Hva bestemmer følsomheten til en høyttaler?

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.439
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
29
Jeg stilte samme spørsmål i en tråd om XTZ 99.38, men der fikk jeg ikke svar.

Jeg så i beskrivelsen til 99.38 at dette er en 3-veis, med følsomhet på 90dB
Jeg har bygget en del høyttalere, men kun "ferdigutviklede" prosjekt.
Jeg er ikke noe ekspert, men ut i fra spesifikasjonene på høyttalere jeg har bygget eller vurdert å bygge, så trodde jeg at en aldri fikk høyere følsomhet på høyttaleren enn det elementet med lavest følsomhet. ( såsant det ikke er to eller flere like element).
Stemmer ikke det?
Bl.a bygget jeg og svogeren Troels Gravesens TJL3W (3-veis med Seas Excel), denne hadde en følsomhet på 84-85 dB. Trodde dette skyltes lav følsomhet på mellomtonen (W12CY001) med 84 dB følsomhet.
Er jeg ute og kjører?
Bassmellomtonen som brukes i 99.38 er jo en 18cm Excel, og de ligger vel alle mellom 86 - 87,5 dB ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
"In room response" kan påvirke dette. Spørs hvordan man måler.

Kremt - mener jeg ;)

Audio Note har vel fått på pukkelen her noen ganger og gitt svar på hvordan akkurat de i praksis måler..
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jo med hornlading øker følsomheten
mvh
Leif
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.439
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
29
Det er vel vanlig at høyttalerprodusenter skryter på seg et par dB for å ikke "skremme" kundene.
99.26 er oppgitt til å ha en følsomhet på 88 dB, mens "verstingen" Dynabel Exact har 84dB
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Mye Hollywood tall ute og går i forhold til realiteter. I utgangspunktet kan ikke totalfølsomheten bli bedre enn det dårligste elementet, i teorien i hvertfall, for ordinære løsninger. Det er også ofte slik at følsomheten oppgitt for et gitt element er peak performance ved et snevert frekvensområde, og ikke helt representativt for hele arbeidsområdet for elementet... Hornlading og enkelte andre remedier kan endre noe på dette, men i utgangspunktet er det slik du nevner. I praksis mister en gjerne enda noe av følsomheten gjennom filteret, selvsagt avhengig av hvor komplekst dette er utformet.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.439
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
29
Det var godt jeg ikke var helt på villspor :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Folk med Allnic er aldri på villspor ;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og folk med Alnico er aldri på villspor :cool:
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Mye Hollywood tall ute og går i forhold til realiteter. I utgangspunktet kan ikke totalfølsomheten bli bedre enn det dårligste elementet, i teorien i hvertfall, for ordinære løsninger. Det er også ofte slik at følsomheten oppgitt for et gitt element er peak performance ved et snevert frekvensområde, og ikke helt representativt for hele arbeidsområdet for elementet... Hornlading og enkelte andre remedier kan endre noe på dette, men i utgangspunktet er det slik du nevner. I praksis mister en gjerne enda noe av følsomheten gjennom filteret, selvsagt avhengig av hvor komplekst dette er utformet.
Total følsomhet aldri bedre enn dårligste element..

vel, en parallell kobling av elemetene bedrer følsomheten, så faktisk kan et høytalersystem ha bedre følsomhet, enn pr. egenskapene til element med lavest følsomhet.

Et delfilter reduserer ikke følsomhetene til elementene direkte;

Hvilken induktiv, kapsitiv, eller ohmsk last et delfilter utgjør varier med frekvens. En kan dermed si at delfilteret representere en variende last, til ingen last.. Innenfor passbåndet, skal delfilteret ikke utgjøre "noen last", ergo ingen reduksjon i følsømhet..

Passive filtere vil mange sammenhenger gi en forsterkning på tilnærmet lik 1.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
og folk med Alnico er aldri på villspor :cool:

Men de kan være ganske innesnødd... BTW, de fleste elementer med Alnico magneter har gjerne også følsomheten på stell.... rart det der gitt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Mye Hollywood tall ute og går i forhold til realiteter. I utgangspunktet kan ikke totalfølsomheten bli bedre enn det dårligste elementet, i teorien i hvertfall, for ordinære løsninger. Det er også ofte slik at følsomheten oppgitt for et gitt element er peak performance ved et snevert frekvensområde, og ikke helt representativt for hele arbeidsområdet for elementet... Hornlading og enkelte andre remedier kan endre noe på dette, men i utgangspunktet er det slik du nevner. I praksis mister en gjerne enda noe av følsomheten gjennom filteret, selvsagt avhengig av hvor komplekst dette er utformet.
Total følsomhet aldri bedre enn dårligste element..

vel, en parallell kobling av elemetene bedrer følsomheten, så faktisk kan et høytalersystem ha bedre følsomhet, enn pr. egenskapene til element med lavest følsomhet.

Et delfilter reduserer ikke følsomhetene til elementene direkte;

Hvilken induktiv, kapsitiv, eller ohmsk last et delfilter utgjør varier med frekvens. En kan dermed si at delfilteret representere en variende last, til ingen last.. Innenfor passbåndet, skal delfilteret ikke utgjøre "noen last", ergo ingen reduksjon i følsømhet..

Passive filtere vil mange sammenhenger gi en forsterkning på tilnærmet lik 1.
Trådstarter nevnte innledningsvis at ved flere elementer så kan naturligvis følsomheten øke, men ser du på ETT enstaka element så kan ALDRI totalfølsomheten i systemet bli høyere enn hva dette elementet klarer å levere uansett om det er nakent eller koblet opp mot et horn f.eks. Fysiske lover.

Ang. filter så vil de aller enkleste utgjøre liten innvirkning på følsomheten som sådan, men for en litt mer kompleks treveiskonstruksjon, med tilsvarende komplekst filter så sitter det gjerne komponenter som smoother ut frekvensgang etc. og dette vil uvergelig innvirke på totalfølsomhet. Fysiske lover.
 
V

vinterand

Gjest
Jeg stilte samme spørsmål i en tråd om XTZ 99.38, men der fikk jeg ikke svar.

Jeg så i beskrivelsen til 99.38 at dette er en 3-veis, med følsomhet på 90dB
Jeg har bygget en del høyttalere, men kun "ferdigutviklede" prosjekt.
Jeg er ikke noe ekspert, men ut i fra spesifikasjonene på høyttalere jeg har bygget eller vurdert å bygge, så trodde jeg at en aldri fikk høyere følsomhet på høyttaleren enn det elementet med lavest følsomhet. ( såsant det ikke er to eller flere like element).
Stemmer ikke det?
Bl.a bygget jeg og svogeren Troels Gravesens TJL3W (3-veis med Seas Excel), denne hadde en følsomhet på 84-85 dB. Trodde dette skyltes lav følsomhet på mellomtonen (W12CY001) med 84 dB følsomhet.
Er jeg ute og kjører?
Bassmellomtonen som brukes i 99.38 er jo en 18cm Excel, og de ligger vel alle mellom 86 - 87,5 dB ?
Det er helt efter bogen Troels Gravesens har valgt en bas med 3-4 db højre følsomhed end mellemtonen, på grund af det man kalder baffelstep der hvor bashøjtaleren overgår til at være rund-strålende, gå fra 2 PI til 4 PI , og SPL falder teoretisk fra 0 til 6 db, Man kan kompenserer for dette elektronisk, i delefilteret, og man bør også tænker på elementernes placering i forhold til hinanden. True Audio TechTopics: Diffraction Loss

Generelt mener jeg ikke man skal regne med mere følsomhed end enheden med den laveste følsomhed tværtimod vil jeg sige, der skal tit kompenseres for ulineær frekvensgang og dermed bliver følsomheden meget hurtigt mindre end følsomheden for enheden med den laveste følsomhed, Rogers LS3/5A et eksembel på dette.

Troels Gravesen havner reelt også ud i mindre følsomhed på grund af mellemtonen W12CY001x som har en fuldstændig syg frekvensgang som skal kompenseres som det ses SEAS TJL3W .Bassen ser iøvrigt heller for godt ud , det er godt nok underligt hvilke krav/tendenser som driver og bestemmer hvordan hi-fi enheder skal måle i dag.

Måling af følsomhed SPL er beskrevet her Loudspeaker measurement - Wikipedia, the free encyclopedia

Og mere specefikt følsomhed: " Sensitivity – The sound pressure level produced by a loudspeaker in a non-reverberant environment, often specified in dB and measured at 1 meter with an input of 1 watt (2.83 rms volts into 8 Ω), typically at one or more specified frequencies. Manufacturers often use this rating in marketing material."

Følsomheden er typisk målt ved 1KHz, men det virker som der ikke er helt faste regler omkring dette andet end at man skal opgive hvilken frekvens/frekvenser der er målt ved.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med mine høyttalere så varierer det mye etter frekvensområdet. De skiller seg riktig nok mye ut konstruksjonsmessig.
80 til 300 Hz: 94 dB
800 Hz: 89 dB
8 kHz: 79 dB
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Det der er ikke følsomhet, Orso. Det er Ufølsomhet..:rolleyes:
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det der er ikke følsomhet, Orso. Det er Ufølsomhet..:rolleyes:
Som sagt, spesielt design. De tallene er forøvrig uten EQ og delefilter. Vanskelig å drive er de dog ikke som man kan se. Og dynamikken er upåklaglig. Har også høyttalere med følsomhet på 95 dB, men de har ikke samme energi og "liv" som disse.
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Kjekk oversikt over dette med følsomhet og hvor lite av effekten som egentlig blir til lyd, hva de fleste ordinære høyttalere angår... promiller.....


Efficiency and sensitivity conversion - loudspeaker percent and dB per watt and _2013-01-11_10-1.png
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ineffektiv er et beskrivende ord i denne sammenheng
hvorfor så mange velger den ineffektive løsningen er for meg en gåte?:rolleyes:
 
V

vinterand

Gjest
ineffektiv er et beskrivende ord i denne sammenheng
hvorfor så mange velger den ineffektive løsningen er for meg en gåte?:rolleyes:
Det er ganske simpelt du sætte bare den effektive og og den indeffektive enhed til at spille på gulvet uden filter kabinet osv, smartest at vælge en mellemtone, lyt så på begge enheder med musik, så giver det sig selv, intet er gratis i denne verden heller ikke stor effektivitet.

 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Problemet er bare det at hifimiljøet ikke har opplevd/forstått poenget med 110 dB eller bedre følsomhet....
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
vinterand...den skjønte jeg ikke
om jeg vil ha fullrange reproduksjon av lyd hjelper det ikke med en inneffektiv mellomtone på gulvet....
mvh
Leif
 
V

vinterand

Gjest
vinterand...den skjønte jeg ikke
om jeg vil ha fullrange reproduksjon av lyd hjelper det ikke med en inneffektiv mellomtone på gulvet....
mvh
Leif
Jeg har angivet pointen i en lille video i mit oprindelige indlæg på side 1 nederst, Ps. du skal bare lytte på enheden som den er for at vælge den mest hi-fi tro.
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
som en quad els 57 mao
flott piano anslag med filtputer og alt
MEN:
mangler HF
mangler LF
mangler dynamikk

veldig sjarmerende og forførererisk første halvtimen(max)
deretter sykt kjedelig!

alt imo of course

mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Å forstå danske hifientusiaster er ekstremsport av værste skuffe... enklere å lese Dødehavsrullene i mørke!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
glad jeg setter opp mitt eget system og ikke har outsourcet det til Danmark!
mvh
Leif
 
V

vinterand

Gjest
Ok så skulle den skide Dansker vist være tværet helt ud, og latterlig gjort mere end tilstrækkeligt, således at i måske kunne begynde at diskutere seriøst igen.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Som man reder ligger man - det bør jo absolutt DU vite, Vinter AND.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
dere ber om det, med slike kategoriske påstander, der dere fremstiller dere selv som innehavere av den absolutte sandhet
ikke mye troverdighet i det
du sier vi kan begynne å diskutere igjen, men dere slenger ut påstander, som dere ikke kan vente vil stå uimotsagt!
det virker som de fleste dansker som dukker opp i dette forumet innehar de samme egenskapene
hvorfor tror dere taktikken virker her , når den åpenbart ikke gjør det hjemme?
mvh
Leif
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Med mine høyttalere så varierer det mye etter frekvensområdet. De skiller seg riktig nok mye ut konstruksjonsmessig.
80 til 300 Hz: 94 dB
800 Hz: 89 dB
8 kHz: 79 dB
Det er et poeng ift. man må bestemme seg for hva følsomhet egentlig er. I en fullrange/mellomtone så regner man ofte følsomheten ved 1kHz. Dette er tall som gir liten mening feks. i bassområdet. Kan godt være at det er dette XTZ har gjort også, men med så mange andre statiske måleparametre så har det mikroskopisk verdi.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Følsomhet;

følsomhet.png


125 (250(Hz til 4-8 kHz er enda strengere enn 1 kHz....
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hadde relativt lettdrevne høytalere (Hawthorne silver iris 15" og Klipsch Forte 12") begge med ca. 97 db følsomhet, byttet disse til skoeske høytalere men ble aldri helt fornøyd igjen. Så gikk tilbake til lettdrevne og har ikke tenkt meg tilbake ( er vel ca. 99db på bass del og 106 + evt. det hornet gir i tilegg på det over 800 hz.).
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hva er bakdelene ved lettdrevne høyttalere?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Hva er bakdelene ved lettdrevne høyttalere?

De blir større enn de fleste får dra i hus om bassen skal ha tilnærmet samme virkningsgrad som resten………
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Henger meg på LMC her, støy :( ... Har desverre en del støy selv, men synes fordelene oppveier ulempene. Men vet hva som synder slik at det står på lista, men er ung og et sted må man jo begynne for så å jobbe seg videre etterhvert. Størrelsen slår vel inn litt etterhvert også...
 
Topp Bunn