Hurra for Israel - 60 år!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    jowil skrev:
    havar skrev:
    erato skrev:
    havar skrev:
    Men..., om nå Frankrike og USA for eksempel, bestemte seg for å gi en del av Israel til kurderne,
    Det hadde vel holdt om vi ga Nord-Amerika tilbake til indianerne?
    Ja, og Nordkalotten til samene, Afrika til de opprinnelige afrikanerne (fy flate så mye enklere når man kunne skrive/si neger...), Australia til aboriginerne, og sist men ikke minst; Herjedalen, Jämtland og sydvestkysten av Sverige tilbake til oss nordmenn. ;D
    Er du politiker? Først gir du Nordkalotten til samene og deretter Herjedalen, Jämtland og sydvestkysten av Sverige til Norge?

;D
    Nei, kanskje jeg burde vært det..? Det er forbausende lett å love bort alt mulig... ;D Etterpå kan man bare ombestemme seg. Dessuten; alle må jo få det som forfedrene deres en gang kanskje eide..?

Nordkalotten: Som en enkel geografisk beskrivelse kan man si at Nordkalotten er det arktiske området av Norge, Sverige, Finland og de nordvestre delene av Russland.

Herjedalen og Jämtland: To landskapsområder som grenser til trøndelag.

Sydvestkysten av Sverige: Vel.., sydvestkysten av Sverige

Så vidt jeg kan se, er dette fullt mulig! 8)

Spørs om svenskene går med på det da... ::)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    rolfozzy skrev:
    Er denne tråden en reprise ? Den har gått før ?
    Var Israel 60 år ifjor også?

Personlig kan jeg ikke si at jeg har så mye imot jøder at jeg ikke unner dem et eget land. Araberne har jo en lang rekke land, men kan altså ikke få irritert seg nok over at de ikke også har det ene landet som er jødisk. Jeg har naturligvis ikke mye til overs av isralittenes undertrykking av palestinerne i landet, men det er en helt annen historie.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    rolfozzy skrev:

Personlig kan jeg ikke si at jeg har så mye imot jøder at jeg ikke unner dem et eget land. Araberne har jo en lang rekke land, men kan altså ikke få irritert seg nok over at de ikke også har det ene landet som er jødisk. Jeg har naturligvis ikke mye til overs av isralittenes undertrykking av palestinerne i landet, men det er en helt annen historie.
    Du har med andre ord så mye imot samer, bergensere, svalbardinger, tatere, norsk-pakistanere, og karmøyværinger at du ikke vil unne dem et eget land? Selv om vi oppretter det i Sverige eller Polen der det uansett ikke bor noen av betydning? Ikke sikkert at de greier å forsvare seg slik at det blir et problem uansett hvis vi slår til når de er på det svakeste en gang... rett etter en naturkatastrofe eller epidemi f.eks.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    havar skrev:
    Komponenten skrev:
    havar skrev:
    Rune S skrev:
    Når ble det vanlig å gi fra seg landområder man har inntatt i en forsvarskrig?
    Når ble det vanlig å ta land fra noen, for så å gi det til en tredjepart? Slik "staten" Israel ble etablert... ::)

Denne tråden kommer heller ikke til å bli spesielt fredelig...
    Hvorfor er det ingen som er bekymret for at ikke kurderne får sin egen stat??

Har ikke de like mye rett på det som palestinerne har det?
    Hvem sa at ingen var bekymret for kurderne?

Men..., om nå Frankrike og USA for eksempel, bestemte seg for å gi en del av Israel til kurderne, hvordan tror du israelittene hadde likt det? Omtrent like dårlig som palestinerne liker at deres land plutselig ble gitt vekk til jødene..? Det tror jeg.
    Deres land??

Wow, er du begynt å omskrive historien?
    Er det palestinernes land altså, det var nytt for meg.
    Hadde de en stat der da altså, som ble tatt fra dem?

Bodde det ikke jøder der, og har det ikke bodd jøder der i alle år?

Hva med alle landområdene jøder er blitt fratatt i muslimske land, bør ikke det tilbakeføres til jødene også?
    Eller er ikke det så viktig?

Hører aldri noen som uttrykker bekymring for kurderne nei, men selvsagt bekymrer dere dere, dere bare skjuler det så godt.

Får Iran og kompisene viljen sin så blir det ikke 60 nye Dog. De vil ha alle jødene der utryddet, lurer bare på hvordan de skal få det til uten å samtidig utrydde palestinerne...

Men hyggelig å høre at det vil glede deg om det skjer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    rolfozzy skrev:

Du har med andre ord så mye imot samer, bergensere, svalbardinger, tatere, norsk-pakistanere, og karmøyværinger at du ikke vil unne dem et eget land? Selv om vi oppretter det i Sverige eller Polen der det uansett ikke bor noen av betydning? Ikke sikkert at de greier å forsvare seg slik at det blir et problem uansett hvis vi slår til når de er på det svakeste en gang... rett etter en naturkatastrofe eller epidemi f.eks.
    Samene burde hatt et eget land på vidda, hvor de kunne bestemt seksuell lavalder selv og solgt billig brennevin, for min del. Men hvem skulle de da hatt særfordeler i forhold til?

Bergensere unner jeg ikke stort, men jeg hadde ikke hatt noe imot å slippe å ha dem som en del av Norge.

Tatere har jeg ikke noe forhold til, annet enn Åge Aleksandersen, og han synger jo om Norge mitt Norge, så det virker som de ikke ønsker noe annet.

Norsk-Pakistanere har allerede to land. Trenger de flere?

Karmøyværinger burde vært internert og undertrykket.

Men at mange her ønsker å avskaffe staten Israel har jeg liten forståelse for. Brorparten av befolkningen er jøder og ønsker å beholde denne staten. Jeg er en venn av demokratiet, og synes den saken er grei.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Men at mange her ønsker å avskaffe staten Israel har jeg liten forståelse for. Brorparten av befolkningen er jøder og ønsker å beholde denne staten. Jeg er en venn av demokratiet, og synes den saken er grei.
    Ja det er mye riktig. Opprettelsen av staten Israel var en av de største blunderene i forrige århundre. Men skaden er skjedd og man kan ikke fjerne landet når det først er generert.

Så å jobbe for å legge ned Israel er bare tull. Dessuten er det nå mange som bor der som er født og oppvokst der og ikke har noe med politikken å gjøre.

Men det er viktig å ikke godta hva som helst som israelerene pønsker ut av overgep kun fordi man aksepterer at staten eksisterer, og at man må si klart stopp for videre ekspansjoner og få dem til å trekke tilbake enklavene på okkupert territorium og hente hjem sine kolonister og soldater til sitt eget land i stedet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Men det er viktig å ikke godta hva som helst som israelerene pønsker ut av overgep kun fordi man aksepterer at staten eksisterer, og at man må si klart stopp for videre ekspansjoner og få dem til å trekke tilbake enklavene på okkupert territorium og hente hjem sine kolonister og soldater til sitt eget land i stedet.
    Overgrep skal man aldri godta, uansett hvor i verden den foregår.

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    havar skrev:
    Komponenten skrev:
    havar skrev:
    Rune S skrev:
    Når ble det vanlig å ta land fra noen, for så å gi det til en tredjepart? Slik "staten" Israel ble etablert... ::)

Men..., om nå Frankrike og USA for eksempel, bestemte seg for å gi en del av Israel til kurderne, hvordan tror du israelittene hadde likt det? Omtrent like dårlig som palestinerne liker at deres land plutselig ble gitt vekk til jødene..? Det tror jeg.
    Deres land??

Nope sir, de hadde ikke en stat, men LAND! Og..., kanskje det kommer som et sjokk; det ble tatt fra dem.
    Ja, det bodde noen jøder der, akkurat som andre steder i verden, men... plutselig ble det skipet jøder dit fra hele verden, og da ble det et problem for de som bodde der fra før serru... Tenk deg at det plutselig strømmet hinduer fra hele verden til Norge, bare fordi det bodde hinduer her fra før. Faktum er at det bodde flere jøder i Europa, og det bodde flere jøder i USA, enn det gjorde i det området som nå heter Israel. Slik sett hadde det vært enklere om alle jødene fikk landet sitt i Frankrike, Tyskland eller kanskje de kunne fått staten Washington? Herlighet, det tenkte de sikkert ikke på, de gavmilde giverne på 40-tallet.

Hva med alle landområdene jøder er blitt fratatt i muslimske land, bør ikke det tilbakeføres til jødene også?
    Jeg forholder meg til nyere historie (les: reelle fakta). Hvilket land ble fratatt jødene sa du..? Jeg håper du ikke kommer slepende med gamle sagn som er tusenvis av år gamle... Da er det faktisk mer reelt at vi får tilbake ting som danskekongen rotet bort for oss. Alle ser at det er en utopi, men likevel skal man "fikse opp" i ting som muligens har hendt for flere tusen år siden. Det er bare for fjernt for meg, beklager...

Hører aldri noen som uttrykker bekymring for kurderne nei, men selvsagt bekymrer dere dere, dere bare skjuler det så godt.
    Det kan være at jeg ikke har lest godt nok, men jeg fikk et bestemt inntrykk av at denne tråden handler om Israel. Jeg foreslår at du starter en egen kurdertråd, så blir det nok passe saklig diskusjon der også. ::)

Får Iran og kompisene viljen sin så blir det ikke 60 nye Dog. De vil ha alle jødene der utryddet, lurer bare på hvordan de skal få det til uten å samtidig utrydde palestinerne...

Men hyggelig å høre at det vil glede deg om det skjer. ???
    Unnskyld; men hva antyder du at jeg har sagt..? Jeg håper virkelig ikke at du nå mener å antyde at jeg har ytret ønske om noen utrydding av noe slag? Slik kan det nemlig tolkes, det du skriver...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.063
    Torget vurderinger
    1
    OK -noen innlegg er slettet grunnet brudd på Hifisentralens regel 1, og stort sett dreier det seg om mangel på respekt og utsagn egnet til å virke krenkende av andre deltakere i denne tråden.

Når det gjelder temaer som dreier seg om midtøsten, og særlig Israel oppfordrer jeg til å oppvise forsiktighet.

Noen fakta dere bør ta hensyn til: Staten Israel er en legitim og lovlig opprettet stat. Den moderne staten har røtter i landet "Israel", som er et sentralt element i judaismen. Etter 1. Verdenskrig godkjente folkeforbundet et britisk mandat i Palestina, med hensikten å opprette "et nasjonalt hjemland for det jødiske folk." I 1947 godkjente de Forente Nasjoner delingen av det britiske mandatet i i Palestina i to stater: en jødisk og en arabisk. Okkupasjonen av vestbredden og Golanhøyden (etter seks dagers krigen i 1967) er fordømt av FN.

bjornh, moderator

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    OK -noen innlegg er slettet grunnet brudd på Hifisentralens regel 1, og stort sett dreier det seg om mangel på respekt og utsagn egnet til å virke krenkende av andre deltakere i denne tråden.

Når det gjelder temaer som dreier seg om midtøsten, og særlig Israel oppfordrer jeg til å oppvise forsiktighet.

Noen fakta dere bør ta hensyn til: Staten Israel er en legitim og lovlig opprettet stat. Den moderne staten har røtter i landet "Israel", som er et sentralt element i judaismen. Etter 1. Verdenskrig godkjente folkeforbundet et britisk mandat i Palestina, med hensikten å opprette "et nasjonalt hjemland for det jødiske folk." I 1947 godkjente de Forente Nasjoner delingen av det britiske mandatet i i Palestina i to stater: en jødisk og en arabisk. Okkupasjonen av vestbredden og Golanhøyden (etter seks dagers krigen i 1967) er fordømt av FN.

bjornh, moderator

Nettopp dette med de okkuperte områdene, er vel noe av kjernen til den evige striden. Her kunne Israel vist seg som det storsinnede og gode landet de påberoper seg å være, og trukket seg tilbake. Som du sier, er jo dette "trekket" fordømt av FN, og det har det vært i mange år, men uten at det hjelper noe særlig...

Det er klart at man skal tenke seg om før man blir verbal, men samtidig må man vel ha lov til å uttrykke både skepsis og misnøye med et land som ved handling, har oppnådd å bli fordømt av FN? Dette betyr selvsagt ikke annet enn at man er uening i politikken deres, og det bør de sannelig tåle.

S

Slubbert

Gjest
    Komponenten skrev:

Jeg vil også ha min egen stat, den trenger ikke være stor engang. Slubbertland, autonomt og skattefritt. Har ikke jeg like mye rett på det som enhver annen?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    havar skrev:
    Komponenten skrev:
    havar skrev:
    Komponenten skrev:
    havar skrev:
    Rune S skrev:

Deres land??

Nope sir, de hadde ikke en stat, men LAND! Og..., kanskje det kommer som et sjokk; det ble tatt fra dem.
    Ja, det bodde noen jøder der, akkurat som andre steder i verden, men... plutselig ble det skipet jøder dit fra hele verden, og da ble det et problem for de som bodde der fra før serru... Tenk deg at det plutselig strømmet hinduer fra hele verden til Norge, bare fordi det bodde hinduer her fra før. Faktum er at det bodde flere jøder i Europa, og det bodde flere jøder i USA, enn det gjorde i det området som nå heter Israel. Slik sett hadde det vært enklere om alle jødene fikk landet sitt i Frankrike, Tyskland eller kanskje de kunne fått staten Washington? Herlighet, det tenkte de sikkert ikke på, de gavmilde giverne på 40-tallet.

Jeg forholder meg til nyere historie (les: reelle fakta). Hvilket land ble fratatt jødene sa du..? Jeg håper du ikke kommer slepende med gamle sagn som er tusenvis av år gamle... Da er det faktisk mer reelt at vi får tilbake ting som danskekongen rotet bort for oss. Alle ser at det er en utopi, men likevel skal man "fikse opp" i ting som muligens har hendt for flere tusen år siden. Det er bare for fjernt for meg, beklager...

Det kan være at jeg ikke har lest godt nok, men jeg fikk et bestemt inntrykk av at denne tråden handler om Israel. Jeg foreslår at du starter en egen kurdertråd, så blir det nok passe saklig diskusjon der også. ::)

Men hyggelig å høre at det vil glede deg om det skjer. ???
    Unnskyld; men hva antyder du at jeg har sagt..? Jeg håper virkelig ikke at du nå mener å antyde at jeg har ytret ønske om noen utrydding av noe slag? Slik kan det nemlig tolkes, det du skriver...

Palestinerne bodde der og jødene bodde der, det ble tatt land fra begge grupper for i det hele tatt ha mulighet til å opprette to stater.
    Det strømmer ganske mange mennesker til Norge, bare fordi noen av dem bor her fra før, noen ønsker å stoppe dette, de blir kalt både det ene og det andre…

Det eneste området det var aktuelt å opprette en jødisk stat var jo selvsagt i det området jødene i alle år har ført sterk tilknytting og har alle sine hellige steder, noe annet hadde jo vært helt absurd. Eller synes du det hadde tatt seg ut å opprette en jødisk stat på restene av konsentrasjonsleirene hvor millioner av jøder var blitt pint til døde?

Jøder som har bodd i muslimske land er fratatt minst like mye land som man har tatt fra palestinerne, i samme tidsrom, men det er tydeligvis så lite kjent at du ikke har hørt om det.

Jøder utgjorde ca 2 prosent av befolkningen i den arabiske verden i første del av 1900-tallet, arealet av Israel er mindre enn 2 promille av de arabiske landene, de grådige jødene har virkelig fått i overkant mye land ja…og de har måttet forlate store verdier i muslimske land.

Har vært utallige tråder her om palestinerne og Israel, men ikke en om kurderne, sier meg noe om hvor sympatien ligger, eller mest om hvem som er de ondeste av de onde, nemlig jødene og hvor lite villig man er til å i det hele tatt prøve å se ting fra deres side.

Den siste var til Dog, han håpet det ikke ble nye 60 år, lurer på hva han ser for seg..

Jeg lånte en bok i går på biblioteket som het Jødehat, den er på nesten 700 sider.
    Lurer på om jeg bare skal skynde meg å levere den tilbake, det er tydeligvis andre enn meg som har mye mer behov for å lese den boken. Fokuset på Israels “forbrytelser” står på ingen måte i forhold til andre land som begår virkelige grusomme og onde overgrep mot befolkningen, men forskjellen er vel helst det etniske opphavet til gjerningsmennene.

Greit i teorien å si at Israel skal gi fra seg land, se hva som skjer når de gjør det, områdene brukes til å bombardere sivile områder i Israel med raketter, frister sikkert veldig å gi fra seg mer..

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    926
    Komponenten skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Vow!!!!!!!
    I så fall er det noe nytt de har begynt med. Kjenner ingen som vil sprenge seg selv eller andre i lufta. Ikke kjenner jeg folk som ytrer at de vil andre fysisk vondt, eller ta livet av noen. Men jeg kjenner ganske mange etterhvert som har blitt nektet innreise i Israel. Disse jeg kjenner er etnisk blendahvite nordmenn, hovedsaklig medlemmer av statskirken, noen sågar personlige kristne, aktive i kristne ungdomsmiljø.
    Jeg kan ikke forklare hvorfor de ikke er velkomne til dette forjettede land. Mulig at det også er en rangering innad i de kristne miljøer, og skille på gode og dårlige troende. Mulig det har noe med ikke å ha partiboka i orden? Ikke vet jeg.
    Snodig. Jeg kjenner mange som har vært i Israel gang på gang, skryter uhemmet og er ikke medlem av noen spesielle sekter eller partier, ikke er de jøder heller. De reiser der på ferie og er kjempefornøyde.

Så en film om Israel nylig og og ble utrolig imponert over hvor mye det lille landet inneholder av bygg, praktfull natur og flotte områder.
    Javisst! Rundturer i Israel må godkjennes av myndighetene slik at turistene kommer tilbake med positive inntrykk. Da kan f.eks du fortsette å skryte i vei med en naiv forståelse av hva som foregår.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Slubbert skrev:
    Komponenten skrev:

Jeg vil også ha min egen stat, den trenger ikke være stor engang. Slubbertland, autonomt og skattefritt. Har ikke jeg like mye rett på det som enhver annen?
    Hvis forfedrene dine kan defineres som urbefolkning stiller du i alle fall sterkere enn om du bare er en vanlig bastard..

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjest skrev:
    Komponenten skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Vow!!!!!!!
    I så fall er det noe nytt de har begynt med. Kjenner ingen som vil sprenge seg selv eller andre i lufta. Ikke kjenner jeg folk som ytrer at de vil andre fysisk vondt, eller ta livet av noen. Men jeg kjenner ganske mange etterhvert som har blitt nektet innreise i Israel. Disse jeg kjenner er etnisk blendahvite nordmenn, hovedsaklig medlemmer av statskirken, noen sågar personlige kristne, aktive i kristne ungdomsmiljø.
    Jeg kan ikke forklare hvorfor de ikke er velkomne til dette forjettede land. Mulig at det også er en rangering innad i de kristne miljøer, og skille på gode og dårlige troende. Mulig det har noe med ikke å ha partiboka i orden? Ikke vet jeg.
    Snodig. Jeg kjenner mange som har vært i Israel gang på gang, skryter uhemmet og er ikke medlem av noen spesielle sekter eller partier, ikke er de jøder heller. De reiser der på ferie og er kjempefornøyde.

Så en film om Israel nylig og og ble utrolig imponert over hvor mye det lille landet inneholder av bygg, praktfull natur og flotte områder.
    Javisst! Rundturer i Israel må godkjennes av myndighetene slik at turistene kommer tilbake med positive inntrykk. Da kan f.eks du fortsette å skryte i vei med en naiv forståelse av hva som foregår.
    Neida, ikke rundturer, de reiste på egen hånd. Fant fort ut at det var stor forskjell på de jødiske og de palestinske drosjesjåførene, de siste prøvde å svindle og lure og var nesten umulig å bli kvitt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    926
    Så lenge du holder deg unna grenseområdene og innenfor etnisk jødiske områder så har du det flott som vesteuropeer i Israel. Ikke bli for nyskjerrig på hvordan de behandler ikke-jøder.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Rune S skrev:
    Vanlig og vanlig, men de allierte gjorde det muligens etter 2. verdenskrig?

Så vidt jeg vet dimma Tysklandsbrigaden for noen år siden.....

S

Slubbert

Gjest
    Komponenten skrev:
    Slubbert skrev:
    Hvis forfedrene dine kan defineres som urbefolkning stiller du i alle fall sterkere enn om du bare er en vanlig bastard..
    Palestinere er hverken en urbefolkning eller et folkeslag / en etnisk gruppe. Kurdere er et folkeslag, men det har lite å gjøre med hvorfor kurdiske nasjonalister har så høy cred blant venstreraddiser hjemme på berget. Dette bunner i at PKK er en revolusjonær marxist-leninistisk gruppe som vil gjøre en eventuell kurdisk stat om til et "sosialistisk paradis" (les: et helveteshøl).

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Palestinerne bodde der og jødene bodde der, det ble tatt land fra begge grupper for i det hele tatt ha mulighet til å opprette to stater.
    Det strømmer ganske mange mennesker til Norge, bare fordi noen av dem bor her fra før, noen ønsker å stoppe dette, de blir kalt både det ene og det andre…

Det eneste området det var aktuelt å opprette en jødisk stat var jo selvsagt i det området jødene i alle år har ført sterk tilknytting og har alle sine hellige steder, noe annet hadde jo vært helt absurd. Eller synes du det hadde tatt seg ut å opprette en jødisk stat på restene av konsentrasjonsleirene hvor millioner av jøder var blitt pint til døde?

Jøder som har bodd i muslimske land er fratatt minst like mye land som man har tatt fra palestinerne, i samme tidsrom, men det er tydeligvis så lite kjent at du ikke har hørt om det.

Jøder utgjorde ca 2 prosent av befolkningen i den arabiske verden i første del av 1900-tallet, arealet av Israel er mindre enn 2 promille av de arabiske landene, de grådige jødene har virkelig fått i overkant mye land ja…og de har måttet forlate store verdier i muslimske land.

Har vært utallige tråder her om palestinerne og Israel, men ikke en om kurderne, sier meg noe om hvor sympatien ligger, eller mest om hvem som er de ondeste av de onde, nemlig jødene og hvor lite villig man er til å i det hele tatt prøve å se ting fra deres side.

Den siste var til Dog, han håpet det ikke ble nye 60 år, lurer på hva han ser for seg..

Jeg lånte en bok i går på biblioteket som het Jødehat, den er på nesten 700 sider.
    Lurer på om jeg bare skal skynde meg å levere den tilbake, det er tydeligvis andre enn meg som har mye mer behov for å lese den boken. Fokuset på Israels “forbrytelser” står på ingen måte i forhold til andre land som begår virkelige grusomme og onde overgrep mot befolkningen, men forskjellen er vel helst det etniske opphavet til gjerningsmennene.

Greit i teorien å si at Israel skal gi fra seg land, se hva som skjer når de gjør det, områdene brukes til å bombardere sivile områder i Israel med raketter, frister sikkert veldig å gi fra seg mer..
    Ble det ikke bare opprettet en stat..? Om det hadde forløpt seg slik du antyder, ville jo palestinerne hatt sin egen stat i 1948. Det at det strømmer mennesker til Norge, er vel strengt regulert av oss selv. Det hadde vært noe annet om det ble bestemt fra andre siden av jordkloden, at vi skulle ta i mot alle fra en bestemt religion, ikke sant..?

Jeg forstår selvsagt problematikken vedrørende det som hendte i Europa under 2. VK, men USA var jo fortsatt en mulighet..? Strengt tatt så hadde vel de færreste av de første israelittene noen direkte tilknytning til landet de fikk? Religiøs tilknytning ja, men ikke familiær. Dermed er vi nede på den enkeltes personlige tro. Det er bra at de religiøse får lov til å leve livet slik de vil, men det spørs om de kristne ville gitt fra seg land, for å gjøre stor og tydelig plass for en annen religion enn deres egen. Tenk om de som bekjenner seg til Åsatroen, kom og forlangte Rogaland som eget rike. Neppe OK. Bevares, jeg er en smule spissfindig nå, men det er bare for å tydeliggjøre at det faktisk ikke er så enkelt som du vil ha det til.

Du har ennå ikke gitt meg et eneste hint om hvor jødene ble fratatt land av muslimene. Var det før 1900, så er det temmelig foreldet, og ikke relevant å snakke om engang. Da er vi i såfall på nivå med Herjedalen.

Jeg forholder meg til dine 2 %, og går ut fra at det stemmer. De fikk et eget land, og etter det har det faktisk vært stridigheter, noe som er forferdelig trist. Forresten var det vel ikke slik at noen måtte forlate eiendelene sine? Var det ikke frivillig om de ville flytte til Israel? Om ikke, hvem deporterte dem? Uansett er det slik når man velger å flytte til et annet land. Man får ikke med seg bygninger og store ting.

Ondest av de onde, og lite vilje til å se... Vel, dette med ondest av de onde, får du kjøre monolog på. Jeg gidder i alle fall ikke å "male fanden på veggen". Når det kommer til velvilje, er jeg mer interessert. Hva om vi snur det hele rundt? De fleste har respekt for FN, i alle fall av de landene vi liker å sammenligne oss med. Jeg føler ikke spesiell velvilje med noen av de landene som demonstrativt setter FN's ønsker tilside. Dette betyr heller ikke at jeg misliker eller hater noen folkegrupper i disse landene, men politikken de fører er under enhver kritikk. Velvilje og sympati kan Israel lett vinne, og det bare ved å følge FN's formaninger. Merk at jeg holder de "stridene" parter utenfor, og det gjør jeg fordi jeg faktisk tror FN har rett i dette tilfellet.

Kan det tenkes at "Dog" misliker tanken på 60 nye år med stridigheter?

Jeg bare ventet på det... jødehat. Kan du ikke la være å dra på dette argumentet..? Det er som når enkelte innvandrere roper rasisme når de ikke får viljen sin. Hater du befolkningen i Burma? Jeg tviler på at du gjør det, men det er vel ikke synonymt med at du er bunnløst enig i politikken landet fører? Jeg (og sikkert de fleste her inne) har absolutt ingen verdens ting i mot jøder, men jeg er uenig i politikken landet deres fører. Spesielt den biten med at de okkuperer land, og setter militære styrker inn mot sivile.

[/quote]

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.249
    Torget vurderinger
    2
    Slubbert skrev:
    Komponenten skrev:

Eget land ?! Er du ikke fornøyd med og leve i din egen verden ?

G

Gjestemedlem

Gjest
    havar skrev:
    Ble det ikke bare opprettet en stat..? Om det hadde forløpt seg slik du antyder, *** etc

Godt innlegg havar. Støtter det helt og holdent.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    havar skrev:
    Ble det ikke bare opprettet en stat..? Om det hadde forløpt seg slik du antyder, ville jo palestinerne hatt sin egen stat i 1948.
    Siden du ser ut til å ha såpass historisk innsikt vil jeg gjerne at du forteller meg om palestinerenes historie ?

Det ble bare opprettet en stat av en tredjepart,og ja det er merkverdig,det er det som heter et under.
    Spurte man de som budde i området Palestina i 1947 så kallte de seg palestina-arabere og palestina-jøder,eller bare jøder og arabere,og etter hva jeg forstår så var det først etter Arafats vellykkede løgner fekk fotfeste at noen palestina-arabere begynnte å kalle seg palestinere,mange uskyldige mennesker som etterhvert ble brikker i ormeyngelens krig.
    Jøder har en lang lang historie i området og retten til å et eget land der.
    Palestina-arabere ble jo tilldelt det aller meste av Palestina,hva er det de bråker etter?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Det samme som du ville bråket for hvis russene hadde okkupert Norge og forvist oss til Belgia siden mesteparten av Europa alikevel var tildelt sånne som oss.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Det samme som du ville bråket for hvis russene hadde okkupert Norge og forvist oss til Belgia siden mesteparten av Europa alikevel var tildelt sånne som oss.
    Vet du hva som var i områdene Israel fekk tildelt ? Vet du hvor mange arabere og jøder som var der,var det tett befolket tror du?

Vi har ingen historie i Belgia såvidt jeg vet,jødene har historien i området de ble tildelt.
    Foresten interesant at du nevner russerene og Norge,vi er sannsynligvis et yndet og enkelt bytte viss ting eskalerer.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Rune S skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Vet du hva som var i områdene Israel fekk tildelt ? Vet du hvor mange arabere og jøder som var der,var det tett befolket tror du?

Vi har ingen historie i Belgia såvidt jeg vet,jødene har historien i området de ble tildelt.
    Foresten interesant at du nevner russerene og Norge,vi er sannsynligvis et yndet og enkelt bytte viss ting eskalerer.
    Her foreslår jeg at du leser litt grunnleggende historie fra de siste 200 år, RuneS.

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Tenkte jeg skulle slippe det siden her er så mange eksperter her inne Honkey .

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    havar skrev:
    Ble det ikke bare opprettet en stat..? Om det hadde forløpt seg slik du antyder, ville jo palestinerne hatt sin egen stat i 1948.
    Siden du ser ut til å ha såpass historisk innsikt vil jeg gjerne at du forteller meg om palestinerenes historie ?

Det ble bare opprettet en stat av en tredjepart,og ja det er merkverdig,det er det som heter et under.
    Spurte man de som budde i området Palestina i 1947 så kallte de seg palestina-arabere og palestina-jøder,eller bare jøder og arabere,og etter hva jeg forstår så var det først etter Arafats vellykkede løgner fekk fotfeste at noen palestina-arabere begynnte å kalle seg palestinere,mange uskyldige mennesker som etterhvert ble brikker i ormeyngelens krig.
    Jøder har en lang lang historie i området og retten til å et eget land der.
    Palestina-arabere ble jo tilldelt det aller meste av Palestina,hva er det de bråker etter?
    Jeg oppfordrer deg til å søke informasjon på egenhånd. Hva du enn måtte finne, kan det ikke endre de faktiske forhold. Det at jødene angivelig bodde i dette området for noen tusen år siden, er så fjernt at det knapt kan brukes som et argument, og det er i alle fall ikke egnet for å skape fred.

FESty

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    0
    Rune S skrev:
    havar skrev:

Du får ta en kikk på kartet fra 1948 da og se om det samsvarer med dagens kart over området. Og alle vet,med noen unntak, at når Israel blir presset til å gi fra seg okkupert land for å etterleve såkalte veikart for fred, så jatter de med for å tilfredsgjøre verdensoponionen..Så skaper de seg nye behov for "sikkerhet", tar litt mer land fra palestinerne og så gir de tilbake nesten alt av det sist okkuperte landet og vips; klapp på skuldra og mye ros for at de virkelig går inn for fred i området..og israel er faktisk blitt litt større.. Og dette er en klassisk metode som blir brukt omatt og omatt.. F

cobra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Antall liker
    1
    KindOfBlue skrev:
    oddgeir skrev:
    Triste bilder. Det er i ettertid bevist at det var palestinske kuler som drepte, til ære for vestlige journalister.
    Du må ikke tro alt du blir fortalt, Oddgeir. Det lønner seg å gjøre egne undersøkelser. Dette brukte jeg over et år på.

Men du kan lese hva en annen kom frem til, da hun kikket grundig på begge sider av saken.

http://www.guardian.co.uk/world/2000/oct/03/israel6
    To fakta som ofte blir ignorert i denne saken.

1) Ser en på kulehullene bak gutten, ser en at de er runde. Om du skyter fra en vinkel (fra de israelske soldatenes posisjon), ville hullene vært ovale.

2) Dersom de israelske soldatene hadde skutt gutten, hvordan unngikk da "faren" (som forøvrig ble henrettet av palestinske myndigheter for forræderi ikke lenge etter) å bli truffet? Han sitter jo foran, med større kropp.

En kan mene mye om Israel og Palestina, men forvrengning av fakta for å skape følelser bare øker en konflikt.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det er forholdsvis godt dokumentert at det ikke kunne ha vært israelske kuler. Det er foretatt grundige analyser av vinkler og kulebaner.

Jeg vet ikke, men sannheten har en tendens til å bli første offer i en konflikt.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    havar skrev:
    Jeg oppfordrer deg til å søke informasjon på egenhånd. Hva du enn måtte finne, kan det ikke endre de faktiske forhold. Det at jødene angivelig bodde i dette området for noen tusen år siden, er så fjernt at det knapt kan brukes som et argument, og det er i alle fall ikke egenet for å skape fred.
    Noen ganger er historie viktig andre ganger ikke ? ::)
    Jordens historie på på trillioner år aksepteres blankt til tross for at det er umulig å få det dokumentert,mens andre ganger........

Egnet til å skape fred nei,for det ser jo alle at jødene må gi fra seg landet før det kan bli fred.Fienden er ikke i stand til å ha fred med sine egne engang!!

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    havar skrev:
    Jeg oppfordrer deg til å søke informasjon på egenhånd. Hva du enn måtte finne, kan det ikke endre de faktiske forhold. Det at jødene angivelig bodde i dette området for noen tusen år siden, er så fjernt at det knapt kan brukes som et argument, og det er i alle fall ikke egenet for å skape fred.
    Noen ganger er historie viktig andre ganger ikke ? ::)
    Jordens historie på på trillioner år aksepteres blankt til tross for at det er umulig å få det dokumentert,mens andre ganger........

Egnet til å skape fred nei,for det ser jo alle at jødene må gi fra seg landet før det kan bli fred.Fienden er ikke i stand til å ha fred med sine egne engang!!
    Må du ha det med teskje? Man kan da ikke forvente at det skal gå fredelig for seg, når man kommer drassende med dokumenter som er tusenvis av år gamle, og gjør krav på land? Gi oss Herjedalen og Jämtland, det er tross alt mye nyere historie, og dessuten veldokumentert. Alle skjønner at dette ikke lar seg gjøre, så hvorfor skal da dette med Israel forventes å foregå i stillhet?

Gi fra seg landet sitt? Har jeg sagt det?

Hold deg i det minste til fakta, eller så får du bare kjøre monolog...

S

Slubbert

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Slubbert skrev:
    Eget land ?! Er du ikke fornøyd med og leve i din egen verden ?
    Nei.

S

Slubbert

Gjest
    Du misforstår, jeg vil at andre skal ordne opp i etableringen av staten min. Jeg vil ha milliarder på milliarder på milliarder i etableringshjelp som jeg overhodet ikke bruker på å etablere hverken et sivilt styre eller funksjonelle institusjoner, men søler bort på bombekastere, automatvåpen og generell korrupsjon. Jeg vil sitte på ræva og ha andre til å besørge mitt levebrød, mens jeg leker med sprengstoff.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Du misforstår, jeg vil at andre skal ordne opp i etableringen av staten min. Jeg vil ha milliarder på milliarder på milliarder i etableringshjelp som jeg overhodet ikke bruker på å etablere hverken et sivilt styre eller funksjonelle institusjoner, men søler bort på bombekastere, automatvåpen og generell korrupsjon. Jeg vil sitte på ræva og ha andre til å besørge mitt levebrød, mens jeg leker med sprengstoff.
    Heller ingen umulighet, og mye billigere...

Vedlegg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn