Hva er det som gjør rør-lyden?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Spennende! Kjenner du til hva han kalte firmaet sitt som bygde instrumenter til Forsvaret? Hva slags instrumenter var dette? Var det så langt tilbake at det ble benyttet rør?
Grunnen til at jeg spør så mye?
Mine kunnskaper om rør stammer fra utstyr jeg jobbet med både fra US Air Force og HP. Helt på slutten av rørenes gullalder.
Skal se om jeg kan finne ut noe. Jeg VET at Wolcott bygde forsterkere for JBL i 1960.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
"The Presence power amplifier breaks new ground in audio electronics, but as Henry Wolcott will tell you, its basic topology is 40 years old, having been used in the PL-100 amplifier system he designed for JBL in 1960. It earned Mr. Wolcott two US patents at the time. His US and foreign patent total today in instrumentation and audio design stands at an even dozen. After founding Optimation Inc. in 1961, a precision instrumentation company with sales to aerospace companies and national laboratories, Mr. Wolcott further refined the original design as the PA250 series instrumentation amp. The PA250 was designed as a lab-grade instrument for precision calibration and testing. Over 1,100 units were sold worldwide, and many are still in use today, including six systems at the U.S. Bureau of Standards, now NIST. The Presence amplifier is the latest descendant of the original circuitry, introduced under the Wolcott Audio company banner in 1988. It represents a third generation version of the original design, optimized expressly to meet the needs of the high-end and professional audio markets. While each building block of the Presence amplifier is not necessarily new, the sum total of its design elements represents an original and unique statement in the realm of hi-fi design."

Optimation er tydeligvis firmaet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
After founding Optimation Inc. in 1961, a precision instrumentation company with sales to aerospace companies and national laboratories.
Til Kongsberg bl.a.
Nettopp Optimation hadde jeg i tankene da jeg gikk på jobb i dag! Jobbet med et slikt "beist" for 30 år siden. Masse rør og justeringer for "null" utgangsimpedans, etc. Vet ikke om jeg tør fortelle mer.......... Var med på å la den ende sitt liv i en container som gikk til resirkulering:-( Dersom den ble reddet av andre, vet jeg hvor jeg skal sjekke. Tror ikke den var så godt egnet til å reprodosere HiFi, men inneholdt mange eksklusive komponenter.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Har lest mye rart om Optimation 100 og 250 forsterkerne ja. Men under firmanavnet Wolcott som ble startet i 1988 så har det kommet bare godlyd :)

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Må og må. ;) Når det gjelder småsignal rør/transistor finner du nok eksempel som slår i begge retninger.
Men du kan jo sjekke noen datablad for effekt rør/transistorer. Det som sier noe om linearitet er Ia/Vg (rør) og Ic/Ib (ss) karakteristikker. Disse sier noe om utgangssignalet som funksjon av inngangssignalet, eller overføringskarakteristikk.
Transistorer har omtrent samme overføringskarakteristikk som en pentode. Den gangen pentodene ble introdusert ble det av ulike grunner også behov for korreksjonsnettverk (NFB). Triodene greide seg ofte på egen hånd uten slikt.

Rør kan være forbløffende lineare, det er også årsaken til at det er fullt mulig å lage utgangstrinn med rør uten noen form for korreksjon eller negativ tilbakekobling. Hvor mange tradisjonelle transistorforsterkere kjenner du til som greier det samme?

En annen ting er at rør ofte har langt mindre spredning i produksjonen, når et rør er spesifisert til å ha en forsterkningsfaktor (mu) på f eks 22, så ligger det rundt 22. Tilsvarende Hfe for transistorer oppgis som regel med min, typisk og maks verdier som kan sprike med en faktor på flere ganger. Men igjen, mange rørtyper kan også ha stor spredning i enkelte parametre så dette er ikke sort eller hvitt.
Det er i alle fall mye enklere og billigere å lage kretser med gode data (på papiret) vha halvledere. Ikke minst pga størrelse og effektforbruk er det enkelt å øke kompleksiteten og innføre en rekke ulike kretsløp som ivaretar linearitet og andre ting.

(Nå er ikke jeg så veldig oppdatert på hva som har skjedd på transistorfronten de siste tiår så det er godt mulig den jevne transistor har blitt radikalt bedre enn før?)

Jan E Veiset
Riktig Interessant lesing Jan :D  

Om en transistor, eller et rør vil jobbe linært kommer jo mye ann på arbeidsbetingelesene som du nevner.. ;)

transistoreren var arvtakeren 50år sia, jeg vil bestemt påstå at det var flere grunner til at den var det.

Vi ser i dag Bell Labs produsere organisk transistorer.

TFET transistorer er blitt introdusert, altså en FET man kan vist nok "tune" :-/

Så utviklingen av transistorer står ikke stille, og men det gjør stort sett utviklingen av rør i forhold!

Snart vil rør være en urkunst, sammenlignet med runer.... så jeg må bare se å få bygd meg en, før rørfolket er utdød..

Hilsen

en ung ypling, som er født i transistoren levealder. ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Bra du sa det, så slapp jeg å si det.
SKikkelige rørforsterkere har ikke "rørlyd"

;)

edit:
Men så begynte jeg å tenke... : Hva er egentlig "rørlyd"?
Det kan sikkert være mange versoner av det.
Da er jo veien kort til litt mer moderne forsterkerteknologi da, eller? ;)

Vidar

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

Vidar
Hos meg snakker vi DIVISJONER høyere oppløsning med rør i forhold til både SS og ICE :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Når oppløsningen på stort sett det som finnes av forsterkere på markedet i dag, billige som dyre, er bortimot uendelig, og i hvertfall langt over hva ørets fatteevne, hvor store er da egentlig disse divisjonene? Den subjektive parameteren "oppløsning" har jo bare med klangbalanse å gjøre og den er det jo ikke en forsterker alene som står for.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Når oppløsningen på stort sett det som finnes av forsterkere på markedet i dag, billige som dyre, er bortimot uendelig, og i hvertfall langt over hva ørets fatteevne, hvor store er da egentlig disse divisjonene? Den subjektive parameteren "oppløsning" har jo bare med klangbalanse å gjøre og den er det jo ikke en forsterker alene som står for.
Så alle forsterkere er like oppløste, man kan bare se på wattoppføringene og kjøpe ICE? Give me a break :eek: Jeg snakker om flere detaljer, lavere i nivå, men tydeligere. Jeg snakker om dynamikknyanser både mikro og makro. Jeg snakker mer dybde og klang i hvert instrument. Så da sier jeg som vanlig, jeg gir beng i hva som måles i det uendelige, det er forskjeller i oppløsning uansett Snickers.
Klangbalansen er påfallende lik mellom de ampene som har vært innom de siste årene.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Den subjektive parameteren "oppløsning" har jo bare med klangbalanse å gjøre og den er det jo ikke en forsterker alene som står for.
IMHO BS!

S

slowmotion

Gjest

Vidar

Heheh, "moderne forsterkerteknologi" henger ikke med i det hele tatt... ;)

;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Oppløsning er jo det samme som dynamikkområde. Siden dette er stort nok blir også oppløsningen stor nok.

Topp Bunn