Diverse Hva er det med selgere på Finn?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hei.
Har kontaktet folk som selger ting på Finn ca 10 ganger. 6 stk bare den siste uka. Og jeg har fått svar 1 gang for ca 1 år siden.
Vil ikke folk selge?
Så jeg spurte hva folk mente om saken på arbeidsplassen, og de hadde nøyaktig likt syn på det. De hadde gitt opp.
Noen andre som har innspill om det?
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Det er mange som kun legger ut email som eneste måte å kontakte de på. Får som regel aldri svar når jeg sender avgårde en mail..
 
T

Tittentei

Gjest
Mange av selgerne på finn er ikke på mail så ofte, så man må ringe. De legger ut ting og tenker ikke noe mer over det, før folk ringer. Her inne er folk som annonserer mer seasoned og kjøp og salg er en stor del av hobbyen, så her får man ofte rask respons på mail.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Men nå er jeg kanskje litt annerledes, men jeg sjekker mailen min 2-3 ganger om dagen.
Har jeg ting ute for salg, så sjekker jeg enda oftere.
 
T

Tittentei

Gjest
^ Samme her, mobilen plinger når det kommer mailer, og via HFS får jeg varslinger til mail når PM kommer, så er ganske kvikk til å svare folk.

Det er kjipt å vente på svar fra folk som har annonser ute, og skal man prute litt, så er det kjekt å gjøre det på mail, HAHA. Erfaringen min er i alle fall at det er best å ringe til folk som har ting på finn, men her inne har jeg vel aldri ringt noen jeg har kjøpt av eller solgt til, er også glad i å ha all kommunikasjon skriftlig i tilfellet det blir uenigheter i ettertid, så foretrekker faktisk skriftlig pga det.

På finn liker nok mange å høre hvem man snakker med, og at man er seriøs, men her inne er det ganske mye tillit pga karaktersystemet osv.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har kontaktet ganske mange på finn via mail, og har aldri opplevd å ikke få svar. Men en gang tok det litt tid fordi selger brukte Hotmail, som det var problemer med i et par døgn.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Jeg vil snu litt på spørsmålet; Hva er det med kjøperene på Finn? 75% av henvendelsene jeg har fått er av typen "Hei, jeg ser du skal selge xxx. Slår du av 25% så kjøper jeg"
De mailene/SMSene blir ikke besvart.
 
T

Tittentei

Gjest
På finn ga Ali tilbud om 500 kr for noe som er verdt over 20 000. Meldingen var som følger:

gamle drite der betaler jeg max 500

Lo så jeg skrek. ;D
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har ihvertfall gitt opp å selge ting på finn :) Prøvde å selge en projektor for ett par år siden, ikke en kostbar sak men tror jeg ville ha ca 3000 for den - fikk endel mails men stort sett bare skambud. Siste mailen var fra en som hadde lovt den til sønnen sin men ville kun betale 500 kroner. Slettet annonsen da.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har ihvertfall gitt opp å selge ting på finn :) Prøvde å selge en projektor for ett par år siden, ikke en kostbar sak men tror jeg ville ha ca 3000 for den - fikk endel mails men stort sett bare skambud. Siste mailen var fra en som hadde lovt den til sønnen sin men ville kun betale 500 kroner. Slettet annonsen da.
Helt utrolig. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Najs. Jeg hadde en bunt dekk annonsert på finn. Mest fordi jeg ikke bruker 26-tommere lenger, og synes det er for gærnt at de skal ligge og støve ned, pris deretter. En drøss med folk som har lagret, en som sendte sms med bud på et av parene. Jeg meldte OK. Han sendte ny sms med forslag om tid for henting, jeg meldte OK, og siden hørte jeg ingen ting før ny sms med forslag om nytt tidspunkt for henting 3-4 dager senere. Da sletta jeg annonsen.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
I mine tilfeller så kjøpte jeg en Samsung 64" Plasma den ene gangen jeg fikk svar på Finn.
Nå er jeg på utkikk etter Samsung Ultrabook laptop eller Macbook Pro Retina. Alt i prisklassen 9-13.000 kr.
Jeg spør etter alder på produktet, og hvis det ikke er spesifisert-hvilken utgave det er med tanke på prosessoren.
Pengene er klare til kjøp, men ingen svar å få.
Det er litt synd når man henvender seg til 6 stk.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Najs. Jeg hadde en bunt dekk annonsert på finn. Mest fordi jeg ikke bruker 26-tommere lenger, og synes det er for gærnt at de skal ligge og støve ned, pris deretter. En drøss med folk som har lagret, en som sendte sms med bud på et av parene. Jeg meldte OK. Han sendte ny sms med forslag om tid for henting, jeg meldte OK, og siden hørte jeg ingen ting før ny sms med forslag om nytt tidspunkt for henting 3-4 dager senere. Da sletta jeg annonsen.

Ser ut som om selgere og kjøpere er like ille. Mao det dere skildrer, er gjennomsnittet av den norske befolkningen! ;)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.114
Antall liker
3.229
Torget vurderinger
1
Hos meg havner mail fra Finn i søppelpostmappen 9 av 10 ganger, er ikke så ofte jeg er innom den mappen så da kan det ta litt tid....
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har kontakt med 2 selgere på Finn om dagen - raske svar ingen problem.

Det samme gjelder flere ting de siste mnd - forstår ikke at det er noe problem, men så kommer jeg og med edruelig bud og ryddig kontakt, ingen skambud.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde en sgs ubrukt Samsung S4 tlf. liggende å slenge.. Jaja - heiv den ut på finn til litt lavere pris enn alle andre. Var litt av hvert som tok kontakt ja..
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Har bedre salgserfaringer på Finn enn her på Hifisentralen.
Solgt mer gjennom Finn en her på Hifisentralen, annonse på samme salgsobjekter ute samtidig.
Men det er også mye rart på Finn, spesielt hvis jeg oppgir telefonnummer. SMS'ene vil ingen ende ta. Og alle de som ringer og bare har en ting å si; "Jeg vurderer..."

F.eks. på Finn er e-mails enten eller, ikke noe midt i mellom. Enten så useriøse at jeg ikke svarer, eller seriøse og rett på sak som "jeg kjøper..."

Her på Hifisentralen er potensielle kjøpere mer drevne i dette gamet, og det kan gå 4-5 PM'er frem og tilbake før jeg finner ut at det er en useriøs tullebukk som ikke er i stand til å bestemme seg om å kjøpe eller ikke.

"Hva mener du, burde jeg kjøpe forsterkeren din?" "Er det bra høyttalere?"
"Jeg vurderer", "er prisen fast?" "ok, det var bra avslag, men kan du gå enda mer ned i pris?" "Vil den bli bra match til mine xxx høyttalere?" "Jeg kan ikke hente da jeg bor ....., og Posten tar jeg ikke sjangsen på, så da...", osv osv...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har utelukkende gode erfaringer med kjøp og salg av brukte greier her og på Finn.no.

Selv om ikke alle konversasjoner ender med salg er ikke tiden min så kostbar eller jeg så selvhøytidlig.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Fy flate, her var det mange gode eksempler på evneveike kjøpere! Dette var god underholdning ;)

Jeg snakket nylig med en forhandler som anbefalte å levere varer til dem i innbytte, istedenfor å legge ut salgsannonser. Da ville jeg slippe pes med useriøse henvendelser og forhandling med potensielle kjøpere. Butikken ville også kunne tilby meg en like god pris som man stort sett ender opp med å få gjennom Finn og lignende, etter runder med pruting.

En forhandler har selvsagt motiv for å komme med slike anbefalinger, men jeg syntes absolutt det hørtes troverdig ut. Kan trygt si at innbytte til forhandlere ikke fremstår som noe dårligere alternativ etter å ha lest deres erfaringer med den gemene hop...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Fy flate, her var det mange gode eksempler på evneveike kjøpere! Dette var god underholdning ;)

Jeg snakket nylig med en forhandler som anbefalte å levere varer til dem i innbytte, istedenfor å legge ut salgsannonser. Da ville jeg slippe pes med useriøse henvendelser og forhandling med potensielle kjøpere. Butikken ville også kunne tilby meg en like god pris som man stort sett ender opp med å få gjennom Finn og lignende, etter runder med pruting.


En forhandler har selvsagt motiv for å komme med slike anbefalinger, men jeg syntes absolutt det hørtes troverdig ut. Kan trygt si at innbytte til forhandlere ikke fremstår som noe dårligere alternativ etter å ha lest deres erfaringer med den gemene hop...
Flere som driver med dette - Mala audio f.eks.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg synes generelt at folk har dårlig folkeskikk rett og slett - og det gjelder ikke bare på Finn...
Når man har lagt ut no for salg og man får en henvendelse , og svarer etter beste evne på de spørsmål som kommer. Ja da synes jeg i grunn man fortjener et svar tilbake , uansett om vedkommende ønsker å kjøpe eller ikke.

Hva er som er så vanskelig med å si : ok , da blir det for dyrt for meg/, det er for langt unna , eller hva som enn ligger til grunn for at interessen avtar . Eller om ikke annet "jeg skal tenke på det" .
Når man får et seriøst svar på en henvendelse , så bør man jammen kunne gi et svar tilbake også , hvorvidt det er videre interessant eller ikke !
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Har ofte flere annonser på finn samtidig , og noen med veldig stor interesse. Skambud og typen useriøse mail svarer jeg ikke på.

En ting jeg lurer på er hvorfor enkelte her på sentralene ikke skriver pris , men ta kontakt . Vet en ikke hvilken pris en ønsker ? Eller har en et så urealistisk prisforlangende at en vet det selv og er derfor skjemd av å legge den ut ? Jeg tror nok at de fleste som legger ut her inne har allerede en ganske bestemt mening om prisnivå på det de legger ut så den der "ta kontakt " er egentlig bare med på å lage unødvendig støy i en salgsprosess.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Enig i at det bør fastsettes et beløp. Når det bare står "ta kontakt" vil det nok heve min terskel for å komme med en henvendelse, sammenlignet med annonser som har en fornuftig, oppgitt pris.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Helt enig, Torolan.
Jeg svarer alltid uansett. Det kan vel jeg og du skrive under på siden vi har hatt en del PM-er gjennom åra :)
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.943
Antall liker
1.277
Torget vurderinger
2
Jeg har solgt ting på finn, men noen ganger får jeg skambud som er helt hinsides all fornuft.
"Gir xxxx, kan hente med en gang!" Hvor xxxx er 15-20% av nypris på nesten helt nye produkter.
Har bare oversett sånne bud fra finn, men noen ganger får man lyst til å svare med "Har du sniffet for mye lim?"...
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Kommer litt an på det da, men 15-20% på f.eks høyttalere er jo ikke noe skambud i mine øyer.
Ofte får man jo 15-20 % avslag i butikken også.
B&W, SVS, Emotiva (på gamle Avforum) og Macbook laptopper er jo 4 merker som ligger altfor høyt på brukten.

Ta f.eks Monitor Audio PL200 og Audio Physics Scorpio 2..koster ca 55.000 og ca 50.000. Går normalt for 25.000 og 18-23.000.
B&W 804 Diamond koster 58.000. Demobrukte (og de blir kjørt hardt til tider) +1 eier skal de ha 48.000 kr for.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
^
Antar at det er å betale 15-20% av nypris og ikke 15-20% avslag, Powermetal mener. Men jeg kan ta feil, har gjort det før. (En gang :cool:)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Da ble det kjøp av en Macbook Pro Retina 13" fra Hifisentralen. Kanskje tilfeldig, men var her jeg fikk god respons.
Men litt komisk er det at det var 1 !!! til salgs her, og at jeg fikk 2 svar av 8 henvendelser på Finn.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Gammel tråd, men dessverre like aktuell...

Man hører jo mye om skambud - produkter som er verdt det mangedobbelte av hva potensielle kjøpere tilbyr. Men ikke sjelden er problemet det stikk motsatte. Mange selgere virker å være helt blottet for perspektiv, og setter en altfor høy pris.

Senest i dag kom jeg over en salgsannonse for en Hegel HD10 til den nette sum av kr. 5.995! Det er nøyaktig samme pris som Soundgarden solgte den for etter lanseringen av HD20, våren 2011, og produktet kostet aldri mer enn 7.995! Altså fikk man en uåpnet HD10, for fem år siden, til samme pris som en finn-bruker ber om i dag. For øvrig bare tusenlappen billigere enn en ny, langt mer funksjonell HD12 koster i skrivende stund. Greit nok at HD10 fortsatt er fullt brukbar lydmessig, men det har jo skjedd litt på DAC-fronten de siste årene. 1.500 kroner kunne vært passelig pris for en pent brukt HD10.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Noen skal jo ha alt gratis.

Det er ikke verre enn å hoppe over den annonsen vel?
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Mange går nok høyt ut for å holde mulighetene åpne for å få mer enn de egentlig forventer for et produkt. Så det å by det man selv mener noe er verdt og er villig til å betale for det, er helt greit. Dersom et "skambud" (i forhold til opprinnelig prisantydning) er eneste bud på noe, så har man vel egentlig fått en pekepinn om hva markedet mener. Det er jo uansett etter min mening viktig å ha en saklig og høflig tone selv om man ikke skulle bli enig om pris.
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Noen skal jo ha alt gratis.

Det er ikke verre enn å hoppe over den annonsen vel?
Gratis?! Mannen har helt klart et poeng. Selvsagt kan man hoppe over annonsen, men det er likefullt legitimt å nevne at enkelte har et håpløst forhold til hva ting er verdt. Så for litt siden en som ville ha 4k for en Denon 3802.... Den kom ut i 2002 og har ikke en eneste hdmi inngang.. Man kan jo bare håpe at ingen var så dumme/dårlig informerte at de gikk for den.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Noen skal jo ha alt gratis.

Det er ikke verre enn å hoppe over den annonsen vel?
Neida, jeg kunne fint ha ignorert annonsen, på samme måte som du kunne latt være å kommentere innlegget mitt ;) I den store sammenhengen er det ganske få ting man strengt tatt trenger å mene noe om, men det kan jo være interessant å diskutere likevel.

Mange går nok høyt ut for å holde mulighetene åpne for å få mer enn de egentlig forventer for et produkt. Så det å by det man selv mener noe er verdt og er villig til å betale for det, er helt greit. Dersom et "skambud" (i forhold til opprinnelig prisantydning) er eneste bud på noe, så har man vel egentlig fått en pekepinn om hva markedet mener. Det er jo uansett etter min mening viktig å ha en saklig og høflig tone selv om man ikke skulle bli enig om pris.
Enig, jeg tror absolutt at mange setter en noe høy pris for å skape større "fallhøyde" før de havner på sin lavest akseptable salgspris. Når det gjelder skambud tror jeg mange bare "prøver" seg, i håp om å gjøre et kupp for seg selv, eller selge produkter videre med fortjeneste. En handel hvor begge parter enes om pris krever jo også litt flaks. Det er flere gode tilbud som farer hus forbi fordi økonomien er stram på det aktuelle tidspunktet, eller fordi man nylig har kjøpt et lignende produkt.

Selvsagt kan man hoppe over annonsen, men det er likefullt legitimt å nevne at enkelte har et håpløst forhold til hva ting er verdt. Så for litt siden en som ville ha 4k for en Denon 3802.... Den kom ut i 2002 og har ikke en eneste hdmi inngang.. Man kan jo bare håpe at ingen var så dumme/dårlig informerte at de gikk for den.
Ja, når prissettingen er helt urealistisk gir jeg bare opp å skulle komme til enighet med selgeren. En ting er om prisen er "litt i høyeste laget" - da ser jeg ihvertfall et håp om å få prutet ned til fornuftig pris. Men som i eksemplet med en Hegel HD10 til fire ganger mer enn det jeg ville ha betalt, så tenker jeg at det ikke engang er forsøket verdt.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Har både gode og dårlige erfaringer på finn.no

Men at folk ofte mangler en god porsjon folkeskikk samt litt sunn fornuft er ikkje til å stikke under stol.
Vi har av og til gitt vekk ting, bare for å bli kvitt greiene våre - ser lite poeng i å legge ut saker og ting i 6-8 uker for å håpe at noen kanskje gidder betale en hundrelapp. Så med "gis vekk" er ofte responsen veldig mye større. Vi oppgir da at det må hentes, men en gang var det altså ei noe forkava dame som nærmest "krevde" at eg skulle levere sakene på døra hennar - drøye tre mil unna. Fordi hun ikkje hadde bil... Nåh.
 

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
137
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg har fra tid til annen sjekket prisen på f eks iPad'er på finn.no. DER er det mange med urealistiske prisforhåpninger der. Forlanger 2000 kr for noe som selges nytt på Elkjøp for 2390 f eks. Mulig at markedet er villig til å betale såpass mye for en brukt vare, men med erfaring fra brunevare-markedet, er erfaringen at så fort du har tatt med deg esken ut av butikkdøra - så er prisen på utstyret nær halvert....
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Det mest håpløse er de lobotomerte som som ikke oppgir noen prisantydning utover at de ikke vil se eller høre "skambud".

Prisen er hemmelig, kom med bud, men jeg blir sint og sur om budet er for lavt. Veldig dårlig utgangspunkt for å gjøre handel.

Jeg er også svak for "de som vet hva dette er vet hva det er verdt".

Fnis.
 
Topp Bunn