Hva er de beste elementene til Ultimate DIY høytaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.643
    Antall liker
    35.607
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, altså, jeg kan teorien, inkludert Fourier-transform og det hele. Det er noen subjektive ting her som jeg ikke får til å gå opp, så jeg vil gjøre noen forsøk. De fleste er vel enige om at hornhøyttalere subjektivt gir mer realistisk dynamikk enn de fleste kassehøyttalere. Kan dette skyldes den mer effektive koblingen til luften, som gir effektiviteter på langt over 100 dB/W, eller er det noe annet, som f eks spredningskarakteristikk og fravær av tidlige refleksjoner?
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Lydtrykk eller lydeffekt ..?
    Direktiviteten bestemmer energien som øret fanger opp.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.176
    Antall liker
    10.703
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Toppmodellen ligger rundt millionen tenker jeg så Snickers - du kan legge deg rett under det når det gjelder prising.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.643
    Antall liker
    35.607
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    wilbur-x skrev:
    Lydtrykk eller lydeffekt ..?
    Direktiviteten bestemmer energien som øret fanger opp.
    Ja, jeg refererer til effektivitet målt på vanlig måte, altså 1 m på hovedaksen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    bambadoo skrev:
    Toppmodellen ligger rundt millionen tenker jeg så Snickers - du kan legge deg rett under det når det gjelder prising.
    Bra, jeg hadde sett for meg ca 70 k, men da skifter jeg bare intern kabling og tar 700... Til den prisen skjønner folk at jeg ikke kan ha tatt feil i noen av valgene... ;D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    OgOpplev
    Asbjørn skrev:
    wilbur-x skrev:
    Lydtrykk eller lydeffekt ..?
    Direktiviteten bestemmer energien som øret fanger opp.
    Ja, jeg refererer til effektivitet målt på vanlig måte, altså 1 m på hovedaksen.
    opplevd dynamikk henger jo sammen med kapasitet og spredning. I noen tilfeller blir faktisk store feil i frekvensresponsen beskrevet med ordet dynamikk :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.643
    Antall liker
    35.607
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg har lagt merke til er forskjellige personers ulike oppfatninger av hva som gir "dynamikk". Du vil finne folk som sverger til stort membranareal for å kunne "flytte luft", folk som har snødd inn på BxL, de velkjente teoriene om stort ledertverrsnitt og dermed lav serieresistans, osv. Det disse teoriene har til felles er at de alle peker mot høyere effektivitet, men fra litt ulike inngangsvinkler.

    I tillegg har du kulten rundt horn & rør og en subkultur omkring chipamps, som begge påberoper seg livaktig dynamikk. Det kan ha noe med hvordan forvrengningsspekteret endrer seg med pådrag, altså at begynnende kompresjon "kompenseres" med en passe stor økning av andre- og tredjeordens forvrengning for at øre/hjerne skal oppfatte dette som "dynamisk". Om det er ønskelig eller ikke er kanskje en smakssak.

    Og så er det frekvensresponsen, men den kan man jo enkelt ratte inn til slutt i et aktivt system.

    Uansett, hvis disse dynamittgubbene mine ikke gir bra opplevd dynamikk (hva det nå enn måtte være), så skal jeg begynne fra side 1 i læreboka igjen.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Apropos Morel.

    http://www.lindellaudio.se/linkpics/Bild4.jpg

    Stooort bilde.

    http://www.lindellaudio.se/

    Benytter de nevnte morel mellomtonene

    Noe mer info her

    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=7235

    Ser veldig "riktig" ut...
    Blir å bivåne på Arken.

    September 2010 - Lindell - Tobias Lindell reports that at the upcoming Arken Hifi Show in Gothenburg September 11-12, his company will unveil the new Reference Modular II loudspeaker featuring eight 8" Morel woofers, four 6" carbon fibre mids and two Supreme tweeters per active system with a USB-controlled crossover for woofer, midrange and tweeter level adjustments and some room EQing.

    Mvh.KW
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Asbjørn, de teoriene handler i stor grad om kapasitet og spredningskontroll også, selv om mange ynder å skylde på andre ting.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.329
    Hvis man skal ta dynamikken på alvor så må man få ned romklangen.

    Høyttalere som beamer vil gi mindre romklang. Det samme vil selvsagt rom med kort etterklangstid. Jeg vil helst ha "uteakustikk" men jeg registrerer at mange mener at døde rom låter unaturlig. Jeg er 97% sikker på at dette skyldes at alle "døde" rom har en lavpasss filteregenskap som er hørbar. Men jeg er villig til å kompromisse på 0,3 sekunder så lenge det er bredspekret.

    Og når man har fått ned romklangen så trenger man mange dB. 200 watt ved normalt følsomme høyttalere blir for lite med mindre lytteavstanden er under 2 meter. Så da må man enten over på skikkelige kraftverk eller høyttalere av det følsomme slaget. Uansett blir det viktig med elementer som kan pumpe ut mange dB uten at de blir for varme i trøya...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Bx skrev:
    Hvis man skal ta dynamikken på alvor så må man få ned romklangen.

    Høyttalere som beamer vil gi mindre romklang. Det samme vil selvsagt rom med kort etterklangstid. Jeg vil helst ha "uteakustikk" men jeg registrerer at mange mener at døde rom låter unaturlig. Jeg er 97% sikker på at dette skyldes at alle "døde" rom har en lavpasss filteregenskap som er hørbar. Men jeg er villig til å kompromisse på 0,3 sekunder så lenge det er bredspekret.

    Og når man har fått ned romklangen så trenger man mange dB. 200 watt ved normalt følsomme høyttalere blir for lite med mindre lytteavstanden er under 2 meter. Så da må man enten over på skikkelige kraftverk eller høyttalere av det følsomme slaget. Uansett blir det viktig med elementer som kan pumpe ut mange dB uten at de blir for varme i trøya...
    Merker dette veldig godt i mitt høyttalersystem i det dempede rommet jeg har. De to mellomtonene(pr.side) fra Scan-speak (w15) blir lett litt pinglete når volumet stiger, så derfor blir de byttet ut med 4 nye 6" fra Morel i mitt neste prosjekt.(Også pr. side)

    Også veldig enig i dette at døde rom får den "ekte" dynamikken til å blomstre hvis høyttalerene og resten av utstyret klarer brasene
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Det meste av musikk er merkelig nok mikset for å spilles av i helt normale rom.
    Og like merkelig er det vel at innspilling også foretas i rom som også har en normal akustikk..
    Det eneste med måten for eksempel Rainbow tar opp og mikser som jeg synes kan være uheldig er at det er med nærfeltslytting at miksingen blir gjort..

    Etter selv å ha prøvd "lytteposisjonen" til studio "mikseren" og hørt på mastere med forskjellige grader av komprimering etc. og ferdig nedmikset 44.1/16 er jeg LITE imponert over utstyr og lydkvalitet, men MEGET imponert over de som betjener utstyret og hva de greier å få til....

    EDIT: Etter å ha tenkt meg om så er faktisk akustikken hos for eksempel Rainbow både i studio og mikserom over gjennomsnittet livlig.

    EDIT2: Jeg har til gode å oppleve noe positivt eller god lyd kvalitet i kraftig dempede rom.
    De desidert beste lyd opplevelsene jeg har hatt er for eksempel i Marmor Salen i Salzburg hvor det som navnet sier er massiv marmor og ingen akustisk demping.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Oblivion skrev:
    EDIT2: Jeg har til gode å oppleve noe positivt eller god lyd kvalitet i kraftig dempede rom.
    De desidert beste lyd opplevelsene jeg har hatt er for eksempel i Marmor Salen i Salzburg hvor det som navnet sier er massiv marmor og ingen akustisk demping.
    Snakker du her om live eller om avspilt musikk gjennom stereoanlegg...?

    Mvh
    OMF
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Romklang er jo uansett "krydder" som i seg selv ikke har noe med det egentlige signalet å gjøre.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    OMF skrev:
    Oblivion skrev:
    EDIT2: Jeg har til gode å oppleve noe positivt eller god lyd kvalitet i kraftig dempede rom.
    De desidert beste lyd opplevelsene jeg har hatt er for eksempel i Marmor Salen i Salzburg hvor det som navnet sier er massiv marmor og ingen akustisk demping.
    Snakker du her om live eller om avspilt musikk gjennom stereoanlegg...?

    Mvh
    OMF
    Både live og avspilt musikk gjennom stereoanlegg...

    Avstand fra lytteposisjon til reflekterende bakvegg må det tas hensyn til.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Oblivion skrev:
    OMF skrev:
    Oblivion skrev:
    EDIT2: Jeg har til gode å oppleve noe positivt eller god lyd kvalitet i kraftig dempede rom.
    De desidert beste lyd opplevelsene jeg har hatt er for eksempel i Marmor Salen i Salzburg hvor det som navnet sier er massiv marmor og ingen akustisk demping.
    Snakker du her om live eller om avspilt musikk gjennom stereoanlegg...?

    Mvh
    OMF
    Både live og avspilt musikk gjennom stereoanlegg...

    Avstand fra lytteposisjon til reflekterende bakvegg må det tas hensyn til.
    Livlig akustikk ved lytting eller innspilling av levende musikk er ofte bra.
    Livlig akustikk ved avspilling av musikk gjennom stereoanlegg er aldri bra.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gode studioer (hvor musikk spilles inn) har betydelig akustiske tiltak. Hvilke tiltak som er best kan derimot helt klart diskuteres, men de fleste vil si at tidlige refleksjoner som ankommer innen 20-30 millisekunder bør dempes en god del.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Det er neimen ikke så lett, vi snakker da om en total løpetidsforskjell på 6,8 - 10,2 meter, det er LANGT.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvor mange elementer(Morel 634) er du i besittelse av i første omgang 10, 20......100 ;D F**n at de skattepengene kommer så seint
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Foreløpig har jeg ingen elementer som ikke er øremerkede, men jeg kan selvsagt få tak i flere. Om ikke antallene er så astronomiske tar det vel omkring en uke.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Ca 2500kr + frakt.
    Er det pris for SCM634??
    Jeg fikk pris av Morel for to år siden og da må de ha hatt en prisøkning i mellomtiden.

    Jeg hadde designet en "range" av høyttalermodeller basert på SCM634/636 og en custom Morel 12".
    En ringradiator fra vifa (også i custom utgave) i waveguide var planlagt,
    men etter dette har det blitt AMT istedenfor ringradiator og SCM634/636 og egen 8" istedenfor 12"..

    Det var en horn Impulse H6 "killer", en horn Impulse H2 "killer" og en serie dipol høyttalere og dipol subber..

    Vedlagt en skisse av denne "Morel" rangen..
     

    Vedlegg

    O

    Oblivion

    Gjest
    Designet også to mer rendyrkede dipol systemer hvor det var 12" i to plan bakover.
    Et "Jr" system og et stort system.

    Vedlagt skisser som viser disse to systemene.

    Med unntak av at jeg ville ha erstattet ringradiatorene med en AMT dipol diskant er disse "Morel" systemene fortsatt realiserbare.
     

    Vedlegg

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Oblivion skrev:
    Designet også to mer rendyrkede dipol systemer hvor det var 12" i to plan bakover.
    Et "Jr" system og et stort system.

    Vedlagt skisser som viser disse to systemene.

    Med unntak av at jeg ville ha erstattet ringradiatorene med en AMT dipol diskant er disse "Morel" systemene fortsatt realiserbare.
    På det store systemet; er elementet over og under diskant mellomtone og resten midbass? Hva er delefrekvenser? Aktivt/passivt? Pris? Når kan det stå i stua mi?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Så vidt jeg har sett Oblivion, så har SCM634 ligget på den prisen siden de kom.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag

    Vedlegg

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    hei - kommer busende inn her uten engang å ha lest hele tråden - overse innlegget hvis det virker støtende !

    beste elementer til diy høyttaler ? hva er den beste bilen ? for meg - og for deg vil det bli forskjellige svar ?

    uansett jeg er enig , det er enorme beløp og spare hvis du ønsker å bruke litt energi på dette, at du tenker aktivt vil være en snarvei til suksess. måleutstyr er det ingen vei utenom.

    at det finnes dårlige og bedre elemeter er vi enige om , men når du snakker seas magnesium og thiel blir det vel mer snakk om smak enn kvalitetsforskjeller, personlig er vel jeg tilhenger av stive membraner.

    tenker du mange like enheter , - glem serie kobling, og glem 1 og 2 ohms belastning ved 4 i paralell.
    dette utløser flere effektrinn ELLER spesial bestilte enheter med høyere impedanse.

    personlig ville jeg sett på en av de mange fine heil diskant alternativene som nå tilbys , dvs beyma, mundorf etc.
    er ikke sikker på om thiel diamant er verdt pengene i direkte sammenligning. følsomheten er ikke en helt uvesentlig parameter , selvom du tenker aktivt.

    mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.329
    Gammeln skrev:
    Livlig akustikk ved lytting eller innspilling av levende musikk er ofte bra.
    Livlig akustikk ved avspilling av musikk gjennom stereoanlegg er aldri bra.
    Jeg er 100% enig.

    Jeg har ikke noe imot helt tørre opptak i hodetelefonaktig akustikk. Lang etterklangstid gir vesentlig mere dB i hele huset.. Og det er jo fint. Isolert sett. Men forøvrig så vil størrelsen på det typiske lytterommet innebære at romklangen gir en betydelig maskeringseffekt og tap av dynamikk. Det kraftige partiene blir kraftigere og de svake blir maskert av romklangen fra de kraftige partiene.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.329
    JENO skrev:
    Interessant kombinasjon av 6,5" keramikk basser og horndiskant fra Fostex. Lurer litt på hvordan keramikkelementene oppfører seg så høyt i frekvens ift oppbryting og spredning. Fostexen tror jeg har en nedre grensefrekvens rundt 7khz.
    Jeg kan garantere at de Thiel elementene ikke låter bra hvis de jobber så høyt opp i frekvens. Men under ca 2 kHz gjør de nok en bra jobb.

    Jeg har et par selvbygde høyttalere med Thiel 6,5 tommer og diskant. De kjører vanligvis med analogt delefilter av den tradisjonelle typen. Når jeg deler digitalt og steilt under 2 kHz så spiller det svinaktig bra.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Bx skrev:
    JENO skrev:
    Interessant kombinasjon av 6,5" keramikk basser og horndiskant fra Fostex. Lurer litt på hvordan keramikkelementene oppfører seg så høyt i frekvens ift oppbryting og spredning. Fostexen tror jeg har en nedre grensefrekvens rundt 7khz.
    Jeg kan garantere at de Thiel elementene ikke låter bra hvis de jobber så høyt opp i frekvens. Men under ca 2 kHz gjør de nok en bra jobb.

    Jeg har et par selvbygde høyttalere med Thiel 6,5 tommer og diskant. De kjører vanligvis med analogt delefilter av den tradisjonelle typen. Når jeg deler digitalt og steilt under 2 kHz så spiller det svinaktig bra.
    Det står delefrekvens 92 kHz, men antar det skal være 9,2 kHz. Litt merkelig designvalg da det virker som å være en ambisiøs høyttaler som markedsføres som det beste de (higher fi) kan tilby, triampet med Vitus elektronikk i et anlegg for tilsammen over 1 mill dollar... :eek: Kanskje det er noe jeg har oversett. :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Hei!

    Takker for innspill....

    Jeg tenker vel at satelittene skal se ut omtrent slik som disse:


    Regner vel med at disse diamantmellomtonenen ikke nødvendighvis blir billig - så man greier seg kanskje med 1....?

    Mvh
    OMF
    Ønsker du lav forvrenging ved høyt volum, er det kanskje en fordel å bruke mange diamantmellomtoner?

    Lykke til ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Fordelen med diamantmembraner ligger først og fremst i tilgjengelig båndbredde.
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    JENO skrev:
    Bx skrev:
    JENO skrev:
    Interessant kombinasjon av 6,5" keramikk basser og horndiskant fra Fostex. Lurer litt på hvordan keramikkelementene oppfører seg så høyt i frekvens ift oppbryting og spredning. Fostexen tror jeg har en nedre grensefrekvens rundt 7khz.
    Jeg kan garantere at de Thiel elementene ikke låter bra hvis de jobber så høyt opp i frekvens. Men under ca 2 kHz gjør de nok en bra jobb.

    Jeg har et par selvbygde høyttalere med Thiel 6,5 tommer og diskant. De kjører vanligvis med analogt delefilter av den tradisjonelle typen. Når jeg deler digitalt og steilt under 2 kHz så spiller det svinaktig bra.
    Det står delefrekvens 92 kHz, men antar det skal være 9,2 kHz. Litt merkelig designvalg da det virker som å være en ambisiøs høyttaler som markedsføres som det beste de (higher fi) kan tilby, triampet med Vitus elektronikk i et anlegg for tilsammen over 1 mill dollar... :eek: Kanskje det er noe jeg har oversett. :)
    Anbefalt område for de Accuton mellomtonene er opp til 3,2 khz og anbefalt nedre deling for Fostex T500mk2 er på 4 khz. Ser en på målingene til Accuton C173-6 så har de en dykk i frekvensen ved 3 khz og stigende 2 harmonisk ved 3 khz. Skal vi tippe på at NTT deler ved 3,2 khz?

    BTW: Accuton C173-6 har imponerende lav forvrenging helt ned til 80-90 hz. Forvrengingen i grunntoneområdet er jo helt utmerket og kan vel knapt gjøres bedre? Seas W18ex001 er dog i nærheten og minst like bra i området 250 hz til 1,2 khz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn