Horn, kongen av dynamikk?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
steinost skrev:
Hei.

Skogens konge har ikke horn.
Den har gevir.
Det var dagens naturfag.

Du glemte en vesentlig ting. Den har utvilsomt revir også. Det er bare ikke så lett å få øye på sånn med en gang.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
8x12_TOM skrev:
Siden tråden nå har tatt en seriøs vending igjen, kan jeg vel komme med min mening

Horn er tøft, men ikke best på alt ;)
Når det gjelder den totale illusjon så er horn det ENESTE. Du kan kanskje finne enkelte s.k. "hifi-parametre" hvor en og annen konstruksjon kan oppvise marginale forbedringer, men det blir uvesentligheter all den tid man for lengst har sluttet med hi-fi...

De eneste "problemområde" med horn er i bassområdet, av naturlige årsaker. Heldigvis finnes det kompromisser som ikke bare er til å leve med men faktisk riktig så bra også!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva er bedre enn horn på hva?
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Spør du meg, så spør jeg deg... følte at jeg måtte kaste NOE ut på fuglebrettet ;D ;D Så blir ikke livet så trist!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
LMC skrev:
hva er bedre enn horn på hva?
mvh
Leif
Hvorfor produseres det ikke kommersielle hornsystemer uten "hornlyd"? (sikkert er par unntak) Hva er egentlig problemet?
Nesten alt av horn som man kjøper i butikken og drar med seg hjem og kobler opp låter HORN. (nasalitet i visse frekvenser, farvning, hardhet). Og det er ikke sånn musikk låter IRL.

Er horn kun for dem som må mekke sjøl og har masse pæng og store areal til disp?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kompromisser:
pris
design (hvor mange Trio tror du AG hadde solgt med full rollback profil?) ::)
størrelse
vekt
følsomhet relativt til støy

ja det kan virke sånn

mvh
Leif

jeg liker ikke å legge ut på fuglebrett, da mister de evnen til å finne noe sjæl! ;D
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
LMC skrev:
hva er bedre enn horn på hva?
mvh
Leif
Har prøvd å lese meg litt opp på horn, og i første hånd så er jo hornsystemer konstruert for å være lettdrevende (det er utgangspungtet). De vil jo også gi en kontrolert spredning (noen). Men hovedproblemet mitt er at det er en enorm mengde horntyper, med mange forskjellige sterke og svake parrametere. Så hvordan kan man si at horn er best på alt? Når ikke horn produsentene er enige om hva som er en uniform vei å gå når det gjelder type horn man skal bruke? Et annet problem er vel også at horn tar stor plass, så man må jo ha ganske stor avstand til disse stor systemene for å uniform lyd?

(Dette er et inlegg for at jeg ønsker å bli opplyst av de mere informerte herrer, så hver så hyggelig å opplys meg).
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
helt enig, så det må gjøres prioriteringer her og
men belønningen er enorm allerede fra den spede start..imo
funfactor trer inn fra day one ;D
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
I min verden er det to interessante retninger innen horn:

Alt. 1

Fulltone løsning i et rasende godt bakladet horn, akkompagnert av en god horntweeter på topp ("fulltone" er en illusjon, bredbånd er mer i tråd med virkeligheten.)

Dette er en hornløsning som gir de grunnleggende fordelene ved horn, lett å integrere selv i små rom, og du trenger ikke spesiell lytteavstand. 2,5 m. er gjerne nok.

Denne løsningen har, når det gjøres riktig vel og merke, utrolig oppløst, fri og flott lyd UTEN (de litt fordomsfulle) honk-tendenser og andre rariteter. Pris/ytelse er tilnærmet uslåelig i denne settingen, og vi snakker beløp som er totalt realistiske for de fleste som har denne hobbyen.

For en all-out versjon kan du vurdere en dipol-bassløsning i tillegg; fortsatt i fornuftigland mht. kostnader. Tar litt mer plass men er enkle å integrere i systemet, og plager ikke rommet nevneverdig


Alt. 2

All out assault med spesielle kompresjonsdrivere som er laget for optimal musikkgjengivelse og ikke generell PA.

Forskjellen fra Alt. 1 er at her er det nærmest ingen øvre grense på ytelse, men det koster da tilsvarende og krever sin mann da ingen ting er å få kjøpt ferdig. Krever også nøye utvelgelse og matching på øvrig utstyr, og selvsagt nødvendig plass. Avhengig av bassløsning så snakker vi fra 50-150 m2.

Har man hørt et vellykket oppsett av denne type så blir det audiofile livet vondt og vanskelig etterpå.


Så valget er ditt - en safe, velprøvet løsning a la alt. 1 med 90/10 forhold resultat/pris, ELLER Alt. 2 - "Endlösung"!! Ambisjonsnivå og/eller lommeboka er faktorene.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
Alt 1

Med en fulltone eller bredbånd løsning kan man gå langt i å fjerne forvrengning. Det er nevnt tidligere i denne tråden at dynamikk sannsynligvis henger sammen med liten membranbevegelse. Dette gir f.eks mindre problemer med dopplerforvrengning. Man kan konsentrere seg om selve elementet, magnetmatriale, oppbygging, membranmatriale, the works. Her er mye å hente på forvrengninger. Man kan eksprimentere med valg av forsterker. Dette har også betydning for forvrengningene i selve høyttalerelementet. Så er det valg av den akustiske løsningen. Den må også tenkes nøye gjennom med hensyn på forvrengning.

Alt 1 veien er relativ enkel med hensyn på alle disse tingene. Man kan jobbe med det og lære mye underveis.

Det kan låte utrolig rent.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
men vil man dra 1 langt, kan det og blir dyrt så hatten passer med Feastrex elementer fra øverste hylle
mvh
Leif
 
V

vredensgnag

Gjest
Forstår det er seriøse element det er snakk om. Kom over en tråd på et utenlandsk forum der en fortalte at han hadde snublet over et par høyttalere som var kastet. Disse hadde back-loaded horn drivers (om jeg husker rett), og stammet fra 50-tallet.

Han tok ut de to elementene og solgte dem på eBay for USD 5000. Fint når kvalitet verdsettes.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Foreslår at Vreden tråler Norge på kryss og tvers og leter i kinolokaler etter gamle Western Electric 555 og tilhørende typisk forsterkeri, femtitallsutstyr som glatt innbringer 50 mill. YEN hos syke japanske samlere! Grovt regnet ca. 3,8 mill NOK. ;D ;D Da snakker vi seriøs verdsetting!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvorfor det?
Baldrick (og Naturlyd ?) har allerede vært der ::)
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Hedde skrev:
Alt 1

Med en fulltone eller bredbånd løsning kan man gå langt i å fjerne forvrengning. Det er nevnt tidligere i denne tråden at dynamikk sannsynligvis henger sammen med liten membranbevegelse. Dette gir f.eks mindre problemer med dopplerforvrengning. Man kan konsentrere seg om selve elementet, magnetmatriale, oppbygging, membranmatriale, the works. Her er mye å hente på forvrengninger. Man kan eksprimentere med valg av forsterker. Dette har også betydning for forvrengningene i selve høyttalerelementet. Så er det valg av den akustiske løsningen. Den må også tenkes nøye gjennom med hensyn på forvrengning.

Alt 1 veien er relativ enkel med hensyn på alle disse tingene. Man kan jobbe med det og lære mye underveis.

Det kan låte utrolig rent.
Nettopp. Jeg hadde en bassfanatiker innom da jeg hadde et par bakladere :eek: :eek: med 8" koplet opp, han kunne ikke fatte (eller godta, kanskje..??) at ett eneste skarve element spilte bass så det slo i bryskassa hans i 110 dB UTEN at membranet rørte på seg nesten!! Sjokkartet opplevelse for en som har noen svære beist av konvensjonelle høyttalere, med multiple basselementer pluss subber i tillegg!!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
hvorfor det?
Baldrick (og Naturlyd ?) har allerede vært der ::)
mvh
Leif
Han har godt av trimmen, tjukken...
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
LMC skrev:
kompromisser:
pris
design (hvor mange Trio tror du AG hadde solgt med full rollback profil?) ::)
størrelse
vekt
følsomhet relativt til støy

ja det kan virke sånn

mvh
Leif

jeg liker ikke å legge ut på fuglebrett, da mister de evnen til å finne noe sjæl! ;D
Hva er fordelene i følge deg? ;D
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Min mening om emnet etter å ha hatt hornhøytalere (Klipsch Forte), byttet til vanlige små stativhøytalere (Epos m5i) som i og for seg er glimrende høytalere i tilegg til brukbart dynamiske innenfor sitt felt...

Det som jeg etter byttet ikke fikk lenger var engasjemntet i musikken, musikken var der men berørte meg ikke på samme måte som tidligere den ble mer bakgrunnsmusikk enn lange gode lytteøkter med intens spilling av diverse "luft" instrumenter osv. Det låt pent og spilte mer enn høyt nok, men det var noe som var blitt borte, vanskelig å sette fingeren på hva det var, men det merktes så godt når det manglet.

For å få tilbake den gleden jeg hadde av musikken ble resultatet at jeg igjen gikk for en hornløsning og denne blir nok videreforedlet etterhvert, for min del er det nok ingen vei tilbake fra denne stien. :)
Musikk gleden har økt, platesamlingen vokser jevnt og trutt igjen, gamle plater og minner blir spilt oftere. Joda, er fornøyd nå, men vil ha mer ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Horn = Heroin. Till death do you part.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Men-eh... på hvilket prisnivå begynner egentlig moroa? Det er sikkert flere av oss som gjerne skulle hatt en bit av horn-kaka, men ikke har den økonomiske rekkevidden, eller kompetansen og tålmodigheten til å være like kompromissløse som enkelte andre.

Hvordan ligger f.eks. Klipsch Heresy III til 15k an i forhold til hva som kan betegnes som et skikkelig hornsystem? Eller fins det noen byggesett for nybegynnere som er rimelige i innkjøp og gir god lyd selv på lave volumer og i små stuer, for de av oss som har naboer å slite med?

Jo mer jeg leser om hornsystemer og de fargerike beskrivelsene enkelte her inne kommer med blir jeg bare mer og mer overbevist om at dette er den rette veien å gå for å oppnå det som var målet den gangen jeg begynte med denne hobbyen. ;D
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
blitzkrieg skrev:
Eller fins det noen byggesett for nybegynnere som er rimelige i innkjøp og gir god lyd selv på lave volumer og i små stuer, for de av oss som har naboer å slite med?
Anbefaler å besøke Fostex sine sider "recommended enclosures" hvor man bl.a finner flere Nagaoka kabineter som er relativt enkle å få til selv. Da er det bare å bestille elementer til greie priser (fra noen tusen) og starte selvbygg eller sette igang en snekker. Selv bygde jeg for FE168Esigma for syv år siden og er enda fornøyd. Men valgene og kompromisene er mange.

Link

Eller google : nagaoka speakers
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
blitzkrieg skrev:
Men-eh... på hvilket prisnivå begynner egentlig moroa? Det er sikkert flere av oss som gjerne skulle hatt en bit av horn-kaka, men ikke har den økonomiske rekkevidden, eller kompetansen og tålmodigheten til å være like kompromissløse som enkelte andre.

Hvordan ligger f.eks. Klipsch Heresy III til 15k an i forhold til hva som kan betegnes som et skikkelig hornsystem? Eller fins det noen byggesett for nybegynnere som er rimelige i innkjøp og gir god lyd selv på lave volumer og i små stuer, for de av oss som har naboer å slite med?

Jo mer jeg leser om hornsystemer og de fargerike beskrivelsene enkelte her inne kommer med blir jeg bare mer og mer overbevist om at dette er den rette veien å gå for å oppnå det som var målet den gangen jeg begynte med denne hobbyen. ;D
Kommer litt an på ambisjonene og resten av utstyret, men i klassen bakladet horn/"fulltone" + ev.tweeter starter moroa på kanskje 10-15.000,- noe avhengig av egeninnsats, derfra opp til 50-60.000,- er det value for money...


Deretter begynner det å bli komplekst, og med fler fallgruber enn det finnes inkompetente politikere. Et minefelt dersom en ikke har bra kompetanse og erfaring, eller slavisk følger etter noen som er i besittelse av det. Prislapp: Du kommer langt med 250.000,- men kan godt svi av 3-4 mill.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Blitzkrieg:
om du tar feks de Altec 2 tomsdriverne jeg selger med horn og legger til en 15 tommer av den lettdrevne sorten ala JBL eller Altec i et ca 150 literskabinett med refleks har du en relativt potent ht som ender opp med følsomhet på drøye 100db og er hornladet fra 500Hz og opp
totalkost ca 12-13K inkl alt
så kan de bygges på supertweeter
bassrefleksen kan byttes ut med midbasshorn og sub osv
bare fantasien setter grenser
mvh
Leif
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Når det gjelder dynamikk og en del andre ting synes jeg field coils er overlegne de andre magnetvariantene.

Puma
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har vært veldig treg med å svare her, men takker for svar alle tre. Høres jo ut som det er overkommelig på litt sikt å komme i gang med et ordentlig hornsystem, hvis inngangsbilletten koster omtrent det samme som et par Heresy III. Men har ikke penger til å handle hverken det ene eller andre for tiden, paradoksalt nok er det ofte på denne tiden hi-fi interessen er størst, men også denne tida på året lommeboka er på sitt tommeste. ::)

Siden jeg har null peil på konstruksjon av delefiltere og kabinetter ville det sikkert vært enklest å bare spare penger til et par Klipsch horn, har lekt litt med tanken på å investere i f.eks. Heresy III når feriepenga kommer. Og på litt sikt hadde det vært skikkelig kult å teste et selvbygg prosjekt i den gata her. Men hvis man må ha 150 liters basskabinetter tror jeg kanskje det måte vente til jeg bor i enebolig istedenfor rekkehus. Kommer jo til å ta ganske mye plass et sånt system, må jo ha bakhøyttalere og senterkanal også ;D
 
Topp Bunn