Hva er dette?

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Bestilte noen greier på ebay, og det kom omsider i posten. Med i pakken hadde det sneket seg et plastrør (innpakning) med to staver i. Stavene ser ut til å være i hvit plast, med en tynn metalltråd på utsiden, og er kapslet inn i et gjennomsiktig plastetui. Kabelen har en hvit kontakt av typen man kobler på kretskort.

Tenkte først det var en slags lampe siden metalltråden på utsiden minner om ballasten på en HID-pære, men er ikke sikker. Avsender visste ikke hva det var, så det har kommet med i pakken av en feiltakelse.

Noen som vet hva det er?
Dersom det er lamper, hvordan finner jeg ut hvilken spenning de trenger?

Vedlegg

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
61
Torget vurderinger
6
det ligner på neonlys, dvs 5-12 v spenning

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Stavene ser ut til å være i hvit plast, med en tynn metalltråd på utsiden, og er kapslet inn i et gjennomsiktig plastetui.
Det minner om ccfl lcd baklys. De jeg har sett hadde en slik kontakt du beskriver, men rørene er ikke av plast. Muligens det bare er plast utpå for å beskyttelse?

Hvis det er baklys trenger du en inverter for å antenne det.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
takk til dere begge. Plastrøret er gjennomsiktig og er nok kun for beskyttelse ja.

Det stemmer nok at det er ccfl lcd, bildene på nettet er nesten identiske med de som ligger hjemme på kjøkkenbenken, og metalltråden på utsiden er da ballast/tenner.

Og det passer jo bra, skal frese ut instrumentpanel til en flysimulator, og instrumentene trenger jo lys :D

Så da blir det å kjøpe en inverter.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Kikker litt på invertere på nettet, og problemet med de jeg finner på ebay er at de er 12v, trenger on/off signal (gjerne 12V trigger), og har en form for dimming (adjust - antar at det er dimming).

Noen som har erfaring med slikt? Er det mulig å modde feks et slikt:
Ultra Mini Universal CCFL 4Lamp LCD Monitor Backlight Inverter 12-30V for 17-24" | eBay

slik at dimmingen er på et potmeter?

Her står det ingen info, kan jeg regne med at denne ikke har on/off på trigger, slik at jeg setter en bryter på strømtilførselen (220v), og skrur lyset av og på med den?
LCD inverter Industry display inverter 220V input for 2 500mm lamps inverter

Topp Bunn