HTPC OG STØY !

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
217
Antall liker
168
Sted
Vollen Asker
Hei !

Jeg driver og oppgraderer anlegget om dagen og har gått
over til å spille fra HTPC.
Hva er utfordringene og tiltakene for å få en minst mulig støyende sak ?

Takknemlig for hjelp !
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Ingen utfordringer så lenge du benytter en NAS/filserver som kan stå et sted hvor det ikke er like store krav til stillhet til lagring av media.

Det er bare å kjøpe en lavstrømsvariant av en Intel-prosessor med innebygget GPU og sette den inn i et heatpipe-kjølt kabinett (f.eks fra Streacom) med en SSD og en en pico-PSU eller tilsvarende. Alt dette er helt mainstream-vare som du får kjøpt på nett uten å måtte gå på ebay-jakt eller tilsvarende. En slik løsning har ingen bevegelige deler og derfor absolutt ingen støy.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finnes ikke støy fra mine HFXer. Passiv kjøling med kjøleribber og ekstern PSU av god kvalitet. Streacom, som allerede nevnt, er en billigere versjon av HFX som kan vurderes om du har begrenset budsjett. Finnes andre også.

Så sant du ikke skal bruke HTPCen til seriøs spilling, er det helt unødvendig med vifter. Pipes som leder varmen fra CPU og eventuelt fra GPU (kommer ann på skjermkortet om det nødvendig) er tilstrekkelig. Jeg bruker Intel i3 i mine, men i5 går nok også fint dersom skjermkortet ikke er så kraftig.
Chassis | Streacom
 

Vedlegg

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hører ikke en lyd fra min Zotac under avspilling. Det er en svak viftesus når den er idle i XBMC som ikke hørbart en meter unna og ikke i det hele tatt med skapdøren igjen.
 

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
217
Antall liker
168
Sted
Vollen Asker
Hei !
I grove trekk ser pcn slik ut:
Design-Desktop ATX
MC-380 420 Watt Silent Netzteil Front USB
Hovedkort ASRock B75 Pro3-M med Toslink
Prosessor Intel I5 3300 med kjølevifte
SATA-3 500 GB 7200 U/min 16 MB Cache
DDR-3 8 GB ram (8192 MB) PC1333
Grafikkort Nvidia Geforce GT630 2GB med vifte
Lydkort Asus Essence STX
LG Blueray spiller
Ekstra vifte for noe.........

Skal ta av toppen og ta noen bilder jeg og.

Hva kan rettes på fjernes umiddelbart her trur du Orso ?
 

Vedlegg

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Løsningen er Mac Mini :) Aldri hørt noe lyd fra min bortsett fra gjennom høyttalerene i anlegget. Ikke minst er den liten og pen.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
100% enig med Volund. Byttet selv fra toppmodellen til Asrock til Mac Mini med SSD. Helt tyst og blir ikke varm!! Kjøp en av grunnmodellene og oppgrader selv. Da blir det mye billigere:)

Må innrømme at jeg aldri har spillt spill med tung grafikk. Kun HD filmer og det gjør den utmerket ihvertfall. Musikk i stereo er også svært svært bra!!
 

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
217
Antall liker
168
Sted
Vollen Asker
Hva kan rettes på fjernes umiddelbart her trur du Orso ?
Er ikke det opplagt basert på det som er nevnt?
Du bør skifte til vifteløst kabinett, bruke SSD og velge et passivt kjølt skjermkort.
Svært lite teknisk på Pc . Trodde det gikk an å fjerne noen vifter i stedet for å bytte.....
Takk for tips :)!

Har akkurat kjøpt denne pc'n og får gjøre det beste ut av den så lenge
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hovedkortet har innebygget skjermkort, såfremt du ikke skal spille så napp det ut, skjermkort har en tendens til å støye.
Download SpeedFan - Access temperature sensor in your computer kan hjelpe på å redusere vifte støy
Noctua cpu kjøler og kabinett vifter er utrolig støysvake, du kan eventuelt oppgradere med disse.
PSU er også ofte en kilde til viftestøy, her har Corsair noen støysvake modeller, eventuelt noen passive versjoner.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Trodde det gikk an å fjerne noen vifter i stedet for å bytte.....
Takk for tips :)!

Har akkurat kjøpt denne pc'n og får gjøre det beste ut av den så lenge
Ser det er mange vifter i denne.
Har du startet den? Bråker det veldig mye?
Vil anta den ikke akkurat er lydløs..

Det som bråker mest er gjerne viftene på grafikkortet og cpu.
Disse kan skiftes ut til en type som er mere stillegående, det er den letteste måten å få redusert støy, men helt lydløs blir den neppe.

Men jeg har et tips som ingen andre har kommet på:
Kjøp deg en dyr AV-receiver, den vil sikkert støye såpass at pc-en overdøves, både litt fin susing i diskanthøttalerene og passende med bromm kan påregnes.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Vifteløs strømforsyning, vifteløst grafikk kort (nvidia 610 holder lenge for htpc), bytt ut HD med SSD, noctua nh-u12s cpu kjøler og noen 800/1200rpm scythe gentle typhoon vifter (etter behov)... Har det her (i5 3,4ghz) , og hører ikke at pc'n står på engang.
 
Topp Bunn