Horten 2022 - bilder og synspunkt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan var konserten med Knut Reiersrud?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal ikke jeg gjøre dette til en DIY tråd, men jeg tror det er viktig å ta med det at dette bør innbefatte andre ting enn store DIY rigger som liksom skal statuere hvor bra det er. Det ville antagelig blitt mageplask. Da er det bedre med flere forskjellige ting i alle segmenter, det være seg høyttalere, forsterkere, forforsterkere, cd-spillere +++
    Det der burde vi kanskje diskutere litt i egen tråd (?) Jeg husker også noen messer hvor det var diy rom.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Totem har vel egentlig alltid ligget litt høyt i pris ift. størrelse og tekniske specs, men har også alltid vært kjent for å låte mye større enn de er. Mao. kanskje da matche pris og ikke specs...
    Elementene i denne serien er svært spesielle. Husker konstruktøren skrøt fælt av disse. Må jo koste en del å lage slikt i såpass små kvanta, men det er jo fælt at det må koste så mye da.

    totem_torrent_story_1010.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Saxx.nu
    Representanten var en meget vakker og engasjert dame , Grace Jones yngre søster antagelig
    Ja vesenet var så likandes at jeg stod der i noen minutter og hørte på hennes utbrodering om at membranareal ikke nødvendigvis trengs for god lyd.
    Ikke så mye mer å si om den saken.
     
    Sist redigert:

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Før damen blir gjenstand for alt for mye ikke-faglig oppmerksomhet: Hun er grunnlegger og direktør for Saxx, som har Skandinaviaimporten, og faglig dyktig som noen på den messa antagelig :)
    Tja, hun var hyggelig, positiv og entusiastisk men det var ganske tydelig at hun fort havnet utpå glattisen når det kom til det tekniske. Det gjør forsåvidt ikke så mye. Hun var et friskt pust og forhåpentligvis til inspirasjon for andre utstillere som stakk innom dette rommet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    Fra hennes Linkedin profil.
    Sylvia Hamberg er navnet.

    Regner med at det riktig til tross for at jeg ikke var i Horten.
    Så mye mas her inne om så mye forskjellig :)
    Hun er forøvrig medlem på HFS og vi ønsker velkommen!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skrev i tidligere innlegg om Totem i annen tråd at jeg syntes akkurat disse (Tribe T.)også låt vel hissige/skarpe i toppen når jeg var hos Pause i Stockholm, men alle andre synes jo ikke det. Ikke dere sveiseblinde på messa vaffal. Merkelig..;)
    (Eller heldig med rommet?)
    Så på testen til Jay i går, han har visst blitt Totem fan. Men nevner også at de er på grensa. Ish.
    Hmmm..får ta seg en ny lytt.

     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig mye om Totem her. Ja, det var imponerende i forhold til størrelsen. Man blir overrasket når man forventer noe annet pga. størrelsen, de fylte rommet med lyd, det var bass tilstede, men var det oppløst og detaljert også? Jeg synes ikke det, jeg synes det manglet mye i diskant og kanskje mellomtonen. Ihvertfall av det de spilte av musikk når jeg var innom rommet. Det virket ikke livaktig nok for min del.

    Jeg hadde aldri betalt 85k NOK for disse. Men kan hende mange foretrekker disse pga. lifestyle-effekten.

    10k opp til QLN Prestige Three, som var i en helt annen klasse av det jeg fikk presentert. Respone og Mola-Mola var også bedre, samt rommet ved siden av med Neat-høyttalere.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    ……, men var det oppløst og detaljert også? Jeg synes ikke det, jeg synes det manglet mye i diskant og kanskje mellomtonen
    Ja, jeg tenkte det men det var ikke diskant midt i fleisen lyd. Mer avrundet og snill som passer i små rom. De hadde kanskje ikke imponert like mye i et større rom? Det kanskje viktigste aspektet for meg er livlighet. Er ikke det tilstede blir jeg ikke sittende lenge. Det ble jeg sittende lenge og det var ikke bare pga rosa farger 😃.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg tenkte det men det var ikke diskant midt i fleisen lyd. Mer avrundet og snill som passer i små rom. De hadde kanskje ikke imponert like mye i et større rom? Det kanskje viktigste aspektet for meg er livlighet. Er ikke det tilstede blir jeg ikke sittende lenge. Det ble jeg sittende lenge og det var ikke bare pga rosa farger 😃.
    Jeg fikk nok angrep av gitarer, trumpeter, cymbaler, vokaler, rett i trommehinnen på flere rom på denne messen, så det var ikke dette jeg etterlyste hos Totem.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal ikke jeg gjøre dette til en DIY tråd, men jeg tror det er viktig å ta med det at dette bør innbefatte andre ting enn store DIY rigger som liksom skal statuere hvor bra det er. Det ville antagelig blitt mageplask. Da er det bedre med flere forskjellige ting i alle segmenter, det være seg høyttalere, forsterkere, forforsterkere, cd-spillere +++
    Du er jo ung og sterk og skulle ikke ha problem med å dra riggen din til Horten :)
    Diy preamper, platespillere stativer etc er jo krydder på en messe. Det blir dessverre med praten hvert år dette da.
    Fornøyd med messen i år. Takk til alle utstillere som gjorde dette til en fin opplevelse. Ingen nevnt eller glemt, men spesielt kult å oppleve Siggis kardioider og potensialet i rett rom. Totem (og et par andre) imponerte med sin volum/ytelsesforhold. Så får heller vi tilgi de at de ikke kan stave Toten riktig
    Snickers 15" (basselementet altså !) ble nøye inspisert og kirurgen selv hadde tid til en indremedisinsk dosering.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Etter å ha lest tråden(da det er det eneste jeg kan siden jeg ikke var på messen) så er resultatet klart.. alle anlegg låt dritt, og alle anlegg låt kanonbra.. 😂😂

    Morsomt å se så totalt ulik smak og preferanser folk har.. 😂😂
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Messas 4 beste rom (i urangert rekkefølge), PM Audio, The Stereo Shop (når de spilte på Revel), Saxx (Totem) og Nordic Audio Design (se bilder).
    IMG_20220925_152826.jpg
    IMG_20220924_191526.jpg
    IMG_20220924_112737.jpg
    IMG_20220925_165836.jpg


    PMC/Bladelius var også bra, og i "budsjett"-klassen spilte Dynaudio/Primare fint i topp-etasjen.

    Messas nedturer var Sigberg, Ø og Dali/Hegel (her hadde jeg forventet mer til prisen av 800K for høyttalerne).

    Takk til alle utstillere.

    Vil rette en stor takk til arrangørene Terje Nilsen og Jørgen Gustavsen som lager en så flott messe for oss HiFi entusiaster
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Min soleklare favoritt var de små Response høyttalerne med Mola forsterker/dac. Men håper på en bedre DJ neste gang. Det ble veldig forsiktig og safe. Triveligste stand går til Lydglede, her bør de andre følge etter!

    20220925_144718.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For de av dere som hørte dem, hvordan låt Oscar Duo?
    Har hørt dem i butikken før. Fantastisk medrivende og spiller som de ikke har vett til å forstå at de er små.
    Tøft, kontant, latterlig bra bass til størrelsen og overhodet ikke hardt eller skarpt. Kule høyttalere!

    mvh
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    58.447
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    For de av dere som hørte dem, hvordan låt Oscar Duo?
    Det er jo en liten stativhøyttaler, så det spørs hva en skal sammenligne med. Likevel god størrelse i lydbildet hvis en sitter på rett plass.
    Som jeg sa, så kledde de godt en rørforsterker med 300b. Livaktig, fylde og tekstur i gjengivelsen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tok bilde av stemningen, men fikk med den optimale hifi sveisen. Glatt i front og demping bak.
    En del der som begynt å bli veldig tynn i "luggen" - en refleksjon på gjennomsnittsalderen ? 🤣
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    En liten korreksjon til meg selv, de største nedturene var selvsagt ikke knyttet til utstillernes rom. Det er jo bare å gå videre til neste rom om man ikke liker soundet. Et mangfold av lyd-signaturer og prisklasser bør applauderes. Det gir de fleste muligheten til å finne noe de liker 🎶🎵🎶🎵

    De virkelige nedturene var:
    1) Knut Reiersrud kom ikke for å spille pga sykdom (god bedring, Knut)

    2) Det var ikke opplyst noe sted om hvor og når erstatnings-konserten skulle finne sted (ikke den opprinnelige konserten heller for den del). Da vi spurte i billett-utsalget var konserten allerede ferdig.

    3) Bilstereo med så høyt voluntrykk at det ødela for utstillerne innendørs den første timen på lørdag.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    58.447
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ah, endelig et bilde av to karer med haifai-frisyre 😊
    Nå forstår jeg hvorfor DU tok initiativ til denne tråden... 🙈
    Riktig nok er det flere av oss som har passert middagshøyden, og således kanskje har mer hår andre steder enn i bakhue, men det går an å ha glede av lyd og utstyr likevel. 😊
    IMG_20220927_085051.jpg


    Her fra det gode foredraget v Analog Lab om bl a nåleslipninger og armgeometri.
    Det ble hevdet og argumentert (godt), for at man kanskje bare får ut så mye som 70 % av potensiale på en pick up med avansert nåleslipning med kun bruk av vanlig protractor ved oppsetting. Taes det mer verktøy i bruk for finstilling av azimuth, Zenith og VTA kan man oppnå typisk noe over 90 % av potensiale. Øker timebruken, f. eks 100 timer, (som ikke er interessant hvis man skal betale andre for det), kan pickupen yte oppmot det maksimale, men aldri 100 %. Det er ikke mulig med så små marginer og ulike ting som skjer i forskjellige plan.
    Det er snakk om mikron. 1000-dels millimetere.
    Veldig interessant og nyttig foredrag for de som har kostbare pickuper med ømfintlig håndarbeid, små toleranser og avanserte slipininger.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Takk for mange fine bilder og informative innlegg i denne tråden. (y) Kjenner jeg angrer på at jeg ikke tok turen i år.
    Informative innlegg? Gjeller det lyden eller tydeliggjøringen av at ingen har lik smak. Hadde jeg lest tilbakemeldingene uten å ha vært der hadde jeg blitt forvirret tror jeg, men heldigvis var jeg der å hørte noen av oppsettene. Jeg ler litt og konklusjonen blir jo at forsterkere, høyttalere/rom og andre ting med ekstreme avvik og forvrengning, vil gå en meget trygg framtid i møte, men dette publikumet.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    58.447
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Informative innlegg? Gjeller det lyden eller tydeliggjøringen av at ingen har lik smak. Hadde jeg lest tilbakemeldingene uten å ha vært der hadde jeg blitt forvirret tror jeg, men heldigvis var jeg der å hørte noen av oppsettene. Jeg ler litt og konklusjonen blir jo at forsterkere, høyttalere/rom og andre ting med ekstreme avvik og forvrengning, vil gå en meget trygg framtid i møte, men dette publikumet.
    Jeg driter i avvik og forvrengning.
    Heller det, hvis det svinger og foten går.
    Hvis ikke det skjer, er det 0 verdt for meg.
    Jeg sier IKKE at det som måler bra låter dårlig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Jeg driter i avvik og forvrengning.
    Heller det, hvis det svinger og foten går.
    Hvis ikke det skjer, er det 0 verdt for meg.
    Jeg sier IKKE at det som måler bra låter dårlig.
    Helt enig og det jeg ler litt av er hvor fantasi det er å tro at 0,000001 THD på forsterker og 40 mm ultralineær slaglengde, skal bli noe alle liker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn