ErosLoveking skrev:
har et temmelig avslappa forhold til terninger, stjerner eller hva nå som brukes. Det handler om å gjøre seg kjent med anmelderne/publikasjonene og lese mellom linjene.
Eksakt. Det er en ikke-fordummende måte å forholde seg til musikk-kritikk på. Da kan ikke anmelderen skjule sin utilstrekkelighet for leseren når vedkommende faktisk leser det som står istedenfor å se på prestens ansiktsuttrykk. Å, den siste der var dårlig...
Men uansett lærer man ingenting av en anmeldelse uten å kunne lese mellom linjene. Normalt ender du opp med gode plater når du kun kjøper de som får 6, men det er ikke en spesielt smart måte å velge på. Terningene fordummer leserne, fordi de får mange til rett og slett hoppe over fordypingen. Dessuten må du ha et visst kjennskap til anmelderens skriverier for å kunne lese presis mellom linjene, slik som det var mulig å bruke gamle Beat som en referanse for platekjøp. Du visste hvor du hadde anmelderne etterhvert, og forstod hvorfor de mente det de mente. Ikke fordummende, men utfordrende isteden.
Det er faktisk svært få ting jeg har tenkt mer på de siste tyve årene enn teorien og ideene bak plateanmeldelser. Eller mangel på sådanne, og hvordan det påvirker både markedet og måten å forholde seg til musikk på. Eller rett og slett det å skrive og lese musikkanmeldelser i det hele tatt.