Horten-messen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg var innom fire forskjellige rom i løpet av en halvtime på lørdagen som alle spilte "Hotel California" Fra "Hell freezes over". Hifi-muzak!
    DEt er da for pokker laget vellydende plater etter 1994. Kanskje på tide å ta det inn over seg....En time senere var det ho Kari med "Fyret ved Tornehavn" som gjallet over hele etasjen. Det sier vel sitt...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Den samme musikken gikk igjen over hele hotellet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.910
    samlanes skrev:
    Er utvilsomt enig med Finger og H.R ang musikkvalg.

Trur både Finger og H.R meiner at det burde spilles musikk med "normal" lydkvalitet,fikser anlegget det blir lyden alltid toppers på plater ala Bremnes.
    Det mest avslørende for anlegg er når det blir spilt gamle prøysen plater og annet 78-materiale. Låter det godt og naturlig med kropp og substans, uten resonanser, da låter alt annet godt.

Det minst avslørende og letteste oppgaven for et anlegg er synth studio-popmusikk hvor det skjer lite i grunntoneområdet, feks Stevie Wonder "I just call to say I love you". (så dere har et referansepunkt på hva jeg mener)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    samlanes skrev:
    Er utvilsomt enig med Finger og H.R ang musikkvalg.

Trur både Finger og H.R meiner at det burde spilles musikk med "normal" lydkvalitet,fikser anlegget det blir lyden alltid toppers på plater ala Bremnes.

Det er etter mitt syn rett og slett tilnermet irrelevant med ok lyd på Bremnes ol,da det er altfor stort sprang til musikk som ofte lyttes på til daglig,med totalt forskjellig innspillingskvalitet kontra Bremnes.(Jeg lytter sjøl på Bremnes innimellom.)

Mvh.
    Presis!!!

J

J.J

Gjest
    Jeg spillte da litt Ayreon i det minste ;) Men det er krise på musikk sia på demoene .. masse grusomt kjedelig ( uten og disse noens musikksmak ). Men jeg lurte på....... Hadde det vært en idè og hatt en " messelåt " ??
    Altså en låt som f.eks arrangøren kunne rippet og så hadde en hatt mulighet til å høre på den OG selvfølgelig annen musikk .. men da hadde enn hatt en mer fast referanse.

Eller er jeg heeelt ute på jordet ? ::) 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mye sutring som vanlig ja.

;)

Må få takke Terje @ audioaktøren for lytten og titten i butikken. Messa's beste lyd :)

/jan

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Eksempel på møkklyd på fett anlegg var når Acoustic Tuning brukte den nest-nyeste plata av Yellow. Og med en melodi som var 6 min lidelse i null musikk og full synth-onani.. 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Problemet med endel musikk er at det er "safe", "alt" låter "fint" og virker sikkert forførende i salgsøyemed, mens noen av oss oppfatter det bare som kjedelig

Her er mine to velmenende råd for fremtidige messer.

#1 Messearrangjør må skjerpe hjemmesidene betraktelig. Nå er det bare søppel. Begynn i god tid, med fortløpende oppdateringer og teasere, skap aktivitet. Bruk også et forum som HFS mer aktivt. Skal ikke se bort ifra at dette gir både utstillere og potensielt publikum et ekstra skyv i positiv retning.
    Skjønner at det er mye jobb med å organisere en helg som dette, men helt på trynet dumt at man nærmest likegyldig lar seg selv snuble på oppløpssida nesten før startskuddet går ???

#2 Musikk!!! Dette evinnelige tilbakevennede tema. Dere kommer ikke unna, selv om det er en pest og en plage. Utstyr er utstyr, musikk er for andre interesserte, eller?
    Bruk hjemmesida, Spotify, utstillere og publikumere til å utarbeide en messeplaylist på f.eks 20 låter, godt spredd i sjangere. Publikum får mulighet til å gjøre seg kjent med musikken på forhånd, og slipper å bli møtt med det hifimuzak som det er endel av idag. I dagens E D B og internett-alder kan ikke det være så mye hokus pokus, eller er det ikke sexy nok?

i beste mening
    mvh

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    Eksempel på møkklyd på fett anlegg var når Acoustic Tuning brukte den nestenyeste plata av Yellow. Og med en melodi som var 6 min lidelse i null musikk og full synth-onani.. 8)
    Regner vel med at det er Yello du mener her da.
    Dersom de har klart å få møkkalyd ut av denne skiva så må noe har vært galt, noe jeg betviler sterkt- da denne skiva har vel alt annet en møkkalyd ???

sjefern

Fersking
    Ble medlem
    26.12.2008
    Antall liker
    0
    ErosLoveking skrev:
    Problemet med endel musikk er at det er "safe", "alt" låter "fint" og virker sikkert forførende i salgsøyemed, mens noen av oss oppfatter det bare som kjedelig

#1 Messearrangjør må skjerpe hjemmesidene betraktelig. Nå er det bare søppel. Begynn i god tid, med fortløpende oppdateringer og teasere, skap aktivitet. Bruk også et forum som HFS mer aktivt. Skal ikke se bort ifra at dette gir både utstillere og potensielt publikum et ekstra skyv i positiv retning.
    Skjønner at det er mye jobb med å organisere en helg som dette, men helt på trynet dumt at man nærmest likegyldig lar seg selv snuble på oppløpssida nesten før startskuddet går ???

#2 Musikk!!! Dette evinnelige tilbakevennede tema. Dere kommer ikke unna, selv om det er en pest og en plage. Utstyr er utstyr, musikk er for andre interesserte, eller?
    Bruk hjemmesida, Spotify, utstillere og publikumere til å utarbeide en messeplaylist på f.eks 20 låter, godt spredd i sjangere. Publikum får mulighet til å gjøre seg kjent med musikken på forhånd, og slipper å bli møtt med det hifimuzak som det er endel av idag. I dagens E D B og internett-alder kan ikke det være så mye hokus pokus, eller er det ikke sexy nok?

i beste mening
    mvh
    Utrolig godt innlegg. Jeg hadde også satt pris et sikkerlig "kartverk" der vi fikk se i hvilke rom utstillerne sto. Jeg tror desverre jeg gikk glipp av et par rom i år også....

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    sjefern skrev:
    ErosLoveking skrev:

i beste mening
    mvh
    Utrolig godt innlegg. Jeg hadde også satt pris et sikkerlig "kartverk" der vi fikk se i hvilke rom utstillerne sto. Jeg tror desverre jeg gikk glipp av et par rom i år også....
    Må henge meg på ELK her, veldig enig.

Må også si til ett par av gutta som jeg skulle ta en kopp eller tre kaffe med på messa....klarte kunststykket å legge igjen tlf hjemme.... :-\

/jan

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.600
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    poenget er ikke at yello og annen synth musikk har møkkalyd, men at de ikke er utfordrende for anlegget å spille; blir litt som å bruke "finding Nemo" til å demonstrere tv skjermer med, ser bra ut på omtrent alle skjermer..

J

J.J

Gjest
    Jepp . Eros er inne på det :)

Messekart er viktig på et sånt hotell.

Om noen syntes det mangler på ros så vil jeg oxo gi skryt til dem som er ildsjelene bak messa ! Ville ikke vært foruten - og til neste år burde kanskje HFS ha et eget hjørne ?? Sånn for å sosialisere og et treffpunkt ??

Just my two cent

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    H.R skrev:
    HCS skrev:
    Eksempel på møkklyd på fett anlegg var når Acoustic Tuning brukte den nestenyeste plata av Yellow. Og med en melodi som var 6 min lidelse i null musikk og full synth-onani.. 8)
    Dersom de har klart å få møkkalyd ut av denne skiva så må noe har vært galt, noe jeg betviler sterkt- da denne skiva har vel alt annet en møkkalyd ???
    Det jeg mener er at å bedømme et anlegg utifra pling og plong i hver sin kanal, uten en kjent vokal å forholde seg gjør at en mister intressen temmlig kjapt. Lydkvaliteten på plata til Yello var ypperlig, men en demo som bruker slik musikk er på grensen for hva hobbyen burde dreie seg om; musikk.. :'(

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    H.R skrev:
    HCS skrev:
    Det jeg mener er at å bedømme et anlegg utifra pling og plong i hver sin kanal, uten en kjent vokal å forholde seg gjør at en mister intressen temmlig kjapt. Lydkvaliteten på plata til Yello var ypperlig, men en demo som bruker slik musikk er på grensen for hva hobbyen burde dreie seg om; musikk.. :'(
    Da er vi jo tilbake til Bremnes - en mer kjent vokal på messe i norge er vel ikke å oppdrive?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    H.R skrev:
    HCS skrev:
    H.R skrev:
    HCS skrev:
    Da er vi jo tilbake til Bremnes - en mer kjent vokal på messe i norge er vel ikke å oppdrive?
    Eros sin ide om spill-lister i forkant var genial. Heller vokal , selvom det er ho kari, enn to avdanka sveitsiske synth-aper.. 8). En vokal sier mer enn tusen pling og plong..

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Vokal ja. Maxwell spelte ei velkjent country-låt fra '55 på Harbeth Compact 7 - vokalen dei småtassane spredte i det gedigne rommet ga frysninger som lyn fra klar himmel.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    impulse skrev:
    Det kommer an på kammeret. ;)
    Klart. Poenget er vel strengt tatt at det som det etterspørs er mangfold, samtidig som det er kjent og helst sin ynglingsmusikk. Selv kunne jeg tenke meg at det kun spilte drikkeviser i synkron på full guffe slik at man kan henge i baren og drekke som seg hør og bør.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    H.R skrev:
    HCS skrev:
    En vokal sier mer enn tusen pling og plong..
    Også på kammermusikk?
    Kverulant idag el ? 8)... Når en aktør velger å vise sitt anlegg med Yello for å frem de beste sider ved anlegget har han mistet meg ifra første stund. Jeg har blitt litt for moden inne denne hobbyen til å ønske meg musikk med masse diskant eller bass... :). Andre kan gjerne se det annerledes, men for meg er musikkens sjel i mellomtonen...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    impulse skrev:
    Klart. Poenget er vel strengt tatt at det som det etterspørs er mangfold, samtidig som det er kjent og helst sin ynglingsmusikk. Selv kunne jeg tenke meg at det kun spilte drikkeviser i synkron på full guffe slik at man kan henge i baren og drekke som seg hør og bør.
    kontinuerlig sea shantis med BHO som forsanger fra hotelbaren

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.307
    Etter 2.5 kjappe timer på lørdag, er beholdningen følgende:

- veldig mye "gjennomsnitt-lyd" helt ok lissom, men betenkelig når anlegget koster mange hundre tusen.

- noen få "disasters". Har hørt fabelaktige demoer av Avalon høyttalere, men da jeg var innom låt de ikke bra i det hele tatt. Men pytt, det ville jo ikke falle meg inn å avskrive komponentene på grunnlag av dette. Skulle jeg vurdert disse høyttalerne, ville jeg ha prøvd dem i min egen stue før jeg kjøpte.

Northug er ikke en kass skiløper, fordi om han gjør en dårlig innsats i ett Worldcuprenn.

vil trekke frem Abrahamsen-rommet. anlegget kostet mindre enn høyttalerkablene på mange av rommene, men det låt i hvertfall som musikk! Veldig frempå lydbilde og stor fottramp-faktor.

Er mellom cd-spillere for tiden og benyttet meg av messetilbudet på usb-dacen til 975.- . Sitter og hører på den nå. Dæven steike, det må vel være et hifi-best buy av episke dimensjoner?

- Hifi-guiden med Larsen (?) Carlson-kloner låt veldig bra, prisen på 12.000 tatt i betraktning.

Jeg har ingen interesse av budsjett-hifi, men det var faktisk billiganleggene som imponerte meg mest denne gangen.

McIntosh romkorreksjon/delefilter-dingsen var også imponerende, selv om jeg erkjenner at jeg ikke er helt uhildet her :)

Mye fin vinyl fikk jeg også kjøpt.

Alt i alt; stor takk til arrangørene. Flott at dere gidder år etter år, på tross av all pipingen fra Kjerringene her på sentralen ;D

Håper jeg får bedre tid neste år.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    H.R skrev:
    impulse skrev:
    Støttes helhjertet, broder.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    BigSwifty skrev:
    Etter 2.5 kjappe timer på lørdag, er beholdningen følgende:

- veldig mye "gjennomsnitt-lyd" helt ok lissom, men betenkelig når anlegget koster mange hundre tusen.

- noen få "disasters". Har hørt fabelaktige demoer av Avalon høyttalere, men da jeg var innom låt de ikke bra i det hele tatt. Men pytt, det ville jo ikke falle meg inn å avskrive komponentene på grunnlag av dette. Skulle jeg vurdert disse høyttalerne, ville jeg ha prøvd dem i min egen stue før jeg kjøpte.

Northug er ikke en kass skiløper, fordi om han gjør en dårlig innsats i ett Worldcuprenn.

vil trekke frem Abrahamsen-rommet. anlegget kostet mindre enn høyttalerkablene på mange av rommene, men det låt i hvertfall som musikk! Veldig frempå lydbilde og stor fottramp-faktor.

Er mellom cd-spillere for tiden og benyttet meg av messetilbudet på usb-dacen til 975.- . Sitter og hører på den nå. Dæven steike, det må vel være et hifi-best buy av episke dimensjoner?

- Hifi-guiden med Larsen (?) Carlson-kloner låt veldig bra, prisen på 12.000 tatt i betraktning.

Jeg har ingen interesse av budsjett-hifi, men det var faktisk billiganleggene som imponerte meg mest denne gangen.

McIntosh romkorreksjon/delefilter-dingsen var også imponerende, selv om jeg erkjenner at jeg ikke er helt uhildet her :)

Mye fin vinyl fikk jeg også kjøpt.

Alt i alt; stor takk til arrangørene. Flott at dere gidder år etter år, på tross av all pipingen fra Kjerringene her på sentralen ;D

Håper jeg får bedre tid neste år.
    Flott innlegg Big Swifty, Har innmari lyst på soveromsanlegget til mcintosh

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    Kverulant idag el ? 8)... Når en aktør velger å vise sitt anlegg med Yello for å frem de beste sider ved anlegget har han mistet meg ifra første stund. jeg har blitt litt for moden inne denn hobbyen til å ønske meg musikk med masse diskant eller bass... :). Andre kan gjerne se det annerledes, men for meg er musikkens sjel i mellomtonen...
    Nei absolutt ikke. Synes bare det er underlig fremstilling av musikk en selv ikke spiller og liker som "møkklyd på fett anlegg" samt "Det å kalle enn to avdanka sveitsiske synth-aper.." er for meg å dra det relativt langt. Det er helt fair å ikke like all musikk men synes alle forsøk på mangfold skal applauderes og ikke tråkkes på.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    H.R skrev:
    HCS skrev:
    Kverulant idag el ? 8)... Når en aktør velger å vise sitt anlegg med Yello for å frem de beste sider ved anlegget har han mistet meg ifra første stund. jeg har blitt litt for moden inne denn hobbyen til å ønske meg musikk med masse diskant eller bass... :). Andre kan gjerne se det annerledes, men for meg er musikkens sjel i mellomtonen...
    Nei absolutt ikke. Synes bare det er underlig fremstilling av musikk en selv ikke spiller og liker som "møkklyd på fett anlegg" samt "Det å kalle enn to avdanka sveitsiske synth-aper.." er for meg å dra det relativt langt. Det er helt fair å ikke like all musikk men synes alle forsøk på mangfold skal applauderes og ikke tråkkes på.
    Hehe, har tre plater med Yello, så ja, jeg spiller de... Men å bruke de i demo annet enn for å fremvise imponator-effekter sliter jeg med å se verdien av dessverre...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn