Hull for refleksrør/diskant: Fres eller annet?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Skal snekre meg en ultrakompakt oldscool hornsak. Trenger å ta ut hull for refleksrør (87mm) og diskanten (80mm). Dette er litt ukurante størrelser for et hullbor, og jeg trenger tips hvordan det er best å frese så små hull med overhåndsfres. Lage egen jig? Bilder anyone?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Overfres og bruke mal burde fungere greit.
Jeg lagde meg en freserigg som klarte ganske små hull. Måtte trikse litt slik at "pinnen" for senterfestet kunne gå under festeplata på overfresen.
Om du ikke har tro på å bruke mal kan jeg se om jeg finner noen bilder i ettermiddag/kveld.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Takk for det. Brukte du plast/plexiglass eller finér som jigg?
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.605
Antall liker
1.708
Sted
Sandefjord
Jeg har brukt begge deler som jiggplate, så lenge det holder senterpinnen godt så spiller material mindre rolle.
Med et pent senterhull og fres så har du et topp utgangspunkt for pent snitt. Litt mer arbeid å sette opp enn hulldrill men mulighet for større presisjon/penere snitt.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fant bilder i en annen tråd:
http://www.htguide.com/forum/showth...h-center-build&p=601286&viewfull=1#post601286
Som jeg skriver der " It can cut circles from 3cm radius and up", altså 6cm diameter.

Fant igjen oppskriften for denne, den ligger her: How To Make A Circle Cutting Jig For The Router
Krever litt mer å bygge enn de simpleste (bygget en simpel da jeg bygget sub) men jeg er særdeles fornøyd med min. Kan brukes om og om igjen , er svært nøyaktig og det er enkelt å stille inn riktig diameter (kan måle med linjal).
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
jasper jig for hull på overfres
Fine de jiggene der men med fresing av diametere mindre enn foten på fresen er det litt vanskelig å se om men har truffet ønsket hull til senterstiften.
Jeg rett og slett boret hull for senterstift i foten på fresen, da er det mye enklere å se fra oversiden om man har truffet ønsket hull.
Plexiglass er fint å bruke til diametere større en foten.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
jasper jig for hull på overfres
Fine de jiggene der men med fresing av diametere mindre enn foten på fresen er det litt vanskelig å se om men har truffet ønsket hull til senterstiften.
Jeg rett og slett boret hull for senterstift i foten på fresen, da er det mye enklere å se fra oversiden om man har truffet ønsket hull.
Plexiglass er fint å bruke til diametere større en foten.
lurt, men kan også slå passeren rundt før man borrer hullet til senterstiften i plata, så ser du om du har rett ift. kanten på stålet før du setter igang.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Supert! Tusen takk for gode innspill.
 

buestad

Medlem
Ble medlem
16.04.2013
Innlegg
45
Antall liker
7
Jeg har tidligere brukt en justerbar hullskjærer fra Biltema for å lage hull til elementer.
post-132-1119479450.jpg



Problemet med disse er at det blir sabla varmt, så man må ta det rolig. Et annet problem er at man ikke kan lage forsenkning til elementet med mindre man har en fres med kulelager som passer perfekt.


Jeg skal til på et høytalerprosjekt nå snart der jeg planlegger å bruke fresen til både forsenkning og hulletne. (Husk å lage forsenkningen først, ellers mister du senter...) På de store hullene (Ø > 18cm) har jeg montert et øye på enden av en av styrestengene. Rett og slett bare en bit patentbånd.
IMG_20151104_211916.jpg



For de små hullene har jeg tenkt å lage en liten rigg som jeg skrur på under fresen i stedet for plastplata som er der nå. Jeg har laget en liten skisse i sketchup
freserigg.jpg



Her kan jeg stille senterskruen akkurat til hvilken radius jeg vil. M6 senter hull pluss en god forsenkning til mutteren.
 
Topp Bunn