Ønsker anbefaling Hva bør oppgraderes først

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det fine med slike akustiske paneler med trykk er at man kan selv velge bilde/motiv. Så hvis du erstatter hennes bilder med samme bilde trykket på akustikkplater en helg mens sjefen er borte, da er mye gjort ;)

Akustisk sett er det en fordel at du ikke sitter tett opptil veggen, så er ikke sikkert det er noe stort behov for plater der. Men i førsterefleksjonen på den høyttaleren som står inne i hjørnet, derimot. Har du gardiner eller noe sånt som tar vekk det verste der med vinduene på venstre side?
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Det fine med slike akustiske paneler med trykk er at man kan selv velge bilde/motiv. Så hvis du erstatter hennes bilder med samme bilde trykket på akustikkplater en helg mens sjefen er borte, da er mye gjort ;)

Akustisk sett er det en fordel at du ikke sitter tett opptil veggen, så er ikke sikkert det er noe stort behov for plater der. Men i førsterefleksjonen på den høyttaleren som står inne i hjørnet, derimot. Har du gardiner eller noe sånt som tar vekk det verste der med vinduene på venstre side?
Jeg tør nok ikke å begynne å komme med inspill om endringer på veggene. Bildene hun drar i hus er allerede i ramme, så tror det blir vrient å endre på dem når hun er ute av syne..
Ja den høytaleren i kroken er sikkert ikke ideel. Det er kun rene vegger rundt den. Jeg pleier å dra begge høytalere frem når jeg skal ha en lytte session. Det synes jeg hjelper bra på lydbildet. I det daglig må de pent stå inntil veggen. Men er ikke så nøye da uansett.

Ser flere anbefaler brukte saker, og det er ikke dumt det. Ulempen er at jeg ikke får prøvd ut sakene like lett som nye produkter. Mange butikker tilbyr åpent kjøp noen dager og det er jo en grei ordning. Har også fått innspill på at platespiller forsterkeren min gir for lyst lydbilde. Og det kan godt hende den lager krøll. For jeg stusser på hvorfor LP høres så slankt ut i lyden. Spotify er mye fyldigere å høre på.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Forslag til riia som er varmere og sikkert bedre.. Rega

http://www.mono.no/produkter/rega/platespiller-forsterker


Men se om noen andre sier noe.. Noen som har testet flere?
Kan godt teste en annen riia ja.
Denne du tenker på? http://www.mono.no/produkter/rega/p...litets-mm-riaa-forsterker-9441860-p0000007211
Litt billigere her http://www.stereofil.no/platespillere/riaa-forsterkere/rega-fono-mm-mkii


Nå vet jeg bare at Rega låter mye bedre i mitt hode enn den du har. Dvs din spiller bra, men mer tynt og lyst.
Rega har litt mer spilleglede og mer kjøtt på kroppen.

Men ikke hør på meg nødvendigvis, da erfaringer med platespiller er meget begrenset.

Men en har vel returrett hvis ikke det er noe. Ring de gjerne.. De har peiling :)
Husk på at riia har rett, MM eller MC, vet ikke hvilke du har på platespiller?
-----------
Har du dac?
Hvis du kjøpe Rega så har vi en brukt en her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97263040
Erfart hva den gjør med lyden? Kan og koble til tv, data via usb, men skal ikke lokke deg ut i økonomsik krise, men bare måtte :p
 
Sist redigert:

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Forslag til riia som er varmere og sikkert bedre.. Rega

http://www.mono.no/produkter/rega/platespiller-forsterker


Men se om noen andre sier noe.. Noen som har testet flere?
Kan godt teste en annen riia ja.
Denne du tenker på? http://www.mono.no/produkter/rega/p...litets-mm-riaa-forsterker-9441860-p0000007211
Litt billigere her Rega Fono MM MKII - STEREOFIL AS


Nå vet jeg bare at Rega låter mye bedre i mitt hode enn den du har. Dvs din spiller bra, men mer tynt og lyst.
Rega har litt mer spilleglede og mer kjøtt på kroppen.

Men ikke hør på meg nødvendigvis, da erfaringer med platespiller er meget begrenset.

Men en har vel returrett hvis ikke det er noe. Ring de gjerne.. De har peiling :)
Husk på at riia har rett, MM eller MC, vet ikke hvilke du har på platespiller?
-----------
Har du dac?
Hvis du kjøpe Rega så har vi en brukt en her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97263040
Erfart hva den gjør med lyden? Kan og koble til tv, data via usb, men skal ikke lokke deg ut i økonomsik krise, men bare måtte :p
Alle innspill mottas med takk. Har så mye som lokker på flere fronter, så har lært meg å begrense meg heldigvis.
Dac har jeg ikke nei. Men er ikke noe jeg har satt meg sånn inn i da jeg ikke spiller fra PC. Tv har jeg i egen stue annet sted i huset. Da bare koblet til en eldre Rotel sak med to små Dali satelitter. En gang i fremtiden kunne jeg vel tenkt meg en boks i stua som jeg kunne styrt med mob. Denne boksen måtte da ha egen hardisk og Spotify highres tilgang. En slik finnes sikkert allerede for alt jeg vet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
:)
Ja finnes.
Blir nok billigere også etter hvert.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Forslag til riia som er varmere og sikkert bedre.. Rega

http://www.mono.no/produkter/rega/platespiller-forsterker


Men se om noen andre sier noe.. Noen som har testet flere?
Kan godt teste en annen riia ja.
Denne du tenker på? http://www.mono.no/produkter/rega/p...litets-mm-riaa-forsterker-9441860-p0000007211
Litt billigere her Rega Fono MM MKII - STEREOFIL AS


Nå vet jeg bare at Rega låter mye bedre i mitt hode enn den du har. Dvs din spiller bra, men mer tynt og lyst.
Rega har litt mer spilleglede og mer kjøtt på kroppen.

Men ikke hør på meg nødvendigvis, da erfaringer med platespiller er meget begrenset.

Men en har vel returrett hvis ikke det er noe. Ring de gjerne.. De har peiling :)
Husk på at riia har rett, MM eller MC, vet ikke hvilke du har på platespiller?
-----------
Har du dac?
Hvis du kjøpe Rega så har vi en brukt en her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97263040
Erfart hva den gjør med lyden? Kan og koble til tv, data via usb, men skal ikke lokke deg ut i økonomsik krise, men bare måtte :p
Alle innspill mottas med takk. Har så mye som lokker på flere fronter, så har lært meg å begrense meg heldigvis.
Dac har jeg ikke nei. Men er ikke noe jeg har satt meg sånn inn i da jeg ikke spiller fra PC. Tv har jeg i egen stue annet sted i huset. Da bare koblet til en eldre Rotel sak med to små Dali satelitter. En gang i fremtiden kunne jeg vel tenkt meg en boks i stua som jeg kunne styrt med mob. Denne boksen måtte da ha egen hardisk og Spotify highres tilgang. En slik finnes sikkert allerede for alt jeg vet.
jeg tenker att før det er noen vits med bedre riia bør anlegget for øvrig være på stell, men hvis du kun ønsker varmere lyd ved bruk av platespiller så skifter du ut som nevnt her riia men plusser på med en pick up som holder følge og i ønsket lydretning, tenker da spesielt på Goldring 1042 og Dynavector 10x5. Skulle da fortsatt lydkvaliteten ikke holde mål bytter du ut forsterkeren. Og skulle du da mot formodlingen ikke bli fornøyd skaffe hjelp av akustikk gutta.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Stuen er møblert og tror ikke den er like ille akustisk som en moderne hvit gips stue. Vi har både tepper og bøker som sikkert gjøre bra for lyden.
Uansett kan jeg ikke gjøre de store sprellene der. Kona er mer opptatt av estetikk enn lyden som er mer enn bra nok for longe siden i følge henne :).
Er selvsagt klar over at Spotify ikke vil være den optimale metoden å spille musikk på. Er derfor jeg ikke prioriterer det så mye. Ønsker først å få mest mulig for pengene når jeg spiller vinyl. Så får vi senere se på en duppeditt som kan gi bedre streaming. Kan gå over til Tidal HIFI, men nå kommer også Spotify med en lignende kvalitet og vi har familie abb. der. Uansett vil jeg styre det med mobil, da jeg vil ha pc fri sone i den stua.
En kompis mener jeg bør vurdere rør forsterker. Bortsett fra å se smashing ut, er jeg usikker på om det blir plunder og heft sett mot en tradisjonell type. Har også fått innspill på at en bedre pickup vil gjøre underverker sett mot den røde Ortofonen. Det er jo uansett en rimelig oppgradering.
Tror det er en ganske vanlig att mange her tror att spotify spiller så dårlig, men det kan faktisk spille rimelig bra med det rette utstyret og generelt synes jeg att spotify holder jevnt over høyrere lydkvalitet enn tidal hi-fi, men de beste innspillingen fra tidal låter bedre enn de beste fra spotify.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Jeg er godt fornøyd med Spotify til hverdags spilling. Og det er det jeg har mest av forsåvidt. Forstår jeg sikkert kunne hevet lista med å bruke pc/dac men foretrekker å vente på en dedikert boks som gjør jobben. Heller litt mot å se på riia og pu først da det tross alt er vinyl lyden jeg jakter på. Dynavector går igjen av tips så den vil jeg sterkt vurdere.
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
+1 for så bra forsterker man har råd til. Så kan man lettere drive forskjellige type høyttalere ett par år senere eller tidligere.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Din Ortofon RED er jo beviselig ganske stusselig.
Ville begynt med å bytte ut den, med nesten hva som helst.
Alternativ? Ortofon Bronze? Audio Technica?
Ser du har fått gode råd rundt pu allerede så har ikke så mye å tilføye.
Men, ser jo enkelte ber deg bytte ut dette og hint ellers..
Så om det er platene du gjerne vil få mest mulig ut av bør du i utganspunktet se bort fra råd utover pu og riaa og heller ta resten sea.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Ja, mange fine inspill her nå. Er nok vinyl jeg prioriterer å forbedre, så godt mulig jeg skal begynne med pu så riia.. Høytalerene mine er lettdrevne (90db) så har mer enn nok kraft i dag. Spiller stort sett på kl 21 som maks.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.782
Torget vurderinger
1
Hehe, tror ikke jeg får kona med på å riva stua igjen. Har akkurat pusset den opp fra topp til tå. Den har heltre furugulv, spon på vegg og trepanel i tak. Den har endel pussige vinkler, men selve lytteområdet er relativt rektangullært. Og vi sitter vel en 3m fra høytalere.
Når det gjelder investering på de enkelte komponentene synes jeg at hver ny komponent bør være ett hakk over det jeg har så de tåler litt mer sett mot nye komponenter. Da jeg kjøpte høytalere i fjor var de langt over de kjipe jeg hadde og sikkert for bra til forsterker jeg har i dag. Om jeg kjøper ny forsterker vil jeg ha en som er for bra til høytalere jeg har i dag så jeg får enda mer ut et høytalerbytte senere. Godt mulig det smarteste bare ville vært å satt av 100k+ med en gang og kjøpt en god pakke. Men jeg har andre interesser som også koster for mye penger, så det blir litt Ole Brum.
Da er jo Den M3en på brukten noe for deg. Hørt den på Dali Epicon og det låt flott.
Så ville jeg skiftet ut platespillerforserkeren. Den du har er lys i lyden.

Ellers uten demping i rommet må du se etter høyttalere som spiller bra i en vanlig stue. Triangle, Kudos, Spendor og slike.
Men kanskje du klarer deg med å bytte forsterker.

Høyttalerne som gjør mest på lyden da.

Lykke til.
Støtter virkelig forslaget på NAD M3. Det er virkelig en fantastisk god forsterker, langt bedre enn prisen skulle tilsi. Fenomenal topp, finkornet og silkeaktig. Litt bakoverlent og godmodig i lyden generelt, men uten å bli lukket og kjedelig. Pluss for tonekontroller og høyttaler A og B - gjør det lett å justere for dårlige innspillinger pluss at du lett kan sammenligne de høyttalerne du har med et annet par " on the fly" med å veksle fra fjernkontrollen. Byggekvaliteten er langt over det du finner på ordinær NAD. Til 12 - 13 000 brukt er dette et funn. Angrer på at jeg solgte min.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I hverdagen med Spotify/chromecast er det greit nok. Det er når jeg vil høre på vinyl med ett glass rødvin jeg blir mer kresen. Vinyl oppleves mer oppløst og lutfigere enn Spotify, men savner vel mer varme/fylde. Legger også merke til at om jeg skrur opp lydnivå, blir lyden mye mer engasjerende. Men normalt spiller jeg ikke så høyt. Tenkte vel at forsterker og stift var første fokus. Så høytalere atter en gang. Vi får se. Kan hende det går an å låne noe hjem for å teste.
Spotify er jo dårlig lyd uansett, Tidal Hifi er i anden liga
Det er nok en sannhet med ganske store modifikasjoner dessverre.
Hva mener du?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
I hverdagen med Spotify/chromecast er det greit nok. Det er når jeg vil høre på vinyl med ett glass rødvin jeg blir mer kresen. Vinyl oppleves mer oppløst og lutfigere enn Spotify, men savner vel mer varme/fylde. Legger også merke til at om jeg skrur opp lydnivå, blir lyden mye mer engasjerende. Men normalt spiller jeg ikke så høyt. Tenkte vel at forsterker og stift var første fokus. Så høytalere atter en gang. Vi får se. Kan hende det går an å låne noe hjem for å teste.
Spotify er jo dårlig lyd uansett, Tidal Hifi er i anden liga
Det er nok en sannhet med ganske store modifikasjoner dessverre.
Hva mener du?
ikke annet enn jeg har nevnt i innlegg nr 49.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Benyttet meg i dag av Platekompaniet sin 20% salg og kjøpte en 2M Bronze pickup til kr 2600,- Så får vi se om den løfter lyden noe. Neste skritt blir en rør phono. Så forsterker kanskje.
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Hehe, tror ikke jeg får kona med på å riva stua igjen. Har akkurat pusset den opp fra topp til tå. Den har heltre furugulv, spon på vegg og trepanel i tak. Den har endel pussige vinkler, men selve lytteområdet er relativt rektangullært. Og vi sitter vel en 3m fra høytalere.
Når det gjelder investering på de enkelte komponentene synes jeg at hver ny komponent bør være ett hakk over det jeg har så de tåler litt mer sett mot nye komponenter. Da jeg kjøpte høytalere i fjor var de langt over de kjipe jeg hadde og sikkert for bra til forsterker jeg har i dag. Om jeg kjøper ny forsterker vil jeg ha en som er for bra til høytalere jeg har i dag så jeg får enda mer ut et høytalerbytte senere. Godt mulig det smarteste bare ville vært å satt av 100k+ med en gang og kjøpt en god pakke. Men jeg har andre interesser som også koster for mye penger, så det blir litt Ole Brum.
Da er jo Den M3en på brukten noe for deg. Hørt den på Dali Epicon og det låt flott.
Så ville jeg skiftet ut platespillerforserkeren. Den du har er lys i lyden.

Ellers uten demping i rommet må du se etter høyttalere som spiller bra i en vanlig stue. Triangle, Kudos, Spendor og slike.
Men kanskje du klarer deg med å bytte forsterker.

Høyttalerne som gjør mest på lyden da.

Lykke til.
Støtter virkelig forslaget på NAD M3. Det er virkelig en fantastisk god forsterker, langt bedre enn prisen skulle tilsi. Fenomenal topp, finkornet og silkeaktig. Litt bakoverlent og godmodig i lyden generelt, men uten å bli lukket og kjedelig. Pluss for tonekontroller og høyttaler A og B - gjør det lett å justere for dårlige innspillinger pluss at du lett kan sammenligne de høyttalerne du har med et annet par " on the fly" med å veksle fra fjernkontrollen. Byggekvaliteten er langt over det du finner på ordinær NAD. Til 12 - 13 000 brukt er dette et funn. Angrer på at jeg solgte min.
Absolutt enig om vurderingen om NAD M3. Bruker denne selv sammen med German Physiks, og den gjør en glimrende jobb. Kjenner ikke til høyttalerne dine, men NAD M3 er uansett en knakende god forsterker etter min mening som vil være bra investering om du senere skulle oppgradere høyttalerne dine.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
I søken etter bedre lyd, vil nok de fleste av komponentene bli oppgradert over flere omganger om jeg kjenner meg selv rett.
Har falt litt for rør amper. Både lydmessig og visuelt. Kunne tenke meg i neste omgang å finne en riia, så en forsterker.
Vil vel også se etter en streamerbox etterhvert.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei alle

Har vært litt hangaround enstund her inne men tenkte det var på tide å registrere meg.
I den forbindelse kunne jeg tenkt meg en anbefaling til neste oppgradering. Vet at jeg aldri kommer i mål, så tenker å ta små skritt om gangen da det er så mye annet en HIFI som også står i køen.

I hverdagen går det endel i Spotify streaming via mobil, men liker best å lytte til vinyl når vi skal kose oss.

Når det gjelder vinylen lyden synes jeg den er bedre enn det jeg oppnår via Spotify. Likevel mangler den varmen på en måte. Ønsker vel primært at min neste oppgradering skal adressere dette.

Komponentene jeg bruker i dag er:

Nad C352 forsterker
Cambridge CP1 phono forsterker
Project carbon Esprit platespiller med Ortofon RED stift
Monitor Audio Bronze6 høytalere

Har vel en ide om at forsterker eller stift bør være neste ledd å forbedre men innspill mottas med takk.
Hei
Stift, å riaa trinn så er du i box, sjekke ut sumico Mc Pu /å riaa så dyr du har råd til.
hjelper ikke m Ny forsterker ,,,first ting first.
Har en kamerat som har samme nål på spiller som deg og gikk for denne ,,,NY verden i vinyl å åpenhet.
Mvh Roy
30_sumiko_blupoint.jpg
project-tubeboxs-a.jpg
 
Sist redigert:

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Kjøpte just 2M Bronze. Føler det er en fornuftig match prismessig mot spilleren. Neste platesnurrer blir nok noen nivå opp. Men først blir fokus på riia. Tube box har jeg vurdert. Har lyst på rør riia og forsterker.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Enda ikke mottatt pickupen. Nå gått over uke siden jeg bestilte hos Platekompaniet. Trege saker. Ser frem til å teste om det gir utslag i bedre lyd med den.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Hei alle

Har vært litt hangaround enstund her inne men tenkte det var på tide å registrere meg.
I den forbindelse kunne jeg tenkt meg en anbefaling til neste oppgradering. Vet at jeg aldri kommer i mål, så tenker å ta små skritt om gangen da det er så mye annet en HIFI som også står i køen.

I hverdagen går det endel i Spotify streaming via mobil, men liker best å lytte til vinyl når vi skal kose oss.

Når det gjelder vinylen lyden synes jeg den er bedre enn det jeg oppnår via Spotify. Likevel mangler den varmen på en måte. Ønsker vel primært at min neste oppgradering skal adressere dette.

Komponentene jeg bruker i dag er:

Nad C352 forsterker
Cambridge CP1 phono forsterker
Project carbon Esprit platespiller med Ortofon RED stift
Monitor Audio Bronze6 høytalere

Har vel en ide om at forsterker eller stift bør være neste ledd å forbedre men innspill mottas med takk.
Edit: Er Monitor Audio Silver 6 høytalere jeg har.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Hei alle

Har vært litt hangaround enstund her inne men tenkte det var på tide å registrere meg.
I den forbindelse kunne jeg tenkt meg en anbefaling til neste oppgradering. Vet at jeg aldri kommer i mål, så tenker å ta små skritt om gangen da det er så mye annet en HIFI som også står i køen.

I hverdagen går det endel i Spotify streaming via mobil, men liker best å lytte til vinyl når vi skal kose oss.

Når det gjelder vinylen lyden synes jeg den er bedre enn det jeg oppnår via Spotify. Likevel mangler den varmen på en måte. Ønsker vel primært at min neste oppgradering skal adressere dette.

Komponentene jeg bruker i dag er:

Nad C352 forsterker
Cambridge CP1 phono forsterker
Project carbon Esprit platespiller med Ortofon RED stift
Monitor Audio Bronze6 høytalere

Har vel en ide om at forsterker eller stift bør være neste ledd å forbedre men innspill mottas med takk.
Edit: Er Monitor Audio Silver 6 høytalere jeg har.
Jeg har selv Monitor Audio Silver 2.Syns dette er meget gode høyttalere som passer veldig godt i den lille stuekroken min.Nå når du har kjøpt ny pickup,er det kanskje best å se etter en ny forsterker.Jeg har også en Denon PMA 1520 som låter bra sammen med høyttalerene.Så den nye PMA 1550 som er nevnt tidligere kunne vært en bra match,men ser at prisen nå er kommet opp i femten tusen.

mvh.s,
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Ja, har allerede begynt å snuse etter forsterker. Den nye Denon PMA 1600 ser veldig spennende ut. Har ikke bestemt meg for hvilken type å gå for enda. Har i dag en stor mediabenk med dører som gjemmer den lille Nad forsterkeren samt riia trinn og plater. Har kun platespiller på toppen synlig. Dette liker min bedre halvdel godt selvsagt. Så ny forsterker må enten tåle å stå i skapet med åpen dør når det spilles, eller alternativt stå sammen med platespiller på benken. Men da må den se pen ut. Sånn sett synes jeg en røramp hadde sett fint ut. Eller kanskje kombinere med en rør på benken og en SS forsterker som ikke blir varm i skapet. Mange spennende muligheter.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hva med en klasse D integrert, med DAC, samt investering i dedikert streamer og oppgradering til HiFi streaming, f.eks Tidal eller annet. Har Spotify fremdeles kun mp3-oppløsning?
Nevner at Ljudtema har 50% på Nu-prime IDA 16, og IDA-8, med en investering i en helt grei streamer samt oppgradering av abonnement får både streaming og vinyl et skikkelig løft. IDA-16 oppgis til 2x200 W, og skulle vekke til live høyttalerne dine skikkelig :)

Men det finnes jo masse forskjellig i klasse D nå. Når du nevner skap er det den veien jeg ville gått. Hegel har fine saker, og mange andre.
IDA-16 er ikke så dyp heller, og er slank og pen. Jeg har ikke hørt den selv, men jeg har ST-10, som er nært beslektet. Det er plenty krefter, det kan jeg love.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Har aldri hørt en klasse D forsterker. Om jeg har forstått det riktig har den endel fordeler/ulemper.
- Høy effekt sett mot str
- Lite varmeutvikling sett mot watt, så de kan gjemmes litt unna.
- Meget nøytrale i lyden (kjedelige?)

Spiller stort sett kun i et volum der man kan føre en samtale i rommet. Så høy effekt er ikke hovedfokus annet enn at det er greit de kan drive det meste av høytalere.
Men skjult plassering er knall.
Kanskje det kunne vært en mulighet å benyttet en dønn nøytral kraftplugg skjult i benken. Så supplert med en rør eller annen for forsterker for å gjøre lyden mer varm.
Om jeg blir lei eller vil endre lydbildet er det kanskje nok å bytte for forsterker. Jeg vet ikke. Må vel prøve å låne noe hjem etterhvert. Ellers skal streaming oppgraderes etterhvert også, men vil fokusere på vinyl lytting først.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis så er tilfelle ville jeg kjøpt en forsterker med tonekontroll for å kunne justere litt opp i bassnivå ved lave volum.

Klasse D har kommet opp på et sånt nivå at i disse prisklassene er det nok å anbefale over andre løsninger.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Kjøpte just 2M Bronze. Føler det er en fornuftig match prismessig mot spilleren. Neste platesnurrer blir nok noen nivå opp. Men først blir fokus på riia. Tube box har jeg vurdert. Har lyst på rør riia og forsterker.
psst...
Det heter platespiller.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kjøpte just 2M Bronze. Føler det er en fornuftig match prismessig mot spilleren. Neste platesnurrer blir nok noen nivå opp. Men først blir fokus på riia. Tube box har jeg vurdert. Har lyst på rør riia og forsterker.
psst...
Det heter platespiller.
Platesnurre er innenfor siden det er litt vittig ment. LP-spiller derimot er virkelig noob...
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Hehe, da blir det vinylplate snurrespiller fremover for å være på den sikre sida.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Ja, har allerede begynt å snuse etter forsterker. Den nye Denon PMA 1600 ser veldig spennende ut. Har ikke bestemt meg for hvilken type å gå for enda. Har i dag en stor mediabenk med dører som gjemmer den lille Nad forsterkeren samt riia trinn og plater. Har kun platespiller på toppen synlig. Dette liker min bedre halvdel godt selvsagt. Så ny forsterker må enten tåle å stå i skapet med åpen dør når det spilles, eller alternativt stå sammen med platespiller på benken. Men da må den se pen ut. Sånn sett synes jeg en røramp hadde sett fint ut. Eller kanskje kombinere med en rør på benken og en SS forsterker som ikke blir varm i skapet. Mange spennende muligheter.
PMA 1600 heter den nye modellen selvfølgelig ! Men,som min PMA 1520 er den nok stor og tung.Du vil nok få problemer med plassering i benken din,Min veier over 17 kg.Jeg støtter forslaget her med tonekontroller hvis man spiller med forskjellige kilder.Selv spiller jeg cd,lp og kassett,så da kommer det godt med.Savner det på Rega forsterkeren min.

mvh.s,
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Ja, har allerede begynt å snuse etter forsterker. Den nye Denon PMA 1600 ser veldig spennende ut. Har ikke bestemt meg for hvilken type å gå for enda. Har i dag en stor mediabenk med dører som gjemmer den lille Nad forsterkeren samt riia trinn og plater. Har kun platespiller på toppen synlig. Dette liker min bedre halvdel godt selvsagt. Så ny forsterker må enten tåle å stå i skapet med åpen dør når det spilles, eller alternativt stå sammen med platespiller på benken. Men da må den se pen ut. Sånn sett synes jeg en røramp hadde sett fint ut. Eller kanskje kombinere med en rør på benken og en SS forsterker som ikke blir varm i skapet. Mange spennende muligheter.
PMA 1600 heter den nye modellen selvfølgelig ! Men,som min PMA 1520 er den nok stor og tung.Du vil nok få problemer med plassering i benken din,Min veier over 17 kg.Jeg støtter forslaget her med tonekontroller hvis man spiller med forskjellige kilder.Selv spiller jeg cd,lp og kassett,så da kommer det godt med.Savner det på Rega forsterkeren min.

mvh.s,
Ja, må nok plassere noe som ikke er alt for tungt og varmt i benken. Går forsåvidt fint med den lille Naden i dag. Pleier å ha døren på gløtt når jeg spiller.
Hadde i grunnen vært artig med med en dekorativ og forhåpentligvis vellydende rørforsterker ved siden av platespilleren.
Men får høre på 2M Bronze først om den noengang kommer. Platekompaniet svarer ikke på epost etter 3 forsøk og ingen kunde telefon er aktiv. Så ender vel med å kreve pengene tilbake til helga om det ikke responderes. Blir borte et par uker på ferie, så får ta jakten opp igjen etter annen PU etter da eventuelt.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Da fikk jeg omsider 2M Bronze i hus. Har nå fått den behørlig montert og har fått spilt litt med den. Vil tro den trenger litt innspilling før den yter sitt beste.
Uansett kan jeg konstatere at det er en annen PU en den jeg hadde. Mer varme og luftighet. Så dette var absolutt et skritt i riktig retning. Dog ikke veldig stort, men merkbart. Merker nå enda tydeligere forskjell på streaming fra spotify (mobil/Chromecast).. Hadde jeg vært lat ville neste oppgradering vært en "do it all" forsterker. Men det er noe som ikke tiltrekker meg med en slik løsning. Liker ideen med å ha seperate komponenter som kan byttes etter ønske.
Kan hende neste mål må bli en "varm og detaljert" forsterker. Så noe ala Bluesound Node 2 for streaming.
Er vel heller ikke overrasket om andre høytalere med større basselementer/kasse hadde gjort underverker. Vi får se..
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.660
Antall liker
1.405
Torget vurderinger
2
Du vil merke enda mer med oppgradering av RIIA og eller forsterker, Denon er absolutt hyggelige forsterkere lydmessig...har (og har "alltid" hatt) en godt detaljert (men aldri slitsom) og ørevennlig sound. De forsterkerne fra Denon som er nevnt her tror jeg vil matche høyttalerne bra, Monitor Audio høyttalere har den evnen at de lar musikken spille og ikke bryr seg så mye om elektronikken som er koblet til...d.v.s de spiller bra med grei elektronikk men vokser virkelig etterhvert som bedre ting kobles til, er min erfaring. Prøv å få lyttet hjemme, komponenter som forsterkere endrer ikke karakter i veldig stor grad over tid så om man ikke liker lyden etter en time vil man (sannsynligvis) aldri like den, da må man søke videre!?

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Ja, tenkte som neste skritt å se på muligheten til å teste litt utstyr hjemme før jeg gjør videre innkjøp. På lista er klassisk type Denon eller Marantz. Har også for gøy lyst å teste en rørforsterker. Et par riia trinn testes også kanskje. Så får jeg se hva som frister mest å legge øverst på lista.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Nå har jeg tatt et par skritt videre :)
Fikk et par gode Sennheiser Momentum 2 av kona for bruk på toget og kontoret. Ble tipset om å komplementære dem med en liten Dragonfly DAC. Så ble gjort og må si det gjorde underverker for mobil lyd. Men også hjemme via en ledning til forsterker.

Så kom jeg over en Music Angel MK3 rørforsterker I nabolaget. Tenkte vel strengt hvorfor ikke prøve. Billig moro og lett å selge videre hvis ønskelig senere. Den var satt opp med gode rør.
Dette var utrolig løft. Fantastisk deilig lyd i den saken. Nå får jeg bass i massevis. Den er mørkere i tonen enn min tidligere ss amp, men likevel luftig. Har bestilt flere smårør, så da får vi se hva som skjer. Uansett er jeg fasinert av rør konseptet og vil gå videre den veien.

Akkurat nå er jeg så fornøyd at jeg ikke vet hvor neste skritt går.. luksus problem. Kanskje en god Dac med Spotify connect hadde vært praktisk. Kanskje også låne med hjem en dyrere rør amp for å se hva den gjør bedre en Kina saken jeg har nå.

Morsom reise.
 
Topp Bunn