HTPC for det digitale bakkenettet?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Har søkt litt på AVforum, men klarer ikke finne ut av følgende:
Kan man bygge (eller kjøpe) en enkel HTPC med konevennlig brukergrensesnitt, som gjør at man bare trenger gå inn på programlistene for de ulike kanalene, og markere det man ønsker å ta opp?
Vegrer meg for toboksløsningen som ser ut til å presse seg på, med separat mottakerboks og DVDopptaker, hvor man må programmere begge boksene til å samarbeide om å ta opp House.

Har for ordens skyld ingen behov for å bruke maskinen til spill, musikk, bilder, eller annet.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Må bli en løsning med MacMini og en boks fra EyeTV (søk på apple.no). Blir riktignok 2 bokser (samme form og utseende, lagd for å stå oppå hverandre), men de kommuniserer på en helt annen måte enn tuner-DVD. Der kan man gå inn i programguiden (et trykk på fjernkontrollen) og bare markere det man ønsker å ta opp.

K

knutinh

Gjest
Jeg har en slik løsning. Den har vært basert på:
1. Mottak av analog kabel-tv via PCI tv-tuner
2. Mottak av digitalt bakkenett via USB tuner

Ellers bruker jeg Windows XP, Mediaportal og et stuevennlig kabinett.

Nå som det digitale bakkenettet har gått over til h264 og kryptering så har jeg vært uten digitalt bakkenett en stund. Nå ser det ut som om audio dekoder snart kommer, og da vil jeg få NRK1-3 og en masse radiokanaler digitalt, og resten analogt. Jeg regner med at en eller annen løsning for å dekryptere de resterende digitale kanalene kommer før eller senere.

Det er et stort problem at tv-leverandørene gjør sitt beste for å binde oss til DERES dekoder-bokser, DERES harddisk-opptak, og et media-liv på DERES betingelser. Forhåpentligvis vil flest mulig boikotte dem og heller basere seg på P2P og presse dem til mer sympatisk politikk.

-k

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Paal Iksom skrev:
Kan man bygge (eller kjøpe) en enkel HTPC med konevennlig brukergrensesnitt,
Tenk litt på at det er en grunn til at konene har bruk for oss!

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Takk for alle innspill, både tekniske og ekteskapelige. Jeg håper selvfølgelig å befeste min maskulinitet og uunnværlighet gjennom en bestemt og effektiv håndtering av TV-situasjonen. Så får jeg kanskje lov å velge kanal etterpå...

Min medgreves forslag om mac var muligens en vei å gå. Fant ikke den nevnte EyeTV boksen, men derimot en USB sak som så ut til å fylle samme funksjon. Macen ser snasen ut, er ferdigbygd, kan bygges ut med større HD, og så langt jeg kan skjønne kan man se på en ting, og ta opp en annen. Den koster ikke stort mer enn den billigste varianten selvbygg på Hardware heller.
Det er vel mulighet til å skaffe dekoder og kortleser for krypterte senndinger?

Men hvis de endrer formater er kanskje selvbygg det eneste som er fleksibelt nok?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Sjekk denne linken: http://www.elgato.com/
Her ser du alle boksene. Det er også screenshots fra programguiden osv. Om jeg har forstått det rett, kan du kjøpe en slik boks og kun abonere på et programkort på bakkenettet. Kortet går da rett i Elgado boksen og du slipper standardboksen til kanaltilbyderne.

Jeg bruker min som fullverdig TV. Den kan ta opp et annet program samtidig som du ser på noe, gi deg time-slip, spole bakover i direktesendinger (kjekt ved feks fotballkamper) osv. Dette gir deg virkelig følelsen av "framtiden nå".

Du sier at du ikke har behov for noe annet enn TV behandling på et slikt system, men jeg tipper du forandrer mening om når du evt får det opp... ;)

Sjekk forøvrig denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13758.0.html

Mulig andre systemer har samme funskjonaliteten, men jeg har aldri vært borte i noe system som fungerer så knirkefritt som Apple.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Kjekke greier. Den 310 modellen ser ut til å ha mulighet for paytv.
Når jeg søker rundt virker det som at Eyetv har eller har hatt problemer med å støtte mpeg4, som så langt jeg kan forstå er bakkenettformatet?

P

Parelius

Gjest
Hvordan kan du koble denne Eye-TV boksen (310) til HDMI-inngangen på skjermen. Får jeg da muligheten til HD på skjermen (Panasonic PV60)?

(Parelius er nok noe forvirret her, tror jeg.)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Tror signalet går fra EyeTV boksen til Macen, og videre til TV?

- Ser nå at pay TV funksjonen på 310 var for parabol, her må det nok leses mer.

Edit: Her fant jeg noe om mpeg-4:
"In some parts of Europe, there are test streams for HDTV. These are not normal MPEG-2 Transport Streams, and instead are encoded in H.264 (MPEG-4 part 10).

EyeTV does not support H.264 at this time. We are looking into supporting that standard in a future update, if possible.

So, EyeTV currently cannot receive these HDTV streams in H.264. There might be audio in some cases, but there will not be video. "

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Eye TV boksene må uansett kobles til en Mac (vet ikke om det går med PC) og kan ikke kobles rett i en skjerm.

Hold an litt og se om Soundproof eller Michell kommer på banen. De har visst brukt slike system lenger enn jeg.

K

knutinh

Gjest
Paal Iksom skrev:
Men hvis de endrer formater er kanskje selvbygg det eneste som er fleksibelt nok?
Jeg tror nok at mac scorer høyt på "funke ut av boksen-faktoren".

Hvis du ønsker å ha alt "rælet" inni boksen (harddisker, HD-DVD/BR-spiller, tv-tunere, LCD-display, etc) istedetfor en haug av løse bokser med usb-ledninger så er det en reell fordel med selvbygg. Dessuten er opensource applikasjonen Mediaportal veldig fleksibel.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10794.0.html

Linken under viser min løsning med bilder. Jeg påstår ikke at den er perfekt men den har fungert greit i et par år. Jeg er nå i ferd med å bytte ut endel innmat for å få HD-DVD på plass.

http://avforum.no/forum/generell-htpc/45678-min-htpc.html

Bildet du ser under er med prøvesendinger fra digitalt bakkenett (MPEG2) som kilde. Det gav veldig gode bilder.

-k

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Har kikket litt på den løsningen din tidligere Knutinh, tenkte meg opprinnelig noe liknende i en forenklet form.

Men DVB-T er altså fortsatt i mpeg-2, og vil etterhvert erstattes av mpeg-4, er det så?

K

knutinh

Gjest
Paal Iksom skrev:
Men DVB-T er altså fortsatt i mpeg-2, og vil etterhvert erstattes av mpeg-4, er det så?
Nei, de har gått over til h264 (video) og AAC-HE (audio). Alt utenom NRK1-3 og radiokanalene er også kryptert.

-k

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
OK, da henger jeg med.

En midlertidig konklusjon er vel å vente litt til, og se om Mac løsningen etterhvert vil åpne for mpeg-4, og sette opp en slags prioriterings- og handleliste for en HTPC i mellomtiden.

Kunne forøvring observere store forventninger til den kommende Dreambox dm8000. Det kan kanskje være et alternativ.

Topp Bunn