Hva er dette? (Arvegods)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.833
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hoved-dingsen er en ganske voksen ringkjernetrafo. Ut i fra printkortet ser det ut som et byggesett .
 

Propellue

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Åkei, en trafo? Eneste jeg forbinner med det er en sånn trafo-stasjon rett borti gata. :p
Jeg er jo helt blåst på dette området, så det er bare å forklare. Jeg tar mer enn gjerne imot alt som kommer med teskje. Hehe!
Er det noen som har sett komponentene før kanskje? Eller noe som ligner?
 
J

jekri

Gjest
Den bort i gata transformerer strømmen fra eks. 10000 Volt til 240 Volt, noe som passer til husbruk. Dingsen du ser i forsterkeren transformerer ned fra 240 Volt til noe som passer i en forsterker. Greit? ;)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ett skudd i blinde, men kan det være et hjemmelaget byggesett basert på noe Hiraga inspirert tro?
Er sikkert ikke så eldgammel som man først kunne få inntrykk av.
15-25 år?
 

mato

Medlem
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
29
Antall liker
0
jeg snakket ( og viste bilden i tråden) til han på jobben i dag , ha sa at det måtte være noe hjemmelaget , han kunne ikke huske noe norsk forsterker produset som kalte seg for ottesen hifi , heller ikke dsignet vekket noen minner av hva det kan være .

så det var ikke så mye hjelp og hente hos han heller .
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Vet ikke hva det er, men det ser ut til å ha veldig kraftig strømforsyning. Masse grove kabler.

Terminalene på baksiden er av heller svak kvalitet. I tillegg så var det fryktelig høye ben på dette.

Skal jeg gjette vil jeg anta at dette er noe "hjemmemekket" til PA.

Mvh
OMF
 

Propellue

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
"Beina" er bare løse stativer.. Men det virker som om de er laga til forsterkerne da. Har man 3 spikes under de så passer de perfekt oppi de hulla på toppen av beina.

Hva er forresten terminalene? ???
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
HEHE, de blokkene der igjenkjenner jeg!!! Arild var fornavnet på byggeren, etternavnet har du jo! bor i USA nå. Han kjøpte disse som byggesett sammen med endel høyttalere fra Sperrling i Sverige. Ble benyttet på noen voldsomme hornkasser som fikk taksteinene til å drysse!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Apropos Gjenbruket, dette var en butikk i Porsgrunn som i starten hadde endel hifi-ting, og litt miljø hvor disse blokkene ble spilt på sammen med La Folia båndhøytt. Butikken utviklet seg etterhvert til et rent verksted for gammel elektronikk. Ble drevet av Eivind Rygh som bor på Falkum i Skien, tror han har gitt seg nå men drev hjemmefra en stund.
Men han hadde ikke noe med disse ampene å gjøre bortsett fra at de ble utstilt i lokalet.
 

Propellue

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Jøss! :) Takk for svar. Detta hørtes bra ut.. :D
Må prøve å få blåst litt liv i denne tråden igjen da.
 

Propellue

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Hei og hopp! Den ekte guruen (han som har blokkene) ringte meg ikveld og sa at han hadde kikka på blokkene. Han hadde dog ikke fått kjørt noen tester enda fordi de ikke var helt ship shape.. Han sa ikke detaljmessig hva som måtte gjøres da han ikke visste enda, da han måtte se det an etterhvert som han fikk gjort noe. Han sa også at i et værste fall scenario så vil reparasjonen komme på 2500,- per blokk.. Det var jo i værste fall, men like vell. Noe jeg hvertfall vet er gærnt er at festene til kondensatorene på den ene blokka er ødelagte.
Hmmm! Noen som vet de er interessert i å kjøpe, er jo litt riski å fikse de opp også er det ingen som kan tenke seg de etterpå.. Hehe! Jeg har jo egentlig ikke bruk for de heller. Så jeg vet ikke helt jeg ass.. Hva tror folket?
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Sikkert bygget av Ottersen - han med boka om digitalteknikk sammen med Hjerde.

Følger Buzz med på kjøpet?

EDIT: Sorry; så ikke at mysteriet var løst...
 

Propellue

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Det går så bra atte.. :) Har noen sett noe til hifiguruen etter at han la inn disse innleggene her? Har virket litt interessert i å kjøpe. :p (pm for de som lurte..)
 

Propellue

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Hehe! Tja, siden riksantikvaren er en riksantikvar så tviler jeg på at de surfer på nettet.. :p Sliter fortsatt med å finne noen som er interessert i å kjøpe da. :(
 

Propellue

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Og hvor mange hifi-interesserte riksantikvarer fins det her i landet da mon tro? Hmm! Sikker få
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Heisann!!

Kunne tenkt meg å kikke på dem jeg. Bor i Kragerø, og har "skrevet" med deg på offroad.no, angående lakk og bøttestoler.
Kunne tatt en tur i morgen, kanskje??

Dette er da Roar Sæther, på Joar sin konto.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.693
Antall liker
58.682
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva skjer her?
En tråd fra 2006 omhandler mystiske forsterkere, og nå har eier som lhar vært borte i over 20 år tilbake, og vil ha dem igjen.
Er det slik å forstå?
 

pussling

Medlem
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
Ja bygde dem for 25år siden ser ut som de kommer hjem igjen nå, krysser fingrene !
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.693
Antall liker
58.682
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ja bygde dem for 25år siden ser ut som de kommer hjem igjen nå, krysser fingrene !
Er det altså du som bygde forsterkerne, og er eier pussling?

Alle bildene er borte. Er det mulig å sette inn på nytt, slik at vi ser hva det dreier seg om.
Dette er før min tid, og sikkert flere med meg. Har kun 10 års fartstid her inne.
 
Topp Bunn