Hortenmessa 2023 – inntrykk fra tre Audiophile herrer. Del 3 – Karl Erik sine inntrykk

Horten23K (49 of 100).jpg


Siste etappe i messerapporten er mine - Karl Erik sine inntrykk. Og i likhet med Stig Arne og Arve vil jeg fokusere på de messerommene som fenget min interesse aller mest.

Tradisjonsrik audiofil oppvarming med B&W 685, Rogers LS3/5A og noe attåt.
Men først litt om oppkjøringen til messa. For i år som de to foregående årene startet messa allerede på torsdag for vår del. Det vil si – i fjor og i forfjor var det bare Stig Arne og meg som hadde anledning til den oppkjøringen, for det er først i år Arve har blitt pensjonist og kan «gjere nett som han vil».

Ankomst Sommerhuset i Fredrikstad torsdag ettermiddag med hovedfokus på lyd og musikk, med noe godt å tygge på og å svelge ned fra et stettglass- eller to. Og utprøving og finstilt plassering av et par B&W 685, som undertegnede bare måtte ha i stallen etter «an offer I couldn`t refuse. Eller rettere … couldn`t resist. Og tradisjonen tro satte Stig Arne i gang en prosess der husets tommestokk ble finkalibrert i en prosess som sikret millimeternøyaktig finjustert plassering av 685-ene. Og der han etter hvert fikk viljen sin med god støtte fra Arve i at høyttalerne skulle stå litt tettere sammen enn min defaultplassering av stativene, og med en lytteposisjon som tilsier en høyttalerspredning som er langt mindre enn det jeg selv foretrekker, men som samsvarer omtrent med den vinkelen jeg har i Oslo. Ingen Toe-in er en selvfølge når Stig Arne får viljen sin, og med 685 støttes det også av meg. Dessuten tar det seg alltid best ut visuelt. Der Stig Arne fikk motbør av både Arve og meg var i lyttenivå – han er mye mer tung på labben en vi som fremdeles ikke har rundet 68. Men uansett fikk B&W 685 en ganske unison anerkjennelse av alle tre, prisen tatt i betraktning. En verdig budsjettklassiker med mye godlyd for nesten ingen penger på bruktbørsen.

Fredagen ble det en like tradisjonsrik tur til Strømstad, og Arve lurte oss til å lete opp en fiskerestaurant ingen av oss ante eksisterte, og som viste seg å ha en eventyrlig fiskesuppe.

Etter retur Fredrikstad var det Rogers LS3/5A som sto på menyen, og tilhørende håndlagde høyttalerkabler av Stig Arne der ingrediensen er en solid core installasjonskabel, splittet og bananterminert. For mine øvrige Xindak flate høyttalerkabler ble utskjelt etter noter av Stig Arne, og dessuten har de spader, som ikke er kompatibelt med 15-ohmere fra Rogers anno 70-tall.

Og fredagskvelden gikk med til diverse lytteseanser på disse Rogers LS3/5A, der frontdekselet ble beholdt på. Etterfølgende helg gjorde jeg et forsøk med å ta av frontdekselet, men forstår at dette selvfølgelig er helligbrøde med et par Rogers som er tunet til å spille med dekselet på. Så det ble med forsøket, selv om de naturligvis ble enda mer detaljfokusert uten grill. Det blir nesten som å gå til anskaffelse av en nydelig Rover 3 litre Mk II fra 1964, for så å forsøke å ombygge den til en Tesla for å få den til å gå fortere. Men Rogers LS3/5A kan dere forvente å lese mer om i tiden som kommer – et høyttalersett jeg har vært fascinert av helt siden jeg opplevde en studiekamerat sine modeller en gang i 1979. Og den samme audiofile studiekameraten fnøs foraktelig av mellomtonen i mine Ess Tempest LS 8 med legendariske Heil-diskanter, kjøpt av en aspirerende HiFi-magnat Geir Tømmervik på Moholt studentby. Han hadde kanskje et poeng…

Mala Audio - Analogsenteret
Selv om Mala sitt rom innenfor spisesalen inneholdt mange godbiter av både elektronikk og høyttalere var det uunngåelig at et par nokså gedigne elektrostater som fanget min oppmerksomhet mest. Det låt utrolig bra, og var unektelig en av flere kandidater til messens beste lyd. Jeg må innrømme at jeg ikke helt har absorbert typiske elektrostater i Martin Logan-stil som ekstremt vakre, og nabohøyttalerne fra svenske Marten, som mistenkes være et par Parker Quintet til omtrent halvparten av prisen til elektrostatene Popori WR1.23 på rundt trekvart million er mer i min småkonservative smak. Men du verden hvor flott og stort disse ungarske elektrostatene spilte.....

Les hele messerapporten del 3 hos Audiophile.no
Horten23K (19 of 100)a.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
872
Antall liker
2.168
Torget vurderinger
1
Jeg ser frem til du får sjekket ut E29a/II sammen med LS3/5A, det er ikke så mange tester/beskrivelser som ligger ute av forsterkeren, så det blir spennende å høre hva du får ut av den gjennom spillelisten din.
 

dotn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
84
Antall liker
134
Torget vurderinger
1
Mala Audio Analogsenteret

" Men du verden hvor flott og stort disse polske elektrostatene spilte. "

De er ikke polske. Popori er fra Ungarn:)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Mala Audio Analogsenteret

" Men du verden hvor flott og stort disse polske elektrostatene spilte. "

De er ikke polske. Popori er fra Ungarn:)
Takk for innspillet. Nå er de ungarske, også i Audiophile.no.:rolleyes:
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
995
Link til alle artikler
414
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Sonos med redesignet app

Sonos med redesignet app

  • 3
Sonos har annonsert at de kommer med en nyfrisert app om en drøy uke. Med den oppdateringen har Sonos ambisjoner om å tilby en app som er mer brukervennlig, og har bedre tilpasninger til den...
Fortsett
Audiophile.no
Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

  • 0
' I dag har Bang &B Olufsen lette på sløret for en ny klassiker. Beosystem 9000c er en oppfølger til Beogram 4000c, som kom høsten 2020. Bang & Olufsen vi få muligheten til å feire 100-års...
Fortsett
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Topp Bunn