topline skrev:
Det er ingen som har hevdet at fysikerne tar feil, selv om det sikkert også er mulig..
Åjo, det er faktisk mange som hevder det, selv om ikke du eller roysen nødvendigvis gjør det.
At man kan la seg lure i mange sammenhenger er opplagt, har sikkert skjedd oss alle, ingen uenighet om det. Men når man skal forklare ALT med placebo, også de gangene der det som ser styggest og biligst ut låter best....da henger jeg ikke med lenger. Selv om det selvsagt er placebo det også, bare med negativt fortegn...
Det tekniske begrepet er vel "nocebo"? Og jeg har hele tiden hevdet at "sånn som meg" er veldig dårlig materiale til en blindtest av kabler så lenge man vet hva testen går ut på. Ikke bare fordi jeg potensielt kan ha dårlig hørsel (dvs ikke "gullører"), men også fordi min skepsis kan bidra til å maskere forskjeller som ellers er der, på akkurat samme måte som jeg hevder at en "kabel-tilhenger" kan la seg lure av overbevisning i en seende test.
Derfor mener jeg også at "sånne som meg" ikke kan argumentere ut fra hva jeg personlig mener å høre eller ikke høre, men bør basere seg på å henvise til hva andre beviselig har hørt.
Det er faktisk mange som tar seg tid til nøye testing før kabelkjøp, og som ikke handler uten å være sikker på at det er reelle forskjeller.
Det er rett, men det er også mange som ikke gidder å ta seg bryet (uansett hvor mange råd de får om det motsatte), men vil ha en "fasit" på forum som dette. Jeg er uenig i rådene disse mange ganger får, og mener at de er basert på overtro og ukritisk metodikk, og sannsynligvis leder til dårligere lyd per krone.
Skal jeg eller skal jeg ikke gjøre oppmerksom på det når det skjer?
-k