasjonsevnen overt tid.

- Kunne gje att dynamikk. Dei heilt ekstraordinære utladningane som naturleg høyrer heime ein stad på Richter skala, men også mikrodynamikken, nyanseringsevna som gjer oss i stand til å høyre dei små detaljane. For her ligg mykje av musikkopplevinga, og dermed musikkgleda, trur eg.

- Spele frekvensar av alle slag eg bryr meg om (er ikkje så nøyen, eigentleg. Har endeleg opplevd djupbass til 16 Hz ved eit par høve, men det er ikkje berre hygge med slikt. Så eg er fornøgd med audmjuke nokreogtjue Herz. Og oppover høyrer eg ikkje lenger enn til 16 KHz. Er området mellom ytterpunkta rimeleg flatt (med ei svakt fallande kurve oppover, kanskje) , klagar eg lite.

- Overtyde meg om at attgjeving er relativt naturleg og realistisk, når det gjeld oppsett av orkesteret. Her må det oppløysing og fasekontroll til.

Eg likar heller ikkje susing og tullball i anlegget. Kan til tider leve med det, men slår ofte av dårlege anlegg. Gode anlegg kan gjerne få stå på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    gåselever er syndig godt
    Jepps.

Er du ikke i stand til å nyte dette har man ikke det hedonistiske genet som er nødvendig for å oppnå nytelse på noen vesentlige områder i livet.

Hva er 'Et godt stereoanlegg'?

Finger er litt inn på det. Du skjønner det når du er der, og på et merkelig vis er trangen til å proselytisere omkring det helt forsvunnet.

Et lite tips er at jo høyere folk skriker om lyd, jo mindre har de oppnådd.

..

Hvis musikken er der foran deg er det et godt anlegg. Men den kan være liten eller stor, rett i trynet, eller langt borte... kan være like bra.

Men lyden skal jo være et vindu, klart og tydelig, mens gåselever er noe fettfingret slafsemat som dugger vinduet like mye som siciliansk godvin.

Fasit: Vær i stand til å nyte livets goder uten for mange reservasjoner.

Aldri nøy deg med 'godt nok'.

Innen hifi: Velg en filosofi, og ta den HELT UT.

Hvis ikke lyd, hifi og musikk er din greie så bytt hobby og begynn med fisking, båter eller rosemaling.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har funnet ut at velkonstruert transistorutstyr gir meg gåsehud. Av rørgreier får jeg mer en slags -ehhh... gåselever. ;D

Hehehe... Ser ingen fasit rundt dette... Det finnes bra og dårlige i begge leire, det være seg transer eller rør... Derav lytte med et åpent sinn..Og ikke være for kategorisk... :cool:
    Selvsagt. Litt alvor. Et godt anlegg kan være så mye, og fasitsvar finnes knapt. Jeg tipper mange kan gjøre lurt i å tenke 'et godt anlegg for meg'. Veien til 'et godt anlegg for meg' ser man best når man kjenner variasjonene og mulighetene markedet tilbyr, og sine egne preferanser. Alt for mange sitter på gode og dyre anlegg som de er 'misfornøyde' med. Dårlig match finnes minst like ofte mellom anlegg og lytter som mellom forskjellige komponenter i anlegget. Og akkurat her fanges mange i en 'oppgraderingskarusell' som aldri tar slutt. :)

Sist redigert av en moderator:

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det viktigste i mine øyne er å spille på lag med sin bedre halvdel å gå for utstyr som både spiller og ser bra ut.
    De fleste av oss har anlegget i finstua, og da må det også fungere for hele familien.
    Dytt inn mest mulig bokser bak skapdører, og kjør på med infrarød fjernkontroll som Logitech ultimate.
    Selv har jeg kun poweramp og platespiller synlig, og kona og jeg er strålende fornøyd:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.734
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det viktigste i mine øyne er å spille på lag med sin bedre halvdel å gå for utstyr som både spiller og ser bra ut.
    De fleste av oss har anlegget i finstua, og da må det også fungere for hele familien.
    Dytt inn mest mulig bokser bak skapdører, og kjør på med infrarød fjernkontroll som Logitech ultimate.
    Selv har jeg kun poweramp og platespiller synlig, og kona og jeg er strålende fornøyd:)
    Korleis har du ordna deg med høgtalarar?

olesurveyor

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Tananger
    Det er nå en ting å spille på lag med den bedre halvdel for det estetiske.
    Uansett om det spiller aldri så bra så blir det alltid for lite tid til lytting når en har utstyret i stua.
    En har alltid ungene som springer rundt eller kona som maser om noe.

Jeg føler jeg endelig har våknet opp fra dvale igjen.
    Jeg er nå godt i gang med å bygge lytte / kino rom i kjelleren.
    Med det følger det også en del oppgraderinger.
    Skal bli godt å komme i gang igjen med lytting å nyte musikken i fred.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Stavanger
    Jeg ser at en del har sagt at det som er godt nok/gir en god følelse er et bra anlegg, og det er nærliggende å være enig i det.
    MEN, når jeg tenker meg om - er en 2CV en god bil selv om eieren er fornøyd for den har sjel?
    Et godt anlegg er vel et anlegg som kan frembringe en reproduksjon av hermetisk musikk med høy troverdighet, altså high fidelity?
    Dette inkluderer voicing, altså tunet til din din musikkpreferanse (feks. varm, klinisk, nøytral, mm.).
    Det jeg er mer usikker på er om anlegget skal reprodusere alt av musikk ukomprimert, dvs. large as life.
    Med dette mener jeg at feks. pauker sitt frekvensområde skal gjengis på fullt volum for å fremstå som naturtro.
    Sistnevnte mener jeg bør være et kompromiss.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg
    image.jpg
    Korleis har du ordna deg med høgtalarar?
    Jeg har selvfølgelig høyttalere, var bare en forglemmelse:)

La kona være med å bestemme litt, er nå mitt stalltips så lenge godsakene skal stå i stua.
    Mye lettere å bruke noen kroner av husholdningen på den måten.
    Jeg har for tiden hvite Audio physic scorpio, som ikke stikker seg mye ut mot hvite vegger.

For de som har en egen hule spiller det selvfølgelig ikke så stor rolle, men personlig ønsker jeg ikke å bo i en hifi-sjappe all den tid godsakene skal stå i stua.
    Personlig tror jeg ikke jeg ville brukt anlegget mer om det hadde stått i eget rom
    Beklager dårlige mobilbilder.

Sist redigert:

MrXpose

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2013
    Antall liker
    76
    Sted
    Hønefoss
    Siden flere bringer inn kona her.... Det handler vel litt om å holde seg til og være fornøyd med den (det) man har og konsentrere seg om å nyte musikken. Selv om ikke alt er perfekt til enhver tid. Gresset er som kjent ikke alltid grønnere på den andre siden. Spenningen og gleden med å bytte ut anlegget til noe nyere og strammere (?) (skifte fra wife 1.0 til wife 2.0) kan være en kortvarig nytelse - i tillegg til at det er svinaktig dyrt. Jeg nyter musikken fra et anlegg som er rundt 20 år (og livet sammen med hun jeg har vært gift med like lenge), selv om jeg er klar over at det finnes mye lekkert der ute..... :) Må nevne at jeg har en "elskerinne" på hytta, som også gir meg mye glede - et gammelt Tandberganlegg med spolebånd og kasettspiller!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.693
    Når jakten på musikk er viktigere enn jakten på duppeditter er man i mål.
    Når man lytter til musikken istedefor å lytte til anlegget så er man også i mål.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Musikken er helt klart det viktigste selv om det er lett å glemme når man ser noe spennende som en skulle hatt.
    Det er bare så lett å bli revet med i kampen for den perfekte lyd.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    "Hva er egentlig et godt stereoanlegg?"

Må man spørre eller undres, så har man ikke vært i nærheten (av et) engang.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Eller så er man bare litt filosofisk anlagt. :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, kanskje det. Svaret mitt var nok preget av litt innabords sent på kvelden. Samtidig synes jeg det er litt "trist" (ikke helt alvorlig ment) når man pensjonerer seg fra galskapen (ref. åpningsinnlegget), og slår seg helt til ro med noe enkelt og greit. Jeg liker bedre når folk bretter opp ermene og gyver løs i jakten på enda litt bedre lyd. (Jo galere vi er sammen... osb.)

Jeg skjønner helt klart at man kan gå lei av jaget. Selv lå jeg ombord i båten i dag, og lyttet til musikk via en liten reiseradio mens solen skinte fra klar himmel. Lytting til musikk/lyd i friluft er helt supert, men akk så gøy det er å ha planer og drømmer å vedlikeholde når kulda setter inn. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For meg er et godt musikkanlegg noe som får frem smilet, som gir meg lysst til å spille musikk og som får meg til ikke ville slutte å spille musikk når jeg først starter. Om man setter på en CD og man legger bort fjernkontrollen, synker litt nedi sofaen/stolen, likker øynene og bare lar tonene komme til deg. Og du ikke stadig skifter sang/cd osv så har man kommet langt.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg ikke legger meg om kvelden med et stort glis om kjeften
    , men fyrer opp volumet til skrekk og advarsel til naboene...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja, kanskje det. Svaret mitt var nok preget av litt innabords sent på kvelden. Samtidig synes jeg det er litt "trist" (ikke helt alvorlig ment) når man pensjonerer seg fra galskapen (ref. åpningsinnlegget), og slår seg helt til ro med noe enkelt og greit. Jeg liker bedre når folk bretter opp ermene og gyver løs i jakten på enda litt bedre lyd. (Jo galere vi er sammen... osb.)

Jeg skjønner helt klart at man kan gå lei av jaget. Selv lå jeg ombord i båten i dag, og lyttet til musikk via en liten reiseradio mens solen skinte fra klar himmel. Lytting til musikk/lyd i friluft er helt supert, men akk så gøy det er å ha planer og drømmer å vedlikeholde når kulda setter inn. :)
    He he, jeg skjønner...
    Tenker det er et sunnhetstegn når man finner musikkfokuset tilbake fra hifijaget uannsett hvilket anlegg det da er snakk om.
    Men jeg er jo enig med deg, prosesslykke skal man ikke undervurdere. Prøver å alltid ha prosjekter på alle plan, da er man jo sikret en viss prosesslykke.:)

AlfdB

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    92
    Fin tråd dette, med mange reflekterte innlegg.

Jeg tenker at entusiaster ikke liker kompromisser! Det ligger i entusiastens natur.
    Når tekniske lydprodukter blir dyrere er det fordi utviklere og produsenter setter sin prestisje og kunnskap i å redusere og helst helt fjerne kompromisser. Selger og kjøper møtes i en felles sfære.
    Det som særpreger klodens absolutte topprodukter er fullstendig fjerning av kompromisser.

Man ser det samme blant f.eks. fotoentusiaster. Man plages av optikk der kompromisser synes i det ferdige bildet i form av uskarphet, distorsjon mv. Bildefilene skal være rene – uten støy og artefakter. Og bilentusiaster - ikke bare er lakken blankpolert, men også komponenter i motorrommet – som ingen ser.

Det ligger vel for øvrig i menneskene sin natur å søke det kompromissløse – det er der utviklingen ligger. Slik sett er «hifigalskap» helt naturlig. Men man skal passe på rasjonaliteten opp i dette, spørre seg: Tar jeg meg vann over hodet, tar jeg hensyn til menneskene rundt meg?

Viktigst: det er musikken som skal være i sentrum – ikke de tekniske aspektene knyttet til lyden.
    Gøy er det uansett…:rolleyes:

Brukesaldri

Fersking
    Ble medlem
    31.08.2012
    Antall liker
    4
    Jeg er enig med Alfdb, det er har blitt en tråd med mange fine refleksjoner der alle bidrar med gode innspill. En skikkelig ..ja, og.... tråd. Det liker jeg.

Jeg hadde et godt skjult poeng når jeg, som nevnt, litt hysterisk glad, skrev første innlegg. Jeg innser nemlig at et godt stereoanlegg for meg handler om Modenhet. Modenhet er en egenskap som gir liten mening uten kontekst. Jeg skal prøve å sette det i en sammenheng.

Den enkleste forklaringen, eller oversettelsen, på hva jeg mener med Modenhet i denne sammenheng, er evnen til å si at dette er godt nok (anlegget altså) - la meg glede meg over musikken.
    Jeg føler jeg har kommet dit nå, og det som tok meg dit var et valg, ikke anlegget, ørene eller noe annet. For når alt kommer til alt så er det hjernen min som bestemmer hva jeg hører, opplever og ikke minst hva jeg synes om “inputen” jeg får. Velger jeg å si at dette er fint, ja så er det fint. Velger jeg å si at det er ikke fint, nei så er det ikke det. Henry Ford sa “enten du tror du kan eller ikke kan så har du rett”. Det samme gjelder her, bare i litt annen form.

Det er mange veier til Rom leser jeg i flere sammenhenger (omskriving av alle veier fører til Rom).
    Jeg har undret over hva det betyr i HiFi sammenheng. Bakgrunnen for uttrykket er at det i keisertiden ble bygget et veisystem der alle ledet til Rom - fra alle landets riker. Uttrykket sier altså at du kan ta mange forskjellige veier, men allikevel havne på et sted, som forener alle veiene, Rom. Rom er en ganske konstant sammensetning av bygninger, infrastruktur, mennesker, kultur etc. (jada, jeg vet at Rom utvkiler seg). Mao, om du opplevde i Rom forrige uke er sjansen stor for at jeg opplever de samme konstantene om jeg reiser denne uke. I min logikk blir det musikken som er Rom i HiFi sammenheng.

Og det er da jeg undrer på uttrykkets betydning i HiFi sammenheng, for jeg har brukt uttrykket til å si at det finnes mange måter å oppnå den ideelle lyden. Når jeg tenker meg om så blir det som å si at det finnes mange måter å oppleve Rom med det perfekte lyset, været, temepraturen eller hva det måtte være. Hva med å bare oppleve Rom? Jeg har oppdaget at det krever Modenhet å si at du verden så fantastisk Rom er, til tross for at lyset ikke er perfekt, det kanskje er litt overskyet, luftfuktigheten gjør det klamt etc. Når summen av fokus på omkringliggende faktorer (i HiFi ville det vært hvordan diskanten, bassen, holografien, dynamikken etc er) blir større enn gleden av Rom, ja da har jeg valgt feil fokus. Det er den oppdagelsen jeg nå har gjort - jeg har blitt Moden. Jeg opplever at jeg gjennom et ganske enkelt oppsett og med kilde som ikke er i nærheten av hva jeg ville godkjent for litt tilbake, faktisk har større musikkglede enn noen gang. Jeg opplever Rom og er ikke så opptatt av været. Jeg vil bare utforske og glede meg over alt som finnes der - av kunst, ulike uttrykk, bilde, lyd.

Kunne jeg kommet dit uten å ha prøvd uttallige forsterkere, kilder, høyttalere, romdemping etc. etc.?

Kunne en musiker som sier “før spilte jeg fort og teknisk for å bevise meg selv, nå spiller jeg ikke en tone hvis ikke jeg synes den er vakker og hvis den er vakker vil jeg holde på den (les: spiller ikke fort lenger)" komme til den konklusjonen uten å spille fort først?

Jeg er av den oppfatning at det er mye glede i reisen. Jeg er også av den oppfatning at reising er meningsløst uten å nyte destinasjonen (les: musikken).

Med alle valgmuligheter som finnes innen HiFi er det lett å la fokuset på reisen ta over - litt som å bruke de to dagene jeg hadde i Rom til å planlegge tur til Venezia.

Jeg er bare så utakknemlig glad for at jeg har blitt Moden og enda har mange år igjen til å nyte modenheten. Det ønsker jeg for alle andre også.

Du verden som Rom er vakkert!

V

vredensgnag

Gjest
    Et som tydelig avslører forskjell på lossless og lossy i WIMPs test.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men, det optimale stereoanlegget er vel egentlig det man bare kan glede seg over, spille musikk på uten å føle noe overhengende behov for å "må" dele med seg av og rettferdiggjøre på hfs, rommet det står i, typen høyttalere det spilles på, kilden man velger, eller hvordan det måler, eller værst av alt, hvilke kabler man velger å knyte det hele sammen med, spiller noen rolle, man bare nyter, har det godt med musikken, seg selv, og sine, det er vel det beste stereoanlegget bare jeg får tenkt meg litt om :cool:....

mvh
    Dette.

Men det må være tonalt på stell, ellers kan det ikke bli slik musicus beskriver for meg. :)

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Behöver uppdatera (några av) hemmets ljudanläggningar!
    Inte beroende på ljudet utan vad som kan kopplas in.

Vill köpa en hembioförstärkare för att kunna koppla HTPC:n via HDMI både för audio och video. Även kunna koppla datorn via trådlös-HDMI från ett annat rum (ta bort HTPC:n från TV-bänken).

I sovrummet vill jag kunna koppla mindre högtalare på väggen, funderar på Dynavoice Comet C1, de ska huvudsakligen fungera som datorhögtalare.

Annars är det viktigaste ett multiroom ljud, nu kan jag köra mellan vardagsrum och kök men då störs hemnätverket ut:(
    Fast jag vill även ha sovrum och altan/trädgård med i multiroom ljudet.

Dessutom vill jag sätta ihop komponenter som jag sparat till en dedikerad stereo med 80-tals stuk.

När allt detta fungera som det ska, anser jag att det är ett "godt stereoanlegg" för hemmet...

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    917
    Jeg vil si et godt stereoanlegg er et balansert stereoanlegg. Balansert kan i denne sammenheng bety flere ting. Det kan bety at man bruker en tilstrekkelig kraftig forsterker hvis høyttalerne f.eks. har en følsomhet på 85db. Og det kan motsatt bety at man ikke nødvendigvis skal bruke samme forsterker hvis høyttalerne har 10db mer i følsomhet.

Jeg la merke til at trådstarter etter å ha prøvd mye rart innen hifi plutselig fant roen med et par aktive høyttalere. Det som blant annet kjennetegner slike høyttalere er at konstruktøren har tatt valgene i forhold til hvordan forsterker og elementer skal spille sammen. Valg som ellers er overlatt til brukerne. I tillegg er dette i utgangspunktet studiomonitorer, slik at konstruktør også har designet disse for nærfeltslytting. Mange av variablene for å sette sammen et anlegg på en balansert måte er altså allerede tatt av konstruktøren ved designet av høyttalerne. I tillegg er dette altså høyttalere ment for profesjonell bruk, slik at en nøytral frekvensgang er prioritert sammen med innsyn i detaljer i musikken. Når trådstarter altså bruker disse slik som de er ment å brukes, altså ved nærfeltslytting får han i mine øyne et perfekt balansert anlegg.

Jeg tror at det er dette som er hemmeligheten og årsaken til at man er fornøyd med et par aktive høyttalere plassert på et skrivebord etter å ha prøvd ut masse eksotiske kombinasjoner. De eksotiske kombinasjonene har sikkert hver for seg hatt glimrende enkeltdeler, men har de egentlig passet sammen? Og har det vært gjort tiltak slik at disse enkeltdelene satt sammen i et anlegg har kunnet spille på lag med det rommet de har vært plassert inne i? Med et par nærfeltsmonitorer er rommet som variabel nærmest ute av ligningen. Når man så hører hvor bra dette låter, er det egentlig hvor bra et anlegg kan låte når man greier å løse variabelen rom på en tilfredsstillende måte man egentlig hører.

I mine øyne rettes det altfor mye fokus på de enkelte deler av et hifi anlegg. Slik at når dette skal settes sammen til et anlegg kan resultatet bli en skuffet eier fordi hvordan dette skal spille sammen både på komponentnivå, men også hvordan anlegget balanseres opp mot det rommet det skal spilles i får for liten oppmerksomhet.

Dette burde bransjen bli flinkere til, og det ødelegger bare for Hifi sitt renommé når man snakker om verdens beste høyttaler, forsterker etc. uten å se dette i sammenheng med sluttproduktet som til syvende og sist skal spille i en eiers stue eller lytterom.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Et godt anlæg er et hvor man ikke kan og ikke tænker på at beskrive lyden i hi-fi termer.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.663
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her er mitt "et godt stereoanlegg"

- PC-bærbar
    - lydkort, Roland UA-55, sparer opp til Lynx Hilo
    - aktive monitorer, Event Opal
    - Rimelige pro-kabler

Svært enkelt og plassbesparende, men likevel STOR og dynamisk vellyd i mine ører.
    Beste lyd i mitt hjem så langt, etter å ha holdt på med dette i snart 40 år.

Untitled 99.jpg

Mvh. Bergfinn

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Oslo
    Man ser det samme blant f.eks. fotoentusiaster. Man plages av optikk der kompromisser synes i det ferdige bildet i form av uskarphet, distorsjon mv. Bildefilene skal være rene – uten støy og artefakter.
    Jeg vil heller sammenligne med diskusjonene fotoentusiastene hadde i gamle dager, om hvilken lysbildefilm som var den beste.

Mange likte Fuji Velvia, enda den ga en totalt urealistisk fargegjengivelse. Naturbilder ble unaturlig pene, men portretter ble fæle. Andre likte Fuji Provia, som var nesten nøytral men litt større dynamikk/kontrast enn den ekstremt nøyaktige Agfa RS-serien. Siste var sikkert ned som hadde det beste toneomfanget, men de fleste syntes den var uengasjerende :)

Sånn er det nok med stereoanlegg også. Det kommer an på hva du vil, og hva du hører på.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes mange gode anlegg basert på ulike tilnærmelser hvor man kan kose seg med musikken. Enten det er elektrostater, kassehøyttalere, dynamiske dipoler, horn, rør, transistor, aktive eller passive høyttalere osv. så kan det låte veldig fint. På sett og vis er det ikke noe rett og galt her.

High-fidelity er derimot mer en snever vei slik jeg ser det og krever nøytralitet, kjennskap til psykoakustikk og gode målinger i alle ledd. En annen "idrettsgren" og som kan være en brokete og kronglete vei som krever både tålmodighet, mye arbeid og tid. Resultatet er derimot definitivt noe helt annet enn et mindre kose anlegg.

MrXpose

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2013
    Antall liker
    76
    Sted
    Hønefoss
    Man ser det samme blant f.eks. fotoentusiaster. Man plages av optikk der kompromisser synes i det ferdige bildet i form av uskarphet, distorsjon mv. Bildefilene skal være rene – uten støy og artefakter.
    Jeg vil heller sammenligne med diskusjonene fotoentusiastene hadde i gamle dager, om hvilken lysbildefilm som var den beste.

Mange likte Fuji Velvia, enda den ga en totalt urealistisk fargegjengivelse. Naturbilder ble unaturlig pene, men portretter ble fæle. Andre likte Fuji Provia, som var nesten nøytral men litt større dynamikk/kontrast enn den ekstremt nøyaktige Agfa RS-serien. Siste var sikkert ned som hadde det beste toneomfanget, men de fleste syntes den var uengasjerende :)

Sånn er det nok med stereoanlegg også. Det kommer an på hva du vil, og hva du hører på.
    Sammenligningen med foto, og da spesielt filmbasert foto, er god. La meg ta assosiasjonen ett skritt videre. Etter å ha brukt ulike typer digitalkameraer i mange år nå, har jeg stor glede av å ta frem det "analoge" formatet igjen - og da snakker jeg primært om sort/hvitt storformat (4 x 5 tommer) tatt med et Sinar P2 belgkamera. Jeg bruker ikke dette primært for å gjenskape virkeligheten mest mulig naturtro. Oppløsningen og kvaliteten er riktig nok fantastisk bra, men sort/hvitt bildene taler sitt eget eksklusive språk som gir rom for en annen type opplevelse enn det "perfekte" digitale fargebildet.

På samme måte gir mitt gammelt "analoge" Tandberganlegg meg en annen type god lydopplevelse - langt fra perfekt, men ingen skal komme å fortelle meg at hytteanlegget er dårlig! Det vil si, det må de gjerne gjøre, men jeg nyter det uansett og mener det er et godt anlegg - kanskje nettopp for det befinner seg på hytta og når jeg er der, har jeg ro i sjela og er mer åpen for det enkle, ikke så perfekte.

Ja, jeg er fullt klar over det, dette leder oss inn på et annet aspekt - nemelig det psykiske...
    IMG_0244.jpg
    IMG_0249.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn