Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. Siemens Bionor
    Jeg kom over en beretning om disse da jeg googlet pianisten Ivan Moravec.
    Vladimir Lamm (Lamm industries) brukte disse kinohøyttalerne fra 1960 på en messe-demo for noen år siden, spilte Beethoven med Moravec på vinyl fra Connoisseur Society. Tilhøreren var sjokkert og imponert.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    "Mellomtonehornet" på toppen er et såkalt "biradialt" flat front horn. Det er det Don Keele kaller et slikt design og biradialt indikerer her en diffraksjonsspalte. Strengt tatt bruker biradialt feil av alle. Også de gamle såkalte biradiale JBL horn er egentlig ikke biradiale i rett forstand, men det er en annen diskusjon.
    Det har konstant direktivitet horisontalt mellom 250 Hz og 15KHz og vertikalt ned til 565 Hz (usikker hvor høyt opp vertikalt). 90x60° spredning.

    Det første paret jeg fikk var ikke spesielt godt bygget og venter på et nytt par. Vil derfor ikke trekke noe konklusjon enda og har kun prøvd hornet med en brukt JBL 2450SL driver hvor jeg er usikker på hvilke membran som sitter i den (er i alle fall ikke beryllium). Har dog aldri hørt noe lignende i grunnen i positiv forstand. Og som jeg antok virker det som at skeptiskheten til diffraksjonsspalte er helt ubegrunnet i et slikt stort horn kombinert med god driver og EQ.
    Er ett av flere mellomtonehorn som skal testes. Neste er på papiret mer spennende og med noe smalere spredning.
    Betyr det at Keele ikke anerkjenner (den negative konsekvensen av) HOMs som fenomen, eller er det bare et valgt kompromiss for å få direktivitet høyere opp i frekvens? Uansett spennende saker, og gratulerer med at du har fått med både Don Keele og Bjørn Kolbrek på laget! Sistnevnte har sikkert også noen tanker om hvordan man skal designe et bredbåndet topphorn?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Mellomtonehornet" på toppen er et såkalt "biradialt" flat front horn. Det er det Don Keele kaller et slikt design og biradialt indikerer her en diffraksjonsspalte. Strengt tatt bruker biradialt feil av alle. Også de gamle såkalte biradiale JBL horn er egentlig ikke biradiale i rett forstand, men det er en annen diskusjon.
    Det har konstant direktivitet horisontalt mellom 250 Hz og 15KHz og vertikalt ned til 565 Hz (usikker hvor høyt opp vertikalt). 90x60° spredning.

    Det første paret jeg fikk var ikke spesielt godt bygget og venter på et nytt par. Vil derfor ikke trekke noe konklusjon enda og har kun prøvd hornet med en brukt JBL 2450SL driver hvor jeg er usikker på hvilke membran som sitter i den (er i alle fall ikke beryllium). Har dog aldri hørt noe lignende i grunnen i positiv forstand. Og som jeg antok virker det som at skeptiskheten til diffraksjonsspalte er helt ubegrunnet i et slikt stort horn kombinert med god driver og EQ.
    Er ett av flere mellomtonehorn som skal testes. Neste er på papiret mer spennende og med noe smalere spredning.
    Betyr det at Keele ikke anerkjenner (den negative konsekvensen av) HOMs som fenomen, eller er det bare et valgt kompromiss for å få direktivitet høyere opp i frekvens? Uansett spennende saker, og gratulerer med at du har fått med både Don Keele og Bjørn Kolbrek på laget! Sistnevnte har sikkert også noen tanker om hvordan man skal designe et bredbåndet topphorn?
    Se mitt svar i linken under. Blir opp-topic her. HOMs er det vel strengt tatt egentlig kun en teori i dag. Snakker du om rippler i frekvensresponsen, så vet jeg ikke enda om de er noe større enn andre horntyper. De gamle hornene med diffraksjonsspalte hadde ulike svakheter som vi unngår i dag. Don Keele er enig i det jeg skriver i linken under (siste avsnitt) angående å EQe evt. små avvik on-axis.
    https://www.diyaudio.com/forums/mul...um-spl-low-distortion-2-a-28.html#post5771504
    (innlegg #273)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    "Mellomtonehornet" på toppen er et såkalt "biradialt" flat front horn. Det er det Don Keele kaller et slikt design og biradialt indikerer her en diffraksjonsspalte. Strengt tatt bruker biradialt feil av alle. Også de gamle såkalte biradiale JBL horn er egentlig ikke biradiale i rett forstand, men det er en annen diskusjon.
    Det har konstant direktivitet horisontalt mellom 250 Hz og 15KHz og vertikalt ned til 565 Hz (usikker hvor høyt opp vertikalt). 90x60° spredning.

    Det første paret jeg fikk var ikke spesielt godt bygget og venter på et nytt par. Vil derfor ikke trekke noe konklusjon enda og har kun prøvd hornet med en brukt JBL 2450SL driver hvor jeg er usikker på hvilke membran som sitter i den (er i alle fall ikke beryllium). Har dog aldri hørt noe lignende i grunnen i positiv forstand. Og som jeg antok virker det som at skeptiskheten til diffraksjonsspalte er helt ubegrunnet i et slikt stort horn kombinert med god driver og EQ.
    Er ett av flere mellomtonehorn som skal testes. Neste er på papiret mer spennende og med noe smalere spredning.
    Betyr det at Keele ikke anerkjenner (den negative konsekvensen av) HOMs som fenomen, eller er det bare et valgt kompromiss for å få direktivitet høyere opp i frekvens? Uansett spennende saker, og gratulerer med at du har fått med både Don Keele og Bjørn Kolbrek på laget! Sistnevnte har sikkert også noen tanker om hvordan man skal designe et bredbåndet topphorn?
    Se mitt svar i linken under. Blir opp-topic her. HOMs er det vel strengt tatt egentlig kun en teori i dag. Snakker du om rippler i frekvensresponsen, så vet jeg ikke enda om de er noe større enn andre horntyper. De gamle hornene med diffraksjonsspalte hadde ulike svakheter som vi unngår i dag. Don Keele er enig i det jeg skriver i linken under (siste avsnitt) angående å EQe evt. små avvik on-axis.
    https://www.diyaudio.com/forums/mul...um-spl-low-distortion-2-a-28.html#post5771504
    (innlegg #273)
    Du får prøve med litt akvarieskum i spalten for sikkerhets skyld. ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Traff en i Øssfoll som mente det var "gærstygt" :cool:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Målet må vel ha vært å lage noe helt spesielt, og det kan en vel si at det er..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Noe for Hønefoss Horn & Herrefolk....
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Horn Book Jacket V3_front_w_releasedate.jpg


    High-Quality Horn Loudspeaker Systems By Bjorn Kolbrek and Thomas Dunker

    The book "High-Quality Horn Loudspeaker Systems" by Bjørn Kolbrek and Thomas Dunker is being released this autumn. This website will keep you up to date on the production, launch, signing events and so on. We will also add supplementary material to the book, and tell our story about how the book came about, and the process of writing.

    Horn Loudspeaker Systems
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Førebels ikke å se som pre-order på Amazon så vi får bare følge med... Løp & kjøp - min. 2 kopier pr. fantast!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser spennende ut det der.. selv om jeg har alle artiklene som Bjørn Kolbræk har gitt ut tidligere, så regner jeg med at her blir MYE mer siklestoff...
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Drøyt 1000 sider, 400 sider historie, resten teori og design. Burde være nok lesestoff til å fylle vinteren med der. Hvordan er bildedekningen?
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Rikelig med bilder og illustrasjoner. Ser ut til å være lagt ned et enormt stykke arbeid i den boken. Gleder meg til å synke ned i sofaen m musikk på anlegget senere. Men først må jeg lage stativ til toppseksjonen på disse:)

    2019-10-30 16.25.12.8.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Unnskyld at jeg spør, - men hva er prisen på den boka?? Har lett men ikke funnet, - og heller ingen som kan levere...
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hm.. bøker er toll og også mva-frie(?), men hva er tollsatsen på murstein?
    Ikke alle bøker er toll/MVAfrie. Når det gjelder staten og deres tolking av regler,
    så er det vel i tiden å være klar for det meste.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Genialt egentlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Sikkert en eller annen premiesløfokk som ikke har annet å bestille enn å sitte og kline snørr på et tastatur...

    I følge "profiler app" jeg har så er det sansynligvis en mann, hvit, middelalder, hundeeier, bosatt i distriktet....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn