Hurra! Jeg er ikke gal!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Vi er alle (her) gale og da er det godt å ha et sted og "treffes" og snakke om vår felles sykdom ;D
Jeg er i utgangspunktet (imo) en nøktern person, men det har forandret seg i de senere år i og med denne interessen.
Jeg prøver å legge bånd på meg sjøl og å bedrive selvpåvirkning i form av og roe ned det hele og være fornøyd med det jeg har ::)
Det er slettes ikke lett med alle de påvirkende kreftene denne sentralen og nære hifivenner medvirker til (ikke negativt ment, det bare er og blir slik)
Jeg har nettopp (nylig) rigget opp noe nytt og lager en liten bildetråd om dette snart.
Noe er allerede kjøpt og annet er på prøvelån ::)
Mvh.KW

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
:)Hei!!
Kan vi med litt defekt hørsel få en seriøs forforsterker med balansekontroll. :D
(og Thomand tenker: nei dæven der begynner han med balansekontroll problematikken igjen) ;D,
Men det er J...... irriterende og ha ett bittelitt skjevt lydbilde!!!!! :eek: :eek: :eek: ::)
Vh
S
Jeg flytter høyrehøyttaleren et par cm frem i forhold til venstre, funker som bare fy ;D.... Har tinitus på høyreøret, men vet ikke om det er grunnen til problemet

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det gleder jeg meg til å se KW!!

O.
Hei!
Vi er alle (her) gale og da er det godt å ha et sted og "treffes" og snakke om vår felles sykdom ;D
Jeg er i utgangspunktet (imo) en nøktern person, men det har forandret seg i de senere år i og med denne interessen.
Jeg prøver å legge bånd på meg sjøl og å bedrive selvpåvirkning i form av og roe ned det hele og være fornøyd med det jeg har ::)
Det er slettes ikke lett med alle de påvirkende kreftene denne sentralen og nære hifivenner medvirker til (ikke negativt ment, det bare er og blir slik)
Jeg har nettopp (nylig) rigget opp noe nytt og lager en liten bildetråd om dette snart.
Noe er allerede kjøpt og annet er på prøvelån ::)
Mvh.KW

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.549
Torget vurderinger
11
Mitt problem er at jeg føler meg aldeles frisk og ved dei fulle fem, men jeg ser det er mange rundt meg som ikke er av samme mening..........
Når jeg entusiastisk legger ut om en billig brukt kabelstump til bare 15.000.- ser jeg på rullinga med øynende at her møter jeg ikke mye sympati gitt........ ;D

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.833
Torget vurderinger
49
Hei jeg heter Eirik ,og jeg er hekta på hifi ;D
Skal vi starte AA ,annonyme audiofile ?

Ja,ja Dog du er gjerne en av få som klarer å holde deg nøkter over en lang periode . Men husk det, at kjøper du ett hifiprodukt eller prøver en ny kabel så er det rett på kjøret igjen 8)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Dog, jeg er oppriktig glad på dine vegne. Med det tempoet du holdt en periode her, var jeg iferd med å bli en smule bekymret..... Du heiv deg plutselig utpå, uten noe som helst forhåndsvarsel, og så gikk det i 190. Godt å høre at du er fornøyd nå, og jeg håper virkelig at denne tilstanden kan vare.... en stund.....;)

PS. Jeg skal bare finne meg en ny cd spiller og en signalkabel, så er JEG ferdig...... ;D

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
jeg er absolutt blant de som IKKE vil være fri...
synes stadig det er like gøy å bytte ut ting, har holdt på i et helvetes tempo i mange år nå.
i perioder blir jeg litt lei og sliten, og innbiller meg at nå er det på tide å nedgradere og melde meg ut, men så...

tror jeg rett og slett har pådratt meg en sykdom som jeg må leve med resten av livet, så lenge hørselen holder.
og guess what, jeg trives med å være syk!
Tiltredes :)

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Gratulere,håper jeg kommer til å bli like heldig som deg ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hei, jeg heter Magnus og er audioliker, og har ikke hørt på anlegget på snart to uker. Prøver og ta en dag av gangen, kjenner jeg har det litt vanskelig akkurat nå.  ;)

Hei jeg heter Eirik ,og jeg er hekta på hifi  ;D
Skal vi starte AA  ,annonyme audiofile ?

Ja,ja Dog du er gjerne en av få som klarer å holde deg nøkter over en lang periode . Men husk det, at kjøper du ett hifiprodukt eller prøver en ny kabel så er det rett på kjøret igjen  8)

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Gratulere,håper jeg kommer til å bli like heldig som deg ;D

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
hehe nå ble jeg litt gal sitter og leser en annen tråd her om ec-menigheten. ec er vistnok bare rævva så nå må jeg starte på nytt. ser jo ut som at nemoene mine gir jo et helt feilt lydbilde, pærelyd og alt det der, ikke måte på, sånn kan jeg ikke ha det. tenk at jeg har holdt ut i et år allerede, og tenk at amerikanerne betaler over 15k dollar. de må være gale.

så var vi på an igjen:)
edit; hva skal jeg kjøpe nå?
jakr

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
;D Skal ikke være lett.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Den siste som får vite om han (eller hun) er gal, er en selv... å være litt HiFI-nerd er ungdommelig villskap, har lite med å være gal å gjøre. Ja selv om man kjøper kabler til flere titusenlapper, er man ikke gal, bare dum (og eller jålete).
Det er mange galninger der ute, noen med papirer på det, men de fleste uten. Og siden de fleste galninger ikke har noen diagnose blir vel eneste muligheten å skaffe seg papirer på at en er normal... eller være lykkelig gal :)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
å være litt HiFI-nerd er ungdommelig villskap,
Hmmmm........
Og hva med oss som ikke er fullt så unge lenger ???
Hva skal vi skylde på ???

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Vi kan ikke skylde på noe som helst - vi må leve med skylden og skammen. ;D

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for varmende ord jetman. Jeg blir rørt av din bekymring! ;D
Går jeg til verks så går jeg til verks.

Dette skal vare lenge, og ihvertfall til over påske!!

O.
Dog, jeg er oppriktig glad på dine vegne. Med det tempoet du holdt en periode her, var jeg iferd med å bli en smule bekymret..... Du heiv deg plutselig utpå, uten noe som helst forhåndsvarsel, og så gikk det i 190. Godt å høre at du er fornøyd nå, og jeg håper virkelig at denne tilstanden kan vare.... en stund.....;)

PS. Jeg skal bare finne meg en ny cd spiller og en signalkabel, så er JEG ferdig......  ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, det er fort gjort å sprekke(sagt med skarrende r) ;D
Og da bærer det ut på skråplanet igjen...

O.
Hei jeg heter Eirik ,og jeg er hekta på hifi  ;D
Skal vi starte AA  ,annonyme audiofile ?

Ja,ja Dog du er gjerne en av få som klarer å holde deg nøkter over en lang periode . Men husk det, at kjøper du ett hifiprodukt eller prøver en ny kabel så er det rett på kjøret igjen  8)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hmmmm........
Og hva med oss som ikke er fullt så unge lenger  ???
Hva skal vi skylde på  ???
Mmmnja, hva er ikke fullt så ung? Noen folk er fortsatt bare 18 oppi hodet mens kroppen gjerne har passert 40.. da er man jo ung, selvom skroget kanskje ikke henger med i alle svingene. Personlig tror jeg at alder i form av antall leveår er betydningsløst, med mindre man er en ost...
;)
..og hvis du må ha noen å skylde på, så skyld på meg 8)

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Jeg har pasert 50 og er ennå ikke kommet i mål.

Kona sier jeg er gal og sier att jeg har så dårlig

hørsel at jeg ikke hører forskjell ved hi-fi bytter,bare

ler av meg når jeg sier at nå er det blitt bedre.

Kan vel være litt sant i det, litt forskjell hører en jo.

Har holdt på med musikk i 10 år og aldrig vært helt

fornøjd. Har byttet høytalere 7 ganger fra 2000kr til

25000kr og havnet til slutt på patos 402mk2.

Synes det er en brukbar høytaler, men har aldrig

fått det til å låte virkelig engasjerende nok.

Da kommer det store vanskelige spørsmålet?

Hvilken komponent er viktigst forsterker eller cdspiller

vis jeg skal bytte komponent og få det til å låte mer

engasjerende har ikke råd å bytte begge på en gang

Håper på litt hjelp her det er virkelig et vanskelig

spørsmål.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4

Kona sier jeg er gal og sier att jeg har så dårlig

hørsel at jeg ikke hører forskjell ved hi-fi bytter,bare

ler av meg når jeg sier at nå er det blitt bedre.

Kan vel være litt sant i det, litt forskjell hører en jo.

Har holdt på med musikk i 10 år og aldrig vært helt

fornøjd. Har byttet høytalere 7 ganger fra 2000kr til

25000kr og havnet til slutt på patos 402mk2.

Synes det er en brukbar høytaler, men har aldrig

fått det til å låte virkelig engasjerende nok.

Da kommer det store vanskelige spørsmålet?

Hvilken komponent er viktigst forsterker eller cdspiller

vis jeg skal bytte komponent og få det til å låte mer

engasjerende har ikke råd å bytte begge på en gang

Håper på litt hjelp her det er virkelig et vanskelig

spørsmål.
Hei! Det er faktisk et ganske vanskelig spørsmål, for det som avgjør sluttresultatet er hele kjeden. Men for å trekke inn et nytt element, så har jeg opplevd at det virkelige engasjementet og nerven i musikken først kom når jeg begynte å gå mer over til vinyl. Eller så kan et alternativ være å få rør enten i pre eller cd-spiller, det kan også hjelpe noe på engasjement. Et rimelig alternativ som jeg har testet med godt resultat er en rørbuffer fra Musical Fidelity tilo ca. 4.000,- kobles mellom CD-spiller og Pre. Uansett, så vil jeg anbefale å høre på et godt vinyl oppsett.

Mvh
Odder

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Kona sier jeg er gal
Hvis man antar at 50 er ca. halvvegs i livet, så haster det ikke ennå :)
Samtidig må jeg jo si at det plutselig kan bli "for" bra også... svært mye -80talls musikk er utrolig dårlig mikset (lydstudioer verden over kjøpte inn masser av nytt utstyr, som de ikke hadde innsikt nok til å bruke på en skikkelig måte), og -90tallet har mye vært preget av allskens optimaliserings-dupeditter som har gitt oss en verden med lav dynamikk (derfor er mange LP plater mye behageligere å lytte til enn CD'er). Verden har gått videre, CD spilleren har ingen nål som sliter riller, men på bekostning av god lyd. Det hjelper jo ikke å ha en CD-spiller til 200tusen hvis CD'en man putter i er dårlig mikset. Verden er altså gått fremover på ett felt, men bakover på et annet i dette formatet.
Vel, med "plutselig for bra" mener jeg høyttalere som avslører ALT. IMF professional monitor er en slik en, Wilson Watt puppy også. Da blir det plutselig kjipt å spille musikk man har hatt mange gode opplevelser med,
alle feil blir avslørt og hørbare.
Personlig er jeg tilhenger av lyd ala den man får på live-konserter (masse dynamisk fast bass) og for å oppnå dette hjemme har man valget:
1. en rigg til mange 100tusen, eller
2. aktiv deling (men husk at bassen også må være i stereo)

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Kan vi med litt defekt hørsel få en seriøs forforsterker med balansekontroll. :D
(og Thomand tenker: nei dæven der begynner han med balansekontroll problematikken igjen) ;D,
Men det er J...... irriterende og ha ett bittelitt skjevt lydbilde!!!!! :eek: :eek: :eek: ::)
Vh
S
Er det Sony dvp-ns 900V du hører musikk på?
Har hatt en slik, og trodde også at jeg hadde feilbalanserte ører. Imidlertid kom balansen på plass med ny og mye bedre cd-spiller!
Tenk på det du:D

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Takker så mye for svar ja jeg får prøve meg fram.

Plater med bra lydkvalitet og dynamikk låter ikke

så værst hos meg heller.

Har hørt på det samme med å lytte til forskjelige

annlegg i Oslo. Tatt med en del plater uten å tenke

på kvaliteten på innspilingene og det er alltid de

beste innspilingene en kan få gåsehud av.

Har hørt noen dyre rørforsterkerannlegg som jeg

synes var mye bedre romfølelse og nøtralitet i

rommet dermed ble det mere engasjerende likevel.

Har en inntegrert forsterker og da går det vel ikke

å sette inn en rørbuffer. Kanskje en god cdspiller

med rør kan det bli mer engasjerende .

Noen med erfaring der ute ja synes ikke det er lett.

Men hadde vert moro å kommet en del nærmere.

Har 10-20000kr å legge inn, men er veldig skeptisk

pågrunn av mange bytter og mye tap så trenger

flere gode råd. Jeg vet jo også at det til syvende å

sist er meg selv som må lytte prøve og bli fornøyd.

orion

Medlem
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Vh
S
Skjevt lydbilde er ganske irriterende ja. :mad:

Men nå har jeg funnet en ganske ok preamp m/balansekontroll :)

En Sim Audio Moon P-5 8)

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Gratulere da har ivertfall du kommet et stykke på

rett vei.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Ja,ja Dog du er gjerne en av få som klarer å holde deg nøkter over en lang periode . Men husk det, at kjøper du ett hifiprodukt eller prøver en ny kabel så er det rett på kjøret igjen Cool
Jeg har roet ned men i dag tilbø en kollega meg å prøve noen nettkabler han har laget.
Da er vel han en pusher?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611

Jeg har roet ned men i dag tilbø en kollega meg å prøve noen nettkabler han har laget.
Da er vel han en pusher?  
Ja, dette hørtes suspekt ut. Spesiellt hvis du skulle få den første gratis. ;D

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Ja, dette hørtes suspekt ut. Spesiellt hvis du skulle få den første gratis

;D ;D ;D ;D

Pris var ikke tema,men det kommer vel siden tenker jeg,(han leser her inne så jeg bør vel gå stille i dørene)

O

om.s

Gjest
Enig med thomand her. Og hva med oss øst, sånn ca i vestfold, vi må jo fortsatt inn til oslo for å handle, evt langt sør.  :mad:
på tide at noen åpner en kjempebutikk her med bare snacks og 50 % fast rabatt på alt  ;D
Sånn ca i Horten ligger det en liten men meget hyggelig HiFi butikk (AudioAktøren) full av entusiasme og til tider spennende ting.
Kvalitet ikke kvantitet, er stikkordet der.....
Sier en som har reist fra Gøteborg for å handle deler til Quadrasphire racket sitt der.......

mvh

Topp Bunn