steinost skrev:Hei.
Skogens konge har ikke horn.
Den har gevir.
Det var dagens naturfag.
Du glemte en vesentlig ting. Den har utvilsomt revir også. Det er bare ikke så lett å få øye på sånn med en gang.
steinost skrev:Hei.
Skogens konge har ikke horn.
Den har gevir.
Det var dagens naturfag.
Når det gjelder den totale illusjon så er horn det ENESTE. Du kan kanskje finne enkelte s.k. "hifi-parametre" hvor en og annen konstruksjon kan oppvise marginale forbedringer, men det blir uvesentligheter all den tid man for lengst har sluttet med hi-fi...8x12_TOM skrev:Siden tråden nå har tatt en seriøs vending igjen, kan jeg vel komme med min mening
Horn er tøft, men ikke best på alt
Hvorfor produseres det ikke kommersielle hornsystemer uten "hornlyd"? (sikkert er par unntak) Hva er egentlig problemet?LMC skrev:hva er bedre enn horn på hva?
mvh
Leif
Har prøvd å lese meg litt opp på horn, og i første hånd så er jo hornsystemer konstruert for å være lettdrevende (det er utgangspungtet). De vil jo også gi en kontrolert spredning (noen). Men hovedproblemet mitt er at det er en enorm mengde horntyper, med mange forskjellige sterke og svake parrametere. Så hvordan kan man si at horn er best på alt? Når ikke horn produsentene er enige om hva som er en uniform vei å gå når det gjelder type horn man skal bruke? Et annet problem er vel også at horn tar stor plass, så man må jo ha ganske stor avstand til disse stor systemene for å uniform lyd?LMC skrev:hva er bedre enn horn på hva?
mvh
Leif
Nettopp. Jeg hadde en bassfanatiker innom da jeg hadde et par bakladere med 8" koplet opp, han kunne ikke fatte (eller godta, kanskje..??) at ett eneste skarve element spilte bass så det slo i bryskassa hans i 110 dB UTEN at membranet rørte på seg nesten!! Sjokkartet opplevelse for en som har noen svære beist av konvensjonelle høyttalere, med multiple basselementer pluss subber i tillegg!!Hedde skrev:Alt 1
Med en fulltone eller bredbånd løsning kan man gå langt i å fjerne forvrengning. Det er nevnt tidligere i denne tråden at dynamikk sannsynligvis henger sammen med liten membranbevegelse. Dette gir f.eks mindre problemer med dopplerforvrengning. Man kan konsentrere seg om selve elementet, magnetmatriale, oppbygging, membranmatriale, the works. Her er mye å hente på forvrengninger. Man kan eksprimentere med valg av forsterker. Dette har også betydning for forvrengningene i selve høyttalerelementet. Så er det valg av den akustiske løsningen. Den må også tenkes nøye gjennom med hensyn på forvrengning.
Alt 1 veien er relativ enkel med hensyn på alle disse tingene. Man kan jobbe med det og lære mye underveis.
Det kan låte utrolig rent.
Han har godt av trimmen, tjukken...LMC skrev:hvorfor det?
Baldrick (og Naturlyd ?) har allerede vært der :
mvh
Leif
Hva er fordelene i følge deg? ;DLMC skrev:kompromisser:
pris
design (hvor mange Trio tror du AG hadde solgt med full rollback profil?) :
størrelse
vekt
følsomhet relativt til støy
ja det kan virke sånn
mvh
Leif
jeg liker ikke å legge ut på fuglebrett, da mister de evnen til å finne noe sjæl! ;D
Anbefaler å besøke Fostex sine sider "recommended enclosures" hvor man bl.a finner flere Nagaoka kabineter som er relativt enkle å få til selv. Da er det bare å bestille elementer til greie priser (fra noen tusen) og starte selvbygg eller sette igang en snekker. Selv bygde jeg for FE168Esigma for syv år siden og er enda fornøyd. Men valgene og kompromisene er mange.blitzkrieg skrev:Eller fins det noen byggesett for nybegynnere som er rimelige i innkjøp og gir god lyd selv på lave volumer og i små stuer, for de av oss som har naboer å slite med?
Kommer litt an på ambisjonene og resten av utstyret, men i klassen bakladet horn/"fulltone" + ev.tweeter starter moroa på kanskje 10-15.000,- noe avhengig av egeninnsats, derfra opp til 50-60.000,- er det value for money...blitzkrieg skrev:Men-eh... på hvilket prisnivå begynner egentlig moroa? Det er sikkert flere av oss som gjerne skulle hatt en bit av horn-kaka, men ikke har den økonomiske rekkevidden, eller kompetansen og tålmodigheten til å være like kompromissløse som enkelte andre.
Hvordan ligger f.eks. Klipsch Heresy III til 15k an i forhold til hva som kan betegnes som et skikkelig hornsystem? Eller fins det noen byggesett for nybegynnere som er rimelige i innkjøp og gir god lyd selv på lave volumer og i små stuer, for de av oss som har naboer å slite med?
Jo mer jeg leser om hornsystemer og de fargerike beskrivelsene enkelte her inne kommer med blir jeg bare mer og mer overbevist om at dette er den rette veien å gå for å oppnå det som var målet den gangen jeg begynte med denne hobbyen. ;D
Passe tråd til å ta frem denne synes jeg;orso skrev:Dynamikk har egentlig med start og stopp å gjøre. Og da handler det ikke bare om høyttalerne, men også rommet. Tror Mr-T er inne på noe når han nevner kontrollert spredning. Men man kommer uansett ikke unna akustiske tiltak hvis man skal ha topp dynamikk.