Hovland HP100i Info!!!

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har en Hovland HP100i med MC riia jeg trenger litt info om.
Har sankket med Audioroyal, men de var ikke sikre, og Hovland har jo konka, så der er det ikke mye info å få desverre.

Det jeg lurer på er om noen vet om det er nødvendig å ha i rørene i riia delen da jeg ikke bruker platespiller for tiden, men bare linjetrinnet til cd-spiller?

Rørene lyser når de står i selvom jeg ikke bruker platespilleren, og derfor mente de på Audioroyal at det beste var å la de stå i selvom jeg ikke brukte riiatrinnet.
De mente jeg burde sette inn noen "billige" rør når jeg ikke brukte platesiller for å spare de dyre rørene jeg har tenkt å bruke til riiadelen når jeg får opp pl.riggen.

Men jeg synes det høres litt merklig ut at man trenger rør i riia når jeg ikke bruker den. Trodde de var separete, men som sagt ikke sikker.

Er det noe med god kunnskap der ute, blir jeg veldig glad for innspill :)

Mvh Andreas

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Antall liker
3
Sted
Halden
Vet ikke om det hjelper deg noe men...

Sitat fra Stereophile ang konkursen til Hovland:
While Hovland's website will be up for a little while longer, their service and support facilities and warranty coverage no longer exist. Crespi, who will do his best to respond to e-mail sent to info@hovlandcompany.com
Kanskje du er heldig å får et svar der :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
vet ikke så mye om hp100, men husket jeg spurte tim de paravicini om dette da jeg hadde ear 864 for mange herrens år siden.
han sa at jeg IKKE skulle spille uten at alle rørene var påmontert, og at jeg heller skulle sette inn noen billige rør i phonotrinnet.

jeg har sikkert noe billigræl i skuffen du kan få.
1 stk ecc81 og 2 stk ecc83, right?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg går ydmykt ut ifra at den mannen har etpar reiser mer peiling enn jeg har og noen gang kommer til å få, så da stryker jeg mitt i overkant skråsikre innlegg..... ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
impulse skrev:
Jeg går ydmykt ut ifra at den mannen har etpar reiser mer peiling enn jeg har og noen gang kommer til å få, så da stryker jeg mitt i overkant skråsikre innlegg..... ;D

ting kan jo være konstruert på forskjellilge måter, vettu.

og vet heller ikke om tdp svarte slik fordi han var redd for at jeg skulle fjerne feil rør inni preampen og skape havoc. ;D

men jeg synes fremdeles amademus bare skal sette inn noe billig ræl og være happy.
det er jo så koselig når alle rørene gløder opp.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har evig gett, Gago. På samtlige punkter. ;D

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Takk for gode svar så langt. Ønsker flere synspunkter ;D

Å ha masse lysende rør i en lukket preamp er ikke så nødvendig, synes nå jeg da ;)
Men det varmer jo opp i stua i den ellers så kalde hverdag da ;D
Har også sendt mail til overnevnte adresse, så får se om det kommer noe svar!

mvh amademus

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg vet kommer dette helt an på hvordan preamp'en er konstruert.
EAR f.ks. bruker en ganske spesiell (og tåpelig?) form for kobling hvor glødespenningen seriekobles mellom forskjellige rør og derfor skal man alltid ha i rør på disse.
På andre forsterkere derimot som er mer "normalt" koblet er det sikkert ikke like nøye, men hvordan det er spesifikt på Hovland er ikke mulig å si sikkert uten å ha sett skjema (og det finnes mange her inne som har god greie på slikt).
Støtter dog også forslaget om å sette inn noen billigrør for å være sikker.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jens skrev:
EAR f.ks. bruker en ganske spesiell (og tåpelig?) form for kobling

tåpelig? :mad:

tdp er gud, hans ord er lov! ;D

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg hadde akkurat samme spørsmål tidligere i forhold til min Leben RS-28CX. Det er nok riktig at det er mange ulike måter å konstruere dette på, så noen linjetrinn kan drives uten at Riaa trinnet har rør. Men jeg fikk som svar fra Leben at den måtte ha i rør, selv om du var defekte. Jeg forstod ikke helt det tekniske men jeg tror det var noe med at selv et defekt rør utgjør en motstand som konstruksjonen trenger ???

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
på de gamle forsterkerne fra audio innovations kunne man bare nappe ut riaa-rørene og knuse dem med baksiden på en stekepanne, hvis man lystet.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
ja mange forskjellige svar som vel sier meg at det er viktig å finne ut av hvordan den er bygget opp elektrisk. Får prøve å få tak i skjema om det er mulig! Noen som vet hvor man kan finne slikt?

Kan jo hende de svare meg på mail en vakker dag også :)

Er det andre der ute med HP100 som har noe info?

Takk for gode innspill så langt :)

mvh

Andreas

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
på de gamle forsterkerne fra audio innovations kunne man bare nappe ut riaa-rørene og knuse dem med baksiden på en stekepanne, hvis man lystet.
Du angir en særs spesifikk metode for å knerte noen rør. (Jeg syntes det hørtes fristende ut. En ny fantasi ;))

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
å knerte rør, er det en fetish eller hva det heter ??? ;D

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.611
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei fjernet rørene i riaaen 2 stk 6922 i min Audible Illusions preamp. Resultat noen stekte kondensatorer ,samt et par motstande. En krets fungerer vel kun om alle komponentene er tilstede? Mvh Lille Hiawata.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Tillater meg å mene at dersom en preamp er konstruert med helt separerte linje/riaa deler, hvor riaa kun "mater" signalet sitt tilbake til linjedelen slik de fleste konstruktørene hevder, skulle man fint kunne sette inn en bryter som legger hele riaa delen "død".

Slik er desverre ikke alltid tilfelle når det kommer til "hard facts"8)
De to enhetene deler ofte fler komponenter enn pordusentene vil ha det til!

Men om det virkelig er to helt separate enheter med felles strømforsyning, burde det være en smal sak å få satt inn en slik velger. Da vil man spare rør i riaa-delen når den ikke er i drift, uten at man behøver å ta ut rørene.

Hvorvidt en rørkrets tåler å stå uten rør i, har jeg ikke kunnskap nok til å uttale meg om, men synes i utgangspunktet det høres rart ut.

Det jeg har sett, er at for- og forsterkere har mulighet for hvilestrøm, med eller uten glødestrøm til rørene uten at B+ kretsen er aktiv.

Kanskje noen "teknologer" kan komme på banen å belyse oss?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Må innrømme at jeg dessverre ikke fatter den egentlige problemstillingen ???
Her har man en preamp til "flere tusen kroner" og så skal man legge ned massevis av tid og energi i å finne ut om man teoretisk kan bruke denne uten enkelte av rørene tilkoblet.
Hvorfor det ???

Man er jo tilbudt slike rør helt GRATIS!

Hva er det som jeg ikke forstår her :-\

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Hei Jens!

Hvorfor jeg lurer er:

1. Fordi jeg ikke bruker riiatrinnet for tiden, og fordi jeg ikke vet når jeg kommer til å bruke det. Derfor synes jeg det bare er tull og brenne rør om de ikke trenger stå i.

2. Og om de må stå i, ønsker jeg å vite hva slags missjon de har. Om det er av betydning hvilken kvalitet de har, eller om de bare fungerer som en del av kretsen og da at de ikke har så mye å si på kvaliteten.

Om du skjønner hva jeg mente med det?

mvh Andreas

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
punkt nr. 2 kan jeg forsåvidt forstå.

når det gjelder punkt nr. 1, så er det bare å plugge inn sovtekrælet mitt og være likeglad.
la meg si det sånn, hvis ikke du hjelper meg med å brenne dem, så gir jeg dem en omgang med stekepanna en av dagene.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Amademus skrev:
Hei Jens!

Hvorfor jeg lurer er:

1. Fordi jeg ikke bruker riiatrinnet for tiden, og fordi jeg ikke vet når jeg kommer til å bruke det. Derfor synes jeg det bare er tull og brenne rør om de ikke trenger stå i.

2. Og om de må stå i, ønsker jeg å vite hva slags missjon de har. Om det er av betydning hvilken kvalitet de har, eller om de bare fungerer som en del av kretsen og da at de ikke har så mye å si på kvaliteten.

Om du skjønner hva jeg mente med det?

mvh Andreas
Tja, tar det for gitt at du forstår at kvaliteten på rørene er likegyldig så lenge de IKKE er en del av signalveien, MEN:

Hva i alle dager skal du med en slik flott preamp så lenge du ikke bruker riaa'en ??? ??? ???
Har du en enda bedre riaa kanskje (slike finnes selvfølgelig hvis man er villige til å legge ned nok kronasje selvom riaa'en i Hovland har rykte på seg til å være helt ok) ???

Hvis du IKKE spiller analogt er det jo uansett ikke noe poeng med en slik flott preamp ettersom "shit in = shit out" og 000110100001 uansett ikke kan bli annet enn 000110100001.

Så hva skal man med en kostbar preamp for å gjengi sånt ??? ??? :p

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
han har vel tenkt å spille vinyl etter hvert da, vettu.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Om det ikke har noe som helst lydmessig betydnig hva slags rør man bruker, er jeg med på det, men om det har betydning for lyden hvilken kvalitet røret har, kan jeg heller hjelpe deg med steking av sovtek røra dine i panna :D

Men jeg ville veldig gjerne også forstå litt hvordan denne kretsen virket også da ;)

mvh a.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
vinyl står på planen, men jeg er bare litt treg med å komme igang ;)

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Hvis du IKKE spiller analogt er det jo uansett ikke noe poeng med en slik flott preamp ettersom "shit in = shit out" og 000110100001 uansett ikke kan bli annet enn 000110100001.

Skjønte ikke hva du mente med dette?

Mener du det ikke har betydnig hva slags preamp du har om du bruker digitalkilde?

Eller var det bare en fleip ??? :)

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1

Mener du det ikke har betydnig hva slags preamp du har om du bruker digitalkilde?

Eller var det bare en fleip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Det trådstarter spør om er jo et høyst relevant spørsmål,skjønner ikke poenget med å komme med spørsmål om hans bruk av preamp ??? Hadde kommet med akkurat samme spørsmål ang min pre hvis æ ikkje hadde spilt vinyl. Har trådstarter fått svar fra Hovland?

mvh Filip

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg undres over et par ting:
At den / de som er importør av det ene eller andre merket ikke kan svare.
At den som svarer ikke kan begrunne svaret eller gi en rimelig grei forklaring.
At enkelte konstruerer kretser på en slik finurlig måte at alle rør må være på plass og fungerende for at en av flere deler av forsterkeren skal fungere.
At en såpass sepparat funksjon som RIAA trinnet ikke kan settes ut av funksjon uten å ødelegge for resten av forsterkeren.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Jeg undres over et par ting:
At den / de som er importør av det ene eller andre merket ikke kan svare.
At den som svarer ikke kan begrunne svaret eller gi en rimelig grei forklaring.
At enkelte konstruerer kretser på en slik finurlig måte at alle rør må være på plass og fungerende for at en av flere deler av forsterkeren skal fungere.
At en såpass sepparat funksjon som RIAA trinnet ikke kan settes ut av funksjon uten å ødelegge for resten av forsterkeren.
Kunne ikkje vært meir enig i dine synspunkter.Fikk beskjed fra mportøren av min gamle pre om at den og ALLE rørgreier tålte alt,kunne bare dra rørene ut me power på,det gjorde ingen ting :eek: Haha,liksom :p Syns det va en meget useriøs påstand.Der mista dem min tillit ihvertfall.

mvh Filip

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Audiomix/Filip jeg er helt enig i det dere nevner og til Filip, jeg har ikke fått svar fra Hovland, men sender en purring om noen dager om jeg ikke får svar.
Godt å høre at mange har forståelse for min undring :D
Takk for mange gode svar og tanker ;)
Ha en god natt alle sammen.
mvh a.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Amademus skrev:

Neivel.

Ja.

Eller var det bare en fleip
Absolutt ;D

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Puh, det var godt å høre ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jens spissformulerte vel, og mente egentlig aa si at en mann uten platespiller er ikke en skikkelig mann.
og jeg tenderer til aa vaere enig. ;D

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
jada jada, jeg skal se å få ræva i gir å bli en vinylmann snart ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe, problem loest!

da trenger du ikke aa gruble paa det med roer, sleng bare inn de beste du har og vaer happy. ;D

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
men jeg lurer fortsatt da ;) flere innspill ???
Noen som vet hvordan man får tak i skjema til denne kansje?

Andreas :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gago skrev:
jens spissformulerte vel, og mente egentlig aa si at en mann uten platespiller er ikke en skikkelig mann.
og jeg tenderer til aa vaere enig. ;D
Godt jeg har fått meg platespiller

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
har jo en vinylsnurrer jeg å da , men den er ikke operativ for øyeblikket, men men halvt mann da kansje? ;)

Topp Bunn