Huldra 10, TR200 og TR1000

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Fikk tilbud på en samlet pris på disse. Pene og velfungerende. 3500 NOK, er det en upris?
 
J

jekri

Gjest
Litt høyt, jeg ville bydd 2500, men det er jo kjøperen som bestemmer prisen her.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Synes kanskje ikke det er en ille pris, tatt i betrakning av hva jeg har betalt for enkeltkomponenter fra Tandberg. Noe billigsalg er det helt sikkert ikke. Men du verden, greit at man får kjøpt alt på et sted.......
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Da har jeg hentet en stk Huldra 10, TR200 og TR1000. Blir det dårlig vær i påsken, og turen til Rondane avlyses, har jeg planer om å kjøre en sammenligningstest på disse. Jeg tenker å bruke disse som de er, altså ikke koble dem om som forforsterker. Kilde blir trolig ShengYa S-10. Høytalere Adire HE10.1 MKII. Har allerede testet TR1000, og førsteinntrykket var overbevisende……..

Skal siden prøve å "bygge" Huldran'n om til forforsterker. Skal da benyttes sammen med Ella El34 med KT88 rør. Ellers ønsker jeg egentlig ikke å gjøre noen store inngrep på disse flotte radioene.

Hmmm, da begynner det å bli noen Tandberg-produkter i kjelleren gitt!
 
J

jekri

Gjest
Det er meldt snøstorm over Rondane ;D Gratulerer med kjøpet, jeg brukte 10 år på å få tak i alle tre, men da har jeg også 2 av hver   ;)
Den største overraskelsen får du nok med TR200. La deg ikke lure med at den er så liten
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg kunne fått flere 10'ere, men måtte bare styre meg. Den meget hyggelige selgeren hadde to rom fulle av Tandberg-produkter. At han også hadde stor kjennskap til Tandberg-historien og deres produkter, gjorde handelen enda hyggeligere.

Sitter akkurat nå og lytter på TR1000, og stortrives med denne. (Er på jobb, men klarte ikke å vente med å koble opp denne til jeg kom hjem ;D)
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Det er meldt snøstorm over Rondane ;D
Guttungen og min bedre halvdel brygger på noe innfuluensa styr..........., vanskelig dette! Skal jeg velge den rene fjelluften, eller den rene lyden)
 

RLaudio

Fersking
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
1
Antall liker
0
:) ser det en noen som har flere av disse forsterkerene/radioene..... er det ikke noen som vil selge meg en huldra 10 eller tr1000? :)
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Lurer ;)inn en liten en her vedr. Huldra 9.Vil denne fungere tilnærmet like godt som preamp som den så mye omtalte 10'ern?mvh
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Uten at jeg kjenner hvordan denne vil fungere som pre, vil jeg presisere dens vellydenhet. En snill og varmt-lydende radio/forsterker. Skulle tro at denne kunne fungere utmerket som pre, dersom det er mulig. Dessverre har jeg ikke en slik i "samlinga", men kunne godt tenkt meg en.
 
K

Kjell_B.

Gjest
Ja, Huldra 8-9 kan også brukes - noen mener Huldra 8 er den beste.
 
M

Mulelid

Gjest
Ville nok ha brukt en Huldra 8 som preamp siden 9'ern er litt skjev i lydbildet med tanke på diskant og sånt. Preamp'en er vel på det kortet på høykant ved siden av utgangene? Lettere å modde en Huldra 8.. :)
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Bygge om til preamp?
Hva gjør dere, og hv a skal til for å bygge tilbake, syns tiern er hellig jeg da.
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Sjekk ut forumet på Alternativ Audio.. Kjell_B har lagd en bra guide til hvordan man bygger om H10'en til pre! Kortversjonen:
- Senke tomgangs spenningen fra 60mA til 6mA (tror jeg) H10'en fungerer da som en 1W Klasse A forsterker..
- Øke spenningen på strømforsyning til 240V!
- Bruke enten:
Hodetelefon utgangen (motstand på 50 ohm 1-2W loddes inn på hver kanal - dette kan gjøres i kabelen slik at du slipper å mikke med H10'en)

Kan visst bytte noen motstander eller no på tape in/out utgangen slik at denne også kan brukes.. noe usikker på dette..

Det ryktes også at i tillegg til bra pre/radio så er RIAA'en også veldig bra.. Var det ikke snakk om at Motron planla å bygge en RIAA basert på H10 arkitektur?
 
M

Mulelid

Gjest
Så mye unødvendig tull når man kan koble fra kabelen som er fra preamp i apparatet og inn på sluttrinnet? Jau...
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Så mye unødvendig tull når man kan koble fra kabelen som er fra preamp i apparatet og inn på sluttrinnet? Jau...
?


Edit: Forrige innlegg gjaldt H10, vet ikke hvordan det er med H8 :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Vill bara "rätta" Raist.
Det är tomgångsSTRÖMMEN som ska sänkas till ca 6 mA.
Att bygga om/modifiera nättransformatorn är inte nödvändigt och jag tror inte Kjell B anbefaller det.
Det Raist menar är att transformatorn i Huldra är gjord för 220 V och alltså borde modifieras för nuvarande nätspänning.
Jag har gjort sänkning av tomgångsströmmen i en Radionette SM 65. Jag modifierade inte transformatorn. Tror inte det spelar någon roll.
Viktigare är nog att checka så att alla spänningar inne i kopplingen är enligt värdena i servicehandboken.
När det gäller utgången ska man ska koppla in en spänningsdelare på hörlursutgången med två motstånd per kanal. 50 ohm i serie och 150 ohm till jord.
Helt klar är att modiferingen fungerar. Sedan är det ju upp till var och en om man liker lydet fra den. Vitsen med att göra så här är ju selvfölgelig att man vill ha hela lydbilden fra Huldran rätt in i effekttrinnet.
 
M

Mulelid

Gjest
Dere snakker altså om å lage et lydbilde som allerede ER i preamp-delen på apparatet? Skulle jeg brukt en Huldra 10 som preamp, noe jeg syns virker helt sprøtt i utgangspunktet, ville jeg bare tatt ut signal på de kablene som er mellom preamp og sluttrinnet inne i apparatet. At dette kan være feil av meg å tro håper jeg dere tar forbehold om, da.. PÅ TR 1000 etc i samme serie er det vel egentlig så enkelt? Huldra 8 har også en løsning a-la det der, men ikke fullt så lettvint. :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Ja, det går selvfölgelig att göra som Mulelid säger.
Observera att jag INTE är "Kjell B-fantast". Men jag har gjort modifieringen på en SM 65 och den fungerar, det vet jag.
Anledningen till att man vill ha med slutstegsdelen är att även den bidrar till ljudkaraktären. Och det är den man strävar efter.
Själv är jag i grund och botten av den uppfattningen att man ska ha så få komponenter i signalvägen som möjligt. Just nu har jag en cd/dvd-spelare kopplad direkt på slutstegens ingång.
Men som sagt, vill man ha den karaktär på ljudet som en Huldra förmedlar, då är denna modifiering helt rätt.
Sedan kan man ju hur länge som helst diskutera om en förstärkarkonstruktion som är över 30 år gammal är bra eller ej. De som tycker att dessa konstruktioner låter bra, vill ha "det gamla goda rörljudet". Man menar att ljudet i dessa konstruktioner påminner om det. Och det kan jag hålla med om. En bra konstruktion enligt "Single End Tekniken" påminner om rörljudet.
Jag kan alltså hålla med om att det finns fördelar med de äldre konstruktionerna, men det finns också klara nackdelar. Alla elektrolytkondensatorer i signalvägen är en stor nackdel. Det är en skillnad mellan äldre transistorkonstruktioner och rörkonstruktioner. Transistorkonstruktioner kräver stora kondensatorer. Det gör inte rörkonstruktionerna.
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Vill bara "rätta" Raist.
Det är tomgångsSTRÖMMEN som ska sänkas till ca 6 mA.
Du har så rett så rett! Trøtt og lei på jobb når jeg skrev det :-[

Att bygga om/modifiera nättransformatorn är inte nödvändigt och jag tror inte Kjell B anbefaller det.
Det Raist menar är att transformatorn i Huldra är gjord för 220 V och alltså borde modifieras för nuvarande nätspänning.
Jag har gjort sänkning av tomgångsströmmen i en Radionette SM 65. Jag modifierade inte transformatorn. Tror inte det spelar någon roll.
.
Det er faktisk hva Kjell_B anbefaler! Ref: http://avforum.no/forum/showthread.php?t=19761&highlight=Huldra

Observera att jag INTE är "Kjell B-fantast"
Hvorvidt du er Kjell_B fan eller ikke spiller vel fint lite rolle.. :)
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Får bare beklage dersom jeg er ukritisk/unøyaktig i mine innlegg.. El-lære er ikke min sterke side!! :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Nej, det spelar naturligtvis ingen roll om jag är Kjell B-fan eller ikke. Jag menar endast att jag prövat den här modifieringen på en SM 65 och konstaterat att den fungerar.
Återigen: Om man vill ha den typen av lydbilde kan man vurdere modifikasjonen.
Du har rätt ang nättrafon. I SM 65 kan man inte ställa om den. Det är möjligt att en omställning kan ha en viss betydelse. Jag har inte kunnat prova detta.

Jeg håller dessuten på och leker litt mer med min SM 65. Se under "Soundmaster".
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Lydbildet

Jeg liker lydbilde på huldra, og spesiellt tiern, samme med SM65, det hadde jeg som min første forsterker/anlegg, men kunne ikke tenkt meg å blande in dette med lydbildet i SX`n, ikke nå iallefall, men kunne tenkt en forforsterker, helst for å bruke pre/power amp tikoblinga på SX`n, og seff for litt mere krefter.
Men er jo og nysjerrig, har muligens en SM65 stående en plass nå, Huldra10 jeg hadde er stjålet for noen år siden.
Hvorda senker man tomgangsstrømmen, skal kikke på linken nå så ser det sikkert der.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg er ikke så veldig opptatt av dette med tomgangsstrømen, det er ikke dette som er hovedpoenget.

Poenget er å ta signalet etter hele forsterkeren via hodetelefonutgangen, med en passende nivåtilpasning.

Dersom man har konstatert at dette funker bra, kan  justering av tomgangsstrøm muligens gi det siste lille "løft" på enkelte modeller.

Svein.

Edit: Jeg brukte en tid TR1000 som pre med hodetelefonutgangen, men valgte etter en stund å benytte pre-out fra tape3.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
I SM 65 sänker man tomgångsströmmen med trimpotentiometern P 6 och P 56.
Vitsen med att sänka tomgångsströmmen är att du sänker förstärkningen redan inne i kopplingen. Det kan även kombineras med sänkt spänning och t o m med batteridrift. Jag har prövat på min SM 65 och det fungerar. Just nu byter jag ut alla kondensatorer i min SM 65. Därefter ska jag återigen köra den på batteri och sänkt spänning. Jag upplevde mindre brus och brum när jag körde på batteri. Jag sänker från 45 V till 36 Volt i slutstegsdelen. Spänningen i förstegsdelen behåller jag original. Den ligger på 14 V.
Men återigen: Detta handlar inte om att man får ett kjempebra lyd i klass med "high end preamps". Det handlar om att man vill ta tillvara lydbildet från hela förstärkaren och köra in det i ett effekttrinn som man allerede liker lydkaraktären fra.
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Som den amatøren jeg er så får jeg spørre hva dere definerer som brum og brus, er brum er during i utgangene og brus er susing/brusing? Eller?
Husker det var litt susing på SM`n min, kjørte den da på noen lettdrivne 4 ohms ITT 45W høyttalere.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Brum är störljud från lysenettet. Beror bl a på dålig filtrering av spänningen. Låter "mörkt", ungefär som en motor på tomgång! Hörs i hörlur/högtalare om du skruer upp volymen utan musikk.

Brus (susing) ligger i själva kretsen. Sätt på dig hörlurar och dra upp volymkontrollen helt (utan musikk naturligtvis) och du hör ett ljust ljud som låter ungefär som ett vattenfall. Susing beror bl a på kvaliteten på transistorer, motstånd och andra komponenter.

Brum försvinner helt om du kör med batteridrift.

Susing försvinner inte vid batteridrift. Den kan bara åtgärdas med bättre komponenter och kretslösningar.

I min SM 65 finns en del brum. Det försvann när jag körde den på batteri.

Brum kan även uppkomma p g a felaktig/dålig jordning eller p g a felaktiga komponenter. Sådant brum brukar inte försvinna även om man kör apparaten på batteri.

Gratulerar till din SX 939. Det är en av de bästa vintage-receivrarna. Fullt i klass med Tandberg TR 2075.
SX 939 är kanske t o m mer välljudande!
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Da hadde jeg skjønt det helt riktig.
Jo, liker lydbildet og alt med den, hatt den i noen år, men stått ubrukt pga feil, fixa den nå.
Men merket noe rart i dag, automatsikringen virker ikke på A-utgangene, får spørre han som fiksa den.

Noen som har kopi eller no av bruksanvisning eller no.
Var det meg du ville ha en kopi av bruksanvisnga av til SM 65 eller var det noen andre du snakket med?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Jeg har en kopi av kopplingsschemat. Men jag vill gärna ha en kopi av bruksanvisingen.
 
M

Mulelid

Gjest
Har to stk TR 1010, men skalasnor er av på begge to. :( noen som har oversikt over snortrekk og kan maile meg det? :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Mulelid!
Tror du det går bra med sevicehandboken till TR 1000?
Jag har den som pdf-fil.
 
M

Mulelid

Gjest
Hei.. Kan godt motta hele servicemanualen hvis noen vil sende, ja. :)
 
Topp Bunn