Hva bestemmer følsomheten til en høyttaler?

N

nysjerrigper

Gjest
spørsmål, vil redusert signal/støy-forhold fra forsterker påvirke dynamikkområdet i samme grad for høyeffektive som for laveffektive høyttalere? praktisk sett

Sist redigert:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
spørsmål, vil redusert signal/støy-forhold fra forsterker påvirke dynamikkområdet i samme grad for høyeffektive som for laveffektive høyttalere? praktisk sett
Lavere signal/støyforhold gir ALLTID lavere dynamikk. Dynamikk er avstanden i dB fra laveste lydnivå til høyeste lydnivå, så har man f.eks 30 dB nivå med støy vil man dempe dynamikken like mye. Står et kjøleskap og brummer med 40 dB i bakgrunnen vil 96 dB dynamikk på CD-spilleren være av liten verdi. Da kan man like godt høre på FM-radio og ca 55 dB dynamikk. Men husk for all del at den typen dynamikk og lydstyrkedynamikk er to vidt forskjellige ting! Det er som regel ikke mer enn 30 dB lydstyrkeforskjell på laveste og høyeste nivå fra lyden ut av høyttaleren, og da spiller man høyt..... :)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Akkurat området 100 -500 hz er ofte utslagsgivende for systemfølsomheten, fordi baffelen/frontplata er for liten til å understøtte lydbølgene, under 100 begynner romforsterkningen å gjøre seg gjeldende ( kommer an på romstørrelse) . En ting er den aktuelle drivers følsomhet her, men også størrelsen på front baffelen.

Og altfor ofte mener jeg å oppleve at samme område har manglende energi , fordi dårlige basselementer spiller opp hit med stigende forvrengning , noe som derfor blir dempet av konstruktøren, dvs. ikke dempet , men mt/diskant blir sluppet litt for mye opp og bassen tunet med en liten festkul , slik blir akkurat området MELLOM mt og bass neglisjert. Valget kontruktøren må ta blir altså ; enten manglende nivå ( gir høyere systemfølsomhet) eller økt forvrengning i 100 - 500 hz området.
Finne enheter med høy følsomhet/dynamikk OG lav forvrengning i akkurat dette området er greia.

mvh

Sist redigert:
N

nysjerrigper

Gjest
Lavere signal/støyforhold gir ALLTID lavere dynamikk. Dynamikk er avstanden i dB fra laveste lydnivå til høyeste lydnivå, så har man f.eks 30 dB nivå med støy vil man dempe dynamikken like mye. Står et kjøleskap og brummer med 40 dB i bakgrunnen vil 96 dB dynamikk på CD-spilleren være av liten verdi. Da kan man like godt høre på FM-radio og ca 55 dB dynamikk. Men husk for all del at den typen dynamikk og lydstyrkedynamikk er to vidt forskjellige ting! Det er som regel ikke mer enn 30 dB lydstyrkeforskjell på laveste og høyeste nivå fra lyden ut av høyttaleren, og da spiller man høyt..... :)
er klar over det. tenkte i forhold til støyen som plutselig blir merkbar når man kobler til 110db horn f.eks. støynivået fra elektronikken vil jo vær det samme, bortsett fra at den første watten blir mye viktigere i praksis.
mulig det var et dumt spørsmål :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.662
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
kommer jo an på elektronikken og
det som er så håpløst med aktiv pre etterfulgt av røramp med doble drivertrinn og 400mV følsomhet for full output
da MÅ det bli støy!
mvh
Leif

• Liker
Reaksjoner: bia

Valde

Fersking
Ble medlem
08.12.2006
Antall liker
0
Sted
Aalborg
Helt enig med inlegg #43!

Følsomheden kan også beskrives mere direkte med enhedens "fysiske" data. Dette link beskriver T/S parameterne: Thiele/Small - Wikipedia, the free encyclopedia

• η0 - The reference or "power available" efficiency of the driver, in percent.

Her ses at magneten og svingspolen (BL) sammen med membranareal (Sd) stort set bestemmer følsomheden. Lav membranvægt (Mms) bidrager til et rigtigt godt impulsresponse (det at stoppe membranen igen) og en lav Re giver ligeledes en "stor" strømstyrke ved given input spænding. Hvis Re er forholdsvis lav betyder det ofte at Le (svingspolens induktion) er lille hvilket igen hjælper på impulsresponset!

Min opfattelse er at området 100 - 500Hz ofte virker lidt "dødt" på systemer med lille Sd (membranareal, eks to-vejs) og her vil jeg gerne støtte permorten's pointe, hvor jeg yderligere ser et problem med små enheder der skal spille bas. Disse enheder vil nødvendigvis skulle bevæge sig meget og det betyder at der introduceres intermodulationsforvrængning (Doppler forvrængning, eks. to tone måling, hvor der opstår nye ikke harmoniske frekvenser).

Det er min opfattelse at denne type forvrængning (selvom den er lav) bidrager til at "udtvære" det førnævnte 100-500Hz område. Så derfor er jeg klar fortaler for stort horn ladet membranareal, hvor der med den høje følsomhed, ikke behøves de store membran bevægelser.......

Hilsen Flemming

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
10
Jeg vet ikke om det er en bakdel/ulempe med lettdrevne høyttalere, men uansett - fare for hørselskader oppstår lett når man blir revet med.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.176
Sted
Holmestrand
ineffektiv er et beskrivende ord i denne sammenheng
hvorfor så mange velger den ineffektive løsningen er for meg en gåte?:rolleyes:
Det er ganske simpelt du sætte bare den effektive og og den indeffektive enhed til at spille på gulvet uden filter kabinet osv, smartest at vælge en mellemtone, lyt så på begge enheder med musik, så giver det sig selv, intet er gratis i denne verden heller ikke effektivitet.

Fantastisk!
Stor beundrer av Tati. Ikke sett eller hørt på mange år.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Støy og membranareal er bakdelene altså.
Hmmm interessant.

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Hvis arealet dobles uten å ta hensyn til vektøkningen så har man ikke vunnet noe mht. følsomhet (tror jeg). Økt areal alene flytter membranresonansene... reduksjon av menbranvekt/egenvekt bidrar ikke til å få bedre kontroll på resonansene...

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Økt membran areal kan jo oppnås på to måter; større enheter eller fler små.

Nesten umulig å si noe generelt om resonanser, her snakker vi membran materiale og de oppfører seg veldig forskjellig.

mvh

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Ved å dytte på med flere enheter så har man også økt den elektromotoriske kraften (forholdet sd/mms er konstant).
Man kan godt si noe generelt om resonanser, men man da må holde orden på en ting om gangen ;)

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Hvordan vil opplevd trykk være i 100-500hz være med 12x5" og 1x18", gitt at følsomheten er lik? Jeg har ikke erfaring med småelementer, og lurer på om luftigheten og lettheten kan sammenlignes? Folk med linjekilder mener jo at opplevd dynamikk er formidabel på deres høytalere.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Antar du tenker at totalt areal blir det samme, dette er et interessant spørsmål , det er helt klart mer trøbblete med 12 stk hvis en ikke vil ha seriekobling, hvis allt skal bli likt må impedansen bli såpass høy at med alle i paralell, får vi samme impedans som på èn 18.

Kansje litt uaktuelt , kansje enklere med to 6 kanal effektrinn , allerede her begynner sammenligningen å rakne.

Hvis vi ser bort fra de praktiske problemene, tror jeg at en mindre membran oppfører seg mer som et stempel og kan ha endel fordeler, samtidig gjenstår det faktum at du uansett vil få endel utfasing/interaksjon elementene imellom oppover i frekvens.

Jeg tror at det hele hviler på akkurat hvilket element du velger når det gjelder både 5" og 18", derfor skulle en kansje ikke bestemme seg for hviken størrelse element og så finne hvliket, men heller finne elementet en liker og så benytte så mange en trenger ?

Hvis en liker vifa xt18wo09 ; 11,1 gram /129 cm2 7 stykker ville tilsvare en 15" og massen vi bli 77,7 gram

mvh

Topp Bunn