Horten 2022 - bilder og synspunkt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Lenge siden jeg var på messe så dette var moro! Men låt det ikke mer sprikende og variert tidligere? Jeg synes det mest låt bra og pent, men kanskje ikke så mange oppsett som imponerte. Og hvorfor liker ikke HiFi entusiaster rock og moderne musikk? Eller?

    Messas beste? Tja, ikke lett å si men kanskje Ø. Det var det mye som stemte med god dynamikk, god oppløsning og engasjerende å lytte til. De hadde nok vært for store/dominerende hjemme.

    Messas skuffelse? Det må være de store og dyre Dali høyttalerne på Hegel. Men hvorfor spilte de ikke høyere? Det låt jo bra og pent, med så store og dyrt anlegg i et stort rom burde engasjere mer. Vet ikke helt hva som ikke stemte der.

    Så de virkelig koselige rommene med deilig lyd. Ja, må ta frem de små Totem høyttalerne. Det låt ganske varmt, deilig, oppløst og engasjerende. Det oppsettet kunne jeg hatt hjemme. Storebroren på stativ låt ikke så veldig mye bedre? I siderommet med Revel var det også deilig lyd. Litt mykt slik at man kan spille alt av musikk. Og veldig god detaljering. De dro frem smilene, ja bortsett fra prislappen da.

    Respons spilte pent og passer klassisk godt. PMC har jeg hørt enda bedre. Mistenkte at Bladelius var litt tamme for dem? Men det var flott lyd for det. Ganske så nøytrale, men Marten (mellomste) var kanskje den som var aller mest nøytral? Dessverre fikk jeg ikke hørt Oscar Duo som de pakket ned lenge før stengetid. De største spilte også veldig bra og detaljert, men vanskelig å bedømme dem når de bare spilte audiofile innspillinger. Børresen spilte også veldig flott da, ikke overraskende. Mye audiofile innspillinger der også.

    På den litt mer på det "naturlige siden" spilte Audio Note veldig flott. De dro frem smilet også. Neat spilte pent, men ikke noe mer synes jeg. Rogers spilte veldig fint. Behagelig og litt fyldig klang kanskje. Fin på vokal. Dynaudio høyttaleren spilte også flott og naturlig, men bassen var kanskje mer enn de egentlig takler bra. Etter var det rommet? Noe som ikke stemte helt der.

    Westminister? Nja, nesten. Fisher& Fisher? Nja.. uff nå har jeg allerede begynt å glemme litt. Uansett ikke av de som imponerte. Sigberg låt bra, men kanskje ikke ikke så livlige Og hørte overgangen til sub tydelig, men kan jo være rommet også. Gulvet spilte litt med. QLN spilte bra uten å skille seg ut. Klipsch Heritage imponerte ikke. Hvor var dynamikken? Spillgleden?

    Martin Logan spilte flott, men er temmelig ærlig på klassisk også. Og er det engasjerende nok på rock? Rock var det dårlig med på messa dessverre. Devore var ikke helt my cup of tea. LALS spilte godt. Usher var også bra, uten å stikke seg ut.

    Takk til alle utstillere! Jeg synes dere har gjort en god jobb, men varier musikken mer. Våg litt mer. Alt i alt en flott messe.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er det INGEN av dere som har vett til å legge ut bilde av den mye omtalte demonstratøren av Totem?
    Er det ikke pressefrihet i landet?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Årets messe ble en hyggelig opplevelse, men med kun 8 timer til disposisjon så ble det bare tid til 1 seanse med Dali Kore kl. 17.
    Det er fint å starte lytte-runden når messen åpner, rommene er fylt med frisk luft og stol-leken er 2-3 timer unna...slik at flere lytte-posisjoner kan oppleves raskt.
    Noen rom ble besøkt flere ganger for å oppleve forskjellig typer musikk og bearbeide inntrykkene fra tidligere lytting.....

    Det var spesielt ett rom som fikk fram smilet til tonene fra AC/DC og Leonard Cohen - kun fra bakerste rad (y)

    IMG_20220924_122500_1024.jpg
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Er det INGEN av dere som har vett til å legge ut bilde av den mye omtalte demonstratøren av Totem?
    Er det ikke pressefrihet i landet?
    De var kanskje mer opptatt av å følge med da hun snudde høyttalerene, enn av å ta bilder….😂
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Min favoritt var nok Totem. Har hørt dem tidligere, i Munchen. De er særdeles gode men også ganske dyre. 130.000,- for et par stativhøyttalere med et svært ordinært design. Fabelaktig lyd.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.254
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Var ikke der, men hørte Totem Towers i Stockholm i sommer, overraskende god lyd på så tynne kasser.
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    221
    Antall liker
    184
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Enig..Totem på meg👍
    håpet på Ø men de var ikke for meg.
    Hyggelig messe var det.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Min favoritt var nok Totem. Har hørt dem tidligere, i Munchen. De er særdeles gode men også ganske dyre. 130.000,- for et par stativhøyttalere med et svært ordinært design. Fabelaktig lyd.
    Jeg synes også Totem var bra. Spesielt likte jeg de hvite gulvstående, men prisen virker ganske ko-ko synes jeg. Var ikke Totem et mid-price merke før?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Syntes også prisene er på god vei til å eskalere like kjapt som drivstoff og strømpriser 😅.. Enda et godt eksempel på at Diy (bo) er en fin måte å skaffe seg stor lyd til fine priser.
    Savner en egen diy-avdeling på messa slik de hadde tidligere 🎵🎶😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Syntes også prisene er på god vei til å eskalere like kjapt som drivstoff og strømpriser 😅.. Enda et godt eksempel på at Diy (bo) er en fin måte å skaffe seg stor lyd til fine priser.
    Savner en egen diy-avdeling på messa slik de hadde tidligere 🎵🎶😊
    Roald og jeg snakket litt om et DIY-rom på messen og noe vi skal prøve å få til neste gang. Vi har luftet dette før også uten at det har blitt noe av, men nå...... tror jeg :D
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Savner en egen diy-avdeling på messa slik de hadde tidligere 🎵🎶😊
    Har vel noen tanker om hvorfor slikt har kommet litt i bakevja når vi snakker om en kommersiell sammenheng slik som messer. For det er fortsatt tydelig at mye av himkoket er kun ment for å begeistre den harde kjerne og kokken selv Men både du og feks Elektronisk Bureau, samt et par andre her inne har vist at mye custom/diy godt kan stilles ut om man velger ut objektene med omhu.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Har vel noen tanker om hvorfor slikt har kommet litt i bakevja når vi snakker om en kommersiell sammenheng slik som messer. For det er fortsatt tydelig at mye av himkoket er kun ment for å begeistre den harde kjerne og kokken selv Men både du og feks Elektronisk Bureau, samt et par andre her inne har vist at mye custom/diy godt kan stilles ut om man velger ut objektene med omhu.
    Viktig å holde på mangfoldet og ikke bare ha denne happeningen som et "fesjå", noen er opptatt duppeditter som skinner noen av lyd....og noen begge deler

    Og et rom kan sikkert avses til dette, og det er jo helt frivillig om en vil besøke det
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Forsøker da å gi en liten oppsummering av mine opplevelser på messa i går

    Messa's beste lyd for min del var hos @MalaAudio med oppsettet Ø Audio Vardande på elektronikk fra Esoteric og Marantz. Spilte med et veldig overskudd og "skyv av luft" (ikke les basstrykk) som ga en helt egen romfølelse og dybde i lydbildet. Man får et veldig nærvær til artisten og for min del det eneste oppsettet som ga gåsehud. Jeg var heldig å flere ganger sitte på stolene i midten av oppsettet og de som eventuelt har stått bak eller på sidene nok har mistet mye av opplevelsen. Av det jeg hørte rundt meg var jeg langt fra den eneste som var imponert!

    Messa's overraskelse går til Totem Tribe Tower, og de ser jeg over er en gjenganger. Spilte nesten naturstridig rått til å være 2 x 4". Selv på hardrock spilte det imponerende. Ikke kresne på plassering ble også demonstrert. Det satt visstnok ikke noe delefilter i disse, bare en motstand før diskanten. Selges hos @Audio Aktøren fikk jeg opplyst av de som kjørte demo.

    @SigbergAudio sitt oppsett spilte også med veldig bra rom og dybde i lydbildet. Var heldig å plutselig være alene så fikk høre Eva Cassidy i akustisk versjon og litt elektronika. Ga absolutt mersmak!

    Ser mange over skriver veldig mye negativt om Dali sine Kore høyttalere. De hadde nok også blant hotellets mer utfordrende rom med dobbelt takhøyde. De ble spilt på med Hegels nye monoblokker og en DCS dac som også ble benyttet som forforsterker. Det ble spurt om hvorfor de ikke brukte Hegels nye forforsterker (som stod utstilt) men ifølge HFK så hadde de testet og de ga ingen tap av lydkvalitet med DCS direkte til effektforsterkere kontra å kjøre DCS i ren DAC-modus og forforsterker. Også her var jeg tidlig ute ved flere anledninger så jeg fikk sitte mitt i sweetspot. Synes faktisk disse gjorde det veldig bra i midbassen og de hadde en veldig slagkraft. Falt kanskje noe gjennom på klassisk. På Infected Musroom låt det tøft, men føler man får mer en vegg av konsertlyd og ikke så mye den følelsen av å bli invitert inn i dybden av lydbildet slik som Ø Audio gjorde.

    Det var mange andre som også ga gode musikalske opplevelser, men mange sliter med svært vanskelige og til dels små rom. Men synes jevnt over at folk hadde prøvd å få det beste ut av det de hadde til rådighet (y)

    Gleder meg til neste messe og håper da å få slått av en prat med litt flere av de som vanker her inne :giggle:

    Linker til bilder jeg har lagt ut ovenfor:
    Del 1
    Del 2
    Del 3
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Viktig å holde på mangfoldet og ikke bare ha denne happeningen som et "fesjå", noen er opptatt duppeditter som skinner noen av lyd
    Ikke meningen å komme med noen kalddusj eller forsøke diskutere ned noe sikkert flere her savner. Og tenker jo at det sikkert er morsom for dere å ha en egen stand hvor dere kan samles og utveksle ideer.(y)

    Jeg har bare kommet med et lite apropos fra en tidvis ufrivilig DIYer, som er villig til å betale for godt håndverk om slikt presenteres. For jeg opplever jo at flere av dere godt kunne tenkt dere å finansiere egne prosjekter ved å ta på dere litt for andre, eller tar jeg feil? For både @inselwind og tidligere nevnte EB har vist meg at det også er mulig for oss med like lite i henda som i hodet å kunne få tilgang på custom utstyr som ikke kun må nytes i et mørkt rom med øynene igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har vel noen tanker om hvorfor slikt har kommet litt i bakevja når vi snakker om en kommersiell sammenheng slik som messer. For det er fortsatt tydelig at mye av himkoket er kun ment for å begeistre den harde kjerne og kokken selv Men både du og feks Elektronisk Bureau, samt et par andre her inne har vist at mye custom/diy godt kan stilles ut om man velger ut objektene med omhu.
    Tenker da selvfølgelig også på de flinke menneskene her inne som bygger råflotte forsterkere, med og uten rør, de som lager kabler, div tweaking etc etc.. Det foregår mye spennende under DIY-kategorien🤓.
    Tyskerne har jo egne Diy-treff med lave skuldre, ☕&🍻 og bra engasjement (samt etpar tidskrifter "Klang & Ton, Hobby und Hifi").
    Jeg tror noe slikt ville være med å krydre messen litt.
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Da jeg var i den gamle delen av hotellet var det litt artig å se millionanlegg koblet i en enkel ujordet stikkontakt.
    En får jo noen ganger inntrykk av at du har tapt før du har begynt om du ikke har egen jordet kurs til anlegget når de mest proffe uttaler seg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mangfold er bra. DIY har absolutt sin plass på messer, spesielt med tanke på aktører som selger komponenter og kits.

    Det vil også gi en inngangsbillett til hobbyen for de som liker å jobbe med hendene samt vise at det er mulig for ungdommen å få tilgang til god lyd for en spiselig penge.
    Det er like sannsynlig at vanlige folk får avsmak av de absurde prisene på ting som stilles ut som at de får interesse av hobbyen.

    Derfor er enkle anlegg med fornuftige priser veldig viktig på slike åpne messer, og der passer også DIY avdelingen inn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Nå skal ikke jeg gjøre dette til en DIY tråd, men jeg tror det er viktig å ta med det at dette bør innbefatte andre ting enn store DIY rigger som liksom skal statuere hvor bra det er. Det ville antagelig blitt mageplask. Da er det bedre med flere forskjellige ting i alle segmenter, det være seg høyttalere, forsterkere, forforsterkere, cd-spillere +++
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.815
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes også Totem var bra. Spesielt likte jeg de hvite gulvstående, men prisen virker ganske ko-ko synes jeg. Var ikke Totem et mid-price merke før?
    Totem har vel egentlig alltid ligget litt høyt i pris ift. størrelse og tekniske specs, men har også alltid vært kjent for å låte mye større enn de er. Mao. kanskje da matche pris og ikke specs...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Messa's overraskelse går til Totem Tribe Tower, og de ser jeg over er en gjenganger. Spilte nesten naturstridig rått til å være 2 x 4". Selv på hardrock spilte det imponerende. Ikke kresne på plassering ble også demonstrert. Det satt visstnok ikke noe delefilter i disse, bare en motstand før diskanten. Selges hos @Audio Aktøren fikk jeg opplyst av de som kjørte demo.
    Totem To-Tom-Fire
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo gledelig å lese at folk har opplevd god lyd med flere av de mer stuevennlige småtassene på messen. Var det utstilt noen av de nyere aktive leketøyene i de lavere prisklassene?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.247
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Brukte hele dagen men fikk ikke med med Hegel/Dali. Hvor var de? Kan ha gått forbi da jeg boycottet noen rom feks Stereofil som spilte MetallPunk på at avsindig lydnivå .

    Totem var er hyggelig bekjentskap , at det låt såpass bra i et slikt rom uten noen rom remedier og Bluetooth kan tyde på noe bra. Men drøye priser.
    91CFEB86-7953-47CA-93DD-5326ADF71779.jpeg


    Det lille Lyric kottet gav ingen bra lyd og det var høyttaler og rom som var synderen der

    Ellers var det en bra messe med mange positive lytteintrykk
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.254
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye koster Totem i Norge,? Når jeg hørte på de i Stockholm i sommer så tror jeg de kostet 74995sek.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Brukte hele dagen men fikk ikke med med Hegel/Dali. Hvor var de? Kan ha gått forbi da jeg boycottet noen rom feks Stereofil som spilte MetallPunk på at avsindig lydnivå .

    Totem var er hyggelig bekjentskap , at det låt såpass bra i et slikt rom uten noen rom remedier og Bluetooth kan tyde på noe bra. Men drøye priser.
    Vis vedlegget 852316

    Det lille Lyric kottet gav ingen bra lyd og det var høyttaler og rom som var synderen der

    Ellers var det en bra messe med mange positive lytteintrykk
    Men bortsett fra den antatte flotte representanten, hvem var det som viste Totem?

    Blir de å se her i landet?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.247
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Saxx.nu
    Representanten var en meget vakker og engasjert dame , Grace Jones yngre søster antagelig
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Men bortsett fra den antatte flotte representanten, hvem var det som viste Totem?

    Blir de å se her i landet?
    Disse fra Sverige som representerte:

    Men den mannlige representanten sa at høyttalerene var Audio Aktøren sine og at man får kjøpt de derfra.
    Storebroren til Tribe Tower var utstilt i Audio Aktøren sitt rom, men den fikk jeg ikke hørt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Disse fra Sverige som representerte:

    Men den mannlige representanten sa at høyttalerene var Audio Aktøren sine og at man får kjøpt de derfra.
    Storebroren til Tribe Tower var utstilt i Audio Aktøren sitt rom, men den fikk jeg ikke hørt.
    Takker:)
    Ser adr.på Showroom er Pause Ljud och Bild sine lokaler. Er vel samme folket da, og da aner jeg fra tidligere besøk hvem som demonstrerte. Uten at dét betyr noe selvsagt;)
    Sjefen sjøl der borte virket å være grei med rabatten når man var der borte, så pris match anbefales.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.815
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det såpass mange som har nevnt denne dama og det gjør meg gruelig nysgjerrig. Ingen som et bilde av noen høyttalere hvor hun "tilfeldigvis" er med?
    Før damen blir gjenstand for alt for mye ikke-faglig oppmerksomhet: Hun er grunnlegger og direktør for Saxx, som har Skandinaviaimporten, og faglig dyktig som noen på den messa antagelig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn