Huldra 10 - Hi fi 11- FOR EN LYD!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.618
Antall liker
3.730
Har nå koblet opp det som skal bli mitt anlegg på sommerhytta. Huldra 10 og tandberg system 11 høyttalere. kilde er mac-air, med tidal hifi og roo.

Må si jeg er meget imponert! Prøvde jo høyttalerne på mine BigMac, og visste de var gode, men med Huldra 10 ble det virkelig synergi. Mangler det endel i toppen? Jada. Mangler de dypeste oktavene? Jada

Men, det spiller ikke så stor rolle, fordi det dette anlegget gjengir, det gjengis så riktig, og med en sånn musikalitet, at jeg må innrømme, at jeg har sittet med haken godt nedpå brystkassen innimellom. dette på tross av lampeledning og jalla plassering.

Og det spiller høyt nok, i mitt lytterom på ca 28m2, som er omtrent den størrelsen som huttestuen har, der dette skal stå og kose seg - og meg - om sommeren.

Huldraen skraper litt og et par av lyspærene er mørke, så den skal på tune-up hos vennerød&dahl.

Jeg har imidlertid noen spørsmål til Tandberg-ekspertene her inne:

- er det vits i å bytte ut noen av delene i huldraen? Tenker ikke på de som må byttes pga alder, men er det vits i å gå på kondiser etc av bedre (hifi?) kvalitet. I tilfelle hvilke?

- samme med system 11. Er det noen vits i å bytte komponenter i delefilter, gjøre rewiring osv? terminalene er jo et par litt anløpne skruer - de kunne kanskje skiftes?

Jeg forstår at noen kan mene at man ikke skal "kødde med nattur´n", men dette har IMO såpass potensiale, at hvis det går an å forbedre lyden med 10-20% uten å gå helt bananas, er dette en ekte giant-killer

Siste spm: Hvis man skulle ønske å koble til en sub, hvordan skulle man gjøre det? Er det en idé, eller er ddet tull?

Gode råd, gjerne basert på erfaring mottas med stor takk!

Hilsen nyfrelst vintage entusiast.:)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.735
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Prøv gjerne en Huldra 12 eller en TR2075, så blir du enda mer overbevist!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.618
Antall liker
3.730
Kan godt være det, TT, men nå har jeg nå en gang dette, og er nysgjerrig på hva mer det er å hente der :)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Teknisk sett så kan du jo koble til en REL sub med høy inngang.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
1 - er det vits i å bytte ut noen av delene i huldraen? Tenker ikke på de som må byttes pga alder, men er det vits i å gå på kondiser etc av bedre (hifi?) kvalitet. I tilfelle hvilke?

2 - samme med system 11. Er det noen vits i å bytte komponenter i delefilter, gjøre rewiring osv? terminalene er jo et par litt anløpne skruer - de kunne kanskje skiftes?


1. Svar: Nej. Ljudkaraktären sitter i konstruktionen. Inte i enskilda komponenter. H 10 är en traditionell konstruktion med ac-kopplad effektstegsdel. För att förändra karaktären på återgivningen skulle man; enligt mig; bygga om effektstegsdelen till dc-kopplad med differentialsteg på ingången. Då kommer H10 antagligen att påminna om TR 2025 i ljudkaraktären; men om du tycker att H 10 redan låter bra - varför ändra något?
Byte av åldrade elektrolyter kan man naturligtvis göra.
2. Elektrolyterna bör bytas; till nya elektrolyter eller till polyesterkondensatorer.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.618
Antall liker
3.730
Takk, Kjell!. Da fikk jeg svar på det jeg lurte på !
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
La den være som den er, men bytt ut kondiser som er dårlige med ekvivalenter som ikke ødelegger lyden hvis originale ikke er å oppdrive lenger. :)
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Kan bruke hodetelefonutgangen til sub også.Det bruker jeg.Hjelper mye med en sub.
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Jeg har imidlertid noen spørsmål til Tandberg-ekspertene her inne:

- er det vits i å bytte ut noen av delene i huldraen? Tenker ikke på de som må byttes pga alder, men er det vits i å gå på kondiser etc av bedre (hifi?) kvalitet. I tilfelle hvilke?
Sjekk om den er satt opp for 240x spenning om du har tenkt å bruke den som bruksgjenstand.
De kan enkelt loddes om på trafoen for 240v drift. Da sparer du deg for at de blir sakte utbrente om du har dagens spenninger (230-240v)i kontakta i veggen.
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Prøv gjerne en Huldra 12 eller en TR2075, så blir du enda mer overbevist!
Huldra 12 og 2075 spiller kaldt og klinisk.
Er en helt annen lydsignatur i Huldra 10.
Der er jeg helt enig, Huldra 10 vil jeg si at har fyldigere lyd enn TR 1000 serien også.
Jeg har begge deler, og har testet. Kommer alltid til at H-10 har fyldigere og renere lydbilde.
H-10 må vere den mest vellykkede radio OG forsterker som har blitt laget.
Brukes trykkammer høyttalere, så får du nesten rørforsterker lyd. Fantastisk.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.618
Antall liker
3.730
Kan bruke hodetelefonutgangen til sub også.Det bruker jeg.Hjelper mye med en sub.
Det var interessant!

Hva slags sub bruker du?

Hvilke specs må suben ha? F.eks på inngang? Jeg er helt dust på sånt og trenger nøyaktig info :)

Takker så mye på forhånd!
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
  • Liker
Reaksjoner: TT.

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Jeg bruker en DD-ABC10 som Dynabel forhandlet for noen år siden.Den har ikke speaker eller high input.Den var ment sammen med noen satelitter fra samme merke.
Ellers er det viktig at den er beregnet på musikk og leverer litt oppover.Da kan du dra av litt bass på tonekontrollen på Huldra.Huldra spiller høyere og du får en strammere bass når de jobber sammen.H har egen Dolby-knapp men jeg lurer litt på om det ligger en Dolbykompensasjon inne konstant alikevel.Er ikke sikker men det var vanlig på apparater fra den tiden.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Huldra 10 har jo både TAPE og AUX tilkoblinger, og husk at på disse radioene,
så er disse kontaktene 2-veis.
DVS. man kan koble til lyd inn her, men også hente ut lyden her, f.eks til en SUB.

Eneste utfordringen er jo at det som kommer ut er rent Line-nivå, altså upåvirket av
volumkontroll, balanse,tonekontroller etc.

Mvh: Geir
 
L

Labbis

Gjest
Hei!
Huldra 10 lyden er også min favorittlyd fra Tandberg, eller TA 300 som er omtrent identisk mht forsterker. Har forøvrig hatt alle receivere nevnt tidligere i tråden.
Hadde tenkt å foreslå et par bedre høyttalere enn system 11, men skjønner at disse er en del av hele greia.
SUB går fint:
Via Tape Out blir det litt lavt signal og som nevnt konstant signal uavhengig av volumkontroll
Via hodetelefonutgang veldig høyt signal og ikke helt bra(hos meg)
Beste resultat er via høyttalerutgang.
Mvh
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Prøv gjerne en Huldra 12 eller en TR2075, så blir du enda mer overbevist!
Huldra 12 og 2075 spiller kaldt og klinisk.
Er en helt annen lydsignatur i Huldra 10.
Det spørs helt på hva du kobler den til, som alt annet
Synes at TR-2075 er en knall god forsterker :) Skjønner ikke at den er klinisk

mvh
Er ikke kald i lyden TR 2075. Det er TR 2075 MkII og 2080 som er kald i lyden. Det samme er vel Huldra 12. :)
 
M

MORNING STAR

Gjest
Det spørs helt på hva du kobler den til, som alt annet
Synes at TR-2075 er en knall god forsterker :) Skjønner ikke at den er klinisk

mvh
Er ikke kald i lyden TR 2075. Det er TR 2075 MkII og 2080 som er kald i lyden. Det samme er vel Huldra 12. :)
Riktig. TR2075 låter ikke som beskrevet tidligere. 75 heftige varme Watt, storesøster til TR2055 som låter likens.
Har ikke hørt MK2 , TR2080 og H12, men de skal ha en annen konstruksjon i effekttrinn.

H10 er bra saker når ALT er i orden på denne.
Hvis du hører tordenværlignende lyder når du slår på H10, da er det på tide å skifte ut noen elektrolytter, spesielt de Krantzberg nevnte.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det ligger en TR 2055 med plexikabinett (har sett en slik på Karmøy for mange år siden) til €250 på tysk eBay. Hadde vært litt gøy. :D

$_6.JPG
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.618
Antall liker
3.730
Takker for tips!

Når det gjelder HT, jeg digger lyden av system 11. Det mangler litti topp og bunn, men det er noe "riktig" i lyden, som er veldig engasjerende. Dessuten er størrelsen perfekt for det rommet de skal brukes i.

Huldra 10 skal til vennerød& dahli dag for rens og service.

tenkte å prøve meg på litt sløydarbeid på trepanelene. (palisander). Noen gode tips på fremgangsmåte og sliperedskap? Teakolje etter sliping, eller andre remedier? Alu-fronten trengs også å freshes opp. Duraglit, eller tilsvarende?
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
450
Antall liker
387
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Når det gjelder treverket, så er det bare en tynn finer, så ikke slip for grovt.
Slip inn møbelolje eller vel så bra, vaselin, med en "oppvasksvamp" med den grove siden. Puss i retning av veden.
Dette fungerer supert for å få tilbake og gi en varig glød om det ikke er for dype sår:)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.618
Antall liker
3.730
Når det gjelder treverket, så er det bare en tynn finer, så ikke slip for grovt.
Slip inn møbelolje eller vel så bra, vaselin, med en "oppvasksvamp" med den grove siden. Puss i retning av veden.
Dette fungerer supert for å få tilbake og gi en varig glød om det ikke er for dype sår:)
Takker hjerteligst! Det høres ut som en operasjon selv jeg han klare :)
 
M

MusicBear

Gjest
Takker for tips!

Når det gjelder HT, jeg digger lyden av system 11. Det mangler litti topp og bunn, men det er noe "riktig" i lyden, som er veldig engasjerende. Dessuten er størrelsen perfekt for det rommet de skal brukes i.

Huldra 10 skal til vennerød& dahli dag for rens og service.

tenkte å prøve meg på litt sløydarbeid på trepanelene. (palisander). Noen gode tips på fremgangsmåte og sliperedskap? Teakolje etter sliping, eller andre remedier? Alu-fronten trengs også å freshes opp. Duraglit, eller tilsvarende?

Dersom de er veldig slitt, ville jeg vurdert å lage nye paneler av massivt tre - litt tykkere (+ 50 %) enn originalen og av massivt "eksotisk" tre.
Og dette trikset med når du slår den på - om den da "stønner" etter nye kondisser - betyr altså "jeg ønsker meg nye kondisser" ;)
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Alternativ til system 11 er Radionette TK-12.Det er jo litt fienden men de har en mellomtone som er til å dø for.Seas alnico med veldig lette membraner, men her MÅ du ha sub.
 

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
202
Antall liker
43
Ni som har system 11-vilket baselement har ni?
Peerless eller Goodmans?
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Jeg Har Huldra 8 med intergrerte høyttalere.Samme diskant som System 11 og en 6,5".
Har en venn som har jobbet på Tandberg og han sier virkningsgraden ligger på om lag 95 db.
Det er ett problem med trespiller og diskanten.Uten å ødelegge kabinttet så er det en mulighetet
til å sette diskantelementet i en boks på toppen av kabinettet.Tror det hjelper mye på lyden.
 

jhbamse

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
10
Antall liker
2
Mange komponenter har sin levetid spesielt elektrolytter. Hvor lang levetiden er er ekstremt avhengig av hvordan forsterkeren har vært brukt, oppbevart og vedlikeholdt. På en Tandberg forsterker der elektrolyttene er slitne så skifter man ofte alle for enkelhets skyld. Er derimot kondensatorene i orden vil man ikke oppnå noe som helst ved å skifte dem. Man vil helle ikke oppnå noe ved å bruke ekstreme hifi kondensatorer, fordi en Tandberg forsterker aldri kjører komponentene helt til yttergrensene. https://elektronikk-service.no/
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Må bare skryte litt av Huldra 8 også.Spiller meget fint på gamle lettdrevne? Technics høytalere fra 80 tallet,dog med ekstern riaa og nyrensede kontakter.
Denne gamlingen (50+) er i god stand,ingen skurring eller feil av noe slag.
Syns Vebjørn Tandberg var en hedersmann.

IMG_3667.jpg
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Huldra 12 og 2075 spiller kaldt og klinisk.
Er en helt annen lydsignatur i Huldra 10.
Tja, mht TR 2075 så kommer det an på om du sikter til MKI eller MKII.

Og - for ordens skyld. Huldra 10 ble også produsert i 2 versjoner, som låter ulikt. Det går et skille på et serienr. (som jeg ikke husker nå).
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Huldra 12 og 2075 spiller kaldt og klinisk.
Er en helt annen lydsignatur i Huldra 10.
Tja, mht TR 2075 så kommer det an på om du sikter til MKI eller MKII.

Og - for ordens skyld. Huldra 10 ble også produsert i 2 versjoner, som låter ulikt. Det går et skille på et serienr. (som jeg ikke husker nå).
Huldra 10 ble produsert i mer enn 2 utgaver.
Modell 1 hadde dårlige forbindelser til stereodekoderen, som også var ett ekstrautstyr i radioen. De ble levert med et "dummy" kort for mono mottak.
Modell 2 hadde dårlig forbindelse til stereodekoder og dårlig løsning på festene til dekoderen.
Modell 3 hadde endring av noen komponenter i riaa delen med IC fra serienr 471500
Modell 4 hadde IC for stereodekoderen som ble montert rett i hovedkortet, og ble vesentlig bedre i radiodelen. Fra serienr.483170.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det har du sikkert rett i. Nå var det først og fremst mht forsterkerdelen, og derav de lydmessige forskjellene jeg hadde i tankene.
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
^ Det har du sikkert rett i. Nå var det først og fremst mht forsterkerdelen, og derav de lydmessige forskjellene jeg hadde i tankene.

Det var det jeg også tenkte på... hehe.
Du har nok bare hørt ryktene om at det er bedre platespillerlyd via riaa som var det som var bedre på de tidligere modellene.
Lydbildet er definitivt ikke bedre på de eldre modellene utenom riaa trinnet.
De ble forbedret ved å få bedre kontakt i delene, men skjema er helt like i utlegg, med unntak av riaa og stereodekoderen.
Har eldre og nyere modeller, de er like i lyden i hele spekteret.
Altså radioen ble bedre i de nye modellene, og riaa ble nesten umerkbart svakere.
De gamle radioene hadde mye dårlig kontakt og er ikke så bra som siste modell om man ser bort fra riaa trinnet.

Jeg holder fremdeles fast på at de senere modellene er best på lyd totalt sett.

God romjul til alle. ;D
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Har en Tandberg TA 300. Det ble sagt at den hadde om lag samme forsterkerdel som Huldra. Noen som er eksperter på det?....
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det är också forskjeller i Power supply.
TA 300 är inte en H 10 utan tunerdel; men väldigt nära.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det har du sikkert rett i. Nå var det først og fremst mht forsterkerdelen, og derav de lydmessige forskjellene jeg hadde i tankene.
Det var det jeg også tenkte på... hehe.
Du har nok bare hørt ryktene....
Fant tilbake noe av det KjellB i sin tid skrev mht H10:
De beste Huldra 10 er serienr. fra 477000 til 484000 - de tidligere hadde noen skjønnhetsfeil m.h.t. betjening og kanskje ikke helt så god lyd. De aller første brukte dessuten en IC i phono-delen istedenfor diskret teknikk. Og de senere var "for moderne", den trafokoblede diskrete mellomfrekvens i FM-delen ble erstattet med enklere IC-kretser uten trafoer - dette høres på radio-lyden. M.a.o. de siste Huldra 10 begynte å ligne på Huldra 11, som tilhører 2000-serien.

Samsvarer vel bra med det du skriver:)
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Ikke lett å bli klok på hva som er "best" i mylderet av modeller og utgaver.Det er jo også forskjellige meninger om hvilket apparat som kan passe i et vintageanlegg,men en ting er sikkert.Valg av lettdrevne høyttalere kan gi veldig store utslag så det gjelder å prøve litt forskjellig.
 
Sist redigert:
Topp Bunn