Horten 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jobba

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Var på messa lørdag. Måtte handle litt i «godterikiosken» hos Pm Audio. De imponerte som før, med utvalget av plater og annet småsnacks. Hørte på oppsettet med båndhøyttalere (messas dyreste oppsett?) som spilte med en besnærende god oppløsning, homogenitet og åpenhet. En flott opplevelse å få høre dette. Demolåtene jeg hørte fortalte ikke så mye om hvilket nivå og kvalitet anlegget har i bunnoktavene.

    Det ble mange anlegg og inntrykk i løpet av dagen. Jeg dvelte ikke lenge i lyttingen på noen av anleggene som jeg ikke syntes fungerte lydmessig.

    Syntes Andervik Audio sitt oppsett leverte best lyd totalt, med kjempeoppløsning, flott dynamikk, kropp og mye «sjel» i gjengivelsen. De hadde lagt ned stor innsats på akustikksiden, som utvilsomt har stor betydning i et middels stort hotellrom. Artig å lese at også flere andre har samme oppfatning.

    Diskuterte med et par kamerater, at det hadde vært et interessant eksperiment hvis alle utstillere spilte et lite knippe av akkurat samme låter.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvordan spilte Spec på Kaisers høytallere ? - noen som hørte det oppsettet.
    Å jada, oppløst, god klangstruktur, kjapt, homogent med overraskende mye bånndrag og kropp i gjengivelsen.
    Jeg fikk tvunget den eldre herremannen til å spille Hiromi - Alive, spor 4. Damen er laaaaaaaaaaangt over gjennomsnittet flink til å spille på tangenter, spesielt digre Yamaha flygel. Anthony Jackson spiller på en massiv 6 strengs el-bass og Simon Phillips vet hvor alt på slagverket er. Så Kaiser og SPEC fikk ingen lett oppgave, men de løste den glatt til M+ :rolleyes: Hadde vært ennå mer moro med Kaisers Kawero høyttalere spent for.

    Personlig kunne jeg tenkt meg å ta med SPEC monoblokkene opp til PM Audio slik at det surmulende folket kunne få hørt det uforløste potensialet til Alsyvox Botticelli :rolleyes: Et par Coda monoblokker eller det 2 delte chassiet til den største CODA effektforsterkeren ville også åpnet ytterliger opp, og gitt tilkjenne ennå mer hvor raffinerte de er. Men dette var helt bevist fra Pauls side. "Hør hva høyttalerne kan med kun en liten 200 watter til sølle 65 frognertiere!" For oss som har lyttet til musikk via Alsyvox Botticelli med raffe monoblokker tilkoblet vet at dere egentlig ikke har hørt hva de kan, men potensialet er åpenbart. En tur hjem til PM Audio på Nodeland vil nok langt på vei bekrefte hva jeg sier. Ikke sant Hagto?

    Da skal jeg ta pilla mi, og gå å legge meg :cool:
    Jo, enig med deg Power. Fikk ikke hørt Alsyvox i Horten, ble for travelt i mitt eget rom. Men jeg har hørt dem hos Paul og ble helt frelst. De er ikke billige men for en lyd de kan lage. Skulle gjerne hørt Hiromi på dem hjemme hos Paul. Skulle du finne på å besøke ham en dag så hadde det vært veldig trivelig om du også stakk innom hos meg til et stykke napoleons kake, en kopp kaffe, og en god prat.......
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Peter Qvortrup hos Audio note er er mann med sine meninger. Martin fra Audio Note UK var der og fortalte at deres mening er at power condition er rubbish og utelukkende negativt da det stjeler dynamikk. Meldingen fra Audio Note er at Power Conditioning er der utelukkende på grunn av feilaktig designede power supplies. De kjørte også helt uten power conditioning og det var fortreffelig på alle områder :cool:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Hvordan spilte Spec på Kaisers høytallere ? - noen som hørte det oppsettet.
    Å jada, oppløst, god klangstruktur, kjapt, homogent med overraskende mye bånndrag og kropp i gjengivelsen.
    Jeg fikk tvunget den eldre herremannen til å spille Hiromi - Alive, spor 4. Damen er laaaaaaaaaaangt over gjennomsnittet flink til å spille på tangenter, spesielt digre Yamaha flygel. Anthony Jackson spiller på en massiv 6 strengs el-bass og Simon Phillips vet hvor alt på slagverket er. Så Kaiser og SPEC fikk ingen lett oppgave, men de løste den glatt til M+ :rolleyes: Hadde vært ennå mer moro med Kaisers Kawero høyttalere spent for.

    Personlig kunne jeg tenkt meg å ta med SPEC monoblokkene opp til PM Audio slik at det surmulende folket kunne få hørt det uforløste potensialet til Alsyvox Botticelli :rolleyes: Et par Coda monoblokker eller det 2 delte chassiet til den største CODA effektforsterkeren ville også åpnet ytterliger opp, og gitt tilkjenne ennå mer hvor raffinerte de er. Men dette var helt bevist fra Pauls side. "Hør hva høyttalerne kan med kun en liten 200 watter til sølle 65 frognertiere!" For oss som har lyttet til musikk via Alsyvox Botticelli med raffe monoblokker tilkoblet vet at dere egentlig ikke har hørt hva de kan, men potensialet er åpenbart. En tur hjem til PM Audio på Nodeland vil nok langt på vei bekrefte hva jeg sier. Ikke sant Hagto?

    Da skal jeg ta pilla mi, og gå å legge meg :cool:
    Jo, enig med deg Power. Fikk ikke hørt Alsyvox i Horten, ble for travelt i mitt eget rom. Men jeg har hørt dem hos Paul og ble helt frelst. De er ikke billige men for en lyd de kan lage. Skulle gjerne hørt Hiromi på dem hjemme hos Paul. Skulle du finne på å besøke ham en dag så hadde det vært veldig trivelig om du også stakk innom hos meg til et stykke napoleons kake, en kopp kaffe, og en god prat.......
    Hjertelig takk for invitasjon Hagto :cool:
    Det høres helt fortreffelig ut alt sammen, og jeg skal huske å ta med Hiromi når jeg er på dine trakter.

    Jeg forsto deg også slik under vår hyggelig seanse helt mot slutten av messetiden på søndag at Alsyvox Botticelli hadde satt varige spor i sinnet.
    Det spilte jo forøvrig forbausende bra (nesten som alltid) på dine kreasjoner på rom 209.
    Hva 25 watt, litt kabel salat og en Electrocompaniet topplader CD-spiller fikk til smakte fugl.
    Det hele pent krydret med musikalske erfaringer og utstyrspreferanser.
    Du er en romslig, lun og varm herremann Hagto som er lett å like.
    Husk og stikk innom PM Audio med jevne mellomrom for balsamering av din aufiofile sjel.
    Og nei, de er ikke billige Botticellien, men dyre i forhold til hva?
    Lykke til videre på din hifi ferd.
     
    Sist redigert:

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Må si jeg også ble imponert over oppsettet til Audio Aktøren. Triton høyttalerne låt virkelig bra. Og alltid moro at Terje kjører på med spolebånd, selv om han kun hadde med den "portable" spolebåndsspilleren som han selv uttalte.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    .... Undret meg over at en god del utstillere sverget til cd-formatet. Kan selvsagt ha med dårlig nettverk å gjøre.
    Noen mener CD kan låte bedre enn selv hi-end streamer, Såvidt meg bekjent er dette grunnen til at Bent Holter designet Hegel Mohikan CD spiller helt uten streaming eller nettverksfunksjoner overhode
    Selv bruker jeg mer og mere CD fordi jeg liker det bedre :rolleyes:
    Jeg siktet først og fremst til at det selges langt flere streamere enn cd-spillere nå til dags, og at det i messesammenheng er praktisk og tidsbesparende å forholde seg til det store musikkbiblioteket der ute. Selv liker jeg godt cd-formatet, heller en god cd-spiller enn en dårlig streamer.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    .... Undret meg over at en god del utstillere sverget til cd-formatet. Kan selvsagt ha med dårlig nettverk å gjøre.
    Noen mener CD kan låte bedre enn selv hi-end streamer, Såvidt meg bekjent er dette grunnen til at Bent Holter designet Hegel Mohikan CD spiller helt uten streaming eller nettverksfunksjoner overhode
    Selv bruker jeg mer og mere CD fordi jeg liker det bedre :rolleyes:
    Jeg siktet først og fremst til at det selges langt flere streamere enn cd-spillere nå til dags, og at det i messesammenheng er praktisk og tidsbesparende å forholde seg til det store musikkbiblioteket der ute. Selv liker jeg godt cd-formatet, heller en god cd-spiller enn en dårlig streamer.
    Jeg har hørt mye på superdyre streamere i det siste og er ikke helt fornøyd med det (Auralic G2 med G2 DAC og Leo klokke, koster skjorta) ... synes det rett og slett er kunstig, hardt, kaldt, syntetisk... kan være andre ting, men hvis man har streamer til 300.000 så skal det ikke være slik... Jeg opplever ikke de problemene hjemme hos meg med Studer CD spiller og Benchmark DAC1. Vet ikke hva som egentlig er problemet og hvor det ligger....

    Audio Note (Stereofil) med CD spiller (Audio Note CDT 2, kr 60.000, DAC 3.1, Kr 55.000) var også fortreffelig :))
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    .... Undret meg over at en god del utstillere sverget til cd-formatet. Kan selvsagt ha med dårlig nettverk å gjøre.
    Noen mener CD kan låte bedre enn selv hi-end streamer, Såvidt meg bekjent er dette grunnen til at Bent Holter designet Hegel Mohikan CD spiller helt uten streaming eller nettverksfunksjoner overhode
    Selv bruker jeg mer og mere CD fordi jeg liker det bedre :rolleyes:
    Jeg siktet først og fremst til at det selges langt flere streamere enn cd-spillere nå til dags, og at det i messesammenheng er praktisk og tidsbesparende å forholde seg til det store musikkbiblioteket der ute. Selv liker jeg godt cd-formatet, heller en god cd-spiller enn en dårlig streamer.
    Jeg har hørt mye på superdyre streamere i det siste og er ikke helt fornøyd med det (Auralic G2 med G2 DAC og Leo klokke, koster skjorta) ... synes det rett og slett er kunstig, hardt, kaldt, syntetisk... kan være andre ting, men hvis man har streamer til 300.000 så skal det ikke være slik... Jeg opplever ikke de problemene hjemme hos meg med Studer CD spiller og Benchmark DAC1. Vet ikke hva som egentlig er problemet og hvor det ligger....

    Audio Note med CD spiller, level 3 og DAC level 3 var også fortreffelig :))
    Da er det andre "ting" som ikke stemmer. Gode streamere i ett godt system fungerer meget bra.

    JP
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg siktet først og fremst til at det selges langt flere streamere enn cd-spillere nå til dags, og at det i messesammenheng er praktisk og tidsbesparende å forholde seg til det store musikkbiblioteket der ute. Selv liker jeg godt cd-formatet, heller en god cd-spiller enn en dårlig streamer.
    Jeg har hørt mye på superdyre streamere i det siste og er ikke helt fornøyd med det (Auralic G2 med G2 DAC og Leo klokke, koster skjorta) ... synes det rett og slett er kunstig, hardt, kaldt, syntetisk... kan være andre ting, men hvis man har streamer til 300.000 så skal det ikke være slik... Jeg opplever ikke de problemene hjemme hos meg med Studer CD spiller og Benchmark DAC1. Vet ikke hva som egentlig er problemet og hvor det ligger....

    Audio Note med CD spiller, level 3 og DAC level 3 var også fortreffelig :))
    Da er det andre "ting" som ikke stemmer. Gode streamere i ett godt system fungerer meget bra.

    JP
    Ikke enig i dette, har hørt Kr 900.000 anlegg som på meg er unaturlig og syntetisk ... med bare topp-komponenter hele veien ... mange lovpriser dette oppsettet men jeg synes det er ikke bra nok, kanskje jeg er en raring da :rolleyes:
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Jeg siktet først og fremst til at det selges langt flere streamere enn cd-spillere nå til dags, og at det i messesammenheng er praktisk og tidsbesparende å forholde seg til det store musikkbiblioteket der ute. Selv liker jeg godt cd-formatet, heller en god cd-spiller enn en dårlig streamer.
    Jeg har hørt mye på superdyre streamere i det siste og er ikke helt fornøyd med det (Auralic G2 med G2 DAC og Leo klokke, koster skjorta) ... synes det rett og slett er kunstig, hardt, kaldt, syntetisk... kan være andre ting, men hvis man har streamer til 300.000 så skal det ikke være slik... Jeg opplever ikke de problemene hjemme hos meg med Studer CD spiller og Benchmark DAC1. Vet ikke hva som egentlig er problemet og hvor det ligger....

    Audio Note med CD spiller, level 3 og DAC level 3 var også fortreffelig :))
    Da er det andre "ting" som ikke stemmer. Gode streamere i ett godt system fungerer meget bra.

    JP
    Ikenig i dette, har hørt Kr 900.000 anlegg som er unaturlig og syntetisk ... med bare topp-komponenter hele veien ... mange lovpriser dette oppsettet men jeg synes det er ikke bra nok, kanskje jeg er en raring da :rolleyes:
    Nei, tror ikke at du er "rar" :). Smak, preferanser, match, rom osv....
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da er det andre "ting" som ikke stemmer. Gode streamere i ett godt system fungerer meget bra.

    JP
    Ikenig i dette, har hørt Kr 900.000 anlegg som er unaturlig og syntetisk ... med bare topp-komponenter hele veien ... mange lovpriser dette oppsettet men jeg synes det er ikke bra nok, kanskje jeg er en raring da :rolleyes:
    Nei, tror ikke at du er "rar" :). Smak, preferanser, match, rom osv....
    Jeg har kommet til at jeg gir egentlig fullstendig blaffen i hva folk skriver og sier, spesielt anerkjente anmeldere... men stoler på hva jeg selv hører
    Det har spart meg for mye penger, og jeg har da nydelig musikk hjemme.

    Dette var også litt av bakgrunnen min for å dra til Horten for å høre og få innspill, hva fungerer og hva fungerer ikke.

    UltraÜberHighend er altså ikke svaret ;D
    (Well Steinway Modell B er jo bra da)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    .... Undret meg over at en god del utstillere sverget til cd-formatet. Kan selvsagt ha med dårlig nettverk å gjøre.
    Noen mener CD kan låte bedre enn selv hi-end streamer, Såvidt meg bekjent er dette grunnen til at Bent Holter designet Hegel Mohikan CD spiller helt uten streaming eller nettverksfunksjoner overhode
    Selv bruker jeg mer og mere CD fordi jeg liker det bedre :rolleyes:
    Jeg siktet først og fremst til at det selges langt flere streamere enn cd-spillere nå til dags, og at det i messesammenheng er praktisk og tidsbesparende å forholde seg til det store musikkbiblioteket der ute. Selv liker jeg godt cd-formatet, heller en god cd-spiller enn en dårlig streamer.
    Jeg har hørt mye på superdyre streamere i det siste og er ikke helt fornøyd med det (Auralic G2 med G2 DAC og Leo klokke, koster skjorta) ... synes det rett og slett er kunstig, hardt, kaldt, syntetisk... kan være andre ting, men hvis man har streamer til 300.000 så skal det ikke være slik... Jeg opplever ikke de problemene hjemme hos meg med Studer CD spiller og Benchmark DAC1. Vet ikke hva som egentlig er problemet og hvor det ligger....

    Audio Note (Stereofil) med CD spiller (Audio Note CDT 2, kr 60.000, DAC 3.1, Kr 55.000) var også fortreffelig :))
    Forslag: Billig streamer digitalt til AN DAC.
    Syntetisk? Ikke akkurat. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    9.372
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Peter Qvortrup hos Audio note er er mann med sine meninger. Martin fra Audio Note UK var der og fortalte at deres mening er at power condition er rubbish og utelukkende negativt da det stjeler dynamikk. Meldingen fra Audio Note er at Power Conditioning er der utelukkende på grunn av feilaktig designede power supplies. De kjørte også helt uten power conditioning og det var fortreffelig på alle områder :cool:
    Interessant at AN ser sånn på power conditioning. [emoji1303][emoji4]
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Det er utrolig mange oppsett som låter langt fra realistisk og naturlig, men jeg går ikke med på at det særlig ofte skyldes streameren eller DAC-en, eller for den saks skyld kablene. Jeg ble nærmest overfalt av en dritings og svært lite sjarmerende fyr straks jeg ankom messa. Han hadde stort behov for å forsøke å frelse meg med kabelprat. I følge ham var det ikke særlig viktig hvilken forsterker man hadde bare man hadde rett strømkabel. I tillegg var det selvsagt natt og dag-forskjell etter at han hadde satt routeren oppå en sandpose... Kan vi ikke bare konsentrere oss om ting som faktisk betyr noe?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig i dette, har hørt Kr 900.000 anlegg som på meg er unaturlig og syntetisk ... med bare topp-komponenter hele veien ... mange lovpriser dette oppsettet men jeg synes det er ikke bra nok, kanskje jeg er en raring da :rolleyes:
    Jeg har enda til gode å høre én god grunn til at dataoverføring blir så meget bedre bare man legger mange nuller til prisen. Hvilket 900 000 kroners anlegg er det du refererer til, og hvorfor antar du at det er streameren som er skyldig i at du opplevde det unaturlig og syntetisk?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    apekister. finnes ikke unaturlig med en god dipol, uansett elektronikk.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    apekister. finnes ikke unaturlig med en god dipol, uansett elektronikk.
    Jeg hørte på et Burmester forsterkeri til nesten millionen en gang, på kjente høyttalere i kjent rom. Låt dårligere enn en kjente saker til en tiendedel av prisen - syntes JEG der og da - overrasket over min egen mening om dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er utrolig mange oppsett som låter langt fra realistisk og naturlig, men jeg går ikke med på at det særlig ofte skyldes streameren eller DAC-en, eller for den saks skyld kablene. Jeg ble nærmest overfalt av en dritings og svært lite sjarmerende fyr straks jeg ankom messa. Han hadde stort behov for å forsøke å frelse meg med kabelprat. I følge ham var det ikke særlig viktig hvilken forsterker man hadde bare man hadde rett strømkabel. I tillegg var det selvsagt natt og dag-forskjell etter at han hadde satt routeren oppå en sandpose... Kan vi ikke bare konsentrere oss om ting som faktisk betyr noe?
    Snakket han dansk?;)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ikke enig i dette, har hørt Kr 900.000 anlegg som på meg er unaturlig og syntetisk ... med bare topp-komponenter hele veien ... mange lovpriser dette oppsettet men jeg synes det er ikke bra nok, kanskje jeg er en raring da :rolleyes:
    Jeg har enda til gode å høre én god grunn til at dataoverføring blir så meget bedre bare man legger mange nuller til prisen. Hvilket 900 000 kroners anlegg er det du refererer til, og hvorfor antar du at det er streameren som er skyldig i at du opplevde det unaturlig og syntetisk?
    Jeg vil ikke nevne navn og forhandlere, hvis man legger ut 900.000 skal det låte jæ$#@# bra, så hvis man som forhandler kjører slik demo, og feiler ... så er det NO-GO for å handle der for min del i alle fall.

    Jeg skrev: Vet ikke hva som egentlig er problemet og hvor det ligger....
    Så ikke sikkert det er streamer :rolleyes:

    Jeg siktet først og fremst til at det selges langt flere streamere enn cd-spillere nå til dags, og at det i messesammenheng er praktisk og tidsbesparende å forholde seg til det store musikkbiblioteket der ute. Selv liker jeg godt cd-formatet, heller en god cd-spiller enn en dårlig streamer.
    Jeg har hørt mye på superdyre streamere i det siste og er ikke helt fornøyd med det (Auralic G2 med G2 DAC og Leo klokke, koster skjorta) ... synes det rett og slett er kunstig, hardt, kaldt, syntetisk... kan være andre ting, men hvis man har streamer til 300.000 så skal det ikke være slik... Jeg opplever ikke de problemene hjemme hos meg med Studer CD spiller og Benchmark DAC1. Vet ikke hva som egentlig er problemet og hvor det ligger....

    Audio Note (Stereofil) med CD spiller (Audio Note CDT 2, kr 60.000, DAC 3.1, Kr 55.000) var også fortreffelig :))
    Forslag: Billig streamer digitalt til AN DAC.
    Syntetisk? Ikke akkurat. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Har fått supermye mere respekt for Audio Note etter Stereofil besøket i helgen :cool:
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil ikke nevne navn og forhandlere, ikke sikkert heller at det er streamer som er problemet, men hvis man legger ut 900.000 skal det låte jæ$#@# bra, så hvis man som forhandler kjører slik demo, og feiler ... så er det NO-GO for å handle der for min del i alle fall.
    Må si jeg synes det er en underlig holdning. Det er massevis av dyre oppsett jeg ikke har likt personlig, som feks McIntosh XRT 2.1 hos Duet Audio og Sonus Faber Aida hos Renaissance Audio, men det har ingen relevans til det andre de selger som jeg har likt. Det trenger ikke å ha relevans til høyttalerne i seg selv engang, kun oppsettet som det sto akkurat der og da.
    *Edit; det kan ha vært andre betegnelser på høyttalerne, jeg er ikke så flink til å huske slikt. Det er uansett uvesentlig for poenget.

    900 000 kroner er ikke et mål på kvalitet eller nytelse, det er en prislapp. Den kan ha mer eller mindre relevans til graden av opplevd nytelse, men indikerer i seg selv ingenting annet enn at det er dyrt.

    Angående "rar" i hifi-sammenheng; man er kanskje en statistisk kuriositet hvis man skiller seg veldig ut ifra det "alle andre" vurderer som god lyd, men det trenger ikke bety at man er spesielt rar eller spesielt spesiell. Usannsynlig at man foretrekker noe helt annet enn de fleste andre, men ikke umulig. Man kan feks være i overkant sensitiv i noen frekvensområder eller ha andre hørselsskader som gjør at man foretrekker en spesiell form for gjengivelse.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ Min oppfatning er at det ikke nødvendigvis er en god idé å sette opp dyre anlegg på messer. I praksis behøver de fleste av disse en helt annen type rom enn det et støyende hotell kan by på. Dermed er det å bedømme lyden ut fra hva man hører på messer ikke særlig presist.

    Som tidligere nevnt i tråden her bør vi vel heller applaudere de som stiller ut både dyrt og flott utstyr, vel vitende om at det er nesten umulig å skape messas beste lyd. DEt er et fantastisk møtested for oss hifi-nerder, men det er ikke stedet vi drar for å høre hvor bra et anlegg til en million kan spille.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Jeg synes dette var en av de beste Hortenmessene noensinne.
    Vil tro at det var flere utstillere i år enn på en stund?

    Mye grei lyd rundt omkring. Personlig likte jeg lyden fra Børresen systemet og Sonus Faber(Mono) best.
    Jeg syntes også anlegget til Høium låt veldig underholdende i sweet spot, men kun der.

    Han berusede typen som surret rundt på Lørdag skulle jeg gjerne kvalt med en sølvkabel eller noe men valgte å la det ligge. Kjøtthue.

    Det virket som det var ganske jevnt sig av folk hele tiden. Gir håp om messe også neste år :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Lyngdorf og Steinway var et høydepunkt ikke bare lydmessig men , presentasjon musikk utvalg, teknisk prat og diskusjon
    Slik skal det gjøres
    Triton på spolebånd og PM audios lyd likte jeg også .
    Samt Cayin på Høyttalere jeg aldri husker navnet på hos NAT/Gjallarhorn?
    Leben og Blumenhofer lyder alltid godt spesielt etter at Nordic Sound Design flyttet til over gata.
    German Physiks og MI /Malmin var en helt ny opplevelse med en 3dimensjonalitet som var rene hologrammet


    ... og Martin Logan på Copeland ... og de lille waterfall høyttalerne med Sub imponerte..

    Bra messe esse
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg vil ikke nevne navn og forhandlere, ikke sikkert heller at det er streamer som er problemet, men hvis man legger ut 900.000 skal det låte jæ$#@# bra, så hvis man som forhandler kjører slik demo, og feiler ... så er det NO-GO for å handle der for min del i alle fall.
    Må si jeg synes det er en underlig holdning. Det er massevis av dyre oppsett jeg ikke har likt personlig, som feks McIntosh XRT 2.1 hos Duet Audio og Sonus Faber Aida hos Renaissance Audio, men det har ingen relevans til det andre de selger som jeg har likt. Det trenger ikke å ha relevans til høyttalerne i seg selv engang, kun oppsettet som det sto akkurat der og da.
    *Edit; det kan ha vært andre betegnelser på høyttalerne, jeg er ikke så flink til å huske slikt. Det er uansett uvesentlig for poenget.

    900 000 kroner er ikke et mål på kvalitet eller nytelse, det er en prislapp. Den kan ha mer eller mindre relevans til graden av opplevd nytelse, men indikerer i seg selv ingenting annet enn at det er dyrt.

    Angående "rar" i hifi-sammenheng; man er kanskje en statistisk kuriositet hvis man skiller seg veldig ut ifra det "alle andre" vurderer som god lyd, men det trenger ikke bety at man er spesielt rar eller spesielt spesiell. Usannsynlig at man foretrekker noe helt annet enn de fleste andre, men ikke umulig. Man kan feks være i overkant sensitiv i noen frekvensområder eller ha andre hørselsskader som gjør at man foretrekker en spesiell form for gjengivelse.
    Det jeg refererte til var Auralic Aries G2 3 boks løsning med Leo Clock, Soulution 330 forsterker og Piega MLS3, det spiller veldig bra men i mine ører ikke helt naturlig og noe klinisk (når jeg hørte på det). Leif Ove Andsnes på Steinway flygel hørtes egentlig ikke ut slik det virkelig skal .... kanskje det ikke er noe galt med utstyret men det funket altså ikke 100% for meg.....

    (Ingen sannhet, kun min subjektive oppfatning)
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Hyggelig at du likte hva du hørte. så da skal jeg hjelpe deg litt med navnet. PMC (Professional monitor company)
    Mvh
    Morten N.A.T


    Lyngdorf og Steinway var et høydepunkt ikke bare lydmessig men , presentasjon musikk utvalg, teknisk prat og diskusjon
    Slik skal det gjøres
    Triton på spolebånd og PM audios lyd likte jeg også .
    Samt Cayin på Høyttalere jeg aldri husker navnet på hos NAT/Gjallarhorn?
    Leben og Blumenhofer lyder alltid godt spesielt etter at Nordic Sound Design flyttet til over gata.
    German Physiks og MI /Malmin var en helt ny opplevelse med en 3dimensjonalitet som var rene hologrammet


    ... og Martin Logan på Copeland ... og de lille waterfall høyttalerne med Sub imponerte..

    Bra messe esse
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Den fulle mannen som hadde laget seg nett kabel av aluminiums rør fra Biltema. Han begynte å
    klå på million høyttaleren til pm audio, jeg ble så nervøs for høyttalerene att jeg måtte forlate rommet:)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Den fulle mannen som hadde laget seg nett kabel av aluminiums rør fra Biltema. Han begynte å
    klå på million høyttaleren til pm audio, jeg ble så nervøs for høyttalerene att jeg måtte forlate rommet:)
    Var det det det var! Nettkabel i flexibelt alu rør er jo en god ide faktisk, fint alternativ til alu kabelkanal.
    Det gikk rykte om at mannen var på "nach" fra fredagen hele lørdagen! Han skal ha for innsatsen på festinga da :D
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Var en kabelfyr på søndagen også. Hver gang jeg gikk forbi ham stod han og pratet folk ned med kabelteori. Blant annet at det var lett å høre forskjell på 2 og 3m lange strømkabler. Vet ikke helt jeg altså...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har hørt hvor mange publikummere som var innom? Eller; mer/mindre folk enn tidligere år?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Den fulle mannen som hadde laget seg nett kabel av aluminiums rør fra Biltema. Han begynte å
    klå på million høyttaleren til pm audio, jeg ble så nervøs for høyttalerene att jeg måtte forlate rommet:)
    Han hadde vell litt, mildt sagt. Feil fremgangsmåte :=)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Godt fornøyd med årets messebesøk. Meg og ungene fikk med oss det aller meste. Alsyvox var vel det som kom nærmest en live-opplevelse i mine ører. Forsvant helt inn i musikken her. Må ha en tur opp til PM på et eller annet tidspunkt og høre dem med enda drøyere forsterkeri, og bredere utvalg låter.
    Steinway-systemet var jo heftig og storslått, men fikk hørt litt lite på det. Syns de var litt korte de lydklippene som ble spilt.
    Respons lød (som vanlig) helt fantastisk, og kjemper vel for min del med PM om messas mest naturlige fremføring av musikk.
    Trivelig å treffe Malmin og høre GP-høyttalerne, en annerledes lydopplevelse enn det meste annet på messa.
    Dynaudio Confidence 20 hørte jeg jo på i fjor også, og jeg må si at dette fremstår som helt utrolig gode høyttalere, antagelig de beste stativhøyttalerne jeg har hørt.
    Piega/Airtight-anlegget gjorde også inntrykk. Her ble det som et av få rom spilt vinyl, og det spilte fantastisk, selv om pickupen bare var en nice price-sak til 15.000 USD... :)
    Kudos til alle som syns det var moro at det kom kids på besøk, og villig spilte musikkønskene de kom med! :) Når jeg spurte etterpå hvilket rom de hadde likt best, gikk HagTo ganske lett av med seieren... (antageligvis grunnet en kombinasjon av behagelige lydopplevelser og tung korrupsjon fra Torrys side, he, he... )
    Dette var bare et knippe av mange fine inntrykk/musikkopplevelser i løpet av helga, og vi stiller etter alle solemerker igjen neste år, og skal være tidligere ute med å bestille rom, så vi slipper å bo på (det litt kjipe) Hotel Horten 2 km unna.
    Genialt trekk den minikonserten med Knut Reiersrud. Håper dette konseptet blir gjentatt neste år.

    PS. Digg med en skikkelig indisk restaurant borti gata. Spiste her i år også. Her har de faktisk STERK mat! Når de spør om du vil ha NORSk sterk, eller INDISK sterk, så er det et godt tegn, og det er bare ett riktig svar på det spørsmålet... :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Den fulle mannen som hadde laget seg nett kabel av aluminiums rør fra Biltema. Han begynte å
    klå på million høyttaleren til pm audio, jeg ble så nervøs for høyttalerene att jeg måtte forlate rommet:)
    Ha, ha, jeg kødda med ham og spurte om det var støvsugerslange...
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Godt fornøyd med årets messebesøk. Meg og ungene fikk med oss det aller meste. Alsyvox var vel det som kom nærmest en live-opplevelse i mine ører. Forsvant helt inn i musikken her. Må ha en tur opp til PM på et eller annet tidspunkt og høre dem med enda drøyere forsterkeri, og bredere utvalg låter.
    Steinway-systemet var jo heftig og storslått, men fikk hørt litt lite på det. Syns de var litt korte de lydklippene som ble spilt.
    Respons lød (som vanlig) helt fantastisk, og kjemper vel for min del med PM om messas mest naturlige fremføring av musikk.
    Trivelig å treffe Malmin og høre GP-høyttalerne, en annerledes lydopplevelse enn det meste annet på messa.
    Dynaudio Confidence 20 hørte jeg jo på i fjor også, og jeg må si at dette fremstår som helt utrolig gode høyttalere, antagelig de beste stativhøyttalerne jeg har hørt.
    Piega/Airtight-anlegget gjorde også inntrykk. Her ble det som et av få rom spilt vinyl, og det spilte fantastisk, selv om pickupen bare var en nice price-sak til 15.000 USD... :)
    Kudos til alle som syns det var moro at det kom kids på besøk, og villig spilte musikkønskene de kom med! :) Når jeg spurte etterpå hvilket rom de hadde likt best, gikk HagTo ganske lett av med seieren... (antageligvis grunnet en kombinasjon av behagelige lydopplevelser og tung korrupsjon fra Torrys side, he, he... )
    Dette var bare et knippe av mange fine inntrykk/musikkopplevelser i løpet av helga, og vi stiller etter alle solemerker igjen neste år, og skal være tidligere ute med å bestille rom, så vi slipper å bo på (det litt kjipe) Hotel Horten 2 km unna.
    Genialt trekk den minikonserten med Knut Reiersrud. Håper dette konseptet blir gjentatt neste år.

    PS. Digg med en skikkelig indisk restaurant borti gata. Spiste her i år også. Her har de faktisk STERK mat! Når de spør om du vil ha NORSk sterk, eller INDISK sterk, så er det et godt tegn, og det er bare ett riktig svar på det spørsmålet... :)
    Moro med Cannibal Corpse på hifi-messe ;)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Godt fornøyd med årets messebesøk. Meg og ungene fikk med oss det aller meste. Alsyvox var vel det som kom nærmest en live-opplevelse i mine ører. Forsvant helt inn i musikken her. Må ha en tur opp til PM på et eller annet tidspunkt og høre dem med enda drøyere forsterkeri, og bredere utvalg låter.
    Steinway-systemet var jo heftig og storslått, men fikk hørt litt lite på det. Syns de var litt korte de lydklippene som ble spilt.
    Respons lød (som vanlig) helt fantastisk, og kjemper vel for min del med PM om messas mest naturlige fremføring av musikk.
    Trivelig å treffe Malmin og høre GP-høyttalerne, en annerledes lydopplevelse enn det meste annet på messa.
    Dynaudio Confidence 20 hørte jeg jo på i fjor også, og jeg må si at dette fremstår som helt utrolig gode høyttalere, antagelig de beste stativhøyttalerne jeg har hørt.
    Piega/Airtight-anlegget gjorde også inntrykk. Her ble det som et av få rom spilt vinyl, og det spilte fantastisk, selv om pickupen bare var en nice price-sak til 15.000 USD... :)
    Kudos til alle som syns det var moro at det kom kids på besøk, og villig spilte musikkønskene de kom med! :) Når jeg spurte etterpå hvilket rom de hadde likt best, gikk HagTo ganske lett av med seieren... (antageligvis grunnet en kombinasjon av behagelige lydopplevelser og tung korrupsjon fra Torrys side, he, he... )
    Dette var bare et knippe av mange fine inntrykk/musikkopplevelser i løpet av helga, og vi stiller etter alle solemerker igjen neste år, og skal være tidligere ute med å bestille rom, så vi slipper å bo på (det litt kjipe) Hotel Horten 2 km unna.
    Genialt trekk den minikonserten med Knut Reiersrud. Håper dette konseptet blir gjentatt neste år.

    PS. Digg med en skikkelig indisk restaurant borti gata. Spiste her i år også. Her har de faktisk STERK mat! Når de spør om du vil ha NORSk sterk, eller INDISK sterk, så er det et godt tegn, og det er bare ett riktig svar på det spørsmålet... :)
    Moro med Cannibal Corpse på hifi-messe ;)
    Ha, ha... du fikk med deg det, ja! :) Sjelden hørt den låta med så god oppløsning... Har hørt den på f.eks. Monitor Audio PL300, men det var fetere på Dynaudioene.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Godt fornøyd med årets messebesøk. Meg og ungene fikk med oss det aller meste. Alsyvox var vel det som kom nærmest en live-opplevelse i mine ører. Forsvant helt inn i musikken her. Må ha en tur opp til PM på et eller annet tidspunkt og høre dem med enda drøyere forsterkeri, og bredere utvalg låter.
    Steinway-systemet var jo heftig og storslått, men fikk hørt litt lite på det. Syns de var litt korte de lydklippene som ble spilt.
    Respons lød (som vanlig) helt fantastisk, og kjemper vel for min del med PM om messas mest naturlige fremføring av musikk.
    Trivelig å treffe Malmin og høre GP-høyttalerne, en annerledes lydopplevelse enn det meste annet på messa.
    Dynaudio Confidence 20 hørte jeg jo på i fjor også, og jeg må si at dette fremstår som helt utrolig gode høyttalere, antagelig de beste stativhøyttalerne jeg har hørt.
    Piega/Airtight-anlegget gjorde også inntrykk. Her ble det som et av få rom spilt vinyl, og det spilte fantastisk, selv om pickupen bare var en nice price-sak til 15.000 USD... :)
    Kudos til alle som syns det var moro at det kom kids på besøk, og villig spilte musikkønskene de kom med! :) Når jeg spurte etterpå hvilket rom de hadde likt best, gikk HagTo ganske lett av med seieren... (antageligvis grunnet en kombinasjon av behagelige lydopplevelser og tung korrupsjon fra Torrys side, he, he... )
    Dette var bare et knippe av mange fine inntrykk/musikkopplevelser i løpet av helga, og vi stiller etter alle solemerker igjen neste år, og skal være tidligere ute med å bestille rom, så vi slipper å bo på (det litt kjipe) Hotel Horten 2 km unna.
    Genialt trekk den minikonserten med Knut Reiersrud. Håper dette konseptet blir gjentatt neste år.

    PS. Digg med en skikkelig indisk restaurant borti gata. Spiste her i år også. Her har de faktisk STERK mat! Når de spør om du vil ha NORSk sterk, eller INDISK sterk, så er det et godt tegn, og det er bare ett riktig svar på det spørsmålet... :)
    Moro med Cannibal Corpse på hifi-messe ;)
    Ha, ha... du fikk med deg det, ja! :) Sjelden hørt den låta med så god oppløsning... Har hørt den på f.eks. Monitor Audio PL300, men det var fetere på Dynaudioene.
    Haha, jeg det var litt vittig. Jeg var for øvrig han andre sørlendingen med langt mørkt hår :) Jeg satt nok litt for nærme på den demoen. Jeg synes alt låt litt i overkant skarpt pga det.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Godt fornøyd med årets messebesøk. Meg og ungene fikk med oss det aller meste. Alsyvox var vel det som kom nærmest en live-opplevelse i mine ører. Forsvant helt inn i musikken her. Må ha en tur opp til PM på et eller annet tidspunkt og høre dem med enda drøyere forsterkeri, og bredere utvalg låter.
    Steinway-systemet var jo heftig og storslått, men fikk hørt litt lite på det. Syns de var litt korte de lydklippene som ble spilt.
    Respons lød (som vanlig) helt fantastisk, og kjemper vel for min del med PM om messas mest naturlige fremføring av musikk.
    Trivelig å treffe Malmin og høre GP-høyttalerne, en annerledes lydopplevelse enn det meste annet på messa.
    Dynaudio Confidence 20 hørte jeg jo på i fjor også, og jeg må si at dette fremstår som helt utrolig gode høyttalere, antagelig de beste stativhøyttalerne jeg har hørt.
    Piega/Airtight-anlegget gjorde også inntrykk. Her ble det som et av få rom spilt vinyl, og det spilte fantastisk, selv om pickupen bare var en nice price-sak til 15.000 USD... :)
    Kudos til alle som syns det var moro at det kom kids på besøk, og villig spilte musikkønskene de kom med! :) Når jeg spurte etterpå hvilket rom de hadde likt best, gikk HagTo ganske lett av med seieren... (antageligvis grunnet en kombinasjon av behagelige lydopplevelser og tung korrupsjon fra Torrys side, he, he... )
    Dette var bare et knippe av mange fine inntrykk/musikkopplevelser i løpet av helga, og vi stiller etter alle solemerker igjen neste år, og skal være tidligere ute med å bestille rom, så vi slipper å bo på (det litt kjipe) Hotel Horten 2 km unna.
    Genialt trekk den minikonserten med Knut Reiersrud. Håper dette konseptet blir gjentatt neste år.

    PS. Digg med en skikkelig indisk restaurant borti gata. Spiste her i år også. Her har de faktisk STERK mat! Når de spør om du vil ha NORSk sterk, eller INDISK sterk, så er det et godt tegn, og det er bare ett riktig svar på det spørsmålet... :)
    Moro med Cannibal Corpse på hifi-messe ;)
    Ha, ha... du fikk med deg det, ja! :) Sjelden hørt den låta med så god oppløsning... Har hørt den på f.eks. Monitor Audio PL300, men det var fetere på Dynaudioene.
    Haha, jeg det var litt vittig. Jeg var for øvrig han andre sørlendingen med langt mørkt hår :) Jeg satt nok litt for nærme på den demoen. Jeg synes alt låt litt i overkant skarpt pga det.
    Ja, riktig, da har jeg plassert deg. :) Prøvde også første rad første gang jeg var i det rommet, men det var håpløst. I midten bak var det enormt mye bedre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg må inrømme at jeg ble litt sjokkert av å lese
    at noen IKKE synes PM Audios oppsett ikke spillte
    DESIDERT mye bedre enn alt annet?😀
    Det har aldri blitt importert så mye Superhighend
    til Norge som nå.👍
    En stor takk til dere som har turt å gjøre dette.
    Jeg minner om at her i lander er misunnelsen
    sterkere enn kjønnsdriften.🤪 Dessverre
    Fra Nodeland til Hokksund - fordi du selv har så utrolig god erfaring med disse - hvordan syntes du MI forforsterker settet ditt kom ut av det i Horten, med så mye gromt og dyrt utstyr fremvist? MI forsterkerne også, for den del :) Du har jo dessuten en viss klasse på det du spiller på hjemme, for å si det de sånn :)

    Har merket meg all din gode omtale av dette MI forforsterker settet, på dette sted. Samtidig som jeg selv mer og mer begynner å sanse at det er en større øvelse å lage en kanonbra pre enn slutt-trinn.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må inrømme at jeg ble litt sjokkert av å lese
    at noen IKKE synes PM Audios oppsett ikke spillte
    DESIDERT mye bedre enn alt annet?😀
    Det har aldri blitt importert så mye Superhighend
    til Norge som nå.👍
    En stor takk til dere som har turt å gjøre dette.
    Jeg minner om at her i lander er misunnelsen
    sterkere enn kjønnsdriften.🤪 Dessverre
    Fra Nodeland til Hokksund - fordi du selv har så utrolig god erfaring med disse - hvordan syntes du MI forforsterker settet ditt kom ut av det i Horten, med så mye gromt og dyrt utstyr fremvist? MI forsterkerne også, for den del :) Du har jo dessuten en viss klasse på det du spiller på hjemme, for å si det de sånn :)

    Har merket meg all din gode omtale av dette MI forforsterker settet, på dette sted. Samtidig som jeg selv mer og mer begynner å sanse at det er en større øvelse å lage en kanonbra pre enn slutt-trinn.
    Hei MusicBear

    Det var ikke mine forsterkere som spillte på Hortenmessa.😳
    Selv er jeg nok ikke noen tilhenger av rundtstrålende høyttalere.
    I hvertfall alt jeg har hørt til nå av slagsen.
    Sluttrinnene til Musical Innovation holder dessverre ikke standarden
    til deres preamp MI-23.5.
    De gir likevel god valuta for pengene, hvis de virker som de skal.😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn