How to carry on?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Et dataspørsmål, da mine datakunnskaper har sine begrensninger:

Har i dag en noen år gammel Ready Nas Duo v2.
Denne står i dag oppkoblet mot en Sonos Connect, og muliggjør streaming av flacfiler fra disk. Låter for så vidt greitt nok.
Har også en Lumin D2, som jeg har lyst til å bruke i stedet for Connecten - da jeg tror at D2 er noen knepp bedre enn Connecten.
Men har støtt på en utfordring; får ikke installert riktig minimserver-fil på NAS`en. Har i dag hatt besøk av Fenris, som gjorde et tappert forsøk, dog uten å komme i mål.
Virker som om Windows setter noen begrensninger på hva som tillates.
Så hva gjør jeg så....?

Fortsette å bruke Connecten opp mot NAS`en, og så heller streame fra Qobus, Spotify og andre via Lumin?
Kjøpe en nyere NAS, hive inn de gamle diskene og satse på at det da løser seg?

Tips mottas med takk!

mvh
Proffen
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Sånn umiddelbart tenker jeg en Raspberry Pi (RPi) kredittkort PC som står og umler noen få watt med strøm vil gjøre nytten med å publisere musikkfilene på nettverket ditt. Da installerer du minimserveren på denne RPi'n som da henter data fra NAS og sender videre på nettet.

Edit: Vanlig problem med noen år gamle NAS er manglende minne til programvare. Og ofte litt svak CPU til nyere programmer.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sånn umiddelbart tenker jeg en Raspberry Pi (RPi) kredittkort PC som står og umler noen få watt med strøm vil gjøre nytten med å publisere musikkfilene på nettverket ditt. Da installerer du minimserveren på denne RPi'n som da henter data fra NAS og sender videre på nettet.

Edit: Vanlig problem med noen år gamle NAS er manglende minne til programvare. Og ofte litt svak CPU til nyere programmer.
Får se hva jeg kan finne ut OG IKKE MINST FORSTÅ om ideen?
Hvordan kobles noe slikt opp mot hhv NAS og Lumin D2?

mvh
Proffen
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Trolig bør en som kjenner Lumin hirakiet bedre komme på banen.

Men prinsippet er normalt at Lumin D2 sees på som en ren transport som leser valgte musikkdatastrømmer.
Denne behøver da tilgang til musikkfilene som mest vanlig er publisert via en såkalt media server.

Din NAS virker ha problem med å kjøre aktuell medie server programvare som din D2 behøver. Og det er her jeg tenker en RPi kan overta en slik enkel oppgave. Tenk på den som en tolk mellom musikkarkivet og Lumin D2 spilleren din.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Proffen: Spør du meg, er hele Windows en begrensning..Lumin BURDE funke slik du skisserer her oppe. Hvis du finner en tjeneste som er kompatibel med den. Sonos av idag er mer kompis med Apple, og for min egen del ser det ut til at jeg kobler opp Sonos Port en gang, via dac til hovedsettet. Styrt via Apple Music. Streaming vil aldri bli hovedformat her, en løsning.jeg nok kan leve med. Audiolab har en smått genial streamer i 6000 N Play..(for Qobuz), mens for eksempel Naim nok nå er det mest universelle hva gjelder passende tjenester og kompatibilitet med disker/systemer.. Blir spennende å se hva mitt valgte forsterkermerke kommer opp med når de lanserer nytt, med innebygget streaming. Prat litt med NAT i Oslo..de har Devialet, bruker Roon som grensesnitt til musikkhåndtering, via Apple. Veldig stabilt, låter bra og.. Kombinasjonen Devialet, Apple, Roon og Mytek funker for eksempel svært bra…
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Jeg forstår ikke hvilken rolle Windows har i dette? Er det Sonos Connect som har brukt å kjøre på denne?
Slik jeg forstod det var denne på vei ut til fordel for D2?

Fra manualen ser det ut som Lumin støtter de fleste upnp servicer
1620803908064.png

Da vil en RPi med en upnp tjener programvare av en eller annen versjon fungere som bindemiddel mellom NAS-musikkarivet og samtlige upnp klienter på nettet.
1620803667852.png

En er mulig snarvei ut av uføre om man blir stresset av Linux kommandoer er Lumin L1. Dette er en slik kredittkort-PC tilsvarende RPi ferdig og klar med nødvendig programvare innstallert. Den kan også ta rolle som NAS da den har plass til en harddisk.

Kan ikke anbefale den da jeg aldri har sett en slik L1. Samt dette ikke er noe jeg personlig hadde kjøpt siden jeg vet vei rundt. ;) Men mer viktig, om ROON er noe du kan vurdere å betale månedlige avgifter for er trolig ROON sin egen PC-boks mer hensiktsmessig enn L1.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
hmmm.. upnp er en veldig lett protokoll og service. En NAS som tillater 3.part programvare burde ikke ha problem å kjøre en slik tjeneste.

Hvilken NAS er det du har? Mulig det er så enkelt å finne at av dette aspektet så er du oppe å går med eksiterende utstyr?
 
Topp Bunn