Ønsker anbefaling Hva ødelegger lyden min?

shakudu2

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
25
Antall liker
10
Har følgende oppsett...
Spotify -> Argon Stream1 -> RCA -> Xindak XA6950 -> Klipsch R-26f

Vi guffet på med Sivert Høyems Sleepwalking Man. Høyere og høyere, lyden er klar og fin, bassen sparker der den skal. Muligens litt akustikk-tuning som må til da stemmen hans stikker seg litt vel frem i de dype tonene.
Men på ett parti ca midt i sangen (2:06) når det skal til å ta av med alle instrumentene på én gang virker det som om noe i grøter til hele lydbildet.

Minner mistenkelig om det samme som skjer når jeg er på laptopen med hodetelefoner og det blir for mye lyder på én gang (for sammenlikning) :)
Nå er ikke dette det mest audiofile oppsettet men jeg ble litt skuffet.

Er det høyttalerene? Er det oppkoblingen til Stream1? Kan det hjelpe med en DAC?
Eller er det bare sånt man må regne med når man streamer?
 

Vedlegg

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Er dette rommet ditt like nakent som det ser ut til på bildet?
I såfall er det nok der skoen trykker , og du må jobbe med å forbedre akustikken. Det har ingenting med at du streamer å gjøre.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Demping av førsterefleksjoner er nok den enkleste måten å løse utfordringen din på.

Legg et teppe mellom høyttalerne og deg
Sett opp en akustikkplater i førsterefleksjoner på vegg
Om mulig, prøv å sett opp to plater i taket også

Totalt kostnad blir ca en tusing om du kjøper et fint teppe. Neste steg er antakeligvis en dac som du sier. Det skal ikke mye til for å toppe den du har, og det trenger ikke koste allverdens.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Her er det flere muligheter:
1. Rommet er i de aller, aller fleste tilfeller den første og største begrensning i normale, norske hjem. Spiller man høyt, lader man rommet med relativt mye energi, noe i rommet må "svelge" unna all denne energien, så den ikke begynner å "spille ping-pong" mellom vegger, gulv og tak, og med dette fullstendig grøte til lydbildet. De fleste rom har et eller annet knekkpunkt på volumskalaen, der du tydelig opplever at lydbildet klapper sammen i en eller annen form. For deg som benytter Klipsch, skjer dette som oftest lenge før høyttaleren mister sin evne til differensiering, dynamisk utsving og kontroll. Altså er første mistenkte rommet. Det er bare demping som kan avhjelpe problemet.

2. Argon-streameren (en fin, liten streamer) har ikke en særlig god analogutgang, derimot funker den helt ok dersom du kjører den med optisk kabel til en fornuftig DAC. Dette vil kunne organisere lybildet bedre, samt øke det dynamiske utsvinget.

3. Spotify har visse dynamiske begrensninger, men låter i utgangspunktet behagelig og godt detaljert. Husk å sjekke at innstillingene er korrekte, og at du benytter Spotify Premium med max. oppløsning.

Mvh
Håkon Rognlien
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
dette sporet her låt da grøt fra før av. men folk gir da rommet skylden for alt mellom himmel og jord, dårlig innspilling? dårlig akustikk! kjip høyttaler? nei dårlig akustikk. ;)
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Start med høyttalerplassering og akustikk ja. Ser ut som den ene høyttaleren er klint inntil den ene sideveggen, det er neppe særlig ideelt...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Start med høyttalerplassering og akustikk ja. Ser ut som den ene høyttaleren er klint inntil den ene sideveggen, det er neppe særlig ideelt...

Klipsch er ikke så pirkete på akkurat det der, blant annet fordi de er hornladet i en stor del av frekvensspekteret. Men de bør gis en del toe in i en sånn posisjon. Dermed blir heller ikke førsterefleksjoner veldig problematiske, igjen grunnet hornet (fokusering).

Og ellers kan det selvsagt være som ufo sier, at innspillingen i seg selv er problematisk. Men i de fleste tilfeller tror man det, helt til man hører et oppsett spille det på en helt, helt annen måte. Nå sier jeg ikke at dette gjelder akkurat denne innspillingen fra Spotify, men jeg har gjentatte ganger blitt overrasket over at innspillinger jeg anså for å være ubrukelige, plutselig låter helt fint. :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Klipsch er ikke så pirkete på akkurat det der, blant annet fordi de er hornladet i en stor del av frekvensspekteret. Men de bør gis en del toe in i en sånn posisjon. Dermed blir heller ikke førsterefleksjoner veldig problematiske, igjen grunnet hornet (fokusering).
Mvh
Håkon Rognlien
Det er kun kontrollert spredning i et veldig begrenset området med hornet i slike Klipsch høyttalere. Hornet er tross alt svært lite.

Men andre ord har man kun smal spredning i det øverste frekvensområde og bred under. Selv om noen kanskje vil argumentere for at man minimerer refleksjoner i det mest sensitive område, så blir faktisk den reflekterte lyden enda mer farget på den måten. Og resultatet er at det ikke låter tonalt riktig. En høyttaler som har bred og konstant spredning vil faktisk låte mer korrekt og naturlig med nakne vegger. Dette er godt hørbart når man sammenligner.

Ergo, tiltak til siderefleksjonene til en slik høyttaler er høyst nødvendig dersom man ønsker både en korrekt tonalitet og et presist og nøyaktig stereobilde. Skal man unngå nærmeste siderefleksjon med horn over et bredt frekvensrområde, så blir hornet ekstremt stort. Heller ikke Heritage serien til Klipsch har store nok horn for det.

Forøvrig er hornlading og spredning to forskjellige ting.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Sivert Høyem sine masteringer kan ligge veldig høyt. Uten at jeg har hørt låta kan jeg godt tenke meg at det er opptaket som grøter det til pga overstyring rett og slett. Jo mer livlig rommet er jo mer forsterkes disse effektene.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har hørt låta. Den er ganske høy, men låter ganske bra synes jeg. Så ikke skyld på opptaket i denne sammenhengen.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Xindak XA6950 er en lavwatt-forsterker. Det er grenser for hva den kan levere i lavimpedante HT som Klipsch ofte kan være.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
I så fall ville jeg forsøkt med enkle romtiltak som er beskrevet over her av Tore.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Hvad er som gør at Nordmænd tilsyneladende er så vilde med de totalt kiksede højtalere Klipsch, jeg har aldrig hørt noget være , om så jeg fik dem forærende ville jeg ikke have dem. Så det er for mig ret åbenlyst hvad der er galt.

Skal lyden redes så skal der støjdæmpes, i rummet , og på selve højtaleren, du kan eventuelt prøve at lægge en god tyk dyne over dem, du kan også prøve om det skulle være nok at at hænge noget køkkenrulle foran enhederne, måske også en meget lille kulmodstand (Riken) 0.1 ohm eller mindre i serie med højtaleren kan hjælpe. Du er også nødt til at fjerne den ene højtaler fra hjørnet, prøve at få en så symetrisk opstilling som muligt
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Abrahamsen V6 DAC så låter det mye flottere
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hørte igjennom låta en gang til her;
En blanding av overlesset produksjon/klang etc og en smule "sausete" arr. bidrar nok også til din opplevelse.
Synes forøvrig at hele skiva bærer preg av dette.
Men om bildet av rommet ditt stemmer, har nok flere vært inne på hvor skoen trykker mest.
Plassering av høyre ht er vel heller ikke optimal....
Ang. forsterkeren; jeg har en slik i oppsett nr to - lite, godt dempet rom i kjelleren på et sett Sonus Faber Concertino. Klangsignaturen på plata er ganske så likt som oppsettet som spiller på ca 50m2. (forøvrig greit dempet det også)
Lykke til med utbedringene. Halve moroa med denne "hobbyen" ;)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Demp første refleksjonen først, billig og grei måte å få det bekreftet på.

Steinar.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hvad er som gør at Nordmænd tilsyneladende er så vilde med de totalt kiksede højtalere Klipsch, jeg har aldrig hørt noget være , om så jeg fik dem forærende ville jeg ikke have dem. Så det er for mig ret åbenlyst hvad der er galt.

Skal lyden redes så skal der støjdæmpes, i rummet , og på selve højtaleren, du kan eventuelt prøve at lægge en god tyk dyne over dem, du kan også prøve om det skulle være nok at at hænge noget køkkenrulle foran enhederne, måske også en meget lille kulmodstand (Riken) 0.1 ohm eller mindre i serie med højtaleren kan hjælpe. Du er også nødt til at fjerne den ene højtaler fra hjørnet, prøve at få en så symetrisk opstilling som muligt
Jeg kan forklare:
Klipsch lager billige høyttalere med høy fun-factor, og betydelig dynamisk headroom. Derfor har de en stor tilhengerskare. Det betyr ikke det samme som at disse høyttalerne er en gjennomført fullendt konstruksjon på noen som helst måte. Det er ikke alle som behøver det, nemlig. :)

Og ellers vil en del av dine tips til "behandling" av høyttalerproblemene, også fjerne en del av det som gjør dem så gøyale.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Klipsch er ikke så pirkete på akkurat det der, blant annet fordi de er hornladet i en stor del av frekvensspekteret. Men de bør gis en del toe in i en sånn posisjon. Dermed blir heller ikke førsterefleksjoner veldig problematiske, igjen grunnet hornet (fokusering).
Mvh
Håkon Rognlien
Det er kun kontrollert spredning i et veldig begrenset området med hornet i slike Klipsch høyttalere. Hornet er tross alt svært lite.

Men andre ord har man kun smal spredning i det øverste frekvensområde og bred under. Selv om noen kanskje vil argumentere for at man minimerer refleksjoner i det mest sensitive område, så blir faktisk den reflekterte lyden enda mer farget på den måten. Og resultatet er at det ikke låter tonalt riktig. En høyttaler som har bred og konstant spredning vil faktisk låte mer korrekt og naturlig med nakne vegger. Dette er godt hørbart når man sammenligner.

Ergo, tiltak til siderefleksjonene til en slik høyttaler er høyst nødvendig dersom man ønsker både en korrekt tonalitet og et presist og nøyaktig stereobilde. Skal man unngå nærmeste siderefleksjon med horn over et bredt frekvensrområde, så blir hornet ekstremt stort. Heller ikke Heritage serien til Klipsch har store nok horn for det.

Forøvrig er hornlading og spredning to forskjellige ting.
Frontmonterte horn har en helt naturlig begrensende effekt på spredningsmønsteret i en relativt stor del av frekvensområdet (det fungerer som en "ropert"). De fleste moderne Klipsch-høyttalere skjærer overraskende lavt, men neppe så lavt at vi snakker om rundtstrålende frekvensområde.
Selvsagt vil det være negative sider med kontroll av visse deler av frekvensområdet, og ikke kontroll på resten. Og hvilken høyttaler har ikke det, kan man vel spørre seg. Dessuten er poenget at førsterefleksjon f.eks. midt i stemmeleiet treffer bak lyteposisjon i de fleste tilfeller, og dette sparer lytteren for en del typisk opplevd "glasering" og hardhet av det frekvensområdet der øret er mest følsomt. (stemmer etc)

Mvh
Håkon Rognlien
 
M

MusicBear

Gjest
Hvad er som gør at Nordmænd tilsyneladende er så vilde med de totalt kiksede højtalere Klipsch, jeg har aldrig hørt noget være , om så jeg fik dem forærende ville jeg ikke have dem. Så det er for mig ret åbenlyst hvad der er galt.

Skal lyden redes så skal der støjdæmpes, i rummet , og på selve højtaleren, du kan eventuelt prøve at lægge en god tyk dyne over dem, du kan også prøve om det skulle være nok at at hænge noget køkkenrulle foran enhederne, måske også en meget lille kulmodstand (Riken) 0.1 ohm eller mindre i serie med højtaleren kan hjælpe. Du er også nødt til at fjerne den ene højtaler fra hjørnet, prøve at få en så symetrisk opstilling som muligt
Jeg kan forklare:
Klipsch lager billige høyttalere med høy fun-factor, og betydelig dynamisk headroom. Derfor har de en stor tilhengerskare. Det betyr ikke det samme som at disse høyttalerne er en gjennomført fullendt konstruksjon på noen som helst måte. Det er ikke alle som behøver det, nemlig. :)

Og ellers vil en del av dine tips til "behandling" av høyttalerproblemene, også fjerne en del av det som gjør dem så gøyale.

Mvh
Håkon Rognlien



Skal høyttalere være gøyale? Andre ting de skal by på - ut over å kunne gjengi mest mulig autentisk gjengivelse av kildematerialet?

Jeg hørte forresten nylig JBL M2 studiominitorer med (sterkt) anbefalt Crown elektronikk hos importøren i Oslo - en mildt sagt tragedie i form av hardhet/"igjengroddhet"/manglende oppløsning...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hvad er som gør at Nordmænd tilsyneladende er så vilde med de totalt kiksede højtalere Klipsch, jeg har aldrig hørt noget være , om så jeg fik dem forærende ville jeg ikke have dem. Så det er for mig ret åbenlyst hvad der er galt.

Skal lyden redes så skal der støjdæmpes, i rummet , og på selve højtaleren, du kan eventuelt prøve at lægge en god tyk dyne over dem, du kan også prøve om det skulle være nok at at hænge noget køkkenrulle foran enhederne, måske også en meget lille kulmodstand (Riken) 0.1 ohm eller mindre i serie med højtaleren kan hjælpe. Du er også nødt til at fjerne den ene højtaler fra hjørnet, prøve at få en så symetrisk opstilling som muligt
Jeg kan forklare:
Klipsch lager billige høyttalere med høy fun-factor, og betydelig dynamisk headroom. Derfor har de en stor tilhengerskare. Det betyr ikke det samme som at disse høyttalerne er en gjennomført fullendt konstruksjon på noen som helst måte. Det er ikke alle som behøver det, nemlig. :)

Og ellers vil en del av dine tips til "behandling" av høyttalerproblemene, også fjerne en del av det som gjør dem så gøyale.

Mvh
Håkon Rognlien



Skal høyttalere være gøyale? Andre ting de skal by på - ut over å kunne gjengi mest mulig autentisk gjengivelse av kildematerialet?

Jeg hørte forresten nylig JBL M2 studiominitorer med (sterkt) anbefalt Crown elektronikk hos importøren i Oslo - en mildt sagt tragedie i form av hardhet/"igjengroddhet"/manglende oppløsning...
Skal høyttalere være ikke morsomme? Det er vel min oppfatning at den største jobben man må igjennom innen vår hobby, er letingen etter den lyden man selv setter mest pris på. Noen av oss setter mer pris på "gøyal" lyd enn "riktig" lyd, og det er vel greit nok, går jeg ut fra.

Har aldri hørt JBL-oppsettet du nevner, så det har jeg ingen kommentarer til... :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg kjenner ikke denne modellen fra Klipsch med andre modeller jeg har vært borti hadde kabinett av 2mm papp tror jeg. Lydbildet klappet sammen fullstendig når det skjedde mye på en gang i musikken.
Å legge noe tungt oppå hjalp en del, en steinplate eller en sandboks.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Autentisk gjengivelse innebærer blant annet dynamikk og bass som både føles og kjennes på kroppen. Det er da absolutt gøyalt. Klipsch sin eldre serie er riktig nok tunet med ekstra mye nivå i mellombassen og gir ikke en helt nøytral gjengivelse.

JBL M2 er i utgangspunktet en høyttaler som har lavere forvrengning enn dyre hifi høyttalere og dermed potensialet til å låte mer "oppløst". Noe må nok ha vært feil i det oppsettet. Kanskje de prøvde å korrigere rommet hvor det ikke er minimum fase....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Låten det refereres til låter ikke bra. Komprimert så det holder. I tillegg blir det ikke bedre med spotify selv om spotify ikke er synderen her.

sleepwalking.jpg


Eks. Test fra L&B sier at bassen har dårlig definisjon og det sammenfatter med trådstarters opplevelse.
Når i tillegg det er et veldig nakent rom er kombinasjonen ikke optimal. Selv opplevd dårlig presisjon på endel tynnveggede klipsch.

Ellers endel litt rare meninger som vanlig.
Forsterker er mer enn kraftig nok. 100W watt mot 97dB følsomme HT. Du bruker ikke mye av effekten. Den driver det aller meste med bravur. Er faktisk kjent for det. Når ble foresten 100W lavwatt? :) Alt under 1W er lavwatt i min bok..
PlussKlipsch Reference R-26F gir en sjeldent engasjerende lydopplevelse til prisen. Her er det futt og fart, og i surround blir det enda bedre. De lysere tonene gjengis med overraskende god sammenheng.
Minus
Det mangler litt definisjon, bassområdet er litt udefinert. Vi er litt skeptiske til å introdusere en billigere og Reference-serie, da denne burde være fri for åpenbare kompromisser i materialvalg.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Men uansett høytaler, korrekt plassering er jo utrolig viktig. Her står de jo så tett og nær bak/sidevegg at det gjør vondt å se på. Så trangt og lite ut rommet generelt og det vil klart virke inn på lyd, den går i prinsippet 360 rundt hele høytaler, så la Høytalerne få mer pusterom, så skal du nok se at musikken både blir klarere, mer definert, mer scene og dybde, samt mindre problemer med lydbølger som kollapser i hverandre og temmelig sikkert er med å skaper grøt. Men Spotify da, det er jo fryktelig..og hvis det ikke er premium, skaff deg den, for noe under det burde vært ulovlig å høre på;) Demp rommet mer også, men ikke over demp. Et teppe foran gjør mye, et møbel eller 2, bokhyllene litt bøker i, CD-er..noe, alt annet er bedre enn et temmelig nakent rom
 

shakudu2

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
25
Antall liker
10
Men uansett høytaler, korrekt plassering er jo utrolig viktig. Her står de jo så tett og nær bak/sidevegg at det gjør vondt å se på. Så trangt og lite ut rommet generelt og det vil klart virke inn på lyd, den går i prinsippet 360 rundt hele høytaler, så la Høytalerne få mer pusterom, så skal du nok se at musikken både blir klarere, mer definert, mer scene og dybde, samt mindre problemer med lydbølger som kollapser i hverandre og temmelig sikkert er med å skaper grøt. Men Spotify da, det er jo fryktelig..og hvis det ikke er premium, skaff deg den, for noe under det burde vært ulovlig å høre på;) Demp rommet mer også, men ikke over demp. Et teppe foran gjør mye, et møbel eller 2, bokhyllene litt bøker i, CD-er..noe, alt annet er bedre enn et temmelig nakent rom
Ja, det er premium :)
Bildet lyver litt da... Venstre høyttaler står nesten fritt i rommet da det bare er en skillevegg som TV henger på som avsluttes 10 cm etter tv-benken.
Begge høyttalerene er plassert ca 30 cm fra bakvegg. Veggen ved siden av høyre høyttaler brytes opp av vinduer (dog ikke ideelt det heller).
Akustikken er bra/ok av hva jeg kan høre, med unntak at et lite boost i dype mannestemmer.
Og i motsetning til andre stereoanlegg jeg har prøvd meg på er sweetspot ganske stor virker det som. Kan stå stort sett hvor som helst i sofaområdet og det høres like bra ut.
Nevnte jeg at hele resten av låten høres flott ut? :)
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Premium ja, det er tingen. Har Tidal hi-fi selv, men må innrømme jeg hører mest på CD..Skulle gjerne hørt mer på lp, men har ikke god nok RIA og spiller nå, så det er bare sorgen, men en vakker dag.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Man kan ikke forvente høy troverdighet med spotify som kilde.
Garbage inn etc..

-J
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Greit nok at Spotify Premium mangler den siste snerten, men det er fremdeles forholdsvis grei kvalitet, selv om feinschmeckerne står på pinne for å fortelle en fersking at med mindre det er vinyl med adekvat utstyr så er det ikke rart at det blir problemer..

- Du må ha Premium for å kjøre det via streamer, med mindre de har endret i regelboka siden sist
- Innspillingen har mer å si for sluttresultatet enn degraderingen i komprimeringen fra Spotify
- DAC (fraværet av i denne sammenheng) har mer å si enn degraderingen i komprimeringen fra Spotify

Og det er rimelig å tro at akustikken vil ha mer å si for utfordringene her enn komprimeringen fra Spotify Premium.

Tjor fast hestene på utsidene før dere kommer inn i saloonen.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Låten det refereres til låter ikke bra. Komprimert så det holder. I tillegg blir det ikke bedre med spotify selv om spotify ikke er synderen her.

Vis vedlegget 370089

Eks. Test fra L&B sier at bassen har dårlig definisjon og det sammenfatter med trådstarters opplevelse.
Når i tillegg det er et veldig nakent rom er kombinasjonen ikke optimal. Selv opplevd dårlig presisjon på endel tynnveggede klipsch.

Ellers endel litt rare meninger som vanlig.
Forsterker er mer enn kraftig nok. 100W watt mot 97dB følsomme HT. Du bruker ikke mye av effekten. Den driver det aller meste med bravur. Er faktisk kjent for det. Når ble foresten 100W lavwatt? :) Alt under 1W er lavwatt i min bok..
PlussKlipsch Reference R-26F gir en sjeldent engasjerende lydopplevelse til prisen. Her er det futt og fart, og i surround blir det enda bedre. De lysere tonene gjengis med overraskende god sammenheng.
Minus
Det mangler litt definisjon, bassområdet er litt udefinert. Vi er litt skeptiske til å introdusere en billigere og Reference-serie, da denne burde være fri for åpenbare kompromisser i materialvalg.
Da er jo saken avgjort:)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Har følgende oppsett...
Spotify -> Argon Stream1 -> RCA -> Xindak XA6950 -> Klipsch R-26f
....du har vel valgt "Extreme Quality" i spotify-appen for best mulig kildemateriale ???
 

shakudu2

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
25
Antall liker
10
Alt er satt til høyeste kvalitet, extreme, deaktivert normalisering etc.

Ser ut som jeg må kjøpe CD-platen, sette den i PCen og koble den rett i USB-DAC på forsterkeren for å utelukke noe som helst?
Det er nok den enkleste veien til en konklusjon her :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ser ut som jeg må kjøpe CD-platen, sette den i PCen og koble den rett i USB-DAC på forsterkeren for å utelukke noe som helst?
At Spotify skulle være synderen tenker jeg er svært lite sannsynlig, med mindre det er direkte feil på deres filer.
 

Stillhet

Medlem
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
19
Antall liker
4
Denne innspillingen låter komprimert, og kveles nesten rundt 2:06. Minner meg om da jeg testet høyttalere for noen år siden, da Springsteen akkurat hadde gitt ut "Radio Nowhere". Kul låt, rævva lyd.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Sælg dine Klipsch og køb nogle ordentlige højttalere i stedet for.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Siden det er flere som har kommentert at denne Sivert Høyem-låta ikke er noe spesielt bra rent innspillingsmessig, ville jeg ha testet med andre låter og ikke felt noen dom over anlegget basert på denne låta. Prøv med noen ordentlig gode referanseinnspillinger og hør hvordan de låter før du eventuelt gjør noe med anlegget.
 

Lostx9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
98
Antall liker
14
Torget vurderinger
7
Har ikke lest igjennom, og det er mulig noen har nevnt det allerede?
Men kan det bli noe bra når den ene høyttalleren er dytta helt inn i hjørne og veggen?
Min erfaring er at de fleste høytallerer spiller best når får litt rom og spille i.
 
Topp Bunn