Huller i platesamlingen som forårsaker at besøkende reagerer.....?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.512
Jethro Tull hadde noen år han tullet med litt hardere lyd og progrocket mer slik jeg liker det. 'A' 1980 og 'Roots to Branches' 1995 har mange låter jeg liker. Og der oppdaget jeg et hull jeg må lytte til 'Broadway and the Beast' 1982.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Har en del hull i klassiske og viktige norske Black Metal album. Disse blir også gjerne trukket fram som de beste og mest autentiske.

Personlig synes jeg at de beste albumene er laget fra rundt årtusenskifte og utover, da de klassiske banda hadde lært seg å spille skikkelig. Mange av disse er fantastiske, og etter min mening absolutt de beste i mange respektive diskografier.

Som man sier er grillingen best på glørne, når folk flest er ferdige med grillingen. Ha.
Hvilke band tenker du primært på da? Jeg synes jo f.eks. Darkthrones "Plaguewielder" fra 2001 er bandets kuleste album. Dritfet produksjon, som får frem Darkthrone-stemningen uten å låte kassettspiller. To andre eksempler på kule album er Immortals "At the Heart of Winter" og Dimmus "Puritanica Euphoric Misantropia".

Begrepet "viktig" om kulturelle produkter har alltid vekket en viss avsmak hos meg. Det ligger nemlig en pekefinger der. Og pekefinger gidder jeg rett og slett ikke når jeg skal kose meg. 😎
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.732
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå som vi alle er forskjellige. Jeg har plater jeg er glad i som er temmelig mothårs. Ikke mye kos i det meste av Ligeti f.eks.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.272
Antall liker
9.114
Har man egentlig et hull i platesamlingen fordi en ikke har en plate som andre mener en burde ha? Finnes det egentlig hull i platesamlinger? Det måtte i så tilfelle vært hvis man ikke hadde plater i en samling der det har vært et vedtak på hva en standard platesamling skal inneholde. Ellers så finnes det ikke hull der, kun plass til en haug med plater man ikke har anskaffet seg enda.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Det sies at salige Arne Bendiksen hadde omtrent alt som var utgitt av norske plater.
Han måtte visstnok ta i bruk svømmebassenget som lagringsplass.
Få hull der når det gjaldt norsk på norsk.
Harald Are Lund hadde visstnok også mange, men sikkert mange hull.
Er ikke i tvil om hvilken samling jeg ville ha dykket ned i!
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Har man egentlig et hull i platesamlingen fordi en ikke har en plate som andre mener en burde ha? Finnes det egentlig hull i platesamlinger? Det måtte i så tilfelle vært hvis man ikke hadde plater i en samling der det har vært et vedtak på hva en standard platesamling skal inneholde. Ellers så finnes det ikke hull der, kun plass til en haug med plater man ikke har anskaffet seg enda.
Spør du meg, så gjøre det ikke det, nei. Men å si at en liker Pink Floyd, men synes "The Wall" er ei ganske kjedelig skive, er tabu i manges øyne. Eller å være glad i tungrock, men ha et helt likegyldig forhold til AC/DC.

Det finnes jo en del mennesker som vil si "HÆ? Liker du ikke Doors, du som er glad i progrock?" Eller "HÆ? har du ikke en eneste Princs-plate, du som liker litt sånn artsy fartsy popmusikk?" Noen mennesker tenker jo på popmusikken som en kanon, eller et pensum. Helt feil, og ganske historieløst. En del plater opp igjennom pop-historien har blitt laget fordi bandet har hatt en kontrakt med plateselskapet om et visst antall utgivelser, og bare har vært nødt til å spy ut noe.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.792
Torget vurderinger
23
En fin dag i Slukoteket

"You have a serious hole in your record collection, my friend!"
"Yes - and I am lookin' at him right now, Asshole..."​
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
179
Antall liker
293
Hvilke band tenker du primært på da?
Darkthrone, Mayhem, Gorgoroth, Satyricon, Enslaved...og en drøss andre. Det finnes jo visse unntak, De Mysteriis Dom Sathanas og pling-plong periode Burzum for eksempel. Begrepet "viktig" er helt OK for meg, er sterkt farget av historisk analyse og tenkemåte, haha.Men skjønner godt hva du mener! (y)

Om det er slik at du lurer på hvilke utgivelser fra tusenårskifte og utover jeg sikter til, så er de vel for mange til å nevne, men typisk eksempel er Twilight of the Idols fra Gorgoroth, synes det er deres beste skive. Darkthrone fra Cult is Alive og utover. Mayhem ser ut til å bli bare bedre og bedre. Oro ad Chao er et (samtids-)kunstverk...og så videre og videre!
 
Sist redigert:

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Ordo ad Chao er rimelig kompromissløse greier. Maniac snakket jo på Lydverket i 2003 om "det uhyggelige og kvalmende" som skal være black metal. Vel, mission accomplished.

Angående Mayhem: "Grand Declaration..." kom jo i remikset utgave i 2018. Den har blitt gjort litt tøffere og tyngre, mot den veldig cleane og litt plastikkaktige lyden originalen hadde. Hva synes du om det? https://tidal.com/browse/track/95621149

"Viktig" betyr jo egentlig "premissleverandør". Ingen kommer jo utenom The Beatles' betydning for popmusikken, eller Louis Armstrongs betydning for jazzmusikken. Men slik "viktig" oftest brukes, er det snobbete.
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
179
Antall liker
293
God påminnelse! Får sjekke den ut med høretelefoner i kveld, hadde en kjekk kveld i går med Animals Pink Floyd original mix og remix.

PS: uten at dette skal bli en black metal tråd, som Mayhem fan har du sikkert hørt sideprosjektet Mezzerschmitt med plata Weltherrschaft fra rundt samme periode som Declaration. Når det gjelder de industrielle tendenser som kommer sterkt til utrykk på Delaration of War, synes jeg at Mezzerschmitt virkelig har truffet blink! Antifa vil nok rynke på nesa, det har ikke forstått at dette er teater og kunst, jmfr også Maniacs uttalelser som du nevner. Weltherrschaft er antagelig favrittplata når det kommer til industriell norsk metal!
 
Sist redigert:

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Animals er og blir min Pink Floyd-favoritt, så jeg skal gi remixen en seriøs lytt i løpet av dagene som kommer. Hørte Dogs, som ble sluppet først, for et par uker siden. Og den nye miksen slo meg som mer punchy, ja.

Weltherrschaft husker jeg godt, ja! Har ikke hørt på den på mange år, så den skal jeg kose meg med i løpet av kvelden!
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Liker Prince, men syns 'Purple Rain' er dræta kjedelig. Enig med HP om PF.
Har mange album som jeg synes at jeg 'burde ha' når jeg kjøpte dem, men det ville ikke vært noe savn om de manglet i dag.
Om noen nå kommer innom og titter på samlinga mi og påpeker at jeg ikke har f.eks Elton John ville det vel ikke
utløst mer enn ett arrogant smil og et kort 'Nei' ;)

Mer interessant ville vel ha vært : ''Hva har du i samlinga di som du (helst) ikke vil at andre skal oppdage?''
Eller ''Hvilke huller er det du virkelig ønsker å fylle?'' (I platesamlinga Sluket, i platesamlinga!)
 
Topp Bunn