HV/Verneplikt

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var ikke for å grafse i private detaljer Holmium. :)

Men det har vitterlig skjedd en del siden din førstegangstjeneste.

Z

Zomby_Woof

Gjest
[...] De fleste gjennomfører en førstegangstjeneste [...]
Ca. 1/3.

Derfor er ordningen etterhvert blitt drøyt urettferdig.

Jeg ser for meg ramaskriket hvis man trekker ut 1/3 av landets befolkning og pålegger dem en tilleggsskatt...

Rettferdigheten vil vel delvis kunne gjenopprettes med skikkelig betaling til de pliktige.

S

Slubbert

Gjest
En slave jobber under tvang for andre.
Nettopp. Du kan ikke stave "verneplikt" uten "plikt", tvang er implisitt i begrepet, selv om det nå skjæres såpass tilbake at verneplikt har mest symbolsk betydning. Blir ikke mindre galt av prinsipp for det.

Allmenn verneplikt er en ordning hvor landets borgere jobber for felles interesser.
Felles interesser? Hva om jeg ikke deler statsmaktens interesser? Hvis Russland vil erobre Norge, så er det helt greit for meg bare jeg får tid til å flytte først. Ta rubbel og bit, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Gi mitt liv for mitt fedreland? Jeg gir ikke en gang en finger for mitt fedreland.

Likevel vil jeg hevde at verneplikten pålegges mennesker av alle sosiale lag her i landet. Om den ''rammer'' tilfeldig er min minste bekymring.
Rammer tilfeldig? Den rammer alle. Du er slave for staten i ett år, uansett om du deler interesse med staten, om du bryr deg om staten, om du er villig til å ofre en døyt for staten. Det strider mot ethvert fiber i frihetens plagg.

Har du vært fattig der?
Heller fattig og fri enn rik og i lenker. Resten blir overlapp med den andre tråden.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Det var ikke for å grafse i private detaljer Holmium. :)

Men det har vitterlig skjedd en del siden din førstegangstjeneste.
Hæ? Er de kvitt det urgamle telekommunikasjonssystemet feks, både radio og den suverene kodemaskinen? Er den gamle gruen borte også (jeg var en av de heldige som hadde stridsvest)? Hva med Ludvig da, er han pensjonert også? (vi hadde nye sekker også gitt, hmmm....)

Håper da virkelig at det har skjedd en del. Men noe sier meg at mye er ved det samme.

Tipper at det forsatt er mange maktsyke sersjanter, som ikke burde vært i systemet. Jeg hadde både sersjanter og befal som var dyktige og interesserte i lære bort ting, og den varianten som helst bare vil vise at det var han som var sjef.

Min innvending mot garden er at når forsvaret blir mindre og mindre så skal vi fortsatt ha korps ol i forsvaret. Ja, jeg vet det ikke er unikt for Norge og det finnes argumenter for garden, men jeg mener allikevel at det er bedre å bruke pengene på skikkelig stridsdyktige styrker. I hvert fall i såpass stor grad som det blir gjort. Men det henger sikkert litt sammen med min motstand mot monarkiet. Jeg bare synes det er for dumt å pusse ned marsjstøvlene slik at all impregnering blir borte, men at man kan speile seg i dem.

En mindre, men mer profesjonell styrke kan også føre til at utstyret kan oppdateres noe oftere.

For ordens skyld kjenner jeg mange som har vært i Garden og jeg har en del familie som er i forsvaret. Vi er ofte uenige. ;D

Ellers vil jeg avslutte med at alt var mye bedre før, ungdommen blir bare verre og verre. Samtidig som alt var mye hardere før, ungdommen har det så fint nå til dags. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men kjære Holmium!

Da har du vært i garden. Det er jo ikke i forsvaret.

;D

Jeg er forresten '70-modell. Det har skjedd mye siden du var inne. Det har skjedd enda mer siden min førstegangstjeneste. Tro meg på dette. Jeg jobbet i forsvaret senest i fjor.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Har faktisk så langt ikke hørt noe, men vi er jo bare i april. Har heldigvis klart de 2 siste åra å fått fri pga jobb.
Og takk og lov for det!

R

Rojoh

Gjest
HV-øvelse er fint. Avbrekk fra jobbens rutiner. Hadde ikke arbeidsgiver betalt full lønn den uken, så må jeg innrømme at jeg nok hadde kommet meg ut av systemet - på ett eller annet vis.

Mvh. Johan

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Akkurat!
Og det sier jo egentlig alt om hva den menige norske, og meg, mann mener om HV!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Men kjære Holmium!

Da har du vært i garden. Det er jo ikke i forsvaret.

;D

Jeg er forresten '70-modell. Det har skjedd mye siden du var inne. Det har skjedd enda mer siden min førstegangstjeneste. Tro meg på dette. Jeg jobbet i forsvaret senest i fjor.
Nei, jeg var i infanteriet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Fattig og fri?

Jeg ler så jeg nesten pisser i buksa!  ;D

Tja hvorfor ikke, det går sikkert an å være fattig og fri, men rik og i lenker ??
Hallo!..... Er man rik kjøper man seg fri fra lenkene, kan man ikke det er man ikke rik !! ;D

Bedre rik og frisk enn syk og fattig !

PS.
Zomby,
har du penger kan du faktisk kjøpe inkontinensbind, "Tena for men", så slipper du å pisse i buksa ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
DS.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
har du penger kan du faktisk kjøpe inkontinensbind, "Tena for men",
Har du bra erfaringer med disse? Er der noen tweakemuligheter? ;D ;D

K

knutinh

Gjest
Det er urimelig å pålegge en liten minoritet en "samfunnsplikt" som medfører økonomisk tap.

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Har du bra erfaringer med disse? Er der noen tweakemuligheter? ;D ;D

Dessverre har jeg ingen "hands on" erfaringer jeg kan dele med deg.

Har kun sett reklamen. Pampers "UpandGo" skal jeg derimot kunne uttale meg om, for det er ikke så lenge siden jeg var bleieskiftarbeider !

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Sv: HV/Verneplikt

Om ikke lenge er nok hele HV slik vi kjenner det fra tidligere, en saga blott. Den nye I-Styrken bestående av frivillige som selv har søkt om å tjenestegjøre i HV, er jo en pekepinn på hvor man er på vei. Disse trener cirka en langhelg i måneden året gjennom, pluss en eller to ukesøvelser. Jeg er selv i I-Styrken, og synes det er utmerket. For min del kan man avskaffe hele det klassiske HV bestående av folk som egentlig ikke har motivasjon for å bidra, til fordel for en, i det minste tildels profesjonell styrke. Avlønningen i I-Styrken er ikke til å bli feit av, men det er i det minste mer enn 126 kroner dagen, i tillegg til at styrken disponerer bra utstyr.

For de vågale med hår på brøstet, er jo HV-016 en rimelig spenstig avdeling i I-Styrken ;)

Topp Bunn